fr
door fretty Sep 21, 2014 om 22:24
Geldzaken & recht

Veilig betalen

geen vraag maar idee:
in plaats van vooruitbetalen zou ik graag betalen aan een rekeningnummer dat de betaling achterhoud totdat het ' product' is ontvangen.
Bijv: bij aankoop ergens, of boeking reis betaal het hele bedrag aan een speciaal hiervoor bankrekeningnummer met alle gegevens (rekeningnummer en productnummer) deze maakt €1.00 over naar de aanbieder met alle gegevens. de aanbieder weet nu dat het geld is overgemaakt.
als product of reis niet geleverd wordt (bijv oplichting of faillissement) wordt het geld geblokkeerd, en kan ik het rechtsmatig terugeisen. anders wordt het automatisch na een bepaalde termijn overgemaakt.
kosten voor klant en evt. rente voor aanbieder.
Kassa zou zoiets kunnen initieeeren .
Dit idee is eerder gestuurd maar hierop is geen reactie ontvangen

1543 10 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 21, 2014 om 22:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij is dit in de basis wat de creditcard maatschappijen doen.

Het probleem bij zoiets is vertrouwen, het moet wel een heel betrouwbare partij zijn. Zowel voor verkoper als koper.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie houdt dan alles in de gaten en controleert de boel? Plus een scheidsrechter bij problemen?

gerbera
door gerbera - Sep 21, 2014 om 23:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Met een Mastercard bent u o.a verzekerd bij het niet ontvangen van een besteld product. Lees hier voor meer informatie.

Cookies
door Cookies - Sep 21, 2014 om 23:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....geen vraag maar idee................als product of reis niet geleverd wordt (bijv oplichting of faillissement) wordt het geld geblokkeerd.......

Dat idee bestaat al nl. een creditcard.

tenormin
door tenormin - Sep 21, 2014 om 23:21
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Op zich begrijp ik wel wat fretty bedoelt. Vraag is dan: wie controleert dit allemaal. Dan is alleen de "met creditcard" betalen een optie.
Nee, KASSA zelf reageert niet op misstanden tenzij dit er een heleboel zijn. Die geautomatiseerde email moet u toch ook ontvangen hebben als u volgens de regels heeft gereageerd. U moet natuurlijk niet vergeten dan ze duizenden mails ontvangen; alleen als er heel erg veel zijn over 1 en hetzelfde onderwerp gaat is er de kans dat u een positief antwoord krijgt. Google geeft toch een goede handleiding waar wel of niet iets te bestellen, gewoon zoeken onder klachten van een betreffende zaak; is dat niet zo positief: wegblijven. Men hoeft problemen niet op te zoeken.

gompy2
door gompy2 - Sep 21, 2014 om 23:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fretty schreef op zondag 21 sep 2014, 22:24]
Dit idee is eerder gestuurd maar hierop is geen reactie ontvangen
Dit concept bestaat al langer, Afterpay..
Google op Afterpay en je leest genoeg.
Alvast iets van de Consumentenbond:

Afterpay.
Met AfterPay kun je achteraf betalen via automatische incasso, een eenmalige machtiging of een digitale acceptgiro (DigiAccept). AfterPay wordt aangeboden door ruim 700 webshops, zoals die van Zeeman en Kijkshop. Sommige webshops rekenen overigens kosten voor betalen via AfterPay. En eindeloos bestellen kan niet: bij de eerste aankoop word je geregistreerd en er geldt een maximaal bestelbedrag.

AfterPay biedt als online betaalmethode het gemak van 'kijken, kopen en achteraf betalen'. Het concept is erop gericht bestaande betaalvormen in een online jasje te gieten. Je kunt achteraf betalen via automatische incasso, papieren of digitale acceptgiro (DigiAccept). Dit kan handig zijn, als je even krap bij kas zit. Op dit uitstel van betaling na, lijkt het verschil met de bekende online betaalmethodes klein.
Digitale acceptgiro

De betaalvormen die AfterPay aanbiedt zijn niet nieuw, maar het gaat naar eigen zeggen om het totaalpakket aan vernieuwde online 'achteraf' betaaldiensten. DigiAccept -mede bedacht door AfterPay- is wel een nieuwe handige manier voor digitaal uitstel van betaling. Je ontvangt een e-mail met een digitale acceptgiro, die je via iDeal kunt voldoen of via je eigen online bankomgeving. DigiAccept wordt ook als 'losse' dienst ingezet door bijvoorbeeld Wehkamp en Bol.com.
Kosten(loos?)

AfterPay rekent zelf geen kosten en rente. Echter, de webshops zelf staan vrij -binnen wettelijke normen- wel of niet transactiekosten in rekening te brengen voor betaling via AfterPay. Dat wordt vermeld op de betreffende website, maar de kosten kunnen uiteenlopen. Zeeman rekent €0,95 voor betaling via automatische incasso via AfterPay en €1,25 via DigiAccept, Kijkshop en Intreza rekenen alleen €1 voor betaling via digitale acceptgiro. Marskramer verhoogt het orderbedrag met €1,99 aan 'servicekosten' bij keuze van AfterPay als betaalmethode.
Uitstel

Je krijgt ruim de tijd om te betalen. In principe moet binnen 10 dagen worden betaald, maar als dit niet lukt is er ook geen man overboord. Pas na 2 maanden word je aangemaand en krijg je strafpunten als je alsnog niets overmaakt. Hierdoor heb je bij een eerstvolgende bestelling een minder hoog bestedingsbedrag. Er wordt wel altijd gezamenlijk naar een oplossing gezocht om het bedrag te kunnen voldoen. Gebeurt dit te vaak - bijvoorbeeld 3 keer- dan wordt je bestedingsruimte ingeperkt en kan je account tijdelijk geblokkeerd worden. Een nog redelijk soepele uitstel van betaling dus, met risico op wanbetalers. AfterPay geeft een betaalgarantie af naar de webshop en ontvangt in ruil een vast bedrag (fee) per order en een bepaald percentage per aankoop.
Hand op de knip

Een grotere aankoop kan via sommige webshops ook gedeeltelijk achteraf worden betaald met AfterPay. Eindeloos en ongezien bestellen kan niet: bij de eerste aankoop word je geregistreerd en geldt een maximaal bestelbedrag. Dit is afhankelijk van het betaalverleden van de koper en het gemiddelde orderbedrag en assortiment van de webshop.

Bij Zeeman kun je met AfterPay tussen de €10 en €100 voldoen, bij de eerste bestelling maximaal €50. Bij Kijkshop is dit €135 en naderhand €500. Deze maxima zijn ingesteld ter bescherming van de koper en om overcreditering en betalingsachterstanden te voorkomen.

De rest van het verhaal, klik-> Hier

PayPal gaat ook met zoiets beginnen in Nederland.
Klik-> PayPal Pay After Delivery

En ik denk dat dit soort dingen een grotere vlucht gaat nemen, veel mensen zijn er huiverig voor om van te voren te betalen bij aankopen op internet, ik ook.
Ik let ook goed op, en bekijk eerst ook eerst tig keer of het wel goed is, of als er ook webshops zijn die leveren wat ik zoek met een achteraf betaalmogelijkheid.

gompy2
door gompy2 - Sep 22, 2014 om 00:15
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een interessant artikel over PayPal Pay After Delivery, maar dan in het Nederlands.
Klik -> Hier

Maar er zijn nog meer instanties die door webshops gebruikt worden om klanten achteraf te laten betalen.
Klik-> Klarna die voor o.a. V&D en nog een paar grote winkelketens de achteraf betalingen verzorgd, ik meen ook Neckermann.
of
Klik-> BetaalGarant-Buckaroo

Klik hier-> Achteraf betalen

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2014 om 00:57
16817 Antwoorden / 108 Vragen

@gompy2, wel 'grappig' dat je ook Neckermann schrijft. ? Na de uitzending van gisteravond.

gompy2
door gompy2 - Sep 22, 2014 om 13:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 22 sep 2014, 00:57]@gompy2, wel 'grappig' dat je ook Neckermann schrijft. ? Na de uitzending van gisteravond.Ja oké, maar het is nog wel een legitiem bedrijf, en men heeft er de mogelijkheid tot achteraf betalen, en dat waren de punten waar het over gaat, toch? ??????
Ik hou er wel van de rationele en emotionele dingen gescheiden te houden...

pi
door pieterwolters - Sep 22, 2014 om 13:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Kassa kan dit niet initieren. Kassa is een televisieprogramma en geen financiele trusted party.