fr
door frank178 Aug 17, 2014 om 08:28
Computers & telefonie

Veilinghuis/veilingsites

Klopt het dat veilinghuizen/veilingsites ten alle tijden nooit garanties op goederen hoeven te geven. M.a.w. zelfs al is het product nieuw en rechtstreeks uit de fabriek? Ik heb via een veilingsite een mobieltje gekocht dat 100% nieuw is, maar het na 2 maanden begaf. Het veilinghuis geeft echter aan dat zij geen garantie geeft en dat dit wettelijk ook zo bepaald is. Kortom, of je nu 2e hands of nieuw koopt bij een veilinghuis maakt niet uit. Je neemt zelf het risico bij de aankoop van het geveilde product.

5298 8 Rapporteer

ro
door ron530 - Aug 17, 2014 om 10:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Dat een veilinghuis of site geen garantie geeft klopt, zij zijn geen verkoper maar veilen goederen van anderen. Vaak gaat het om faillissementsgoederen die in opdracht van een curator verkocht worden met de voorwaarde "wat je ziet is wat je krijgt" of de boel ook werkt is uw probleem niet van de curator of het veilinghuis/site.
U zou de fabrikant kunnen contacteren en misschien gebruik kunnen maken van de fabrieksgarantie.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 17, 2014 om 11:16
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Bij vaste prijzen is er meestal garantie, bij opbod zelden.

Maar je moet vooraf informeren hoe deze onder Veiling werkende de voorwaarden heeft voor de koop.

Fabrieksgarantie, maar meestal is dat in China of zo.
Importeur geld alleen voor in NL gekochte en buitenlandse goederen worden ook vaak aangeboden en dan vervalt de aansprakelijkheid importeur!

Dus ook fabrieksgarantie is soms lastig, want importeurs zien het serie nummer wanneer dat geleverd is en dus niet jou aankoop maar productie datum is dan de ingang van garantie periode wegens gebrek aan bewijs.

fr
door frank178 - Aug 17, 2014 om 13:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties, maar wat bedoel je (tot15karakters) met de zin:

Importeur geld alleen voor in NL gekochte en buitenlandse goederen worden ook vaak aangeboden en dan vervalt de aansprakelijkheid importeur!

Bedoel je hiermee: Als een handelaar de goederen inkoopt in China en via een internetsite per opbod laat verkopen of zelf verkoopt, dat je hij bij aantoonbare gebreken toch niet aansprakelijk gehouden kan worden?

Alvast bedankt voor de reactie,
Frank

zoekster
door zoekster - Aug 17, 2014 om 19:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Natuurlijk kan hij wel aansprakelijk worden gehouden. U wordt een nieuw artikel verkocht en u mag ervan uitgaan dat het product geschikt is voor waar het wordt aangeboden.
Nu heeft u in feite een non-conform product gekocht. Een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u ervan mocht hebben op basis van de overeenkomst.
Dat zou ook wat fraais zijn, dan zouden veilingsites gewoon allemaal kapotte troep kunnen verkopen en u zou er verder niets aan kunnen doen.

U kreeg bovendien een product dat binnen 6 maanden na aankoop kapot ging en daarmee wordt er in de wet vanuit gegaan dat dit product al een (nog niet zichtbaar) defect had bij aankoop.

Leest u dit klik HIER er ook nog eens op na.

Over welke veilingsite heeft u het? Publiekelijk een klacht indienen kan de zaak nog wel eens een zetje in de goede richting geven.

Denk ook aan klacht.nl en klachtenkompas.nl

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 22:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zondag 17 aug 2014, 11:16]Dus ook fabrieksgarantie is soms lastig, want importeurs zien het serie nummer wanneer dat geleverd is en dus niet jou aankoop maar productie datum is dan de ingang van garantie periode wegens gebrek aan bewijs.

Zo werkt het niet helemaal.
Een importeur of groothandel kan alleen aansprakelijk zijn voor garantie op de door hem/haar geleverde goederen. Dat is de B2B garantie en die hoeft helemaal niet gelijk te zijn aan de (2 jaar) consumentengarantie.
Vaak controleren importeurs/groothandels wel het serienummer. Hebben zij het serienummer ooit verkocht, dan kun je daar mogelijk terecht. Is het een serienummer dat ze niet kennen, dan wijzen ze de garantieaanvraag af onder het motto 'komt niet van ons'.
De B2B garantie-periode gaat in op moment van verkoop door de importeur/groothandel, niet op productiedatum.

De B2B garantie loopt overigens vaak wel gelijk met de consumentengarantie. Een importeur/groothandel hoeft juridisch natuurlijk alleen garantie te verlenen aan zijn klant, niet aan de consument. Vaak is het handigste even bij een leverancier langs te gaan, die koopt immers in bij de importeur/groothandel en heeft daar een relatie mee. Importeurs/groothandels zijn niet ingericht op consumenten-contacten.

NatureTravel
door NatureTravel - Aug 18, 2014 om 13:50
646 Antwoorden / 8 Vragen

Of u de nieuwe telefoon nu via een veilinghuis koopt of in de winkel, u heeft altijd fabrieksgarantie. Het enige dat u nodig heeft is een bewijs van aankoop om aanspraak te kunnen maken op de garantie. U kunt dan bij iedere winkel die de telefoon levert terecht, of anders bij de importeur.

fr
door frank178 - Aug 18, 2014 om 13:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik weet is dat veel autohandelaren hun onverkoopbare 2e hands auto's via internetveilingsites verkopen. Probeer maar eens wat matches te vinden. Vaak kom je de auto's die geveild worden ook tegen op Autoweek of andere sites.
Je kunt/mag als potentiële koper tijdens de kijkdagen niet met de auto's rijden. Als je daarna de auto gekocht hebt, kun je de auto niet meer terugbrengen, omdat er geen garantie op zit.
Hier zijn talloze meldingen van terug te vinden op internet. Ook ben ik zelf eens wezen kijken op een BVA-kijkdag, waar nieuwe bedden werden geveild. Daar werd mij verteld, dat je na aankoop ook geen enkel recht hebt op garantie, omdat de goederen geveild worden per opbod. Wel een aardige vrijhandel creëer je dan zo.

czar
door czar - Aug 18, 2014 om 14:00
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=damaster schreef op maandag 18 aug 2014, 13:50]U kunt dan bij iedere winkel die de telefoon levert terecht, of anders bij de importeur.

Je kunt tegenwoordig niet meer spreken van DE importeur.
De meeste merken hebben er 2 of 3 die onderling weer concurreren.
Een importeur gaat echt de garantie van zijn concullega niet oplossen, daarbij kan het toestel ook nog grijs geïmporteerd zijn.
Een leverancier/winkel is handiger, maar die hoeft dat niet te doen als je het toestel daar niet hebt gekocht. Misschien is het beste wel gewoon de garantie-aanvragen bij de fabrikant op het internet te doen.