se
door semmie12 Jan 26, 2013 om 19:07
Vrije tijd & tuin

Usb platenspelers

ik heb een zoontje van 15 jaar. hij heeft laatst in een cd winkel platen gezien. nu is hij er stapel verliefd op geworden en wil een platenspeler. ik zat zelf aan een usb platenspeler te denken. alleen nou is mijn vraag is een usb platenspeler alleen voor het omzetten van vinyl naar cd of mp3 of kan je er ook gewoon een instalatie op aan sluiten en lekker je plaatje luisteren?

alvast bedankt

36146 18 Rapporteer

jo
door jorisw - Jan 26, 2013 om 19:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan ze ook gewoon gebruiken om vinyl te draaien. Ik adviseer je wel om die goedkope dingen links te liggen een naar bijv. Pro-ject platenspelers te kijken. Met die goedkope dingen ervaar je adsoluut niet wat vinyl kan betekenen.

freya
door freya - Jan 26, 2013 om 20:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw:

Ik heb verder geen ervaring met die USB-platenspelers, maar zit er op een dergelijke platenspeler dan ook een 'gewone' audioaansluiting? Ik dacht dat er alleen een USB-aansluiting op zat en dan heb je er als 'gewone platenspeler' natuurlijk niets aan, omdat je de speler dan niet op een audio-installatie kan aansluiten.....

Freya

jo
door jorisw - Jan 26, 2013 om 21:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je een goede neemt zit daar gewoon een analoge uitgang op. Zo'n Pro-ject die ik noemde heeft ook een line level output, dus je versterker heeft geen phone iut nodig zoals vroeger.

Maar er zullen ongetwijfeld van die "mickey mouse" platenspelertjes zijn die alleen maar usb out hebben.

freya
door freya - Jan 26, 2013 om 22:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw:

Oké, duidelijk. In ieder geval dus iets om goed op te letten.

Freya

audb
door audb - Feb 6, 2013 om 12:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u echt nog het "oude" vinyl geluid wilt horen kan u eens bij een kringloop winkel kunnen gaan kijken of hun nog een pick-up hebben.

ka
door kaakje - Feb 6, 2013 om 12:59
109 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou zeer beslist geen Pro-ject platenspeler kopen! niet omdat het geen goeie draaitafels zijn maar voor de prijs. Voor hetzelfde is het slechts een bevlieging van en jongen van 15 jaar en dan zit je daar met je dure platenspeler (goedkoopste rond €400.00). Ik zou lekker in de buurt of op Marktplaats zoeken. Wel de mogelijkheid om luisteren benutten.

ka
door kaakje - Feb 6, 2013 om 13:01
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 6 feb 2013, 12:59]Als u echt nog het "oude" vinyl geluid wilt horen kan u eens bij een kringloop winkel kunnen gaan kijken of hun nog een pick-up hebben.

Heel goed idee! Staan vaak hele leuke platenspelers

sa
door sainey6 - Feb 6, 2013 om 13:44
4 Antwoorden / 3 Vragen

Heb laatst bij ALDI een USB platenspeler merk EnVivo gekocht en ik moet zeggen ket resultaat is erg goed .

Op
door Opa Eus - Feb 6, 2013 om 14:06
41 Antwoorden / 18 Vragen

Op Marktplaats staat een prima Sony platenspeler voor €.40,00.
Is perfekt voor hetgeen je ermee wil doen. Uiteraard is een beetje redelijke (stereo)installatie ook wel aan te raden. Tenslotte maken de boxen(luidsprekers) van een goede kwaliteit wel het mooie geluid af. Dus niet alleen een goede platenspeler is belangrijk.
Aan te raden is een "gewone" platenspeler omdat die USB spelers vaak geen goede voldoende aansluitingen hebben op de audio apparaten.
Let bij aanschaf ook op de naald van de platenspeler. Die is erg gevoelig en bij minst geringe aanraking met de vingers kan die naald beschadigen. Als je dus zoiets koopt, beluister even een plaatje draaien om te horen of e.e.a. in orde is.
Overigens zijn losse naalden ook niet overal te koop, dus let daar ook op.

Succes met de aankoop.
Een audiokenner. (beroeps - en hobbymatig). Jan.

domantwoord
door domantwoord - Feb 6, 2013 om 14:45
192 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk inderdaad uit met die goedkope, daar komen als je niet oppast krullen van je plaat, er zijn er met een naaldddruk van 40 gram of meer terwijl mij bijstaat dat ergens tussen de 2 en 5 gram aanbevolen is.
Vraag je ook eens af of je zo'n ding eigenlijk wel nodig hebt, alles is te downloaden en vaak met betere kwaliteit en zonder tikken en ruis.
Verder kun je met een beetje instalatie ook wel een koppeling naar je computer maken zonder zo'n usb draaitafel dus eigenlijk zijn het volslagen overbodige dingen.
Als je echt gehecht bent aan net die tik op die plaats in de muziek zoals op jouw plaat staat is het misschien leuk maar dat is dus ook mogelijk met een normale platenspeler en geluidinstalatie (die je blijkbaar al hebt...)

hendrikbos
door hendrikbos - Feb 6, 2013 om 15:49
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 6 feb 2013, 12:59]Als u echt nog het "oude" vinyl geluid wilt horen kan u eens bij een kringloop winkel kunnen gaan kijken of hun nog een pick-up hebben.

Op zich een goed idee, maar om een pick-up te kunnen aansluiten op je audio-installatie, heb je daarop een pick-up ingang met RIAA-correctie nodig en op de huidige audioreceivers zit een dergelijke ingang niet meer. Ook daarvoor is de krijgloop wellicht weer goed om daar een audioversterker te kopen met een pick-up ingang. De RIAA-correctie is hier dan altijd ingebouw.

pi
door piet44m - Feb 6, 2013 om 16:07
27 Antwoorden / 0 Vragen

een beetje moderne receiver heeft wel een USB ingang, den dat werkt.

mijn mening
door mijn mening - Feb 6, 2013 om 16:08
16 Antwoorden / 0 Vragen

check wel van te voren of je aan de juiste naalden kan komen.
Ik weet dat Stenton naalden nog wel te krijgen zijn maar daar heb je ook een stenton element voor nodig en dat jaagt de prijs wel omhoog. Voordeel is dan wel weer dat Stenton naalden langen meegaan

ja
door jan24 - Feb 6, 2013 om 16:11
109 Antwoorden / 4 Vragen

De goede opties Kringloop en Marktplaats zijn al genoemd. Een goedkope platenspeler met USB zal mogelijk geen audio-uitgang hebben en dus niet geschikt voor een versterker. Maar met USB is wel de mogelijkheid, om de speler op de PC aan te sluiten. Deze kan, samen met de boxjes, dienst doen als geluidsinstallatie. Al zal het geluid kwalitatief beperkt zijn.

Een optie is, om een platenspeler met ingebouwde versterker en luidspreker, die toentertijd in het deksel verwerkt zat, op de kop te tikken. Of een stereo pick-up met ingebouwde versterker. en 2 bijbehorende boxjes.Voordeel, zijn mobiel, met name die met luidspreker in de deksel, zoonlief kan overal luisteren. Nadeel, het naar alle waarschijnlijkheid ontbreken van een hoofdtelefoonaansluiting. Maar die optie zou wel weer op de PC, lees geluidskaart kunnen zitten.

Over de eerder genoemde RIAA correctie zou ik mij niet druk maken, is bij mijn weten alleen van toepassing op Magneto Dynamische elementen, naaldje met houder, welke om een aparte voorversterker vragen, wat de prijs niet zal zijn. Een simpel keramisch element volstaat zonder voorversterker. Maar dat even terzijde.

Wel leuk om te lezen, dat de jeugd het vinyl herontdekt. CD is prachtig, maar haalt het niet bij vinyl en een puike draaitafel met dito element. Maar dan heb ik het wel over puristen.

st
door st.victor - Feb 6, 2013 om 16:17
28 Antwoorden / 0 Vragen

Let op!
bij het kopen van 'n usb-platenspeler:

er zijn usb-platenspeler's op de markt die goedkoop zijn en
waarbij je geen naald kan vervangen, die zit er nl. vast op die arm, (geen schroeven, maar las-naden)
aantal jaren terug verkocht de hema die goedkope(eenmalige) usb-platenspeler,

en er zijn ook usb-platenspeler's die idd. ook gaan krullen aan het vinyl, en
dat slijt vreselijk, dus zonde van je vinyl

afz st.victor
(st.vict-orkest.nl)

hendrikbos
door hendrikbos - Feb 6, 2013 om 16:24
113 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=jan24 schreef op woensdag 6 feb 2013, 16:11]
Over de eerder genoemde RIAA correctie zou ik mij niet druk maken, is bij mijn weten alleen van toepassing op Magneto Dynamische elementen, naaldje met houder, welke om een aparte voorversterker vragen, wat de prijs niet zal zijn. Een simpel keramisch element volstaat zonder voorversterker.

Helaas is dit niet waar, de audiosignalen worden volgens het RIAA-(negatief)filter op de (vinyl)plaat geperst.
Welk pick-up element (keramisch of magneto-dynamisch) je ook gebruikt; je zult voor een correctie audioweergave een RIAA-correctie op het signaal van het pick-up element moeten toepassen.

jo
door jorisw - Feb 6, 2013 om 17:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kaakje schreef op woensdag 6 feb 2013, 12:59]Ik zou zeer beslist geen Pro-ject platenspeler kopen! niet omdat het geen goeie draaitafels zijn maar voor de prijs. Voor hetzelfde is het slechts een bevlieging van en jongen van 15 jaar en dan zit je daar met je dure platenspeler (goedkoopste rond €400.00). Ik zou lekker in de buurt of op Marktplaats zoeken. Wel de mogelijkheid om luisteren benutten.

Je hebt gelijk dat het niet spotgoedkoop is, maar als TS echt een platenspeler met USB wil lijkt het me de enige optie. Als het zonder USB kan, dan kan je inderdaad op Marktplaats heel fraai spul vinden voor weinig geld. Een Dual 505 kan je voor een paar tientjes vinden. Koop daar dan voor een paar tientjes een nieuw Ortofon of Grado elementje bij en je hebt een perfecte speler.

Ik wilde vooral waarschuwen voor die goedkope USB platenspelers. Als je daarmee begint krijg je een totaal verkeerde indruk van hoe goed vinyl kan zijn. Als er ergens geldt "goedkoop is duurkoop" dan is dat wel op dit gebied.

Omzetten naar USB kan overigens ook door de tape uitgang van de versterker op de analoge ingang van de audiokaart in de de PC aan te sluiten.

al
door albertus48 - Jan 18, 2014 om 12:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb een envivo platenspeler gekocht, Hij kan op een normale stereo aangesloten en je kaan zelfstandig zonder computer of iets anders opnemen en afspelen via usb of 3.5 mm. ingang.Ook kan je met een sd kaart opnemen en afspelen. De geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers is redelijk en viade stereo is het goed. Ik ben zeer tevreden.