ru
door rulaquo Apr 16, 2011 om 14:13
Geldzaken & recht

Uwv heeft weer eens wat!!!!

Hallo Hebben vandaag een brief gektegen van het UWV.Ik heb al 30 jaar een uitkering vanwege mijn hart en longen.
Nu krijg ik een brief dat ze mijn uitkering van de 15 de naar de 23 ste gaan uitbetalen.( we zijn al een paar maanden geleden van de 11 naar de 15ste gegaan maar daar is geen overbrugging geweest.Dit is toch van de zotte.Je kan wel een voorschot ontvangen ,maar die moet je wel even weer terug betalen.In werkelijkheid worden we gewoon 11 dagen gekort op onze uitkering,of zie ik dat verkeert. Ik wil gewoon 11 dagen exstra geld om zo weer op mijn loon te komen en geen lening,dat is te gek voor woorden ik ben dan ook erg boos.Ze denken daar dat we rijk worden van zo'n uitkering.We zijn de laatste jaten met een euro per jaar omhoog gegaan.zolangzamerhand moet ik me bij de voedselbank gaan melden.Als zij (UWV) het besluit nemen om het geld later te betalen wil ik dat zij dan 11 dagen exstra storten op mijn rekening,of ben ik zo'n oen die dat verkeert zie.Ik geef een voorbeeld als uw baas besluit om in plaats van de 1 ste van de maand naar de 15 ste gaat uitbetalen dan mist U een inkomen van 15 dagen .Ja een lening dat is toch van de zotte.Kan Kassa daar eens iemand van het UWV aan het jasje gaan trekken wand dit is diefstal wat zij doen.
Hartelijke dank voor het luisteren van mij woedende brief
C L Hes [edit redactie]

6017 61 Rapporteer

ro
door ron530 - Apr 16, 2011 om 14:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In Juni gaat de betaaldatum veranderen, waarom legt het UWV niet uit. Maar in Mei wordt het vakantiegeld uit betaald dus kun je het daar mee compenseren.

birdies
door birdies - Apr 16, 2011 om 14:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen

............In werkelijkheid worden we gewoon 11 dagen gekort op onze uitkering,of zie ik dat verkeert.........

1. Ja, dat zie je verkeerd.
2. Hier zijn al meerdere topics over
3. Laat je tel.nr. verwijderen via de redactie, contactknop onderaan deze pagina.

vladja
door vladja - Apr 16, 2011 om 14:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is geen diefstal van de uitkering geldt voor de maand waarin die uitbetaald wordt. En aan de man verandert niets.

Wat er alleen verandert, is de uitbetaal-datum. Die wordt opgeschoven. Wat het UWV zich niet realiseert (of niet wil realiseren) is dat daarmee mensen in moeilijkheden komen. Een meeste WAO-uitkeringen zijn laag en de indexering is al jaren een lachertje vergeleken bij de werkelijke prijsstijgingen. De WAJONG uitkering is een minimum als bijstandsniveau. Als je van zo'n uitkering ineens 5 in plaats van 4 weken moet leven, is dat voor veel mensen een GROOT probleem.

Het is winst voor het UWV, want ze kunnen een week langer over het geld beschikken, dus rente krijgen. Alleen komt die "winst" niet ten goede aan de mensen, die op een uitkering zijn aangewezen.

Ze hadden dat veel klantvriendelijke kunnen oplossen door elke maand de uitkering één dag op te schuiven. Duurt het wat langer om op dezelfde einddatum uit te komen.

Typisch iets wat bedacht wordt door mensen die zelf een goed salaris hebben en makkelijk een week kunnen overbruggen en totaal geen idee hebben hoe het is om de eindjes aan elkaar te moeten knopen.

Vladja

vladja
door vladja - Apr 16, 2011 om 14:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

En aan de man verandert niets. = En aan de MAAND verandert niets.

Het vakantiegeld, waarmee je het maar mee moet overbruggen, zoals mensen roepen, is meestal geheel bestemd voor rekeningen en andere zeer noodzakelijke uitgaven.

Verbazingwekkend dat mensen, die niet van minimum moeten rondkomen, wel even weten te vertellen dat het geen probleem is en hoe je dat even kunt oplossen. Precies zoals de heren die deze onvriendelijke oplossing bedacht hebben.

Vladja

birdies
door birdies - Apr 16, 2011 om 14:43
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Als je van zo'n uitkering ineens 5 in plaats van 4 weken moet leven, is dat voor veel mensen een GROOT probleem. .........

Ten 1e duurt het nog 8 weken voordat het zover is. Men zou de komende 8 weken 5,- euro p.w. apart kunnen zetten, heb je 40,- euro (eventueel aangevuld met een paar euries van je vakantiegeld) om die 10 dagen te overbruggen.

birdies
door birdies - Apr 16, 2011 om 14:47
6104 Antwoorden / 31 Vragen

...........Verbazingwekkend dat mensen, die niet van minimum moeten rondkomen, wel even weten te vertellen dat het geen probleem is en hoe je dat even kunt oplossen...........

Dat is een aanname van je, zowel van ron als van mij weet je de fin. positie niet! Bovendien met alle toeslagen er bij, hebben minima echt niet zoveel minder dan de mensen die laag modaal zitten, maar daardoor geen enkele toeslag krijgen.

ro
door ron530 - Apr 16, 2011 om 15:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik leef zelf op bijstandsniveau nou ja net iets er boven dus ik weet hoe moeilijk het is om rond te komen. Waarom het UWV de betaaldatum aanpast is niet helder maar de meeste werkgevers en gemeenten betalen rond de twintigste uit het UWV was daar een uitzondering op. Feit is wel dat je een week moet overbruggen daarna is het wennen, aan het inkomen verandert niets.

birdies
door birdies - Apr 16, 2011 om 15:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Waarom het UWV de betaaldatum aanpast is niet helder .........

UWV wil alle uitkeringen (m.u.v. WW, omdat deze per 4 wkn. betaald wordt) op eenzelfde datum overmaken, scheelt kosten bij automatisering.

rj
door rjw - Apr 16, 2011 om 15:17
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birdies schreef op zaterdag 16 apr 2011, 15:07]..........Waarom het UWV de betaaldatum aanpast is niet helder .........

UWV wil alle uitkeringen (m.u.v. WW, omdat deze per 4 wkn. betaald wordt) op eenzelfde datum overmaken, scheelt kosten bij automatisering.

Vind ik een hele goede reden. Er zullen maar weinig besparingen te vinden zijn die zo makkelijk te realiseren zijn.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 16, 2011 om 16:50
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is uiteraard een prima reden, maar waarom communiceert de UWV dit niet even in de brief die ze versturen (lees in de reactie dat ze dit niet doen)?

tdehond
door tdehond - Apr 16, 2011 om 16:55
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 16 apr 2011, 15:02]Waarom het UWV de betaaldatum aanpast is niet helder maar de meeste werkgevers en gemeenten betalen rond de twintigste uit het UWV was daar een uitzondering op. Feit is wel dat je een week moet overbruggen daarna is het wennen, aan het inkomen verandert niets.

Er worden 2 betaalsystemen aan elkaar gekoppeld. Daar zijn de mensen die nog op de 15de uitbetaald werden de dupe van.

Er kan een renteloos voorschot aangevraagd worden door mensen die hierdoor in de problemen komen.

ru
door rulaquo - Apr 16, 2011 om 18:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ik gelof dat de mensen het nog steeds niet begrijpen dat ze bestolen worden van 10 dagen GELD
Ik leg het noch eens uit
U werkt bij een baas .U ontvangt op de 1 ste uw loon.
Uw baas zegt opeens ik ga de 15 de het loon betalen.
Dan werkt U 14 dagen voor de katze MMMMMMM
En het bedrag 1 dag per maand opschuiven is ook geen optie want dan stink je ook bij in.
Je vakantie geld daar voor gebruiken is helemaal kolder ,waar is dat geld voor!!!!!!!!!!!!!! Vakantie die we toch niet kunnen betalen als WAO trekker
Dus is het diefstal van 11 dagen loon

stacey
door stacey - Apr 16, 2011 om 18:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=rulaquo schreef op zaterdag 16 apr 2011, 18:01]Hallo Ik gelof dat de mensen het nog steeds niet begrijpen dat ze bestolen worden van 10 dagen GELD
Ik leg het noch eens uit

Je snapt er zelf niets van.

Dat geld wat je krijgt is maandgeld, dat is berekend op/voor een maand, of je het nu de 1e, de 15 e of de 23e krijgt maakt dus geen drol uit...............
Het wordt er Niet Meer of Minder op....

birdies
door birdies - Apr 16, 2011 om 21:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Ik gelof dat de mensen het nog steeds niet begrijpen dat ze bestolen worden van 10 dagen GELD...........

Ja hoor, je wordt bestolen! Als je zo graag gelijk wil hebben, krijg je dat van mij.

ru
door rulaquo - Apr 16, 2011 om 22:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Stacey Ik geloof dat je het nooit zal begrijpen Ze hebben een uitkerings dag afgesproken zoals het bij een normaal bedrijf gaat .en dit is een normaal bedrijf en ik ben de werknemer.Als je nu eens van een jaar uitgaat kom je op het einde van het jaar toch 11 betaal dagen te kortZe hebben geregeld dat je het geld tussen de 11 en de 14 op je rekening hebt,aan die belofte houden zij zich niet en schuiven het voor zich uit.Dat betekend meer rente voor hun (belasting centen van ons) Als jjij bij een baas werkt en je krijgt 2 weken je loon later wil ik wel eens zien hoe kwaat je word ,Je rekeningen moeten wel betaald worden ENZ.Als ik 2 weken telaat mijn huur niet overmaak trekken ze aan de bel,en zo zijn er veel meer voorbeelden.
Ik hoop van harte dat jij wel een goede baas hebt.Ik wil je wel eens horen als je de eerste van de maand het geld niet op je rekening staat maar pas de 15 de. Ze horen een overbruging te betalen van 11 dagen .Kijk het gaat niet over de nieuwe gevallen maar over de langdurige gevallen die al 20 of 30 jaar in de WHO lopen en voor invalieden die van een minieum moeten rond komen die jatten ze 11 dagen loon af. En het loon wat wij krijgen word achteraf betaald en het is geen voorschot.Ik hoop dat je het nu eindelijk eens door hebt We zullen zien wat de onbudsman en Radar hier mee gaan doen
GRT

le
door lexdura - Apr 16, 2011 om 22:32
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rulaquo schreef op zaterdag 16 apr 2011, 22:13]Als je nu eens van een jaar uitgaat kom je op het einde van het jaar toch 11 betaal dagen te kort

Dan kom je niets te kort. Als je elke maand betaald wordt, krijg je in jaar tijd 12x je maandsalaris. Schuiven de betaaldagen ineens op, dan heb je aan het eind van jaar nog steeds 12 keer je maandsalaris gehad. Je schiet er dus netto niets bij in.

Rekenen blijft een kunst.

ru
door rulaquo - Apr 16, 2011 om 22:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Sukkels zijn er altijd

birdies
door birdies - Apr 16, 2011 om 22:37
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rulaquo schreef op zaterdag 16 apr 2011, 22:35]Sukkels zijn er altijd

Inderdaad! Je hebt blijkbaar wel enige zelfkennis, maar bij rekenen heb je op school niet goed opgelet.

richard83
door richard83 - Apr 16, 2011 om 22:45
386 Antwoorden / 28 Vragen

Waar maak je nou druk om? De meesten bedrijven betalen rond de einde van de maand uit.

le
door lexdura - Apr 16, 2011 om 22:51
121 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=rulaquo schreef op zaterdag 16 apr 2011, 22:35]Sukkels zijn er altijd

Dat blijkt maar weer. Wel hier een vraag willen stellen, maar niet naar het antwoord willen luisteren. Dat doen inderdaad alleen sukkels.

stacey
door stacey - Apr 16, 2011 om 22:53
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=rulaquo schreef op zaterdag 16 apr 2011, 22:13]Stacey Ik geloof dat je het nooit zal begrijpen Ze hebben een uitkerings dag afgesproken zoals het bij een normaal bedrijf gaat .

Ze hebben afgesproken dat een maand net als bij een baas x-aantal (werk) dagen telt die uitbetaald worden per maand/ 1x per maand.
(Gemiddeld heb je 21 werkdagen/salaris per maand)

Ongeacht of die (werk)dagen nu de 1e, de 15e of de 23e uitbetaald worden,
het bedrag blijft exact hetzelfde per maand....................
dus hoezo minder dagen uitbetaald ?!

Je moet nu enkel eenmalig even iets langer doen met de betaling van de 15e in afwachting van betaling op de 23e...........om die reden doen ze het Na de vakantiebetaling dan kun je daar die 10 dagen die je nu even moet overbruggen van reserveren.
Bij mijn baas staat mijn geld niet de 1e op mijn rekening maar Pas de 24e.........
een werkgever betaald veelal achteraf en mijn (gedeeltelijke)WAO werd uitbetaald bij/via werkgever dus had ik altijd ook pas de 24e........
dus had ik die WAO volgens jou elke maand 10 dagen te laat ?
en werd ik elke maand voor 10 dagen aan geld opgelicht ?

Zoals UWV in brief ook aangeeft, controleer je betaaldata en indien nodig laten aan passen bij de bedrijven die je moet betalen, dat valt meestal wel te regelen als je even belt en met ze overlegt/uitlegt.

birdies
door birdies - Apr 16, 2011 om 22:57
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........of ben ik zo'n oen die dat verkeert zie........

JA! Niet eens zozeer omdat je niet kan rekenen, maar omdat je niets wilt aannemen van mensen die duidelijk wat beter kunnen rekenen dan jij!

cathy1
door cathy1 - Apr 16, 2011 om 22:58
125 Antwoorden / 2 Vragen

ok ...

rulaquo

ik werk bij een baas...en krijg iedere maand zeg 1500 euro van hem

meestal krijg ik dat op de 23e....

maar soms krijg ik het pas op de 25e

nog steeds krijg ik iedere maand 1500 euro, krijg toch niet peens 1400 euro omdat hij 2 dagen later betaald?

In uw geval is het natuurlijk wel vervelend dat je 1x van het maand bedrag een week langer moet leven. Als je iedere maand net uitkomt is dat natuurlijk wel een probleem, maar bestolen wordt je niet.
Je kan een voorschot krijgen om die week door te komen, uiteraard moet je dat terugbetalen als je het normale maandbedrag ontvangen hebt.

nou makkelijker kan ik het niet maken,duidelijker ook niet

sp
door spikkel - Apr 20, 2011 om 16:44
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ook ik heb hier mee te maken en kan me heel goed voorstellen dat het problemen geeft. Wat ik niet snap is waarom iedereen hier boos over is.

Als je werkt krijg je je salaris over juni toch echt eind juni gestort en niet half juni of soms nog eerder. Dat hebben wij wel jarenlang gehad. Mijn laatste salaris van toen ik nog werkte kreeg ik eind februari, de uitkering die daarop volgde voor een hele maand kreeg ik 11 maart. Dat vond ik best gek. Iedere keer als ik van plan was om die 20 dagen 'in te lopen' kwam het er niet van, nu heb ik geen keus meer.

Wij hebben jarenlang veel te vroeg onze uitkering ontvangen. Bovendien, als je ooit met pensioen gaat zou je precies hetzelfde probleem hebben. Die betalen ook de 23 ste van de maand. Had je dan een week langer moeten wachten.

ba
door baixebre - May 3, 2011 om 18:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Uwv moet bezuinigen voor miljoenen op personeel .
de verschuiving van datum was eerst de 10 de en was reeds achter af nooit vooraf.
dus iemand die zeg maar 1 januari zijn uitkering start , vangt vanaf 10 februari van de maand daarvoor het geld over januari .
nu verschuift die dat eerst naar de 15 de dus is 15 dagen na de maand waar men geld over zou ontvangen .
En nu naar de 23 de maand erna over januari zeg maar in februari .
Als men nog 1 keer opschuif naar volgende halte scheelt dat vanaf begin af aan zeker 1 maand , want de vraag is wanneer stoppen de verschuivingen ?
een snelle rekensom:
deze verschuivingen als dit een maand wordt in 10 jaar leert dat bij 100.000 uitkeringen van een bedrag van 1000 euro gemiddeld een besparing oplevert van 100 miljoen euro s.
Over de ruggen van zieken en beperkte mensen .
fantastische zo n overheid ...ze moedigen uitzichtoze mensen aan tot euthanasie !
dit kan in 2 vormen ..euthanasie of zelfmoord-commandos ...
we leren dagelijks van al -quada hoe het moet...
de overheid ..we kunnen het niet leuker maken maar wel makkelijker ..euthanasie om er voor te kiezen ..
vraag wanneer gaat uwv het spuitje opsturen... spaart meer geld slapen we diervriendelijk in en niet als beesten ?

valerius-2
door valerius-2 - May 3, 2011 om 19:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er is nog een mooi voorbeeld de AOW werd dus jaren geleden uitbetaalt op de 16 daarna ging de AOW naar de 23 ste van de maand. De eerste AOW ers werden dus langzaam per uitbetaling 1 dag opgeschoven zo dat iedere AOW er nu het op de 23 ontvangt.
Of als die op een zaterdag of zondag valt de werkdag hier voor.
Het heeft 1 voordeel als de uitkering stopt door wat voor een oorzaak ook in de 2e helft van de maand minder terug betaalt hoeft te worden.

lottesanne
door lottesanne - May 3, 2011 om 20:26
438 Antwoorden / 47 Vragen

@baixebre, de WAO/WIA en WAJONG werden nooit achteraf betaald, maar in de maand zelf. Dus januari werd betaald op 15 januari, etc. Ik snap niet hoe je er bij komt dat deze uitkeringen achteraf worden betaald. Het was sowieso een vreemde situatie dat de uitkering al zo vroeg in de maand werd betaald. Ging je bijvoorbeeld na de 15e van de maand aan het werk, kon je zo een halve maand terugbetalen. Bovendien, de meeste werkgevers betalen het loon op vanaf ongeveer de 23e van de maand, dus dat het UWV hierop gaat zitten is dan ook niet zo vreemd.
En dat men voor de maand juni kiest, heeft te maken met de uitbetaling van het vakantiegeld in mei.

birdies
door birdies - May 3, 2011 om 22:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@baixebre: zelden zoveel onzin gelezen!

di
door dijk1344 - May 7, 2011 om 10:39
7 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb al jaren een Wajong-uitkering. Deze is jarenlang uitgekeerd rond de 11de van elke maand. In de laatste maanden is deze datum verschoven naar de 15de . Nu het bericht van het UWV dat deze uitkering vanaf juni rond de 23ste wordt uitgekeerd. De UWV ziet zelf ook in dat uitkeringsgerechtigde in de problemen kunnen komen met deze maatregel. Als coulance bieden zij een renteloze lening aan en voeren dit in na de maand mei waarin het vakantiegeld wordt uitgekeerd. Dit lijkt erg redelijk, maar ik zie het niet anders dat ik één week geen uitkering krijg of als ik een voorschot aanvraag deze overbrugging zelf moet terugbetalen. Het terugbetalen van geld waarop ik recht op heb. Hoe ik het wend of keer ik ontvang één week geen uitkering. Het zou alleszins redelelijk zijn dat de UVG de gemiste week alsnog compenseert met de uitkering van mei of juni. Gezien deze uitkering zodanig is dat je maandelijks een vaste planning moet maken om aan alle betalingsverplichtingen te voldoen zodat je niet in problemen komt is één week zonder uitkering toch een groot probleem. Zoals ik het zie is de UWV een uitkeringsinstantie en heeft niet het recht om een uitkering, die de overheid bepaald, eigenhandig te korten. Ik kan deze beslissing van het UVG niet anders zien als een bezuinigingsmaatregel en/of het proberen te compenseren van de UWV-boekhouding over de ruggen van mensen die dagelijks toch al moeten worstelen om hun maandelijkse betalingsverplichtingen te voldoen.

MVG,
Een Wajonger.

birdies
door birdies - May 7, 2011 om 10:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........ Hoe ik het wend of keer ik ontvang één week geen uitkering. .........

Dan wend of keer je het toch verkeerd, want je krijgt niets minder, wel wat later.

kr
door krieno - May 7, 2011 om 11:11
60 Antwoorden / 1 Vragen

Werkelijk sommige mensen snappen het echt niet, kunnen niet rekenen blijkbaar, niemand komt ook maar een cent te kort, heb zelf een uitkering en die komt altijd rond de 28e van de maand binnen, dus waar zeuren ze over.
Nogmaals een uitkering is een vast bedrag per maand , stel 900 euro, of je die nu op de eerste de 15e of de 28 e betaald krijgt je krijgt geen cent minder.
En alle vaste lasten hoeven normaal nooit voor de eerste van de volgende mand betaald worden, dus dat is al geen probleem, maar ja als je gewent bent om de 15 je uitkering te krijgen en alles is dan al op van je huishoudgeld , wat ik me voor kan stellen, moet je nu een dag of 10/11 langer mee doen, en dar vangt men op om het in de maand te doen waar in het vakantiegeld betaald word,
Dus nogmaals niemand word bestolen, je krijgt het zelfde bedrag alleen een paar dagen later.

ph
door philip36 - May 7, 2011 om 11:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Inderdaad, de overheid heeft een rentevoordeel door later uit te betalen.
Hopelijk dat hiermee de AOW-premie voor de werkende wat minder stijgt.

ok
door ok_pirke - May 11, 2011 om 07:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst hadden mijn vrouw en ik allebei een baan. Met een betaaldatum die rond de 24e van de maand ligt (...en ik heb nooit het gevoel gehad dat ik daardoor zo'n 3 weken voor niets gewerkt had... ;-) ). Ideaal voor je financiële planning, want er komt één keer per maand wat geld binnen, en binnen een week zijn ook de meeste vaste lasten er weer af, en voila, met de rest mag je de tijd tot de volgende uitbetaling volmaken.
Toen ging m'n vrouw een WIA ontvangen. En die kwam rond de 14e van de maand. Daag financiële planning. Ja, de eerste maand heb je dan wat extra (of extra vroeg) volgens je financiële plaatje, maar iets meer planning was wel nodig. Geen ramp, maar niet handig.
Nu gaat de WIA naar de 24e van de maand. En ik juich dat dus toe!

Als je een dag of 10 extra moet doen met geld dat normaliter al op de 14e "op" is, is dat natuurlijk heel vervelend. Vandaar de maand juni, zodat die overbrugging kunt doen met een stukje vakantiegeld; bovendien komt voor de meesten ook in mei/juni de belastingteruggave. Maar ja, als je je vakantiegeld al drie keer hebt uitgegeven voordat het binnen is, heb je inderdaad een probleem. Maar dat is dan eerder veroorzaakt door een verkeerde financiële planning, dan door die 10 dagen extra.

ca
door casuarisvogel - May 28, 2011 om 20:55
50 Antwoorden / 4 Vragen

Iedere aanvraag voor een uitkering, welke dan ook, wordt allereerst gevolgd door een beoordeling, die tijd kost. Daardoor kan het soms maanden duren voordat je iets krijgt uitbetaald. Daarom is het niet zo vreemd, dat mensen die zelf een uitkering hebben, het gevoel hebben dat de uitkering altijd al achteraf werd betaald.

De ingangsdatum van een uitkering ligt altijd ná het moment van aanvraag en vóór of op de datum dat wordt uitbetaald. Formeel werd die WAO of WIA uitkering dus altijd enige tijd vooruit betaald. Daardoor beoordelen mensen die deze verschuiving formeel beschouwen, dit anders dan de mensen die de praktische uitwerking ervan beschouwen.

Wie denkt dat het schuiven met de betaaldatum de uitkerende instantie niets oplevert, en/of de uitkeringsgerechtigde niet kost, moet maar eens proberen een persoonlijke lening aan te vragen ter grootte van ca 1000 euro voor de duur van 1, 2, of 3 weken. Dat "niets" blijkt dan ineens een bedrag te kosten dat voor iemand met een laag inkomen onoverbrugbaar kan zijn.

De verschuiving van het betaal tijdstip heeft de laatste decennia al stapsgewijze plaatsgevonden. Er was ook een tijd, dat de WAO uitkering in de eerste week van de maand vooruit werd betaald.

Om een feestje van de uitkerende instantie van destijds te bekostigen, werd de WAO betaaldatum al eens verschoven van de eerste naar de 13e van de maand. Dat leverde enkele tonnen aan rente op. Datzelfde bedrag of meer, kostte het dus de uitkeringsgerechtigden. Want zij misten niet alleen maar de rente inkomsten die de instantie ermee verdiende. Veel van het betaalden ook nog boetes voor te late betaling van hun eigen verplichtingen.

Ook de betaling van bijstands uitkeringen is de afgelopen decennia verschoven van de eerste naar de laatste van de maand, en in de praktijk is dat soms de eerste van de volgende maand.

pino123
door pino123 - May 28, 2011 om 21:46
2766 Antwoorden / 14 Vragen

@Cariusvogel,

Je meent met droge ogen, dat ze een betalingsdatum i.v.m. een feestje hebben verschoven? Lijkt me erg sterk aangezien het UWV daar niets over te bepalen heeft, en alleen de wet uitvoert, niets meer en minder. Bepaald de wetgever dat de datum verschoven moet worden, dan doen zij dat. Bepaald de wetgever dat niet, doen zij dat ook niet. Heeft weinig te maken met een 'feestje'.

ca
door casuarisvogel - May 29, 2011 om 10:22
50 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=pino123 schreef op zaterdag 28 mei 2011, 21:46]@Cariusvogel,

Je meent met droge ogen, dat ze een betalingsdatum i.v.m. een feestje hebben verschoven? Lijkt me erg sterk aangezien het UWV daar niets over te bepalen heeft, en alleen de wet uitvoert, niets meer en minder. Bepaald de wetgever dat de datum verschoven moet worden, dan doen zij dat. Bepaald de wetgever dat niet, doen zij dat ook niet. Heeft weinig te maken met een 'feestje'.

De instelling die de betalingsdatum van WAO uitkeringen verschoof, was destijds het GAK. Gemeenschappelijk Administratie Kantoor. Het feestje betrof het zoveel jarig bestaan van het GAK.

Droge ogen? Jawel, maar eigenlijk is het om te huilen.

lottesanne
door lottesanne - May 29, 2011 om 18:29
438 Antwoorden / 47 Vragen

Met het vooruitschuiven van de betaaldatum kun je echt geen feestje betalen. Precies zoals Pino123 zegt, dit is grote onzin. En nogmaals, Het is alleen maar goed dat het UWV met de betaaldatum nu aansluit bij de overige werkgevers/uitkerende instanties. Want nu moet je twee weken overbruggen, ga je vanuit de WAO/WIA/WGA aan het werk, moest je anders meer dan twee weken overbruggen. Niemand wordt hier benadeeld, maar ik ben bang dat degenen die hiertegen protesteren dat toch niet willen begrijpen.

ca
door casuarisvogel - May 30, 2011 om 10:05
50 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=lottesanne schreef op zondag 29 mei 2011, 18:29]Met het vooruitschuiven van de betaaldatum kun je echt geen feestje betalen.

GAK was het Gemeenschappelijk Administratie Kantoor van de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor verschillende bedrijfsverenigingen. GAK was geen overheidsinstelling, maar wel het uitvoerend orgaan van de W.A.O.

50 jarig bestaan van GAK werd gevierd in de vorige eeuw. Feest werd betaald met de rente opbrengst van vertraagde uitbetaling van de uitkeringen.

Misschien waren sommige deelnemers in deze discussie in de vorige eeuw nog niet geïnteresseerd in het onderwerp, of nog te jong om dit te weten?

kr
door krieno - May 30, 2011 om 11:02
60 Antwoorden / 1 Vragen

Nou en wat is er mis mee dat het GAK het feest betaald, door de datum te verschuiven , casuarisvogel, kregen de mensen daarom een cent minder , nee dus.
En wat is er mis mee dat een uitkering aan het eind van de maand betaald word in plaats van het begin, kan me geen werkgever voorstellen, die tegen iemand zegt die op de 1e van de maand in dienst treedt zo van hier heb je alvast je salaris tot het eind van de maand,
En bij normale instellingen zoals het gas/licht/ water/ ziekte kosten normaal pas voor of in de eerste week van de nieuwe maand betaald worden, en ja natuurlijk betaal je dat wel vooruit, dus ik betaal altijd de 28e als mijn uitkering binnen is, het gas en licht voor de volgende maand, en is niks mis mee.
dus zie het nog steeds het probleem niet, als alle uitkeringen op het eind van de maand betaald gaan worden.

ca
door casuarisvogel - May 30, 2011 om 12:04
50 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=krieno schreef op maandag 30 mei 2011, 11:02]Nou en wat is er mis mee dat het GAK het feest betaald, door de datum te verschuiven , casuarisvogel.

Lees dat hier maar: GAK feestje voor zes miljoen gulden

kr
door krieno - May 30, 2011 om 12:19
60 Antwoorden / 1 Vragen

Ja en wat dan nog, is iemand die een wao of een andere uitkering kreeg van het toenmalige GAK, er een cent minder van geworden, kijk of je nou direct 6 miljoen guldens( of ongeveer 3 miljoen euro) er tegen aan moet gooien is discutabel, maar zolang de uitkerings gerechtigden er geen cent minder van worden, zie ik het probleem met het verschuiven van de datum niet direct.

pino123
door pino123 - May 30, 2011 om 13:15
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Ik sluit mij aan bij Krieno,

Ook hier hebben de uitkeringsgerechtigden geen cent minder gekregen. Ik vraag mij verder af, wat je punt nu is.Je krijgt de uitkering van de maand, alleen een paar dagen later. Verder is het volgens mij al op voorhand aangegeven dat dit ging gebeuren. Hierdoor zal je inderdaad een paar telefoontjes moeten plegen om de datum van betalingen te wijzigen. Maar ja, inmiddels is het geheel al in werking, dus zo langzamer hand kan deze discussie worden gestopt.

ca
door casuarisvogel - May 30, 2011 om 15:55
50 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=pino123 schreef op maandag 30 mei 2011, 13:15] inmiddels is het geheel al in werking, dus zo langzamer hand kan deze discussie worden gestopt.

Tja, slecht op de hoogte en de tegenargumenten bevallen je niet? Is dat een goede reden om een discussie te sluiten?

Even teruglezen.
De starter van dit onderwerp krijgt financiële problemen doordat de uitkering ineens later wordt gestort. Iemand stelt dat zoiets beter stapsgewijs kan worden ingevoerd. Ik ga even terug in de geschiedenis en herinner er aan, dat die stapsgewijze invoer al heel lange tijd gaande is. Dan roept een enkeling dat dit nooit waar kan zijn, zodat ik even een linkje plaats. Toch waar dus, maar dat bevalt je niet?

Jouw probleem is dan snel opgelost: Zoek een onderwerp dat je nog wel leuk vindt en laat dit onderwerp over aan mensen die met de onderwerp starter willen meedenken.

Het probleem van de onderwerp starter is er nog steeds niet mee opgelost. Die heeft straks gewoon 2 weken lang niet het geld om een aantal verplichtingen te voldoen. Even bellen voor uitstel wordt zelden geaccepteerd, maar het is te proberen. Alle automatische betalingen stopzetten en op de juiste data weer inprogrammeren is aan te bevelen, voorzover dat kan.

Als dat niet mogelijk is, dan zal de onderwerp opener afbetalingsregelingen moeten treffen. Is ook dat niet uitvoerbaar, dan volgen er aanmaningskosten, boetes en mogelijk deurwaarderkosten, beslaglegging, huisuitzetting. Dat zijn toch geen denkbeeldige consequenties van deze vorm van kostenbezuiniging op een uitkering voor grotendeels lagere inkomens.

Natuurlijk zijn er mensen die een hoog bedrag aan WAO ontvangen. Voor hen betekent deze maatregel alleen maar, dat ze wat geld van de spaarrekening halen en voortaan blijvend de rente inkomsten missen, die ze anders wel hadden ontvangen. Het kost ze wel geld, maar ze worden niet direct in hun bestaan bedreigd.

Zelf heb ik overigens helemaal geen uitkering. Dat is gelukkig niet nodig. Maar vergeet niet, dat iedereen iets kan overkomen en dat in een beschaafd land niet alleen maar voor verzekeringen wordt betaald, maar de verzekeringsrechten ook gegarandeerd blijven.

Ik ben er overigens een voorstander van, dat wie kan werken ook gaat werken. Iedereen die denkt een probleem met de betalingsdatum bij een baas straks wordt voorkomen door deze maatregel, wil ik er even aan herinneren, dat de meeste mensen met een WAO uitkering nooit meer in staat zullen zijn te werken.

Kan dat niet, omdat je toch aan verplichtingen vast zit die vroeger moeten worden

ca
door casuarisvogel - May 30, 2011 om 15:59
50 Antwoorden / 4 Vragen

Foutje:
Die laatste regel : Kan dat niet, omdat je toch aan verplichtingen vast zit die vroeger moeten worden hoort er niet bij.

sonjaatje
door sonjaatje - May 30, 2011 om 16:23
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Casuarisvogel, of mensen het nou leuk of niet leuk vinden, en of jouw verhaal nou klopt of niet, feit is en blijft dat de uitbetaaldatum is verplaatst.
Daar verandert dit topic niks aan ook al staan er 10.000 berichten.

kr
door krieno - May 30, 2011 om 16:27
60 Antwoorden / 1 Vragen

Casuarisvogel, wil nog even reageren op je voorgaande artikel, en dan over het probleem van de betalingen, snap werkelijk niet wat het probleem is als men twee weken later gaat betalen, of je iemand moet altijd al een betalingsachterstand hebben en de huur /gas/licht etc iedere maand al twee weken te laat betalen, ja dan word het nu 4 weken inderdaad, maar dat is het probleem van de mensen zelf, dan hebben ze een constante betalings achterstand.
Kunnen ze beter een betalings regeling aanvragen.
Maar normaal en nogmaals wil dat hier een keer neerzetten, als je je uitkering(zoals ik op de 28e van de maand ontvang) kun je gewoon aan je betalings verplichtingen voldoen.

sp
door spikkel - May 30, 2011 om 16:31
148 Antwoorden / 5 Vragen

Als je jarenlang je vaste lasten van april hebt betaald met je uitkering van mei heb je een probleem. Helemaal mee eens.

De eerste 3 jaar heb ik het ook zo gedaan. Totdat ik me bedacht dat mijn uitkering vooruit wordt betaald en ze dat zomaar kunnen veranderen. Zo'n tien jaar geleden heb ik mijn vakantiegeld eenmalig gebruikt om mijn vaste lasten van mei te betalen met mijn uitkering van mei. Hierdoor kom ik, ondanks mijn lage uitkering, niet in de problemen.

kr
door krieno - May 30, 2011 om 16:37
60 Antwoorden / 1 Vragen

Spikkel, kijk zo gaat het inderdaad, de uitkering van stel 28 mei, daar betaal je de huur en gas en licht van juni mee, althans zo gaat dat bij mij, krijg eind mei een acceptgiro van de woningbouw, de energie leverancier en de ziekte kostenverzekering betreffende de maand juni, en die kunnen dus gewoon worden betaald met de uitkering van 28 mei.
Ja als je inderdaad, met de uitkering van mei stel de 15, je vaste lasten van april nog moet betalen, en de uitkering word dan 10 dagen verlaat, heb je echt een probleem.

birdies
door birdies - May 30, 2011 om 16:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Zoek een onderwerp dat je nog wel leuk vindt en laat dit onderwerp over aan mensen die met de onderwerp starter willen meedenken..........

Dit is de vraag en antwoord rubriek: de vraag is inmiddels ruimschoots beantwoord. Dit topic ontaard zo langzamerhand in een discussie, daar is een andere rubriek voor.

ca
door casuarisvogel - May 30, 2011 om 18:14
50 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 30 mei 2011, 16:50].........Zoek een onderwerp dat je nog wel leuk vindt en laat dit onderwerp over aan mensen die met de onderwerp starter willen meedenken..........

Dit is de vraag en antwoord rubriek: de vraag is inmiddels ruimschoots beantwoord. Dit topic ontaard zo langzamerhand in een discussie, daar is een andere rubriek voor.

Onderwerpstarter heeft, ondanks het weglaten van vraagtekens, toch een paar duidelijke vragen:

Dit is toch van de zotte. (?)
Je kan wel een voorschot ontvangen ,maar die moet je wel even weer terug betalen.In werkelijkheid worden we gewoon 11 dagen gekort op onze uitkering,of zie ik dat verkeert. (?)
Kan Kassa daar eens iemand van het UWV aan het jasje gaan trekken wand dit is diefstal wat zij doen. (?)

De rest van die tekst is uitleg.

Kassa is een consumentenprogramma.
Onderwerp opener heeft minstens 30 jaar geleden een verzekering afgesloten, namelijk de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor werknemer.
Nu deze verzekering moet uitbetalen, merkt de onderwerp opener dat de regels steeds verder in zijn/haar nadeel worden gewijzigd.

Je kunt natuurlijk vinden dat het goed of fout is, wanneer een verzekering moeilijk gaat doen wanneer het op uitbetalen aankomt, maar hier worden een paar duidelijke consumentenvragen gesteld.

Is het hier niet de gewoonte een vraagsteller vriendelijk van antwoord en eventueel advies te dienen?

De redactie van Kasssa maakt natuurlijk afwegingen op zeer verschillende gronden. Maar voor het programma Kassa en voor de Vara, lijkt me dit een minstens zo belangrijke kwestie als bijvoorbeeld een woekerpolis of de vraag van iemand die geld kwijt raakte door een vrijwillige verzekering af te sluiten. Daarom is de laatste vraag van de onderwerp opener helemaal niet zo vreemd.

birdies
door birdies - May 30, 2011 om 18:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Kan Kassa daar eens iemand van het UWV aan het jasje gaan trekken...........

Dan moet hij een mailtje naar de red. sturen, niet de vraag op het forum zetten.

ca
door casuarisvogel - May 30, 2011 om 19:32
50 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 30 mei 2011, 18:42]..........Kan Kassa daar eens iemand van het UWV aan het jasje gaan trekken...........

Dan moet hij een mailtje naar de red. sturen, niet de vraag op het forum zetten.

Er wordt (onder andere) gevraagd of dat kan.
Als je het antwoord weet, zou je dat antwoord hier kunnen schrijven.
Ik weet niet of de onderwerp opener veel heeft aan de opmerking dat eigenlijk iets anders gedaan moet worden.

sp
door spikkel - May 30, 2011 om 21:19
148 Antwoorden / 5 Vragen

TS heeft nergens iets aan behalve 10 dagen uitkering extra.

Aangezien we daar geen recht op hebben zullen we het moeten doen met wat we krijgen. Als dat niet lukt zul je dit jaar toch echt je vakantiegeld moeten gebruiken om de gaten te dichten. Hier gaat het vakantiegeld altijd op aan gaten dichten dus niets nieuws onder de zon.

Ik had het ook graag anders gewild maar het is niet anders. Amper 40 jaar oud en al 15 jaar in deze uitzichtloze situatie. Je doet er niets aan. Klagen en boos worden heb je alleen je eigen humeur mee.

Zolang ik nog geld heb voor mijn internetverbinding klaag ik niet. Via internet heb ik nog een beetje het idee mee te doen met deze wereld.

ca
door casuarisvogel - May 31, 2011 om 07:06
50 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=spikkel schreef op maandag 30 mei 2011, 21:19]Ik had het ook graag anders gewild maar het is niet anders. Amper 40 jaar oud en al 15 jaar in deze uitzichtloze situatie. Je doet er niets aan. Klagen en boos worden heb je alleen je eigen humeur mee.

Wat ik aan dit onderwerp van belang vind, is de onbetrouwbaarheid van de overheid. Je betaalt verplicht aan een verzekering en zonder dat je de keuze hebt over te stappen naar een andere verzekeraar, worden steeds de voorwaarden veranderd.

Klagen en boos worden is natuurlijk je goed recht, ook als sommige mensen vinden van niet. Maar die onbetrouwbare overheid is niet zomaar uit de lucht gevallen. Die is er toch echt kunnen komen dankzij de stemmen die sommige partijen kregen.

Iedereen kan iets overkomen, dus iedereen zou ooit aanspraak moeten kunnen doen op de verzekeringen waar we verplicht aan betalen. Iedereen die denkt dat alleen anderen pech hebben kan bedrogen uitkomen. Wie kiest voor het benadelen van uitkeringsgerechtigden, denkt niet goed na over het belang van sociale zekerheid.

Je doet er niets aan?
Je kunt er wel degelijk iets aan doen.
Volgende keer in het stemhokje even hieraan terugdenken is het minste wat je kunt doen. Voor nu is er misschien ook wel iets te doen om de aantasting van rechtszekerheid te stoppen.

Wie heeft een goed en uitvoerbaar idee?

birdies
door birdies - May 31, 2011 om 07:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Volgende keer in het stemhokje even hieraan terugdenken is het minste wat je kunt doen..........

Deze maatregel is wel door het vorige kabinet bedacht, o.a. PvdA, weet je wel?

lottesanne
door lottesanne - May 31, 2011 om 08:21
438 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=casuarisvogel schreef op maandag 30 mei 2011, 18:14][quote=birdies schreef op maandag 30 mei 2011, 16:50].........Onderwerpstarter heeft, ondanks het weglaten van vraagtekens, toch een paar duidelijke vragen:
Is het hier niet de gewoonte een vraagsteller vriendelijk van antwoord en eventueel advies te dienen?

De redactie van Kasssa maakt natuurlijk afwegingen op zeer verschillende gronden. Maar voor het programma Kassa en voor de Vara, lijkt me dit een minstens zo belangrijke kwestie als bijvoorbeeld een woekerpolis of de vraag van iemand die geld kwijt raakte door een vrijwillige verzekering af te sluiten. Daarom is de laatste vraag van de onderwerp opener helemaal niet zo vreemd.

Er wordt hier vriendelijk antwoord gegeven op de gestelde vragen, maar blijkbaar wil TS en anderen hier niet aan. Er is nu al zoveel geprobeerd dit duidelijk te maken, maar men blijft er maar op hameren dat men benadeeld wordt. Ik ben bang dat het zo langzamerhand een oeverloze discussie wordt.
Om diezelfde reden zal het onderwerp ook nooit in het programma Kassa worden behandeld (en overigens ook in in Radar) omdat een abnormale situatie (lees: vooruitbetaling WAO/WIA/WAG) wordt genormaliseerd (lees: uitkering wordt tegen het eind van de maand betaald, net zoals bij alle werkgevers dat het geval is)

birdies
door birdies - May 31, 2011 om 08:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@lottesanne: je quote is verkeerd, wat jij aanhaalt is n.l. niet door mij geschreven.

lottesanne
door lottesanne - May 31, 2011 om 10:13
438 Antwoorden / 47 Vragen

Sorry birdies, deze quote was inderdaad van casuarisvogel. Daar heb ik hem tussen uit gehaald. Jij en ik zitten wel op één lijn.

pino123
door pino123 - May 31, 2011 om 10:54
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=casuarisvogel schreef op maandag 30 mei 2011, 15:55][quote=pino123 schreef op maandag 30 mei 2011, 13:15] inmiddels is het geheel al in werking, dus zo langzamer hand kan deze discussie worden gestopt.

Tja, slecht op de hoogte en de tegenargumenten bevallen je niet? Is dat een goede reden om een discussie te sluiten?

Even teruglezen.
De starter van dit onderwerp krijgt financiële problemen doordat de uitkering ineens later wordt gestort. Iemand stelt dat zoiets beter stapsgewijs kan worden ingevoerd. Ik ga even terug in de geschiedenis en herinner er aan, dat die stapsgewijze invoer al heel lange tijd gaande is. Dan roept een enkeling dat dit nooit waar kan zijn, zodat ik even een linkje plaats. Toch waar dus, maar dat bevalt je niet?

Jouw probleem is dan snel opgelost: Zoek een onderwerp dat je nog wel leuk vindt en laat dit onderwerp over aan mensen die met de onderwerp starter willen meedenken.

Het probleem van de onderwerp starter is er nog steeds niet mee opgelost. Die heeft straks gewoon 2 weken lang niet het geld om een aantal verplichtingen te voldoen. Even bellen voor uitstel wordt zelden geaccepteerd, maar het is te proberen. Alle automatische betalingen stopzetten en op de juiste data weer inprogrammeren is aan te bevelen, voorzover dat kan.

Als dat niet mogelijk is, dan zal de onderwerp opener afbetalingsregelingen moeten treffen. Is ook dat niet uitvoerbaar, dan volgen er aanmaningskosten, boetes en mogelijk deurwaarderkosten, beslaglegging, huisuitzetting. Dat zijn toch geen denkbeeldige consequenties van deze vorm van kostenbezuiniging op een uitkering voor grotendeels lagere inkomens.

Natuurlijk zijn er mensen die een hoog bedrag aan WAO ontvangen. Voor hen betekent deze maatregel alleen maar, dat ze wat geld van de spaarrekening halen en voortaan blijvend de rente inkomsten missen, die ze anders wel hadden ontvangen. Het kost ze wel geld, maar ze worden niet direct in hun bestaan bedreigd.

Zelf heb ik overigens helemaal geen uitkering. Dat is gelukkig niet nodig. Maar vergeet niet, dat iedereen iets kan overkomen en dat in een beschaafd land niet alleen maar voor verzekeringen wordt betaald, maar de verzekeringsrechten ook gegarandeerd blijven.

Ik ben er overigens een voorstander van, dat wie kan werken ook gaat werken. Iedereen die denkt een probleem met de betalingsdatum bij een baas straks wordt voorkomen door deze maatregel, wil ik er even aan herinneren, dat de meeste mensen met een WAO uitkering nooit meer in staat zullen zijn te werken.

Kan dat niet, omdat je toch aan verplichtingen vast zit die vroeger moeten worden

@casuarisvogel,
Ten eerste ben ik redelijk op de hoogte en heeft het weinig te maken met het bevallen van tegenargumenten. Zoals je kan lezen, is inmiddels de regeling in werking gegaan en kan je hier eindeloos over door blijven posten, alleen zitten alle uitkeringsgerechtigden inmiddels met een andere uitkeringsdatum.

Je linkje bevalt mij prima, alleen wordt door het uwv de wet uitgevoerd, niets meer en niets minder. Ook al hebben ze een feest gevierd, wat inderdaad discutabel is, hebben de mensen met een uitkering geen korting op hun uitkering gekregen. Dus leuk je linkje, slaat alleen nergens op.

Verder is het punt van TS, dat zij 11 dagen meer geld wil, of niet?

Quote TS: Ik wil gewoon 11 dagen exstra geld om zo weer op mijn loon te komen en geen lening,dat is te gek voor woorden ik ben dan ook erg boos.Ze denken daar dat we rijk worden van zo'n uitkering

Waarop ik aangeef, je krijgt niet minder geld, je krijgt het op een ander tijdstip (over lezen gesproken?)

kr
door krieno - May 31, 2011 om 12:49
60 Antwoorden / 1 Vragen

Met het commentaar van pino123 is niks meer toe te voegen, en klopt precies, lezen en verder even logisch nadenken, of afwachten wat men krijgt is blijkbaar voor veel te veel moeite
En men kan eindeloos door blijven posten, het veranderd niks, en men krijgt gewoon waar men recht op heeft

Redacteur
door Redacteur - May 31, 2011 om 15:44
1063 Antwoorden / 62 Vragen

Beste experts,

De reacties zijn niet meer gericht op het helpen van de topic starter. Dit topic zal worden gesloten.

Deze discussie kan eventueel worden voortgezet door het openen van een nieuw topic bij "Discussies".

Redactie Kassa-online