zl
door zlobinski Sep 6, 2014 om 19:14
Voeding & gezondheid

Veiligheid sociaal I D

Gemeenten vragen bij PGB dat de mensen per post een kopie van hun IS of Paspoort moeten toezenden. Tevens een kopie van je Bankpas!!
U waarschuwd altijd mbt ID Fraude.
Hoe kan dit nu gevraagd w
Orden.
Gemeente Heerlen

848 19 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 6, 2014 om 19:37
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe kan dit nu gevraagd worden?

Gemeentes die een PGB geeft, heeft recht om te vragen aan diegene die dat ontvangt ook absoluut zeker te weten dat het geld wat zij verstrekken, ook terecht komt bij de persoon waar het ook ècht naar toe moet. Gewoon om eventuele fraude te voorkomen.

Net zo goed zoals dat je bij een UWV ook allerlei bewijzen moet geven in geval van een uitkering.

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2014 om 21:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Natuurlijk vragen Gemeentes dat maar....u kunt natuurlijk kopie maken (er zijn hoesjes in de handel waarmee men e.e.a. af kunt dekken) en dat toesturen. Echter, ik vind het vreemd dat U niet persoonlijk met uw I.D./paspoort naar de Gemeente kan gaan. Heb het tegenwoordig niet meer zo op de post doen van dit soort documenten. Kunnen zij de kopie maken en heeft u aan de voorwaarden voldaan. Dit alles is alleen wanneer u natuurlijk zelf in staat bent te gaan.

mahadma
door mahadma - Sep 6, 2014 om 21:28
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vraag me af of de gemeente accoord gaat met afgedekte gegevens, vraag ik mij af.
Vanwege de zware controle tegenwoordig willen ze alle s weten. Maar maak een kopie en breng/laat brengen naar de gemeente.

tenormin
door tenormin - Sep 6, 2014 om 21:53
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Heb even mr. Google gebruikt. Mr. Arnoud Engelfriet (deskundige) schrijft dat Gemeenten dit wel mogen dus haal ik mijn "hoesjes-plannetje" terug uit eerste commentaar. En de werkgever mag dit ook, lees ik tussen neus en lippen. ?

zl
door zlobinski - Sep 7, 2014 om 00:21
6 Antwoorden / 2 Vragen

Vriendelijk bedankt voor jullie input

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 00:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou het juist niet zo zijn dat de mensen met een PGB het mogen opsturen, omdat de gemeente verwacht dat deze mensen niet zo simpel naar het gemeentehuis kunnen komen?

door 1953 - Sep 7, 2014 om 02:54
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Juist om fraude(gevoeligheid) te voorkomen en dat het (de) bedrag(en) op het juiste IBAN-rekening wordt overgemaakt.

door 1953 - Sep 7, 2014 om 03:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 6 sep 2014, 21:28]Ik vraag me af of de gemeente accoord gaat met afgedekte gegevens, vraag ik mij af.
Vanwege de zware controle tegenwoordig willen ze alle s weten. Maar maak een kopie en breng/laat brengen naar de gemeente.

De gemeente - al 42 jaar ambtenares - gaat akkoord met de afdekking van irrelevante gegevens, als het juiste IBAN-nummer met de naam, adres en postcode met woonplaats zichtbaar zijn en die gegevens die essentieel zijn.

pi
door pieterwolters - Sep 7, 2014 om 11:56
3610 Antwoorden / 0 Vragen

ALs je 42 jaar ambtenaar bent weet je toch ook wel dat adres en postcode niet op ID, paspoort en bankpas staat...

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 12:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

En u gelooft dat?

Zelden een ambtenaar met zulk wonderlijk taalgebruik meegemaakt. ;-)

ro
door ron530 - Sep 7, 2014 om 12:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Lijkt me logisch dat de gemeente een kopie van uw ID en bankpas wil hebben. PGB's zijn fraude gevoelig dat blijkt ook uit het gesjoemel uit het verleden. En dan nog de gemeente Heerlen weet alles al over u maar wil gewoonweg bevestigt zien dat u ook daadwerkelijk de persoon bent die het PGB aanvraagt. Wilt de bewijzen niet per post versturen dan kunt u die antwoordenvelop ook aan de balie van het gemeentehuis afgeven.

tenormin
door tenormin - Sep 7, 2014 om 12:27
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 7 sep 2014, 12:01]
Zelden een ambtenaar met zulk wonderlijk taalgebruik meegemaakt. ;-)

Geloof er niets van: iedereen die ambtenaar is noemt men ambtenaar, zeker geen ambtenares. Mijn nu 82-jarige zus was in de jaren 60 al ambtenaar.

Cookies
door Cookies - Sep 7, 2014 om 12:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 7 sep 2014, 12:01]

En u gelooft dat?

Ik niet in ieder geval. Net zo min als ik geloof dat 1953 (en zijn 10-tallen alter ego's) een vrouw is.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij/zij behandelt ook jaarlijks duizenden bezwaarschriften, volgens zijn/haar reactie in een ander topic.

Als ik zijn of haar baas was, zou ik een cursus begrijpend Nederlands aanbieden ;-)

diumenge
door diumenge - Sep 7, 2014 om 12:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 7 sep 2014, 12:01]@pieterwolters

En u gelooft dat?

Zelden een ambtenaar met zulk wonderlijk taalgebruik meegemaakt. ;-)Een van de vele persoonlijkheden zal vast wel 'ambtenares' zijn...

zl
door zlobinski - Sep 7, 2014 om 13:33
6 Antwoorden / 2 Vragen

Beste mensen,
Dank allemaal voor uw reacties.
Ik heb de gemeente voorgeslagen om via een akkoord verklaring ( net als met Medisch Geheim ) de gegevens per knop druk digitaal allemaal op te vragen. Echter geeft men aan dat dan de Privacy in gevaar komt.
Jammer, dan toch maar met pijn in mijn hart via een kantoortje bij onze SPAR aangetekend verzonden.
Ik heb de PGB pas vanaf dit jaar. Jammer genoeg. Liever had ik gezien dat ik daar geen gebruik van hoefde te maken.
Hiervoor ook persoonlijk bij het CIZ geweest. Deze mevrouw had ook mijn medische gegevens. Alles natuurlijk gedaan met behulp van mijn vrouw. Jammerlijk zit ik al ruim 2 jaar tussen 4 muren hier in huis. Alles na een 2e rug operatie die niet geheel is gelukt. en dan nog tal van andere mankementen die je krijgt. Maar goed. nogmaals allemaal bedankt.
Volgens de Ombudsman zou dit in deze tijd niet meer op deze wijze hoeven. We leven per slot van rekening in een digitaal tijdperk waarbij de PGB gegevens nu door gemeenten gedaan moeten worden en deze daar ook behoren te liggen middels het Burger Service Nummer. Daar zou het BSN dan ook voor bedoeld zijn.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u persoonlijk bij het CIZ bent geweest, kan u misschien ook persoonlijk naar het gemeentehuis om die gegevens af te geven.

De gemeente ka niet bij een bank uw gegevens opvragen. Het gast om die combinatie voor de uitbetaling.

door 1953 - Sep 9, 2014 om 20:53
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 7 sep 2014, 11:56]ALs je 42 jaar ambtenaar bent weet je toch ook wel dat adres en postcode niet op ID, paspoort en bankpas staat...

Had het over de bankafschrift(en) als die nog voorhanden zijn. Bankafschriften zijn nodig om bij PGB e.d. de uitgaven te verantwoorden tegenover de uitkeringverstrekker.

Dat weet ik ook wel dat op het paspoort noch op het bankpasje e.d. geen adres wordt vermeldt.

tijger1
door tijger1 - Sep 9, 2014 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts hoeft zijn adresgegevens niet in te leveren, die weten ze al, want dat verzoek krijgt de Ts per post.