gallito
door gallito Oct 6, 2010 om 22:30
Garantie & verzekeringen

Valt het slot van de voordeur onder inboel-of opstalverzekering

Voor ons huurappartement hebben wij een inboedel verzekering bij Univé.
Kortgeleden hebben wij bij hen een claim ingediend voor het volgende voorval.

Gebeurtenis
Terwijl bewoners op de galerij zijn slaat de voordeur dicht met de sleutel in het slot aan de binnenkant. Daardoor is de deur niet meer van buitenaf te openen.
Goed raad is duur, dus de sleutelspecialist laten komen. Deze heeft een nieuwe cilinder in het slot geplaatst. Rekening:€ 155,00 inclusief weekend toeslag.

Claim
Een claim ingediend voor deze onkosten bij Univé, gebaseerd op hun
Art.6.13 van het Speciaal Reglement Inboedel Verzekering Superieur:

“Tevens vergoeden wij schade aan de inboedel veroorzaakt door een plotselinge en onvoorziene gebeurtenis”.

Claim afgewezen
Afgewezen gebaseerd op de volgende gronden
1. Er is geen schade aan de inboedel
2. Opzettelijk toegebrachte schade is niet verzekerd.

Bezwaar
Bezwaar aangetekend met verwijzing naar genoemd Art.6.13, maar door Univé ongegrond verklaard omdat

“De gebeurtenis door u benoemd is een onvoorziene gebeurtenis. Dat is duidelijk. Maar daar is de schade niet door ontstaan. Deze is later ontstaan. Om de deur weer open te krijgen is opzettelijk schade toegebracht aan de deur. Dat heb ik bedoeld in mijn brief.
Het tweede punt is dat de schade aan de opstallen is en niet aan de inboedel. Wij hebben uw inboedel verzekerd en niet uw opstallen”.

Vraag
•Valt het slot van een buitendeur onder de opstal- of inboedelverzekering, ook als er sprake is van huurappartement.
•Valt het aanbrengen van een nieuwe cilinder in een bestaand slot, onder ‘opzettelijke schade’.

Voordat ik opnieuw een bezwaar aanteken hoop ik via dit forum enige duidelijkheid te kunnen krijgen.
Groet, gallito

44398 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 6, 2010 om 23:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een slot in de buitendeur valt niet onder de inboedelverzekering. Het is onderdeel van de opstal.

Voordat opzettelijke schade wordt vergoed, wordt wel gekeken waarvoor de opzettelijke schade is veroorzaakt/de aanleiding is, waardoor opzettelijke schade moet zijn gemaakt.

Het dichtwaaien van een voordeur, waardoor je buiten gesloten wordt omdat aan de binnenkant een sleutel zit en je de huisdeursleutel niet kan gebruiken, valt daar niet onder.Dat heet PECH.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 09:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja een slot is een raar ding (wel meer zaken overigens). Zolang je de cylinders op de keukentafel hebt liggen zijn ze roerend en vallen ze onder je inboedelverzekering. Zodra je de cylinder in de deur zet, is deze onroerend geworden en valt deze onder de opstalverzekering.

Een deur zonder slot is immers geen complete deur.

Behalve dat het dichtwaaien van de deur met de sleutel aan de binnenkant pech is, is het ook nog eens eigen schuld. Je hebt zelf niet de nodige voorzichtigheid betracht om de gebeurtenis te voorkomen.

Daarnaast heb je nog te maken met een eigen risico. Als de schade € 155,-- is, is de kans groot dat de schade onder je eigen risico valt.

Helaas voor je voldoende redenen dus voor de verzekeraar om niet tot uitkering over te gaan.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja en @marcel

Hartelijk dank voor jullie toelichting. Het is dus een geval van dikke pech en zal ik de afwijzing moeten accepteren. Een tweede keer zal ons niet snel weer overkomen. Fijne dag.
Salu2, gallito

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat ik de sleutels niet in het slot mag laten, als ik dat doe kan de rest van familie niet meer naar binnen.

De weekend toeslag is Uw risico, U had tot maandag ochtend kunnen wachten.

Verder zal het geen goedkope cilinder van €20,- zijn maar meestal een duurdere met Politie keurmerk die hoger is en die zijn al snel €60,- in bouwmarkt dus eigenlijk vallen de kosten nog mee.

Ik plaats van nieuwe slot was raam kapot maken misschien voordeliger geweest.

Deze Univé verzekering heb ik niet genomen maar begreep dat naast gestolen goederen schade aan kasten en deuren ook vergoed word, dus ook bij kapot gooien van vazen, de vaas zelf en de eventuele gevolgschade aan parket of laminaat vloeren.

Ik begreep dat schade aan deur of slot bij inbraak wel vergoed zou worden maar niet bij vergeten sleutels.
Het is inbraak verzekering en niet voor dementie die ook helaas bij jongeren vaak voorkomt.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Invalide,
En wat is je punt in verhouding met de vraag? Dat je moet wachten tot het maandag is voordat je eigen huis weer in kunt? Of dat je maar een raam moet ingooien (wat overigens ook niet verzekerd is en zeker niet goedkoper is!).

Daarnaast een verhaal over dementie en kapotgooien van vazen wat hier helemaal niet belang is naar mijn mening.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als tip voor de toekomst.
Leg een reserve sleutel, bij iemand die je vertrouwd neer.
Voor mensen die de gewoonte hebben om de sleutel er aan de binnenkant in te laten is de bejaarden cilinder te koop... die kun je ook als er een sleutel in steekt aan de buitenzijde, van buiten openen.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........is de bejaarden cilinder te koop.......... Hoezo bejaarden cilinder? Ken genoeg jongeren die ook regelmatig hun sleutel vergeten.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birdies
Die naam geeft de fabrikant aan het product, omdat het veel in zorgwoningen toegepast wordt.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik op bejaarde en (cilinder)slot google komt er niets bruikbaars, kan je een nadere aanduiding geven.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marcel
Bedankt voor je bijval. Ik wilde op zoveel onzinnigs van de invalide meneer / mevrouw zelf niet meer reageren.

@erik008
Als de sleutel nog aan de binnenzijde in het slot zit, kun je die alleen van buitenaf nog openen als deze rechtop staat. Anders helaas niet, want er was een reservesleutel paraat op dat moment.

@allen
Het is geen cilinderslot met beveiligde sleutel(s), maar een gewoon slot. Wij schrokken dan ook behoorlijk van de kosten.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tip:

@Gallito,

als je goed kunt opschieten met je buren, laat daar een (reserve)sleutel achter. Altijd makkelijk......

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van (eventueel) een andere deur......

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hutch
Er is maar één toegangsdeur, dus je tip gaat niet op.
En zoals gezegd, er was op het moment suprême wel een tweede sleutel beschikbaar, waarmee niet te werken bleek doordat de sleutel aan de binnenkant niet rechtop stond.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

gallito

Zelf vind ik hier, dat de verzekeraar mieren neukt en zou ik die verzekering bij Univé subbiet opzeggen op de eerstvolgende vervaldatum. Wie niet horen wil, moet maar voelen. Uiteraard wél in de opzeggingsbrief aangeven, waarom je de verzekering precies opzegt.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read,
En waarom zou een verzekeringsmaatschappij wel moeten uitkeren dan? Noem eens een verzekeringsmaatschappij die deze opzettelijke schade wel dekt?

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op donderdag 7 okt 2010, 19:38: gallito

Zelf vind ik hier, dat de verzekeraar mieren neukt en zou ik die verzekering bij Univé subbiet opzeggen op de eerstvolgende vervaldatum. Wie niet horen wil, moet maar voelen. Uiteraard wél in de opzeggingsbrief aangeven, waarom je de verzekering precies opzegt.

ReadAC.

Een inboedelverzekering subiet opzeggen voor iets wat opstal is??? En dat bij de door jou in het verleden zeer bejubelde Univé??? Omdat ze niet willen betalen voor iets wat niet verzekerd is??? Heeft iemand een tomtom om de weg terug te vinden???

Mieren... (en de rest)??? Als ze alles maar uit betalen, dan is de premie niet meer te betalen!

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 7, 2010 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bejaardenslot? Buiten normale cilinder en binnen knop.

Voordeel, zonder sleutel deur op slot doen en niets blokkeren als iemand laat thuis komt.

Nadeel, duurder en inbrekers kunnen als ze via raam binnen kwamen gewoon de deur openen.
Dus binnen nooit meer sleutel nodig en in geval van brand dus eigenlijk veiliger dan eerst in rook sleutels zoeken.

Helaas waren deze niet gelijk sluitend in voorraad en ik wil altijd 1 sleutel voor gehele huis.