he
door hendrik3 Sep 27, 2011 om 11:19
Geldzaken & recht

Verbieden van fiets in prive-gehuurde woonruimte?

Hoi!

Het volgende is het geval; een vriend van me heeft via een particuliere BV een woning gehuurd. Hij wil graag z'n mooie fiets gaan gebruiken (staat nu nog ergens gestald), maar hij heeft geen schuur of iets dergelijks. Aangezien hij 'm ook niet buiten kan zetten (gezien de wijk), is de enige logische optie om 'm binnen te zetten. Er staat echter in het huurcontract dat het niet toegestaan is om een fiets binnen te zetten..

Ik verwonder mij hierover, aangezien ik vermoed dat een verhuurder zoiets helemaal niet kan stellen in een huurcontract. Weet iemand of dit zo is, of dat de verhuurder wel in z'n recht staat?

Voor alle helderheid; het gaat om het plaatsen van de fiets in z'n eigen woonruimte, dus niet gemeenschappelijke ruimte.

Alvast bedankt!

4354 18 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

birdies
door birdies - Sep 27, 2011 om 11:26
6104 Antwoorden / 31 Vragen
0

......Er staat echter in het huurcontract dat het niet toegestaan is om een fiets binnen te zetten........

Wordt daarmee niet de gemeenschappelijke ruimte bedoeld? Zo nee: gewoon lekker in de eigen gang neer zetten. Vermoed dat de verhuurder dan bang is dat mensen dan ook brommers/scooters mee naar binnen gaan slepen. Geen haan die er naar kraait, behalve dan als je buren hebt die zich genoodzaakt zien de verhuurder te bellen.

birdies
door birdies - Sep 27, 2011 om 11:29
6104 Antwoorden / 31 Vragen
0

.......Ik verwonder mij hierover, aangezien ik vermoed dat een verhuurder zoiets helemaal niet kan stellen in een huurcontract......

Overigens mag een verhuurder dat vlg mij wel in de huurovereenkomst zetten. Zo zie je ook huurovereenkomsten waarin het houden van huisdieren verboden is. Het is dan aan de huurder hiermee wel of niet mee akkoord te gaan.

he
door hendrik3 - Sep 27, 2011 om 11:32
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

@ Birdies

Nee het gaat niet om de gemeenschappelijke ruimte (dat is ook niet zoveel overigens).. Het negeren van de bepalingen kan natuurlijk wel, maar is niet zo netjes. Had ik zelf ook al aan gedacht.

Bedankt voor het meedenken!

stacey
door stacey - Sep 27, 2011 om 11:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen
0

[quote=hendrik3 schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:19] Weet iemand of dit zo is, of dat de verhuurder wel in z'n recht staat?

Voor alle helderheid; het gaat om het plaatsen van de fiets in z'n eigen woonruimte, dus niet gemeenschappelijke ruimte.

Alvast bedankt!

Verwacht het wel, het zal er Niet zonder reden in staan, verhuurder wil welllicht geen gesleep met fietsen door de gangen/gemeenschappelijke ruimtes waardoor je anderen belemmerd of verf/dingen beschadigd kunnen raken,
en wellicht is het voorwaarde brandweer betreffende veiligheid.
Ook om te voorkomen dat op den duur uit gemakzucht de fietsen `even` op de gangen ed geparkeerd gaan worden.
Maar huisbaas mag regels stellen en daar ga je door huren mee accoord.
Informeer eens naar de reden van die regel zou ik zeggen.

tdehond
door tdehond - Sep 27, 2011 om 11:41
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

Lijkt mij een onredelijke eis als er geen mogelijkheid tot stalling van een fiets "achterom" mogelijk is. Maar een verhuurder kan dat wel eisen.

De overburen moeten met hun fiets door het hele huis om vanaf de schuur in de tuin naar de straat te komen. Logisch dat zij hun fiets in huis zetten.

stacey
door stacey - Sep 27, 2011 om 11:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen
0

[quote=tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:41]Lijkt mij een onredelijke eis als er geen mogelijkheid tot stalling van een fiets "achterom" mogelijk is. Maar een verhuurder kan dat wel eisen.


Waarom een onredelijke eis ?!
Je huurt een Woonverblijf en geen stalling..............

tdehond
door tdehond - Sep 27, 2011 om 12:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

[quote=stacey schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:46][quote=tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:41]Lijkt mij een onredelijke eis als er geen mogelijkheid tot stalling van een fiets "achterom" mogelijk is. Maar een verhuurder kan dat wel eisen.


Waarom een onredelijke eis ?!
Je huurt een Woonverblijf en geen stalling..............

M.i. heb ik de reden al toegelicht. Mogelijk niet gelezen?

druifje01
door druifje01 - Sep 27, 2011 om 12:17
1712 Antwoorden / 140 Vragen
0

Eerst maar eens de verhuurder naar de beweegredenen van deze maatregel vragen, zoals Stacey al voorstelde.

tdehond
door tdehond - Sep 27, 2011 om 12:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

[quote=druifje01 schreef op dinsdag 27 sep 2011, 12:17]Eerst maar eens de verhuurder naar de beweegredenen van deze maatregel vragen, zoals Stacey al voorstelde.

Dat lijkt mij niet nodig. Als er een voorwaarde in de huurovereenkomst staat waar u het niet mee eens bent kunt u m.i. afzien van het huren van het pand.

Zo las ik eens in een huurovereenkomst dat het houden van dieren reden voor de verhuurder kon zijn om de huur te beëindigen. Dat was voor mij reden om naar een andere woning uit te kijken.

graaiers
door graaiers - Sep 27, 2011 om 14:08
14 Antwoorden / 0 Vragen
0

maak binnen 1 haak aan de muur en hang de fiets daaraan.
staat hij niet meer binnen.
simpel toch.

stacey
door stacey - Sep 27, 2011 om 14:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen
0

[quote=tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 12:12][quote=stacey schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:46][quote=tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:41]Lijkt mij een onredelijke eis als er geen mogelijkheid tot stalling van een fiets "achterom" mogelijk is. Maar een verhuurder kan dat wel eisen.
Waarom een onredelijke eis ?!
Je huurt een Woonverblijf en geen stalling..............
M.i. heb ik de reden al toegelicht. Mogelijk niet gelezen?

Wel gelezen hoor, maar niet steekhoudend.............

Je huurt woonruimte, blijkbaar zonder berging dus jammer, je woning is geen opslag
en verhuurder hoeft hier niets voor te regelen als dat er niet is bij wat je huurt/betaald.
Heeft verhuurder niets mee te maken of jij fiets of quad of whatever hebt.
Je huurt een Woonruimte en die heb je om te wonen niet om dingen te stallen (die er niet horen).
Wil je er een schuur bij moet je iets met schuur erbij huren............Simpel.

[quote=tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 12:26][quote=druifje01 schreef op dinsdag 27 sep 2011, 12:17]Eerst maar eens de verhuurder naar de beweegredenen van deze maatregel vragen, zoals Stacey al voorstelde.

Dat lijkt mij niet nodig. Als er een voorwaarde in de huurovereenkomst staat waar u het niet mee eens bent kunt u m.i. afzien van het huren van het pand.

Zo las ik eens in een huurovereenkomst dat het houden van dieren reden voor de verhuurder kon zijn om de huur te beëindigen. Dat was voor mij reden om naar een andere woning uit te kijken.


En als je Zelf even leest.............Ze Wonen er al, dus kunnen niet afzien van huur.............
Maar als je even navraagt schept dat duidelijkheid en wellicht is er een mogelijkheid de regel te herzien of andere duidelijke afspraak erover te maken eventueel, leg het dan wel zwart op wit vast.

ro
door ron530 - Sep 27, 2011 om 14:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Een particuliere BV, is dat een BV die te koop staande of ongebruikte woningen van particulieren verhuurt? zo ja dan zijn die voorwaarden heel normaal want door het stallen van een fiets kan er schade aan de stoffering ontstaan, zelfs een gat boren in de muur is niet mogelijk. Bij een vastgoed BV of woningbouw is dat anders die kunnen niet bepalen wat je in de woning zet.

snah
door snah - Sep 27, 2011 om 15:06
654 Antwoorden / 61 Vragen
0

Is er in de buurt niet een gemeenschappelijke fietsenstalling , hiermee bedoel ik een benedenwoning die is omgebouwd tot fietsenstalling voor mensen die hetzelfde probleem hebben , effe informeren in de wijk of bij de gemeente .

Hans

tdehond
door tdehond - Sep 27, 2011 om 15:21
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

[quote=stacey schreef op dinsdag 27 sep 2011, 14:23][quote=tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 12:12][quote=stacey schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:46][quote=tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 11:41]Lijkt mij een onredelijke eis als er geen mogelijkheid tot stalling van een fiets "achterom" mogelijk is. Maar een verhuurder kan dat wel eisen.
Waarom een onredelijke eis ?!
Je huurt een Woonverblijf en geen stalling..............
M.i. heb ik de reden al toegelicht. Mogelijk niet gelezen?

Wel gelezen hoor, maar niet steekhoudend.............

Ze Wonen er al, dus kunnen niet afzien van huur.............
.

Ze hadden kunnen afzien van huur voordat ze het pand betrokken.
Voordat ik ergens ga wonen lees ik even de woonovereenkomst want deze wordt over het algemeen getekend voordat je erin trekt.

Als je het er dan niet mee eens bent kun je overwegen om elders te gaan wonen. Zeker als je in een wijk gaat wonen waar je mooie nieuwe fiets niet veilig buiten gezet kan worden.

Misschien kan bij de gemeente verzocht worden tot plaatsing van z.g. biesieklette ( buurtstalling). Deze staan bij mij in de wijk voor bewoners die geen privé fietsenstalling hebben.

voorbeeld
klik hier

birdies
door birdies - Sep 27, 2011 om 15:23
6104 Antwoorden / 31 Vragen
0

Biesieklette is niet 's nachts geopend.

tdehond
door tdehond - Sep 27, 2011 om 15:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen
0

[quote=birdies schreef op dinsdag 27 sep 2011, 15:23]Biesieklette is niet 's nachts geopend.

In de gemeente waar ik woon, zijn het van die plastic koepels waarvan degenen die er voor betalen zelf een sleutel hebben. Ze worden ook wel "fietstrommels" genoemd.


ro
door ron530 - Sep 27, 2011 om 15:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen
0

Particuliere BV, blijft vaag. Verhuur je als particulier een woning middels een BV dan kun je eisen stellen zoals geen huisdieren, niet roken, geen fiets in huis. De particulier stelt de eisen en als huurder onderteken je dat voor accoord. Naar mijn bescheiden mening betreft geen reguliere huurwoning. Meer een BV die tussentijds koopwoningen verhuurt.

he
door hendrik3 - Sep 28, 2011 om 08:37
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt voor alle reacties!!

De BV is een particuliere BV, dus geen woningbouwvereniging. Het pand is van hen. Hoewel het interessant kan zijn om de gemeente om zo'n mini-fietsenstalling te verzoeken, lijkt me dit wat overdone.

Uit de reacties begrijp ik dat de verhuurder dus kan stellen wat hij wil in het contract, dus ook fietsen kan verbieden.

Jammer maar helaas..

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer