ge
door gert47_1 Aug 14, 2014 om 16:06
Auto & vervoer

Veranderen van betalingsregels ENECO

Voor levering energie hebben wij als leverancier ENECO.
Deze maand kregen wij de eindafrekening en kregen totaal 341 euro terug.
Wij ontdekten dat de verrekening niet werd gedaan zoals in de melding stond en werd er gewoon het gebruikelijke bedrag van 192 euro afgeschreven in augustus.
Na bellen werd er heel erg om heen gedraaid en werd er verteld dat de maand augustus verrekend was en wij september het nieuwe tarief gaan betalen.
Op de vraag of de regels waren veranderd werd ontkennend gereageerd echter blijkt dat men nu de regels hebben veranderd en wij ipv achteraf betalen dus aug. voor juli nu ineens de maand zelf gaan betalen dus sept. gaan wij september betalen.
Inderdaad betalen wij de maand augustus niet maar krijgen de 192 euro niet terug want die zijn verrekend omdat men zomaar de betalingsregeling veranderd .

Onze vraag is of dat zomaar kan? want wat gaan ze volgend jaar verzinnen? gaan we dan vooruit betalen als we weer terugkrijgen??

3526 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2014 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is bij Eneco helemaal niets veranderd. Ik kreeg eind juli ook mijn afrekening met een tegoed en inderdaad op die afrekening wordt het nieuwe termijnbedrag in mindering gebracht. En dat gebeurt al jaren en jaren opdezelfde manier.

Kijk op uw afrekening hoeveel voorschotten er verrekend zijn, vergeet het eerste bedrag niet wat in de afrekening van verleden jaar is opgenomen, en controleer die bedragen met uw bank.

ge
door gert47_1 - Aug 14, 2014 om 16:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

hebben we gedaan dus het klopt wat ik heb geschreven. Wij betaalde elke maand voor de maand ervoor en nu gaat dat veranderen naar dezelfde maand. Dus men veranderd de betaling.
Mijn vraag is daarom ook of het zomaar kan de dit zomaar veranderd kan worden anders wordt er zoals we dat gewend waren een maand niet ingehouden. misschien dat het bij jullie al zo was maar voor ons is dit nieuw

tenormin
door tenormin - Aug 14, 2014 om 16:31
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Werkt Eneco dan met verschillende data van eindafrekening? Krijg de mijne altijd in Maart.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2014 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 14 aug 2014, 16:31]Werkt Eneco dan met verschillende data van eindafrekening? Krijg de mijne altijd in Maart.

Dat is inderdaad voor iedereen verschillend. Zelfs in dezelfde straat, 10 huizen verder had hem al begin dit jaar.

@gert47

Als ik bij mijzelf kijk, 29-07-14 laatste termijnbedrag geïncasseerd. 7-8-14 tegoed jaarafrekening uitbetaald onder aftrek uiteraard nieuwe termijnbedrag van augustus.

Even vergeleken met verleden jaar. Zelfde patroon, dus niets nieuws.

Cookies
door Cookies - Aug 14, 2014 om 17:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je hebt het over een betalingsregeling? Je bedoelt de voorschotbetaling, neem ik aan?

.......en wij ipv achteraf betalen dus aug. voor juli nu ineens de maand zelf gaan betalen dus sept. gaan wij september betalen.......

Blijkbaar is achteraf betalen jarenlang door Eneco getolereerd, maar voorschotten horen uiterlijk aan het begin van de nieuwe maand betaald te zijn. Normaal is plm. eind juli incasseren voor de maand augustus enz. enz.

ro
door ron530 - Aug 14, 2014 om 17:23
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U betaald niet achteraf want het voorschot wordt in de lopende maand verrekend. Voorschot augustus wordt dus ook in augustus geïncasseerd. Per september wordt het nieuwe voorschotbedrag van kracht, als u de afrekening goed na leest kunt u zien welke termijnbedragen er zijn voldaan, ik durf bijna te stellen dat het aantal betaalde termijnbedragen in de pas lopen met de afrekening.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2014 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Het is geen kwestie van tolereren, want het laatste termijnbedrag wat bij mij is geïncasseerd, dus op 29-07-14 heeft als omschrijving 07-14. Dus we betalen wel achteraf, alleen met de afrekening, die tegenwoordig steeds vlugger komt, wordt uiteraard meteen het nieuwe termijn bedrag verrekend. Dus bij mij op 7 augustus de termijn voor augustus.

Als ik dan naar verleden jaar kijk, was dat hetzelfde, alleen toen midden augustus, maar de volgende incasso vond pas plaats eind september. En ik verwacht nu niets anders.

eneco mdw
door eneco mdw - Aug 15, 2014 om 11:08
70 Antwoorden / 0 Vragen

Beste gert47,

Ik heb uw bericht gelezen. Ik begrijp dat er verwarring ontstaan is over de manier waarop we termijnbedragen in rekening brengen. Ik las ook dat u stelt dat er voorheen een maand niet werd ingehouden? Het is mij niet duidelijk wat u daar precies mee bedoelt. U betaalt per jaar 12 keer een voorschot en dat wordt verrekend op de jaarnota met de totale energiekosten over een volledig jaar. In de jaarnota brengen we altijd het eerstvolgende voorschot in rekening.

Ik kijk graag met u mee naar uw gegevens om voor verdere opheldering te zorgen. Als u dat op prijs stelt, stuurt u dan uw klant- en contactgegevens naar onlineservice@eneco.nl t.a.v Kelly en onder verwijzing van uw bericht op deze website. Ik neem dan contact met u op hierover.

Alvast dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

ge
door gert47_1 - Aug 15, 2014 om 13:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ron ik ben blij dat jij het allemaal zo goed weet ik zal er daarom maar over ophouden want het zal handig zijn als je naar mijn vraag zou kijken ipv het te betrekken op jou situatie.

Als laatste keer probeer ik concreet uit te leggen wat ik bedoel.

Wij betaalden elke maand de maand die voorbij was dus 11 augustus voor de maand juli enz.

Nu kregen we 341 euro terug en zou dat verrekend worden.
Dat doen ze ook, dus tot zover ok.
Alleen i.p. dat we normaal een maand geen rekening betalen gaat Eneco ineens de betaling september inhouden voor september.

De maand augustus dus de betaling voor juli wordt gewoon ingehouden alleen zouden we dan in september niet hoeven te betalen voor augustus.

Nu betalen we in september wel de rekening omdat de maand van betalen i.p.v. van achteraf betalen is overgegaan naar dezelfde maand.

Dus betalen we gewoon door maar klopt het dat we augustus niet betalen alleen hoeft ENECO nu ineens geen 192 euro terug te storten en merken wij dit voordeel alleen als we bijv. ons huis verkopen. (bij de eindafrekening)

Volgens mij een handige constructie om vele euro"s niet te hoeven uitkeren. (die blijven nu op de bank van Eneco)

Vandaar mijn vraag of dat mag en als dat zo is? men dan elk jaar zomaar de regels van betalingsmomenten kan aanpassen. Bijv. wat jaren geleden ook al is gedaan van de eerste van de maand verschuiven naar een andere datum.

En als dit mag zou het leuk zijn als de klant daarover wordt ingelicht volgens mij, dat heet zoiets als service verlenen naar klanten die al hun hele leven trouw klant zijn zoals wij.

Hopelijk is het nu duidelijk.

Vriendelijke groeten,

Ger

ro
door ron530 - Aug 15, 2014 om 13:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U stelt dat u één maand niet hoeft te betalen dan betaalt u 11 termijnen niet 12 maanden in een jaar. Eigenlijk loopt u dan structureel een maand achter dus wordt die achterstand met de teruggave verrekent. U kunt het met Eneco en mij niet eens zijn maar u betaald het termijn voor zeg september ook in september.
"want het laatste termijnbedrag wat bij mij is geïncasseerd, dus op 29-07-14 heeft als omschrijving 07-14. Dus we betalen wel achteraf"
Dit klopt ook niet want de voorschotmaand is juli 2014 maar wordt pas op 29-07-2014 geïncasseerd de termijn juli wordt in juli geïncasseerd dus binnen de lopende maand. De omschrijving 07-14 slaat op de maand niet op de datum wanneer er daadwerkelijk afgeschreven gaat worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2014 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Ron u haalt de toelichting van de vraagsteller en de mijne een beetje door elkaar.

Mijn betaling over juli, dus met vermelding 07-14 werd pas op 27-7 geïncasseerd. Op de jaarafrekening worden twaalf termijnen verrekend. De eerste termijn die al in rekening werd gebracht met de jaarafrekening van 2013 en 11 apart geïncasseerde termijnen. Op het bedrag wat ik terug moet krijgen wordt uiteraard het termijnbedrag van augustus ingehouden.

Dat dat dus vroeg in de maand gebeurt, komt alleen maar doordat ik mijn standen per internet hebt doorgegeven en dat de jaarrekening per internet ontvangen is.

Dus daarom betaalde ik nu augustus extra vroeg, maar de termijn voor september wordt pas eind september ingehouden. Dus bij a weer achteraf.

@gert47

Als u pas op de helft van de maand voor de vorige maand betaalt, is dat wel erg laat.

ro
door ron530 - Aug 15, 2014 om 15:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik wilde toelichten dat 07-14 de maandtermijn betreft niet de datum van incasseren. Wat betreft de afrekening, na indienen van de meterstanden gaan er om en nabij 6 weken overheen. In die tijd lopen de termijnbedragen wel door, in mijn geval krijg ik het verzoek om in januari de standen door te geven de afrekening volgt in maart met de in rekening gebrachte termijnen inclusief februari. Het zou lijken dat er één termijn te veel betaald is maar dat is niet zo want in maart begint het nieuwe termijn en loopt tot en met februari dus 12 maanden. Stel dat ik na indienen van de standen in januari zou stoppen met betalen dan wordt de maand februari in mindering gebracht op het terug te betalen bedrag die ik volgens de afrekening terug zou krijgen.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2014 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Ja dat was me al duidelijk over de termijn.

Maar de afrekening gaat tegenwoordig veel sneller dan 6 weken.

Meterstanden doorgegeven 15-07-2014
Datum jaarafrekening 03-08-2014
Uitbetaling tegoed 07-08-2014