ld
door ldriessen Aug 25, 2014 om 14:47
Auto & vervoer

Vaste of losse trekhaak

is er verschil wat draagkracht betreft tussen een vaste en losse (die er later is opgezet) trekhaak bij een auto? Het gaat om het vervoeren van 2 elektrische fietsen op een rek op een trekhaak.

7457 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2014 om 16:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ldriesen,

Het gaat er om hoeveel gewicht je trekhaak mag hebben.
Je mag de maximale kogeldruk niet overschrijden.

Nederlandse wetgeving vervoer elektrische fietsen op de auto:

U mag de maximale kogeldruk van de trekhaak niet overschrijden .
De fietsen mogen aan weerszijden van de auto niet meer dan 20 cm uitsteken en er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Als een fietsdrager de achterlichten van de auto geheel of gedeeltelijk bedekt, dan is een extra verlichtingsbalk verplicht.
Op de fietsdrager of verlichtingsbalk hoort een witte nummerplaat te zitten met het kenteken van uw auto.
In het buitenland gelden vaak andere regels.In het Handboek Europa van de ANWB vindt u hierover meer informatie.
(Bron)

Kijk ook even bij deze vraag.

Met vr.gr.

costnix
door costnix - Aug 25, 2014 om 19:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als u de accu's uit de fiets haalt en in de auto vervoerd scheelt dit 3 tot 5 kilo per accu aan gewicht op de trekhaak.

ti
door tieuwe - Aug 27, 2014 om 12:24
18 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 25 aug 2014, 19:39]Als u de accu's uit de fiets haalt en in de auto vervoerd scheelt dit 3 tot 5 kilo per accu aan gewicht op de trekhaak.

Goede tip! Dan wel even de contacten afdekken / inpakken om problemen met vocht (bv. regen) te voorkomen :)

p.
door p.vorst - Aug 27, 2014 om 12:54
1 Antwoorden / 2 Vragen

Het is inderdaad zo, dat het op de kogel aan te brengen gewicht de toegestane belasting niet mag overschrijden.
Eerst dus weten welke de toegestane kogeldruk is, totaalgewicht van de fietsen aan de weet komen en dan absoluut niet vergeten wat het gewicht is van de fietsdrager.
Dus gewicht fietsen vermeerderd met gewicht fietsdrager moet lager zijn dan de toegestane kogeldruk.

me
door mein33 - Aug 27, 2014 om 13:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een trekhaak is nooit af fabriek maar altijd later op een auto gemonteerd.
Alleen Opel heeft een model met een geïntegreerde fietsendrager.
De opgegeven maximale kogeldruk is van belang maar, hoewel niet iedereen het hier mee eens is, elke trekhaak is geschikt voor de montage van een fietsdrager en twee elektrische fietsen, een (kleine) overschrijding van het totaal gewicht is in het geheel geen probleem. De veiligheidsmarges zijn dermate groot dat u geen enkel risico loopt.

Zelf gebruik ik als fietsdrager een THULE Europower 916, waaraan als extra accessoire een oprijgoot kan worden geplaatst om de elektrische fietsen op en af de drager te rijden, zodat er niet getild hoeft te worden.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 27, 2014 om 15:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller,
u geeft te weinig info.
Wat bedoelt u met een vaste of losse trekhaak.
Wat voor auto heeft u ?
Dat hele kogeldruk verhaal is trouwens grote onzin.
Als je rijdt met een geremde caravan achter de auto, en je moet een noodstop maken dan heb je een kogeldruk van honderden kilo's door de remvertraging en het 'duiken' van de caravan.
De kogeldruk wordt stilstaand gemeten, rijdend ziet het plaatje er heel anders uit.
Hoe kleiner de auto, des te minder is de toegestane kogeldruk.

lo
door loekoek - Aug 27, 2014 om 19:33
30 Antwoorden / 5 Vragen

Je hoort allerlei fabels over kogeldruk. Natuurlijk is er ruimte qua gewicht maar doe niet gek. Wij hebben een Kia picanto automaat uit 1994 met een trekhaak met een lage kogeldruk. Na 1994 is die kogeldruk aangepast waardoor wel een nieuwe drager en 2 e-bikes mogelijk zijn. Onze trekhaak is dus niet geschikt voor een gewone fiets en een e-bike omdat die tezamen met de drager het max. gewicht overschrijden. De politie is hiermee bekend en je hebt, voor je er erg in hebt, een bon aan je broek; ze kicken er op. Daarom, de auto is zelf nog in perfecte staat, nemen we mijn gewone fiets mee en huurt mijn partner een e-bike ter plaatse. Dit laatste omdat ze zelf alleen fietst wanneer we een weekendje weg zijn; dus nog goedkoper ook dan een nieuwe dure drager en een nieuwe auto.

ta
door tar - Aug 27, 2014 om 21:10
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tieuwe schreef op woensdag 27 aug 2014, 12:24]

Goede tip! Dan wel even de contacten afdekken / inpakken om problemen met vocht (bv. regen) te voorkomen :)
Het beste is om de contactenpunten van de accu en de stekker flink in te smeren met zuurvrije vaseline.

Zuurvrije vaseline zorgt dat contactenpunten niet gaan eroderen (omdat het water/vochtafstotend is) waardoor een slechte verbinding ontstaat of zelfs geen verbinding meer.

Verdere zorgt vaseline ervoor dat de contactpunten (veel) makkelijker in de stekker glijden, waardoor onnodige slijtage en storingen achterwegen blijven.

ta
door tar - Aug 27, 2014 om 21:14
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=costnix schreef op maandag 25 aug 2014, 19:39]Als u de accu's uit de fiets haalt en in de auto vervoerd scheelt dit 3 tot 5 kilo per accu aan gewicht op de trekhaak.
De tip van Costnix is goud waard! Top antwoord! (Vind ik).

Het verwijderen van de accu's voorkomt niet alleen diefstal, maar is erg belangrijk:

Hoe zwaarder de fietsen zijn, hoe instabieler ze zijn op een fietsendrager.

costnix
door costnix - Aug 27, 2014 om 22:10
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u voor het compliment.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 27, 2014 om 23:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De accu's van een e fiets kun je niet zomaar stelen.
Die zijn beveiligd met slot en sleutel.
+++++++++++++++++++++++++++++++==========

=tar schreef op woensdag 27 aug 2014, 21:14:
=costnix schreef op maandag 25 aug 2014, 19:39: Als u de accu's uit de fiets haalt en in de auto vervoerd scheelt dit 3 tot 5 kilo per accu aan gewicht op de trekhaak.

De tip van Costnix is goud waard! Top antwoord! (Vind ik).

Het verwijderen van de accu's voorkomt niet alleen diefstal, maar is erg belangrijk:

Hoe zwaarder de fietsen zijn, hoe instabieler ze zijn op een fietsendrager.

ta
door tar - Aug 27, 2014 om 23:17
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 27 aug 2014, 23:00]De accu's van een e fiets kun je niet zomaar stelen.
Die zijn beveiligd met slot en sleutel.
+++++++++++++++++++++++++++++++==========

[quote=tar schreef op woensdag 27 aug 2014, 21:14][quote=costnix schreef op maandag 25 aug 2014, 19:39]Als u de accu's uit de fiets haalt en in de auto vervoerd scheelt dit 3 tot 5 kilo per accu aan gewicht op de trekhaak.
De tip van Costnix is goud waard! Top antwoord! (Vind ik).

Het verwijderen van de accu's voorkomt niet alleen diefstal, maar is erg belangrijk:

Hoe zwaarder de fietsen zijn, hoe instabieler ze zijn op een fietsendrager.

Professionele Oost-Europeanen bendes hebben (helaas) hun werkterrein nu ook verlegd naar grootschalige diefstal van elektrische fietsen...

Elk slot van de fietsaccu's is met een "valse" sleutel/bepaald apparaat binnen 5 seconden onbeschadigd te openen...

ta
door tar - Aug 27, 2014 om 23:35
522 Antwoorden / 9 Vragen

Herstel:

Professionele Oost-Europeanen bendes = Professionele Oost-Europese bendes

labren
door labren - Aug 28, 2014 om 00:22
862 Antwoorden / 0 Vragen

zit een plaatje op je trekhaak waarop staat hoeveel ze kunnen hebben

ho
door holy53 - Aug 28, 2014 om 13:12
68 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=labren schreef op donderdag 28 aug 2014, 00:22]zit een plaatje op je trekhaak waarop staat hoeveel ze kunnen hebben

Wat heft dit antwoord met de vraag te maken?
Zoals gewoonlijk een labren(onzinnig) antwoord.

th
door theodorusme - Aug 28, 2014 om 16:29
111 Antwoorden / 7 Vragen

De toegestane kogeldruk is afhankelijk van de auto. Een daarbij passende trekhaak wordt gemonteerd. En dan maakt het niet uit of het een permanente haak is of een verwijderbare. Met beide mag u bijvoorbeeld een caravan trekken of een fietsdrager met fietsen vervoeren. Daarbij altijd dus die kogeldruk in acht nemen. Eigen gewicht fietsdrager plus het gewicht v.d. fietsen bij elkaar opgeteld mag dus de toegestane kogeldruk nooit overschrijden. De accu's eruit helpt daarbij een handje.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 28, 2014 om 16:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het hele begrip kogeldruk is niet van toepassing op de trekhaak, maar op de auto.
Dat wordt door Theodorusme hierboven al genoemd.
Het gaat om het gewicht en stabiliteit van het trekkend voertuig, in combinatie met een aanhanger.
Het gaat er gewoon om dat je achter een Fiat Panda geen caravan in bedwang houdt van 1400 kilo.
Er zijn kleine auto's waar je minder dan 100 kilo mee mag trekken .
Enkele jaren geleden was de toegestane kogeldruk voor een Kia Picanto slechts 28 kilo !
Je kon er alleen een kleine bagage wagen mee trekken.
En vraagsteller heeft nog steeds niet verteld wat voor auto hij/zij heeft.
Waarom stel je dan de vraag ?

costnix
door costnix - Aug 28, 2014 om 17:00
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als de kogeldruk te laag zullen de achterwielen minder grip op de weg hebben. De caravan hang dan achterover.

th
door theodorusme - Aug 28, 2014 om 18:13
111 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=costnix schreef op donderdag 28 aug 2014, 17:00]Als de kogeldruk te laag zullen de achterwielen minder grip op de weg hebben. De caravan hang dan achterover.

Dat waag ik te betwijfelen! Het is juist zo dat bij een te hoge kogeldruk de voorwielen te weinig grip zullen hebben en de auto slecht bestuurbaar wordt.

costnix
door costnix - Aug 29, 2014 om 00:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De caravan is vrijwel altijd met twee wielen uitgerust. Deze moet niet achteroverhellen. Het zwaartepunt moet niet achter de as van de caravan zijn. Hierdoor zal de druk op de achterwielen afnemen. Bij achterwielaandrijving van de auto zullen de wielen gaan doorspinnen (aka burn out)

door 1953 - Aug 29, 2014 om 00:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

In principe wordt van fabriekswege, middels optie, de trekhaak gelijk op het voertuig met de nodige kabels gerealiseerd.

Je hebt nu eenmaal vaste trekhaak, met kogeldruk, en demontabele trekhaak of verbergbare trekhaak.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 29, 2014 om 15:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kletskoek !
Fabrieken leveren geen auto's af met trekhaak.
En in Nederland wordt de trekhaak pas na de aflevering gemonteerd, indien gewenst.
De reden is dat de trekhaak prijs niet wordt opgeteld bij de afleverprijs.
De BPM en andere belastingen worden berekend over de netto afleverprijs.
Als er door de dealer een trekhaak is gemonteerd voordat de auto is afgeleverd dan zijn de belastingen hoger, door de hogere afleverprijs.
En het scheelt ook in de bijtelling.
+++++++++++++++++++++++++++++++===============

=1953 schreef op vrijdag 29 aug 2014, 00:39: In principe wordt van fabriekswege, middels optie, de trekhaak gelijk op het voertuig met de nodige kabels gerealiseerd.

Je hebt nu eenmaal vaste trekhaak, met kogeldruk, en demontabele trekhaak of verbergbare trekhaak.

door 1953 - Aug 30, 2014 om 02:12
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 29 aug 2014, 15:03]Kletskoek !
Fabrieken leveren geen auto's af met trekhaak.
En in Nederland wordt de trekhaak pas na de aflevering gemonteerd, indien gewenst.
De reden is dat de trekhaak prijs niet wordt opgeteld bij de afleverprijs.
De BPM en andere belastingen worden berekend over de netto afleverprijs.
Als er door de dealer een trekhaak is gemonteerd voordat de auto is afgeleverd dan zijn de belastingen hoger, door de hogere afleverprijs.
En het scheelt ook in de bijtelling.
+++++++++++++++++++++++++++++++===============

[quote=1953 schreef op vrijdag 29 aug 2014, 00:39]In principe wordt van fabriekswege, middels optie, de trekhaak gelijk op het voertuig met de nodige kabels gerealiseerd.

Je hebt nu eenmaal vaste trekhaak, met kogeldruk, en demontabele trekhaak of verbergbare trekhaak.

Daarom zit er ook geen trekhaak op mijn auto.