to
door toostje Jan 20, 2009 om 14:17
Voeding & gezondheid

Uitschrijven kerk

Ik wil me graag uitschrijven bij de katholieke kerk, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ik dat kan doen. Waar vind ik bijvoorbeeld in welke parochie ik uberhaupt ooit ingeschreven ben?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Joost Tijssen

19044 20 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Jan 20, 2009 om 14:54
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Je verzoek tot uitschrijving stuur je aan het bisdom van de plaats waar je nu woont.

Ik stond ingeschreven Bij de ned hervormde kerk in scheveningen maar woon nu in limburg en heb mij via de plaatselijke ned.hervormde kerk uit laten schrijven en dat was geen enkel probleem.

hans

pavoordf
door pavoordf - Jan 20, 2009 om 14:58
519 Antwoorden / 73 Vragen

Je moet je in ieder geval de religie in het GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) laten aanpassen.

johanpc
door johanpc - Jan 20, 2009 om 15:06
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Die registratie is sinds een aantal jaren al geen onderdeel meer  van het GBA.

De raad van kerken was daar toen behoorlijk kwaad over weet ik nog.

fred120464
door fred120464 - Jan 21, 2009 om 03:35
35 Antwoorden / 7 Vragen

ik weet nog wel dat inmiddels nu mijn ex dat vroeger ook wilde maar dat was rond 1990 en wij hebben dat gewoon in de kerk aangegeven bij de pastoor of dominee dat weet ik dus niet weet wel dat mijn ex katholiek was en die heeft alles voor ons afgehandeld misschien is het een mogelijkheid dat u dat ook nu nog via deze weg kunt doen en anders toch even langs het gemeentehuis

succes met de afwikkeling verder

hopelijk heeft u er wat aan groetjes fred

johanpc
door johanpc - Jan 21, 2009 om 08:40
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Bij een kerk uitschrijven doe je NIET bij de gemeente.

 De geloofsovertuiging  is zeker 10 jaar geleden al uit de basis administratie verwijdert.

In de woII heeft de bezetter de gemeente archieven gebruikt om bepaalde bevolkingsgroepen te traceren, dat was 1 van de redenen om na de oorlog de geloofs overtuiging niet meer te registreren in de GBA.

inkiebabe
door inkiebabe - Feb 24, 2009 om 14:54
23 Antwoorden / 12 Vragen

Gewoon even langs de plaatselijke parochie. Moet zo geregeld zijn.

succes

jeuneke
door jeuneke - Jun 26, 2009 om 13:26
64 Antwoorden / 34 Vragen

Om je te laten uitschrijven moet je je wenden tot de parochie waar je gedoopt bent. vermeld datum doop, je doopnamen en de namen van je ouders.

Ik kreeg zelf als antwoord terug dat ze alleen een melding kunnen maken dat je je wilt uitschrijven: eens gedoopt, blijft gedoopt. Maar een par weken later kreeg ik een officiële brief dat ik ben uitgeschreven

ka
door kamerplant - Nov 22, 2009 om 14:52
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond de onderstaande site heel handig. Daar staat duidelijk wat je moet doen. Uitschrijven moet bij de SILA, huidige parochie (huidige woonplaats), parochie waar je gedoopt bent, de ledenadministratie van de kerk en bij de gemeente m.b.t. geheimhouding van persoonlijke gegevens ten opzichte van de SILA. De adressen kan je ook op de onderstaande site vinden.

http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html

ze
door zeeuws meisje - Mar 1, 2011 om 16:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mezelf ook uitgeschreven.
Daarbij vond ik de volgende site gemakkelijk:

www.stapuitdekerk.nl

doei Hilde

raapsteel
door raapsteel - Mar 1, 2011 om 16:45
42 Antwoorden / 4 Vragen

edit - link verwijderd. redactie

ve
door veenker - Dec 25, 2012 om 10:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Uitschrijven bij de parochie waar je bent ingeschreven (je doop) en voor de zekerheid bij het centrale administratiekantoor van de RK-kerk: SILA in Zeist. Alle staat op de volgende site keurig uitgelegd: http://www.katholiek.nl/asp/default.asp?t=show&id=3903

dearagain
door dearagain - Dec 25, 2012 om 20:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*doe dat vorstelijk en schrijf een moverende brief naar de paus in het vaticaan in Rome

*daar komt namelijk alle ellende vandaan

*maar let wel: de mens is een tijd een plaats van god en dat kun je niet zo maar opzeggen

*dat komt pas ten einde als je doodgaat

gompy2
door gompy2 - Dec 25, 2012 om 20:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 25 dec 2012, 20:09]*doe dat vorstelijk en schrijf een moverende brief naar de paus in het vaticaan in Rome

*daar komt namelijk alle ellende vandaan

*maar let wel: de mens is een tijd een plaats van god en dat kun je niet zo maar opzeggen

*dat komt pas ten einde als je doodgaat
Topic bijna 3 jaar geleden gestart, topicstarter zal inmiddels toch wel uitgeschreven zijn?
Maar een moverende brief naar de paus schrijven kan altijd nog wel na 3 jaar, toch?

Het raakt weer zoals gewoonlijk kant nog wal, en je durft nogal wat te beweren dat alle ellende daar vandaan komt.
Je schoffeert mensen die het katholieke geloof belijden op een onbehoorlijke manier!
Wordt het niet eens een keer tijd dat je ophoud met die onzin uit te kramen?

dearagain
door dearagain - Dec 25, 2012 om 21:13
2462 Antwoorden / 7 Vragen

"Het raakt weer zoals gewoonlijk kant nog wal, en je durft nogal wat te beweren dat alle ellende daar vandaan komt.
Je schoffeert mensen die het katholieke geloof belijden op een onbehoorlijke manier!
Wordt het niet eens een keer tijd dat je ophoud met die onzin uit te kramen?

*uit deze passage blijkt weer eens, dat je de laatste week op Mars vertoefd hebt

*bovendien heb je de laatste theologische ontwikkelingen vanaf de jaren '80 blijkbaar gemist en Gerrit Achterberg is blijkbaar ook geen familie van je

*belijdende en niet belijdende katholieken zijn heel wel in staat om zelf te beoordelen of ze op een onbehoorlijke manier worden geschoffeerd, dat hoef jij hen niet uit handen te nemen

*dat immers is een verworvenheid uit de vorige eeuw waardoor we nu nadenkende, kritische en zelfbewuste gelovigen hebben die vanuit hun belijden niet lijden

*evenwel een collegiale prettige 2de kerstdag en een goed nieuw jaar toegewenst

jo
door jorisw - Dec 26, 2012 om 07:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 25 dec 2012, 20:31][quote=dearagain schreef op dinsdag 25 dec 2012, 20:09]

Het raakt weer zoals gewoonlijk kant nog wal, en je durft nogal wat te beweren dat alle ellende daar vandaan komt.
Je schoffeert mensen die het katholieke geloof belijden op een onbehoorlijke manier!
Wordt het niet eens een keer tijd dat je ophoud met die onzin uit te kramen?

Laat alle katholieken eerst maar eens in het openbaar zeggen dat ze niks met die vreselijke paus te maken willen hebben. Dan valt er weer te praten. Tot die tijd zijn ze net zo erg als de paus.

gompy2
door gompy2 - Dec 26, 2012 om 11:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 26 dec 2012, 07:30]
Laat alle katholieken eerst maar eens in het openbaar zeggen dat ze niks met die vreselijke paus te maken willen hebben. Dan valt er weer te praten. Tot die tijd zijn ze net zo erg als de paus.
Dit antwoord laat duidelijk zien op wat voor niveau het denkraam van jou en die vorige reageerder ligt, en verder er op reageren lijkt me ook erg zinloos.
Dergelijke opmerkingen zijn beledigend voor mensen met een katholiek geloof en ik ga er melding van maken

jo
door jorisw - Dec 26, 2012 om 14:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 26 dec 2012, 11:05][quote=jorisw schreef op woensdag 26 dec 2012, 07:30]
Laat alle katholieken eerst maar eens in het openbaar zeggen dat ze niks met die vreselijke paus te maken willen hebben. Dan valt er weer te praten. Tot die tijd zijn ze net zo erg als de paus.
Dit antwoord laat duidelijk zien op wat voor niveau het denkraam van jou en die vorige reageerder ligt, en verder er op reageren lijkt me ook erg zinloos.
Dergelijke opmerkingen zijn beledigend voor mensen met een katholiek geloof en ik ga er melding van maken

Sorry, maar zodra er een moslim een scheet laat worden alle moslims opgeroepen om zich daarvan te distantieren. Maar die demente fascist in het Vaticaan mag gewoon doorgaan met zijn opruiende uitspraken. Ieder weldenkend mens wil daar helemaal niet bij horen. En dan heb ik het nog niet over alle kinderverkrachters die worden gehuisvest en gedoogd door die "kerk".

jo
door jorisw - Dec 26, 2012 om 14:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 26 dec 2012, 11:05]
Dergelijke opmerkingen zijn beledigend voor mensen met een katholiek geloof en ik ga er melding van maken

Uitspraken van de paus zijn beledigend voor de rest van de mensheid. Ga eerst eens schoon schip maken in je eigen gelederen zou ik zeggen.

macwouter
door macwouter - Dec 27, 2012 om 00:01
825 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=jorisw schreef op woensdag 26 dec 2012, 14:59][quote=gompy2 schreef op woensdag 26 dec 2012, 11:05]
Dergelijke opmerkingen zijn beledigend voor mensen met een katholiek geloof en ik ga er melding van maken

Uitspraken van de paus zijn beledigend voor de rest van de mensheid. Ga eerst eens schoon schip maken in je eigen gelederen zou ik zeggen..

Jorisw je hebt helemaal gelijk. De paus is een schande voor de hele mensheid. Hij heuld niet alleen met andere religie,s maar verdedigt ook de broeinesten van moordenaars en kinderverkrachters.

sweeterlake
door sweeterlake - Dec 27, 2012 om 02:37
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=veenker schreef op dinsdag 25 dec 2012, 10:11]Uitschrijven bij de parochie waar je bent ingeschreven (je doop) en voor de zekerheid bij het centrale administratiekantoor van de RK-kerk: SILA in Zeist. Alle staat op de volgende site keurig uitgelegd: http://www.katholiek.nl/asp/default.asp?t=show&id=3903

"De satanisten" hebben de afgelopen dagen weer eens gereageerd op een welgemeende antwoord op een vraag van ts van bijna vier jaar oud.

Denk niet dat ts na de laatste keer van 1 maart 2011 behoefte heeft gehad aan dit antwoord. Ts heeft waarschijnlijk geen account meer en/of kijkt al lang niet meer naar deze 'Vraag & beantwoord'!?

"Amen!"