be
door benolieto Jul 5, 2005 om 12:10
Vrije tijd & tuin

Ukelele

Is er dan niemand die mij kan helpen?

Ik heb zowel een gitaar als een ukelele; de gitaar kan ik stemmen en bespelen, maar ik weet niet hoe ik de Ukelele moet stemmen en dan ook nog zo dat hij in harmonie is met de gitaar. Er zijn 3 soorten stemmingen en 3 soorten ukelele's.Ik weet echter niet wat voor soort ik heb. Waar zie je dat aan?  Wie kan mij helpen?

1969 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 5, 2005 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Benolito,

Op een eerdere vraag heb je al een antwoord gekregen over hoe te stemmen. Welke ukelele jij hebt, kan ik hiervandaan niet beoordelen, maar ik neem aan dat een sopraan kleiner is dan een tenor en dat de bariton de grootste ukelele is. Dit is met de meeste snaarinstrumenten het geval (vgl viool met cello, of een gitaar met een bas).

Weet je welk merk en type je hebt? Wellicht kan ik of iemand anders je dan verder helpen.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 5, 2005 om 13:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi Brynnar, Even langs deze weg ,graag zou ik meedoen met de actie ware het niet dat ik mijn kleinzoon belooft heb dat hij op de  site van opa komt te staan .Afgelopen Zondag heeft hij voor de eerste keer meegedaan in de Minicross voor A junioren en is tot ieders verbazing derde geworden ( 7 jaar ) vandaar krijgt hij even voorrang!!! Fred.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2005 om 13:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Fred, off topic, maar je hebt gelijk.....

ve
door verwijderd - Jul 6, 2005 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben erachter, dat het een sopraan moet zijn, hij is immers zo klein, kleiner kan haast niet is dan niet meer bespeelbaar. Hij is gestemd, maar de stemming past niet bij de gitaar, zo te horen.En bedankt voor je advies.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2005 om 08:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Benolito,

Een Bariton had eenvoudiger geweest, die staat al in DGBE, een sopraan stem je standaard in ADFisB. In feite, als je de juiste accoorden pakt op je sopraan (en die zitten dus beduidend anders dan op de gitaar), zou het moeten kloppen.

Je kunt eventueel natuurlijk ook besluiten de ukelele als gitaar stemmen (DGBE), zodat je dezelfde accoorden kunt pakken. Waarschijnlijk is DGBE niet te doen op een sopraan, maar je kunt hem bijvoorbeeld lager stemmen, maar wel dezelfde volgorde aanhouden, zodat je kunt transponeren.

Brynnar

ve
door verwijderd - Jul 9, 2005 om 23:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

o.k bedankt voor je advies Gr. Ben

ve
door verwijderd - Oct 18, 2005 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ook je gitaar E A D Fis B E stemmen ( oude luit stemming )

ve
door verwijderd - Oct 18, 2005 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud draadje