sy
door sylli Nov 4, 2011 om 13:34
Voeding & gezondheid

Velletje van worst

Beste mensen,

Gisteren bij de Lidl een salamiworst uit de koeling gekocht (Salami Milanese van het merk Salumeo).
Op de buitenkant van de worst zit een soort witte poeder op het velletje. Bij het snijden van de worst kwam veel van het witte poeder los.
Mijn vraag: kan dat witte poeder kwaad? Of had ik eerst de worst moeten afspoelen onder de kraan voordat ik hem aansneed?

29105 13 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 4, 2011 om 14:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat kan je gewoon eten. Geen probleem.

Vladja

valerius-2
door valerius-2 - Nov 4, 2011 om 14:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is heel normaal met dit soort worsten. Als het een tarwemeel is dan moeten mensen met een glute allergie de worsten niet gebruiken ook al was je de bloem er af.

gompy2
door gompy2 - Nov 11, 2011 om 13:05
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sylli schreef op vrijdag 4 nov 2011, 13:34]
Op de buitenkant van de worst zit een soort witte poeder op het velletje. Bij het snijden van de worst kwam veel van het witte poeder los.
Mijn vraag: kan dat witte poeder kwaad? Of had ik eerst de worst moeten afspoelen onder de kraan voordat ik hem aansneed?
Ik zou maar goed oppassen hoor, je weet maar nooit... :)

Klik voor bestrooid met wit poeder

lh
door lhe - Nov 11, 2011 om 13:24
17 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou willen weten: wát is dat witte poeder? als het gewoon bloem is dan kan het geen kwaad. Vr.groet Luizepoot

sy
door sylli - Nov 11, 2011 om 14:05
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=lhe schreef op vrijdag 11 nov 2011, 13:24]Ik zou willen weten: wát is dat witte poeder? als het gewoon bloem is dan kan het geen kwaad. Vr.groet Luizepoot

Geen idee; het staat ook niet op de verpakking. Het is een beetje korrelig. Maar ach, niemand in huis is er ziek van geworden, dus het zal geen kwaad kunnen. Al ga ik de volgende keer wel eerst de wordt afspoelen want bij het aansnijden geeft dat toch enige rommel...

frits
door frits - Nov 11, 2011 om 14:44
146 Antwoorden / 5 Vragen

natuurlijk kun je dit eten, voor een goede salami is deze witte uitslag kenmerkend

lh
door lhe - Nov 11, 2011 om 15:01
17 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=frits schreef op vrijdag 11 nov 2011, 14:44]natuurlijk kun je dit eten, voor een goede salami is deze witte uitslag kenmerkend

wat is dat witte spul dan, dat je het " natuurlijk"kan eten.

Luiz\epoot

gompy2
door gompy2 - Nov 11, 2011 om 15:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=frits schreef op vrijdag 11 nov 2011, 14:44]natuurlijk kun je dit eten, voor een goede salami is deze witte uitslag kenmerkend
Ja uiteraard Frits, het hoort bij salami, het is een witte (EETBARE) schimmel.

In mijn vorig bericht was ik een beetje gekscherend, maar het antwoord is ZO makkelijk op te zoeken op internet.

Klik

Nog een klik

Em
door Emmap - Nov 11, 2011 om 15:11
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ik heb op Wikipedia gekeken bij salami, niet alleen de Nederlandse, maar ook de Engelse en Duitse pagina, omdat daar veel meer informatie te vinden is.

Daar leid ik uit af, dat het witte poeder géén bloem o.i.d. is, maar een echt bij de traditionele salami horende peniciline-schimmel die je gewoon op kan eten!

Dus ik zou zeggen: zeker niet afspoelen, zonde om dat te doen, en gewoon lekker opeten!

(Het zou toch ook te gek zijn als er op je eetbare producten iets zou zitten wat je er eerst af zou moeten spoelen, zonder dat dat in grote rode letter op de verpakking staat?)

Eet ze!

gr
door grootvader_1 - Nov 11, 2011 om 15:13
153 Antwoorden / 44 Vragen

Dat witte poeder moet de schimmel suggereren die er van nature op de beste salami's komt.
Maar inderdaad, meestal is dat niet zo en namaak hoewel altijd eetbaar en dus absoluut onschuldig.
Een salami wassen?

De Vrije Vogel

in
door inaninck - Nov 11, 2011 om 15:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat poeder kan geen kwaad. Die worsten worden ermee bestrooid zodat ze niet vet aanvoelen. En als je het velletje eraf haalt neem je ook het poeder mee.

it
door itswaldo - Nov 11, 2011 om 15:24
4 Antwoorden / 0 Vragen

Wit poeder ? zou het mss. coke zijn ? :-)

gi
door gibson - Nov 12, 2011 om 09:33
7 Antwoorden / 1 Vragen

De witte poeder is onschuldig.
Alleen bij Hansworsten is het oppassen met het velletje........