rv
door rvduin Aug 2, 2009 om 12:47
Voeding & gezondheid

Varkensvet in Nespresso en eiwit in Senseo

Onlangs regelmatig gehoord dat er varkensvet in Nespresso en eiwit in Senseo zou zitten, dit om het cremelaagje op de koffie kunstmatig te verkrijgen.

Klopt dit? Kom er tegenstrijdige berichtgeving over tegen...

PS
Graag geen reacties over de smaak en de apparaten, daar gaat het mij niet om...

126658 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Klik maar eens op:

patiëntenplatform

Als u even googelt en bv. senseo, eiwit invult, kunt u veel info hierover lezen. Bovenstaand artikel is maar een voorb.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag rvduin, ik zou mij, als ik u was, niet zo druk maken of er nu wel of niet varkensvet in de koffie-cups (nespresso) of pads (senseo) zitten. Wij bezitten beide koffiesoorten, maar drinken volop koffie hoor, of er nu varkensvet of wat dan ook in zit, we drinken het graag hoor! Dan zou je niets meer kunnen drinken of eten, als je echt overal op moet gaan letten.

Henri

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou me daar wel druk over maken, omdat mensen allergisch kunnen zijn voor die stoffen. En als die stoffen niet vermeld staan, is het voor een allergisch persoon een "leuke verrassing" als die een slok neemt.

Bovendien zijn er religieuze groeperingen, die geen varkensvlees mogen eten(drinken).

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt soms beweerd dat het schuim op een kopje senseokoffie ontstaat
doordat er varkensvet aan de koffie is toegevoegd. Het cremelaagje is
echter gewoon een laagje geblazen belletjes dat ontstaat doordat een
klein straaltje koffie met hoge snelheid in een gepatenteerde
schuimkamer wordt gesproeid met een aantal pennetjes erin. Doordat de
koffie tussen deze pennetjes doorschiet komt er lucht in de koffie.
Vervolgens loopt de koffie het kopje in, en het laatste restje, dat nog
zo'n 15 seconden nadrupt, zorgt voor het cremelaagje.

(bron: Wikipedia)

Als dat het geval zou zijn, zou de bond v vegetariërs allang opgestaan zijn!

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er varkensvet in Nespresso zou zitten en eiwit in Senseo durf ik niet te beweren,maar dat ik iedere keer bij het drinken van een lekker kopje Nespresso koffie goed ziek wordt ligt niet aan het varkensvet maar eerder aan de eiwitten. Ik ben namelijk heel gevoelig voor melkproducten. De melkcups zijn voor mij dan heel vervelend. Heb er geen last van als ik Senseo koffie drink met volle koffiemelk. Het is jammer want die Nespresso kostte me 135 euro maar wil er toch niet iedere keer ziek van worden,dus dan maar weer terug naar de Senseo.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik bedoel dus: als het 't geval zou zijn dat ze varkensvet of eiwitten toevoegen, DAN had de vereniging v vegetariers allang opgestaan!

sorry, geen edit-knop...

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het er wel in zou zitten dan zou dat inderdaad betekenen dat bijv. moslims het niet mogen drinken, dus iets als "maak je er niet druk om" is voor heel veel mensen een grote belediging.

Verder kan ik er weinig tot niets over vinden (heb gezocht naar Nespresso en varkensvet). Iets van een bronvermelding zou wel prettig zijn. Zonder dat heeft het een nogal hoog hoax-gehalte.

Verder zou je de Voedsel en Waren Autoriteit, voorheen Keuringsdienst van Waren, kunnen bellen/schrijven met dezelfde vraag, zij zullen dit wellicht willen onderzoeken of zelfs al onderzocht hebben.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 15:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@macwouter: 'De melkcups?? zijn voor mij dan heel vervelend' schreef u, maar wat voor koffie heeft u het dan over? Zelf drinken wij(meestal) nespresso, de capsules die wij gebruiken, 16 soorten inmiddels, zijn allen echt toch koffiecapsules (gebrande en gemalen koffie), ik weet nu echt niet wat en waar u over schrijft, we hadden het over koffie, zowel senseo alsook nespresso, ook de koffie van senseo, regular, of dark roasted, we praten toch echt over koffie hier..en nee, ik ga het niet hebben over smaken.

Groeten, Henri

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, Edwardus, ook ik had al ruim van te voren gegoogled op 'varkensvet' in koffiecapsules of pads, maar kan echt nergens wat vinden. Er zijn toch heel veel buitenlandse mensen om mij heen, die toch echt de senseo alsook de koffiepads, massaal gebruiken, dan zou dat nu betekenen, dat deze moslims al jaren een varkensproduct aan het nuttigen zouden zijn? Ik geloof er geen ene moer van, echt niet. Vandaar mijn opmerking, die ik (nu) nog steeds hanteer.

Groeten, Henri

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Henri Ik ken het broodje-aap verhaal wel. Enkele maanden geleden was het een vraag in een-of-andere supersuffe TVquiz. Daar was het antwoord inderdaad dat er varkensvet in zou zitten. Dit heb ik toen opgezocht, vandaar dat ik direct een antwoord klaar had voor de TS!

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb alles nog eens goed nagekeken/gezocht, als je op wikipedia kijkt, dan wordt het verhaal duidelijk: het behoord toe aan het land der fabelen! Niemand hoeft zich verder druk te maken, ook mijn goede buren, die moslim zijn, kunnen rustig verder koffie komen drinken bij mij hoor, zowel de nespresso capsules alsook de senseo pads: De koffie gaat er goed in! Het is en blijft koffie.

Groeten, Henri

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Deinert, inderdaad een 'broodje aap' verhaal! ;-)

Groeten, Henri

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een vraag en antwoord rubriek, geen forum, dus als je geen informatie hebt, ook niet reageren....

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

'Dit is een vraag en antwoord rubriek, geen forum, dus als je geen informatie hebt, ook niet reageren....'  schreef u: Maar waarom stelt u zelf daar dan niet deze vraag, beste rvduin?

Wat uiteindelijk een 'fabeltje' blijkt, of een 'broodje aap' verhaal blijkt te zijn! Het is gewoon klinklare nonsens over de u genoemde koffie!

Succes met de koffie,lekker genieten verder! (ik ga een lekker bakkie drinken nu, dat wel!)     :-)

Henri

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

 Oeps sorry ik verwar het met de Nescafe Dolce Gusta. Ik zal het nooit meer doen Kenwel 1,Ben je niet meer boos dan ?

ve
door verwijderd - Aug 2, 2009 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo macwouter, ik boos? Nog niet misschien hoor! Ik ken de Dolce Gusto niet, weet alleen dat ik toch echt alleen koffie aantref in de capsules. en die ken ik nu wel.

Smakelijk kop koffie hoor! (zonder varkensgedoe..)  ;-)

Henri

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

Ik begrijp dat de discussie gaat over of er wel of geen varkensvet in Senseo koffiepads zit.

Om helder te zijn: alle Senseo koffiepads voor zwarte koffie bevatten 100% pure koffie. Het karakteristieke, natuurlijke, crèmelaagje op de koffie ontstaat doordat de koffie onder druk door de kleine opening van de padhouder gaat. De crèmelaag is daarmee niets anders dan koffie met luchtbelletjes erin. Wees dus gerust: Senseo koffie is 100% pure koffie.

Met vriendelijke groet, het Douwe Egberts Senseo-team, www.senseo.nl, 0800-0221121

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er was een een filterzakje met vers gemalen koffie en daarbij kwam dan vers gekookte melk. Het was allemaal relatief natuurlijk en kon nauwelijks kwaad.
Waarom niet dát?

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koffiebonen bevatten vet.
Dit vet veroorzaakt het schuim bijvoorbeeld op een espresso.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2010 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

senseoteam

Toch wel handig dat jjullie de discussie een kwalitatieve draai geven. Ik vroeg me al af: waar blijven jullie?
Een echte Douwes Egberts fan.

Met vriendelijke groet, ReadAC.