ro
door roger1979 Apr 28, 2015 om 14:57
Garantie & verzekeringen

Unigarant stuurt direct incassobureau

hallo,

door de drukte van een verhuizing, ben ik vergeten een adreswijziging door te geven bij unigarant. Men heeft een factuur naar het oude adres gestuurd, welke ik dus nooit ontvangen heb. Nu heeft men de betaling uitbesteed aan een incassobureau. Dit incassobureau neemt dezelfde dag via mail met mij contact op, of ik even het openstaande bedrag wil betalen.

Mijn vragen zijn als volgt:
- is een bedrijf niet verplicht om zelf ook via e-mail contact op te nemen, want mijn e-mailadres was bij unigarant bekend.
- het incassobureau brengt ook nog wettelijke incassokosten in rekening van 48,40, waar volgens mij het minium bedrag van 40,-- aangehouden moet worden omdat de hoofdsom 90 euro is. Is dit correct.

Ik snap dat ik zelf niet correct ben geweest door mijn verhuizing niet door te geven, maar het was klantvriendelijker geweest als men mij ook via mail benaderd had.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

1221 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2015 om 15:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo roger1979,

.....het incassobureau brengt ook nog wettelijke incassokosten in rekening van 48,40, waar volgens mij het minimum bedrag van 40,-- aangehouden moet worden omdat de hoofdsom 90 euro is. Is dit correct......
Het minimum bedrag is € 40.
Over de eerste € 2500 betaal je 15%
Info klik hier.
Waar die extra € 8,40 dus vandaan komen?
Geen nadere specificatie?

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2015 om 15:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@14peter,

Natuurlijk: 21% BTW over € 40 geeft die € 8,40

gompy2
door gompy2 - Apr 28, 2015 om 15:41
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=roger1979 schreef op dinsdag 28 apr 2015, 14:57]
- het incassobureau brengt ook nog wettelijke incassokosten in rekening van 48,40, waar volgens mij het minium bedrag van 40,-- aangehouden moet worden omdat de hoofdsom 90 euro is. Is dit correct.

Ik snap dat ik zelf niet correct ben geweest door mijn verhuizing niet door te geven, maar het was klantvriendelijker geweest als men mij ook via mail benaderd had.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Zoals zovelen, de verantwoording afschuiven op anderen.
Het is jouw verantwoording om te zorgen dat de betalingen gebeuren, en ook op tijd.

Voor de incassokosten:
Klik hier-> Extra kosten bovenop incassokosten: mag dat?

tenormin
door tenormin - Apr 28, 2015 om 16:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Gelukkig maar dat het Incassobureau uw nieuwe adres wel heeft, anders zouden de kosten nog meer zijn opgelopen.

ro
door roger1979 - Apr 28, 2015 om 16:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de verhelderende antwoorden, ik ben hier zeker mee geholpen.

@Gompy2, volgens mij geef ik aan dat de schuld zeker bij mij ligt, maar geef ik verder aan dat dit klantvriendelijker was geweest. Dus een beetje jammer van je opmerking over het afschuiven.

door 14peter - Apr 28, 2015 om 17:05
567 Antwoorden / 2 Vragen

Een schuldeiser hoeft maar één keer een herinnering te sturen. Dat die in dit geval op een verkeerd adres aankomt is hun niet te verwijten.

De € 8,40 is btw. Een verzekeraar is niet Btw-plichtig, en kan de btw die door het incassobureau in rekening wordt gebracht dus ook niet terugvragen van de belastingdienst. Dat word dan (terecht) bij u in rekening gebracht, opdat de schuldeiser geen nadeel mag hebben van uw te late betaling.

gompy2
door gompy2 - Apr 28, 2015 om 17:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=roger1979 schreef op dinsdag 28 apr 2015, 16:51]
@Gompy2, volgens mij geef ik aan dat de schuld zeker bij mij ligt, maar geef ik verder aan dat dit klantvriendelijker was geweest. Dus een beetje jammer van je opmerking over het afschuiven.
Het is ook afschuiven.
Je geeft af op hun niet aanwezige klantvriendelijkheid, maar welke klantvriendelijkheid moet er dan zijn als een debiteur, een klant die in gebreke blijft met zijn betalingen?
Jou achter je kont aanlopen?
Eer er een incassobureau wordt ingeschakeld gaat er nog wel het één en ander aan vooraf, met name herinneringen, en dan duurt het nog normaal gesproken wel even eer er een incassobureau ingeschakeld wordt
Die herinneringen heb je dus ook niet ontvangen omdat er geen nieuw adres bekend was.
Het was dus nooit in je opgekomen dat je ergens nog een verzekering had lopen?
Allemaal je eigen verantwoording dus.
In feite mag je nog blij zijn dat je in die tussentijd geen schadegeval opgelopen hebt of wat dan ook, dan was het vegen geweest voor je.
Suc6 er mee.

me
door mein33 - Apr 28, 2015 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=roger1979 schreef op dinsdag 28 apr 2015, 14:57]hallo,

door de drukte van een verhuizing, ben ik vergeten een adreswijziging door te geven bij unigarant.

U vergeet te vermelden welke tijd er verstreken is tussen de datum dat u bent verhuisd en de eerste datum dat u bericht heeft gekregen van het incassobureau.
Is deze "sorry vergeten" melding aan Unigarant de enige verhuismelding die u bent vergeten, anders staan er straks nog meer voor de deur.
U bent verhuisd en niet Unigarant en u bent door "sorry vergeten" dit te melden, zodat zij met onbetaalde nota(s) blijven zitten en waarom zou een schuldeiser naar u op zoek moeten gaan, het is voor hen veel makkelijker en vooral goedkoper om dit uit te besteden.
Een klant die, ook ongewild, plots zijn rekening(en) niet meer betaald kan geen klantvriendelijkheid verwachten, want dat is ineens een wanbetaler.
Een "automatische incasso"had dit probleem en onnodige extra kosten kunnen voorkomen.