si
door sidonia47 Sep 27, 2014 om 15:27
Geldzaken & recht

Verduistering en WSNP

Een hele goede kennis van mij heeft iets heel stoms gedaan. Hij heeft geld verduisterd tijdens zijn werk en het bedrag is te hoog om terug te betalen. De werkgever heeft nog geen aangifte gedaan en de kennis weet ook nog niet of hij dit gaat doen zodra het totale bedrag wat verduisterd is boven water is. Wat zijn de stappen die hij moet nemen om het op te kunnen lossen.

4219 82 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 27, 2014 om 15:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat heeft de WSNP hier mee te maken? Wat hij moet doen: terug betalen natuurlijk. Ik vind het overigens volkomen terecht dat de werkgever aangifte gaat doen en zijn medewerker op staande voet ontslaat.

si
door sidonia47 - Sep 27, 2014 om 15:52
26 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk wil hij het terugbetalen alleen heeft hij daar hulp bij nodig want hij heeft al het geld opgemaakt. Hij is inderdaad ontslagen wat begrijpelijk is. Mijn vraag is of hij terecht kan bij de WSNP of schuldhulpverlening voor hulp om zijn zaakjes op orde te krijgen en terug te betalen

Cookies
door Cookies - Sep 27, 2014 om 16:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kan ik met een fraudeschuld worden toegelaten tot de Wsnp?

Het verzoek tot toelating tot de Wsnp wordt alleen toegewezen als u in de vijf jaar voorafgaand aan het verzoek te goeder trouw bent geweest (artikel 288 lid 1b van de Faillissementswet). Het plegen van fraude geeft aan dat u niet te goeder trouw bent.

Bron: wsnp.org

diumenge
door diumenge - Sep 27, 2014 om 16:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 27 sep 2014, 16:01]Kan ik met een fraudeschuld worden toegelaten tot de Wsnp?

Het verzoek tot toelating tot de Wsnp wordt alleen toegewezen als u in de vijf jaar voorafgaand aan het verzoek te goeder trouw bent geweest (artikel 288 lid 1b van de Faillissementswet). Het plegen van fraude geeft aan dat u niet te goeder trouw bent.

Bron: wsnp.org
Gelukkig steken de regels er een stokje voor en kan hij daar dus geen gebruik van maken. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.

mahadma
door mahadma - Sep 27, 2014 om 16:57
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Uw kennis kan proberen het bedrag via een lening (mits een vaste baan) in één keer terug te betalen. Hij kan een contract proberen op te stellen dat hij het bedrag in delen per maand betaald, maar dàt moet de ex-werkgever voorlopig nog even goed vinden.

Maar de ex-werkgever kàn alsnog aangifte doen en dan ziet hij waarschijnlijk helemaal niets meer terug wegens te verwachten straf door de rechter. Op = op.

Maar zoals anderen ook zeggen, terecht dat fraude geen vrijbrief is voor schuldhulpverlening.

Cookies
door Cookies - Sep 27, 2014 om 17:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 27 sep 2014, 16:57]Uw kennis kan proberen het bedrag via een lening (mits een vaste baan) in één keer terug te betalen. Hij kan een contract proberen op te stellen dat hij het bedrag in delen per maand betaald, maar dàt moet de ex-werkgever voorlopig nog even goed vinden.

Maar de ex-werkgever kàn alsnog aangifte doen en dan ziet hij waarschijnlijk helemaal niets meer terug wegens te verwachten straf door de rechter. Op = op.

Een - eventuele - veroordeling betekent niet dat er niks terug betaald hoeft te worden. Kennis is werkloos, dus geen lening.

mahadma
door mahadma - Sep 27, 2014 om 17:40
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@Carola, Kennis is werkloos, , dat zal zeker zo kunnen zijn, één ding is nu zeker, Hij is inderdaad ontslagen wat begrijpelijk is.

Mogelijk dat er inmiddels een nieuwe baan in zit .............

ro
door ron530 - Sep 27, 2014 om 17:42
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Stelen van de werkgever staat zowiezo niet goed op je CV zeker niet als er terecht aangifte door de voormalig werkgever wordt gedaan. Een vaste baan kan die kennis wel op zijn/haar buik schrijven net zoals een WW uitkering want verwijtbaar ontslag wordt niet gehonoreerd met een WW uitkering. De WSNP is ook geen optie want die is bedoeld voor personen die buiten hun schuld om in de financiële problemen zijn gekomen. Uw kennis kan geen kant op en staat er hopeloos alleen voor. Een domme actie heeft in dit geval grote gevolgen.

zwemmer
door zwemmer - Sep 27, 2014 om 19:49
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Eens met Diumenge, hier krijgt men kronkels van in het hoofd. Het was fout en had niet fout mogen gebeuren. Laat de mens die dit heeft gedaan nagaan waarom hij zoiets stoms heeft gedaan en ga bij jezelf na waarom je daar nog meehelpt.

Zwemmer

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 27, 2014 om 20:13
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon lid worden van de PvdA dan mag je dit soort dingen wel ongestraft doen.

si
door sidonia47 - Sep 27, 2014 om 21:38
26 Antwoorden / 1 Vragen

Ik probeer deze kennis te steunen omdat er ook nog kinderen bij betrokken zijn. En natuurlijk is het een hele domme actie geweest waarvan de gevolgen groot zijn. Ik zou alleen graag advies willen wat hij kan doen.

zoekster
door zoekster - Sep 27, 2014 om 21:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zaterdag 27 sep 2014, 21:38]Ik probeer deze kennis te steunen omdat er ook nog kinderen bij betrokken zijn. En natuurlijk is het een hele domme actie geweest waarvan de gevolgen groot zijn. Ik zou alleen graag advies willen wat hij kan doen.
Ik denk dat het in dit geval het beste is dat hij contact opneemt met de voormalige werkgever en een schuldbekentenis tekent, waarin een afbetaling wordt geregeld over de komende maanden.

Over hoeveel geld gaat het? En heeft die kennis nog bij anderen schulden?

si
door sidonia47 - Sep 27, 2014 om 21:50
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 27 sep 2014, 21:44][quote=sidonia47 schreef op zaterdag 27 sep 2014, 21:38]Ik probeer deze kennis te steunen omdat er ook nog kinderen bij betrokken zijn. En natuurlijk is het een hele domme actie geweest waarvan de gevolgen groot zijn. Ik zou alleen graag advies willen wat hij kan doen.
Ik denk dat het in dit geval het beste is dat hij contact opneemt met de voormalige werkgever en een schuldbekentenis tekent, waarin een afbetaling wordt geregeld over de komende maanden.

Over hoeveel geld gaat het? En heeft die kennis nog bij anderen schulden?

Het gaat om circa 150.000 euro. Verder zijn er nog een hypotheek (geen overwaarde) en een lening. Op de hypotheek en de lening zijn geen achterstanden en verder zijn er geen schulden. Hij wil inderdaad alles terugbetalen maar heeft op dit moment geen werk daar hij ontslagen is. Pas als hij weer werk heeft kan hij beginnen met afbetalen

si
door sidonia47 - Sep 27, 2014 om 21:50
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 27 sep 2014, 21:44][quote=sidonia47 schreef op zaterdag 27 sep 2014, 21:38]Ik probeer deze kennis te steunen omdat er ook nog kinderen bij betrokken zijn. En natuurlijk is het een hele domme actie geweest waarvan de gevolgen groot zijn. Ik zou alleen graag advies willen wat hij kan doen.
Ik denk dat het in dit geval het beste is dat hij contact opneemt met de voormalige werkgever en een schuldbekentenis tekent, waarin een afbetaling wordt geregeld over de komende maanden.

Over hoeveel geld gaat het? En heeft die kennis nog bij anderen schulden?

si
door sidonia47 - Sep 27, 2014 om 21:57
26 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn verder nog een hypotheek zonder overwaarde waar geen achterstand op is en een lening waar ook geen achterstand op is. Het gaat om een bedrag van meer dan een ton. Hij wil wel een voorstel doen voor afbetaling doen maar heeft op dit moment geen werk dus heeft niets te bieden. Ik heb hem wel geadviseerd om maandag contact op te nemen met de gemeente waar hij woont.

zoekster
door zoekster - Sep 27, 2014 om 22:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Mijn hemel! Ik dacht dat het om een paar duizend gulden ging. Die kennis kan gewoon de bak in draaien als er aangifte tegen hem wordt gedaan.

Dit is niet meer iets stoms, dit is zware criminaliteit.

Ga gerust naar de gemeente toe, die stuurt hem linea recta de deur uit.

zoekster
door zoekster - Sep 27, 2014 om 22:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Euro bedoel ik. Ben helemaal van slag van het bedrag.

diumenge
door diumenge - Sep 27, 2014 om 22:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Huis en andere bezittingen verkopen lijkt mij een goede start. Het geld moet tenslotte ergens gebleven zijn, goede kans dat dat in bezittingen zit. Tenzij hij drugs- of gokverslaafde is.

diumenge
door diumenge - Sep 27, 2014 om 22:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zaterdag 27 sep 2014, 21:38]Ik probeer deze kennis te steunen omdat er ook nog kinderen bij betrokken zijn. En natuurlijk is het een hele domme actie geweest waarvan de gevolgen groot zijn. Ik zou alleen graag advies willen wat hij kan doen.
Goed dat je wilt helpen overigens, maar dit is een forum voor consumentenvragen. Zoveel geld verduisteren heeft niets meer met consumentenvragen te maken.

mahadma
door mahadma - Sep 27, 2014 om 22:15
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht dat een gesprek met het Juridisch Loket in de gemeente (gratis) enig soulaas biedt.

si
door sidonia47 - Sep 27, 2014 om 22:20
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 27 sep 2014, 22:01]Mijn hemel! Ik dacht dat het om een paar duizend gulden ging. Die kennis kan gewoon de bak in draaien als er aangifte tegen hem wordt gedaan.

Dit is niet meer iets stoms, dit is zware criminaliteit.

Ga gerust naar de gemeente toe, die stuurt hem linea recta de deur uit.

Zware criminaliteit zie ik toch heel anders. Hij heeft niemand vermoord.

zoekster
door zoekster - Sep 27, 2014 om 22:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 27 sep 2014, 22:15]Wellicht dat een gesprek met het Juridisch Loket in de gemeente (gratis) enig soulaas biedt.
Forget it, deze persoon heeft 150.000 euro achterover gedrukt. Omdat dit ook nog eens van zijn werkgever is gestolen, staat daar een maximum gevangenis straf op van 4 jaar.

si
door sidonia47 - Sep 27, 2014 om 22:22
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 27 sep 2014, 22:15]Wellicht dat een gesprek met het Juridisch Loket in de gemeente (gratis) enig soulaas biedt.

Dit heb ik hem ook al aangeraden en wellicht zichzelf al aangeven bij de politie ondanks dat er geen aanklacht ligt. Misschien komt deze er ook niet omdat dit soort zaken openbaar is en dus in de media komt wat voor de werkgever natuurlijk ook slechte reclame is.

diumenge
door diumenge - Sep 27, 2014 om 22:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik hoop toch echt dat er wel aangifte wordt gedaan, anders kan hij het bij de volgende werkgever opnieuw doen.

zoekster
door zoekster - Sep 27, 2014 om 22:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zaterdag 27 sep 2014, 22:20][quote=zoekster schreef op zaterdag 27 sep 2014, 22:01]Mijn hemel! Ik dacht dat het om een paar duizend gulden ging. Die kennis kan gewoon de bak in draaien als er aangifte tegen hem wordt gedaan.

Dit is niet meer iets stoms, dit is zware criminaliteit.

Ga gerust naar de gemeente toe, die stuurt hem linea recta de deur uit.

Zware criminaliteit zie ik toch heel anders. Hij heeft niemand vermoord.
Misschien wat zwaar aangezet, maar voor mij is het gewoon een crimineel. Niet iemand die 'iets heel stoms' heeft gedaan.

En wat is er met dat geld gebeurd, heeft die kennis dat ook gezegd?

si
door sidonia47 - Sep 27, 2014 om 22:32
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 27 sep 2014, 22:26]Ik hoop toch echt dat er wel aangifte wordt gedaan, anders kan hij het bij de volgende werkgever opnieuw doen.

Echt niet. Het lesje is geleerd. Hij wil niets meer te maken hebben met een functie waar dit zou kunnen gebeuren dus geen enkele functie wat te maken heeft met geld. Verder maakt het hem niet uit wat voor een baan hij kan krijgen

diumenge
door diumenge - Sep 27, 2014 om 22:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Sorry, maar daar geloof ik niets van. Werkgevers moeten voor dit soort mensen gewaarschuwd worden. Afijn, zoals aangegeven goed dat je hem wilt helpen. Ik denk verder niet dat dit forum de juiste plek voor hulp is.

Cookies
door Cookies - Sep 27, 2014 om 22:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry hoor, maar jij bagatelliseert wat er gebeurd is. Iets stoms doen, is bijv. eenmalig een greep uit de kas. Maar gezien het enorme bedrag (waarvan blijkbaar de totale hoogte nog niet vast staat) is dit jarenlang bezig geweest. En zeer waarschijnlijk alleen gestopt omdat hij tegen de lamp gelopen is.

Hij is een ordinaire crimineel en die worden natuurlijk niet geholpen door schuldsanering en WSNP.

si
door sidonia47 - Sep 27, 2014 om 22:49
26 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet genoeg. Als het mogelijk is mag dit topic gesloten en verwijderd worden

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij krijgt helemaal nergens meer een "functie" en zelfs geen baantje. En waarom zou dit voor de werkgever slechte reclame zijn?

Het zal wel vergokt zijn, denk ik, want kostbare spullen zal hij er niet voor gekocht hebben.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 00:20
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 28 sep 2014, 00:10]Hij krijgt helemaal nergens meer een "functie" en zelfs geen baantje. En waarom zou dit voor de werkgever slechte reclame zijn?

Het zal wel vergokt zijn, denk ik, want kostbare spullen zal hij er niet voor gekocht hebben.

Lekker oordelen als je de achtergrond niet weet. Vergokt is het zeker niet. Daar heb ik het bewijs voor gezien. En ik snap dat sommigen het zich niet voor kunnen stellen en ik hoop dat diegenen die van alles verwijten het nooit mee hoeven maken. Het is al erg genoeg dat er anderen die er niet van wisten er nu mee geconfronteerd worden

Cookies
door Cookies - Sep 28, 2014 om 00:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Het is al erg genoeg dat er anderen die er niet van wisten er nu mee geconfronteerd worden........

Inderdaad. Maar dat hij vrouw en kinderen mee zou slepen in zijn criminele praktijken, had hij moeten bedenken.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 00:32
26 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaar dat ik het niet als crimineel zie. Hij heeft de gevolgen van zijn handelen niet overzien. Ik heb alleen om advies gevraagd en niet om verwijten. Ik zal deze mensen nooit laten vallen omdat het gewoon lieverds zijn. En iedereen heeft recht op een tweede kans

ro
door ron530 - Sep 28, 2014 om 09:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 00:32]Vandaar dat ik het niet als crimineel zie. Hij heeft de gevolgen van zijn handelen niet overzien. Ik heb alleen om advies gevraagd en niet om verwijten. Ik zal deze mensen nooit laten vallen omdat het gewoon lieverds zijn. En iedereen heeft recht op een tweede kans
150.000 euro verduisteren behoeft wel enige voorbereiding, cash zal de werkgever dat bedrag niet hebben liggen. Als er sprake was van een opwelling was er nog een groot bedrag overgebleven maar alles is weg. Deze "lieverds" nemen u flink in de maling want zij spannen u voor het karretje en trekken u negatief in het verhaal mee. Het advies om naar de gemeente te gaan voor hulp is een goeie, de hulpverlener zal het verhaal aanhoren even de ruimte verlaten en met oom agent terug keren want die wil uiteraard wel meer weten over de verduistering. Gevolg de werkgever wordt verzocht om aangifte te doen (wat die met dit bedrag toch wel gaat doen) en met wat pech wordt u ook in de zaak meegetrokken. Mijn advies, laat de "lieverds" voor wat ze zijn want u kunt ze niet helpen.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 09:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het dan niet vergokt is, moet het toch ergens asn besteed zijn?

Die lieverd zal toch niet in een opwelling van zijn baas een koffertje met € 150.000 hebben meegenomen en dat onderweg naar huis verloren hebben, of er van beroofd zijn.

Ach wat een criminele lieverd.

me
door mein33 - Sep 28, 2014 om 10:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zaterdag 27 sep 2014, 15:27]Een hele goede kennis van mij heeft iets heel stoms gedaan. Hij heeft geld verduisterd tijdens zijn werk en het bedrag is te hoog om terug te betalen. De werkgever heeft nog geen aangifte gedaan en de kennis weet ook nog niet of hij dit gaat doen zodra het totale bedrag wat verduisterd is boven water is. Wat zijn de stappen die hij moet nemen om het op te kunnen lossen.

Ik ben bang dat deze hele goede kennis nog minder dan de halve waarheid verteld of een onzin verhaal ophangt in een poging gelden bij personen los te krijgen die in zijn zielige verhaal trappen.
Een dergelijk vergrijp vertel je niet zo maar even aan een goede kennis als er nog geen stappen tegen je zijn ondernomen.
Er is geen werkgever die bij een dergelijke vorm van fraude of verduistering geen aangifte zal doen.
Schuldsanering is er voor mensen die in financiële problemen zijn gekomen en niet voor dieven en fraudeurs.
Als het al om een bedrag van €150.000,00 zou gaan, dan vraag ik mij in alle redelijkheid af, hoe een dergelijk bedrag zou moeten worden terugbetaald met een maandelijkse aflossing.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 10:26
26 Antwoorden / 1 Vragen

Laat ik het zo zeggen dat deze kennis gewoon een aantal jaren ver boven zijn stand heeft geleefd. Er zijn een aantal luxe dingen van gedaan o.a. auto, vakanties etentjes etc. Hij zal moeten werken tot zijn dood en heel veel. Zijn partner werkt ook en ze zullen een aantal jaren op een houtje moeten bijten. Geld ga ik ze niet geven maar wel mijn steun.

diumenge
door diumenge - Sep 28, 2014 om 10:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En dat gaat hij dus niet volhouden.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 10:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op een houtje bijten? Nog geen lucifer. Hij komt nergens meer aan de bak en krijgt uiteraard ook geen uitkering. Dat bedrag valt niet meer terug te betalen.

ro
door ron530 - Sep 28, 2014 om 10:34
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 10:26]Laat ik het zo zeggen dat deze kennis gewoon een aantal jaren ver boven zijn stand heeft geleefd. Er zijn een aantal luxe dingen van gedaan o.a. auto, vakanties etentjes etc. Hij zal moeten werken tot zijn dood en heel veel. Zijn partner werkt ook en ze zullen een aantal jaren op een houtje moeten bijten. Geld ga ik ze niet geven maar wel mijn steun. Nu weet ik wel zeker dat het geen opwelling was, de fraude is al jaren aan de gang en pas nu uitgekomen. Zo grappig dat u deze doorgewinterde criminelen ook nog steunt.

ro
door ron530 - Sep 28, 2014 om 10:35
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 10:26]Laat ik het zo zeggen dat deze kennis gewoon een aantal jaren ver boven zijn stand heeft geleefd. Er zijn een aantal luxe dingen van gedaan o.a. auto, vakanties etentjes etc. Hij zal moeten werken tot zijn dood en heel veel. Zijn partner werkt ook en ze zullen een aantal jaren op een houtje moeten bijten. Geld ga ik ze niet geven maar wel mijn steun.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 10:40
26 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal heel makkelijk oordelen als je de mensen niet kent. En hij komt heus wel weer ergens aan de bak alleen niet meer in een vergelijkbare functie. Auto staat al te koop waardoor hij in 1 keer een groot bedrag kan betalen en pin passen zijn bij mij in bewaring. Zelfs zijn partner verlaat hem niet wat ik benijdenswaardig vindt. En met steun van alle vrienden om hem heen gaan ze het misschien wel redden.
Is het misschien nog een optie om zichzelf aan te gaan geven?

diumenge
door diumenge - Sep 28, 2014 om 10:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is zeker een optie en zou meer blijk geven van zijn goede wil om dit op te lossen.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Benijdenswaardig dat zijn partner hem niet verlaat? Is zij niet mee op vakantie geweest, meegegeten, in in die dure bak gereden? Is zij soms zwakbegaafd dat zij niet wist dat het gestolen geld was?

En u hebt de pinpassen? Wordt steeds gekker.

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2014 om 10:54
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Deze meneer heeft willens en wetens jarenlang bedragen achterovergedrukt. Ik vind het vreemd dat dit bij een controle van de boeken er nooit uitgekomen is. Dit is m.i. nooit meer terug te betalen, tenzij meneer de hoofdprijs in de loterij wint, maar die kans sluit ik uit. De vrouw van deze meneer moet dit ook geweten hebben, dat kan eenvoudig niet anders. Ik denk aan de dure auto. Zoals ik het nu zie, wordt dit wegens terecht ontslag nergens meer een baan. En als er sprake is van een nieuwe baan zal de werkgever zeker niet 20 jaar wachten totdat het bedrag terug betaald is. Zoals ik het nu zie in mijn kristallen bol: of meneer geeft zichzelf aan, of meneer wordt aangegeven door de ex-werkgever. Vermoedelijk mevrouw ook als medeplichtige in crime. De kinderen gaan naar Bureau Jeugdzorg, de ouders verliezen het gezag en zien hun kinderen waarschijnlijk nooit meer. En dàt wens ik niemand toe. Meneer wordt veroordeeld en komt met een strafblad van dit feit nergens meer aan de bak, dus dat wordt een gekorte sociale dienst uitkering na de celstraf (dit is geen taakstraf meer) in een huurflatje ergens 3 hoog achter, want hun huis raken ze dus ook kwijt. En als er een baantje komt, is dat geen hoogbetaald werk.

Persoonlijk zou ik me ook afvragen, hoe goed bedoeld ook door u, of het wel verstandig is om de contacten aan te houden. Ik ben geen advocaat of rechts geleerde, maar u draagt kennis van een ernstig misdrijf en meld dit niet. Het zo maar kunnen zijn dat u als medeplichtige gezien zou kunnen worden. Met alle gevolgen van dien.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom hebt u eigenlijk die pinpassen? Staat een deel van het gestolen geld nog op de rekening? Meteen stoppen met die goedbedoelde bemoeizucht.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 11:03
26 Antwoorden / 1 Vragen

Nee je wordt niet gezien als medeplichtige. Heeft de advocaat al gezegd (ik ben meegeweest). De partner wist hier helemaal niets van want de financiële zaken werden door hem geregeld. En ja de partner is ook meegeweest met vakantie dus ja is naïef geweest.
Als hij evt. Veroordeeld wordt wat er dik inzit dan is het nog niet gezegd dat hij de cel in moet. Er ?ijn genoeg voorbeelden van mensen die wel meer verduisterd hebben en een taakstraf met voorwaardelijke celstraf met een proeftijd en uiteraard terugbetalen.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 11:06
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 28 sep 2014, 11:03]En waarom hebt u eigenlijk die pinpassen? Staat een deel van het gestolen geld nog op de rekening? Meteen stoppen met die goedbedoelde bemoeizucht.

Ik heb de pin passen omdat hij zijn goede wil wilde tonen. Zijn partner heeft ook de pin passen. Ik heb hen advies gegeven om dit weekend een plan van aanpak te maken.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Plan van aanpak? U gelooft in sprookjes. € 150.000 in een aantal jaren extra te besteden? Hoe naief kun je zijn. Al naar een advocaat geweest, bezig zijn straatje schoon te vegen. Zal hopelijk niet lukken.

me
door mein33 - Sep 28, 2014 om 11:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 10:40] pin passen zijn bij mij in bewaring. Zelfs zijn partner verlaat hem niet wat ik benijdenswaardig vindt. En met steun van alle vrienden om hem heen gaan ze het misschien wel redden.
Is het misschien nog een optie om zichzelf aan te gaan geven?

@sedonia,

Dat u deze goede kennis blijft steunen siert u, maar als ik uw beschrijvingen goed lees, wordt u op de één of andere manier zelf en ongewild bij het door uw kennis gecreëerde probleem betrokken.
U zou dit niet moeten willen, steunen is prima maar betrokken zijn is ongewenst.
Het in het bezit hebben van de pinpassen kan voor u (zeer) nadelig uitpakken. Mocht er op de één of andere manier iets fout gaan met de rekening(en) van uw kennis dan kunt u als beheerder van de pinpassen hiervoor, ook al weet u de pincode(s) niet (wat u nooit kunt bewijzen), mede of volledig verantwoordelijk worden gesteld.
Voor uw eigen bestwil, geef deze passen a.u.b. terug aan uw kennis.
Steun waar mogelijk is prima, maar raak niet betrokken.

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2014 om 11:17
11540 Antwoorden / 51 Vragen

De partner wist hier helemaal niets van want de financiële zaken werden door hem geregeld. En ja de partner is ook meeg eweest met vakantie dus ja is naïef geweest. Wel heel erg naief.

Als hij evt. Veroordeeld wordt wat er dik inzit dan is het nog niet gezegd dat hij de cel in moet. Er ?ijn genoeg voorbeelden van mensen die wel meer verduisterd hebben en een taakstraf met voorwaardelijke celstraf met een proeftijd en uiteraard terugbetalen.

Ik ben geen rechter, maar als deze meneer voor € 150.000 een taakstraf van maximaal 240 uur krijgt (= € 625,00 per uur gestolen geld) en terug betalen (hoe???????) denk ik niet dat u dit realistisch ziet. Hier rolt geheid een celstraf uit van waarschijnlijk meerdere jaren.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou wordt er in Nederland inderdaad maar soepeltjes gestraft en kan je beter een miljoen stelen dan € 1.000.

Maar veronderstellen dat iemand hier met ern taajstraf van af komt? Wordt wel een duur etaslde papierprikker oof koffieschenker in het bejaardentehuis.

zoekster
door zoekster - Sep 28, 2014 om 11:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vraag me af of u een hele goede kennis bent. U zal dichter bij deze mensen staan. U bent mee geweest naar een strafrecht advocaat, waar alles draait om geheimhouding. Die zou een goede kennis nooit toelaten tot de gesprekken.
U heeft, net als de echtgenote, zijn pinpassen in bewaring?

Vreemd verhaal.

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2014 om 11:47
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Echtgenote en goede kennis = 1 persoon?

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoveel kennis heeft die "goede kennis" dan niet.;-)

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 15:10
26 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inderdaad niet zo veel kennis vandaar dat ik hier een vraag gesteld had om advies. Tijdens de gesprekken met de advocaat heeft hij niet zijn straatje proberen schoon te vegen. Hij wilde weten wat er allemaal ging gebeuren als de werkgever aangifte zou doen. Inmiddels heb ik de pin passen terug gegeven en heeft hij ze doorgeknipt. Zijn partner gaat de financiële kant beheren en morgen wordt er gebeld naar de gemeente wat hij verder kan doen. Ook wordt er een schuldbekentenis Door hem opgemaakt welke aan de werkgever gestuurd gaat worden waarin hij smeekt om geen strafrechtelijk proces temeer omdat hij dan niets terug kan betalen. Als de werkgever toch aangifte gaat doen dan zal hij de consequenties daar van gaan dragen.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft de gemeente er mee van doen? Niet echt realistisch dit verhaal.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 15:33
26 Antwoorden / 1 Vragen

Het huis zal verkocht moeten worden met restschuld en ze zullen toch ergens moeten wonen dus ze hebben woonruimte nodig

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u denkt dat met ern telefoontje naar de gemeente te kunnen regelen? Zo staan duizenden gezinnen ervoor, zonder € 150.000 gestolen te hebben.

zoekster
door zoekster - Sep 28, 2014 om 15:46
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ze zullen naar de crisisopvang moeten. Het beste is te proberen bij familie of vrienden onderdak te vinden. Daar zou u een rol in kunnen spelen.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 15:47
26 Antwoorden / 1 Vragen

Dat snap ik. Maar ze zullen toch informatie moeten kunnen krijgen hoe ze andere woonruimte kunnen krijgen. Welke stappen ze moeten volgen. Etc

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 15:52
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 28 sep 2014, 15:46]Ze zullen naar de crisisopvang moeten. Het beste is te proberen bij familie of vrienden onderdak te vinden. Daar zou u een rol in kunnen spelen.

Mocht het zo ver komen dan ga ik dat zeker aanbieden. Ik kan geen gezin met kinderen op straat laten slapen

zoekster
door zoekster - Sep 28, 2014 om 16:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ze zullen zich moeten inschrijven bij een woningbouwvereniging Daar worden ze op een wachtlijst geplaatst met al die andere wachtenden. Tot zolang kunt u ze onderdak bieden. Naargelang waar ze wonen, zal de wachttijd kort of lang zijn.

Toch onbestaanbaar wat die kerel zijn gezin heeft aangedaan, vindt u ook niet?

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 16:20
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 28 sep 2014, 16:09]Ze zullen zich moeten inschrijven bij een woningbouwvereniging Daar worden ze op een wachtlijst geplaatst met al die andere wachtenden. Tot zolang kunt u ze onderdak bieden. Naargelang waar ze wonen, zal de wachttijd kort of lang zijn.

Toch onbestaanbaar wat die kerel zijn gezin heeft aangedaan, vindt u ook niet?

Ik begrijp het zelf ook niet maar het is nu eenmaal gebeurd en ik kan wel met verwijten komen maar daar schiet niemand wat mee op. Het belangrijkste is dat er bepaalde dingen aangepakt moeten worden zodat er oplossingen kunnen komen. Het is alleen vervelend dat er geen duidelijkheid is of er een aangifte komt.

me
door mein33 - Sep 28, 2014 om 16:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 15:10] Inmiddels heb ik de pin passen terug gegeven en heeft hij ze doorgeknipt. .

@sidonia,

Verstandig dat u de passen heeft teruggegeven.
Wonderlijk dat de passen zijn doorgeknipt en niet worden ingeleverd bij de bank, nu blijven de kosten voor de passen doorlopen.

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2014 om 16:27
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ga van het ergste uit, dan kan het niet tegen vallen. Dit bedrag is niet een paar dubbeltjes.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 16:31
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 28 sep 2014, 16:27][quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 15:10] Inmiddels heb ik de pin passen terug gegeven en heeft hij ze doorgeknipt. .

@sidonia,

Verstandig dat u de passen heeft teruggegeven.
Wonderlijk dat de passen zijn doorgeknipt en niet worden ingeleverd bij de bank, nu blijven de kosten voor de passen doorlopen.

Nee hoor. De passen zijn opgezegd via Internet. Dus geen kosten

me
door mein33 - Sep 28, 2014 om 16:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 15:33]Het huis zal verkocht moeten worden met restschuld en ze zullen toch ergens moeten wonen dus ze hebben woonruimte nodig

@sedonia,

Naar ik heb begrepen staat de hypotheek van de woning "onder water" en zal er bij verkoop sprake zijn van een restschuld.
Is dat werkelijk zo dan zal uw kennis, alvorens de woning te koop te zetten, contact moeten opnemen met de bank om toestemming voor de verkoop te geven.
De woning staat namelijk als borg voor de hypotheek en de eventuele restschuld wordt bij de schuldenlast van uw kennis worden opgeteld.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 16:36
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 28 sep 2014, 16:34][quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 15:33]Het huis zal verkocht moeten worden met restschuld en ze zullen toch ergens moeten wonen dus ze hebben woonruimte nodig

@sedonia,

Naar ik heb begrepen staat de hypotheek van de woning "onder water" en zal er bij verkoop sprake zijn van een restschuld.
Is dat werkelijk zo dan zal uw kennis, alvorens de woning te koop te zetten, contact moeten opnemen met de bank om toestemming voor de verkoop te geven.
De woning staat namelijk als borg voor de hypotheek en de eventuele restschuld wordt bij de schuldenlast van uw kennis worden opgeteld.

Bedankt voor de tip. Hier kan ik wat mee. Super advies i.p.v. veroordelen

me
door mein33 - Sep 28, 2014 om 16:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 16:31][quote=mein33 schreef op zondag 28 sep 2014, 16:27][quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 15:10] Inmiddels heb ik de pin passen terug gegeven en heeft hij ze doorgeknipt. .

@sidonia,

Verstandig dat u de passen heeft teruggegeven.
Wonderlijk dat de passen zijn doorgeknipt en niet worden ingeleverd bij de bank, nu blijven de kosten voor de passen doorlopen.

Nee hoor. De passen zijn opgezegd via Internet. Dus geen kosten

@sedonia,

Het begint op een soap te lijken. U schrijft zelf dat hij de passen heeft doorgeknipt (zie bovenste regel), ik heb dat niet verzonnen.

Ik verschoon mij van verdere deelname aan dit topic aangezien ik nu het idee krijg dat hier sprake is van een "broodje aap" verhaal.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die woonruimte lijkt me niet de eerste vereiste, die hebben ze tenslotte. En nieuwe krijgen ze straks ook simpel. Hij in de bak en zij op een zolderkamer bij vrienden.

Ik geloof hier helemaal niets meer van.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 17:22
26 Antwoorden / 1 Vragen

Geloof wat je wil geloven. Ik verzin dit niet. Dit is niet iets om geintjes over te maken.

diumenge
door diumenge - Sep 28, 2014 om 17:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=mein33 schreef op zondag 28 sep 2014, 16:42]
Ik verschoon mij van verdere deelname aan dit topic aangezien ik nu het idee krijg dat hier sprake is van een "broodje aap" verhaal.
Je doet moeilijker dan het is. Opzeggen en doorknippen gaan prima samen. Pasjes hoef je echt niet meer fysiek in te leveren.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2014 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat voor geintjes?

Die kennis gaat morgen de gemeente bellen en zegt dan ik heb € 150.000 van mijn werkgever gestolen, daardoor ben ik ontslagen en krijg ik natuurlijk ook geen WW. Uiteraard krijg ik ook geen bijstand, want mijn vrouw die van niets weet, heeft een inkomen.

Wilt u zo vriendelijn zijn een sociale huurwoning beschikbaar te stellen, zodat mijn vrouw en kinderen daar kunnen gaan wonen met huurtoeslag. Voor mij hoeft er geen ruimte te zijn, want ik ga de bak in.

Graag wil ik ook schuldsanering voor de restschuld van mijn huis en als het even kan ook voor het gestolen geld. Kunt u dat per omgaande regelen?

Een echte soap.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 17:32
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 28 sep 2014, 17:30]Wat voor geintjes?

Die kennis gaat morgen de gemeente bellen en zegt dan ik heb € 150.000 van mijn werkgever gestolen, daardoor ben ik ontslagen en krijg ik natuurlijk ook geen WW. Uiteraard krijg ik ook geen bijstand, want mijn vrouw die van niets weet, heeft een inkomen.

Wilt u zo vriendelijn zijn een sociale huurwoning beschikbaar te stellen, zodat mijn vrouw en kinderen daar kunnen gaan wonen met huurtoeslag. Voor mij hoeft er geen ruimte te zijn, want ik ga de bak in.

Graag wil ik ook schuldsanering voor de restschuld van mijn huis en als het even kan ook voor het gestolen geld. Kunt u dat per omgaande regelen?

Een echte soap.

Dit bedoel ik met geintjes.

mahadma
door mahadma - Sep 28, 2014 om 17:40
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Dit bedoel ik met geintjes.

Dit is geen geintje maar absoluut een realistische optie.

Zomaar een vraag, hoe zou u zelf, persoonlijk, reageren als u weet wie er € 150.000,00 van u gestolen zou hebben? Zou u nog zo vriendelijk voor deze persoon zijn?

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 17:54
26 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 28 sep 2014, 17:40]Dit bedoel ik met geintjes.

Dit is geen geintje maar absoluut een realistische optie.

Zomaar een vraag, hoe zou u zelf, persoonlijk, reageren als u weet wie er € 150.000,00 van u gestolen zou hebben? Zou u nog zo vriendelijk voor deze persoon zijn?

Natuurlijk weet ik dat het realiteit kan worden voor ze. Maar de manier waarop er wordt geageerd stuit mij tegen de borst. Uw manier mahadma komt wat normaler over. Ik zou me ook belazerd voelen maar zou er wel alles aan doen om mijn geld terug te krijgen en ik weet niet of opsluiting de oplossing is. Ik denk dat ze meer gebaat zijn met iemand die hun budget gaat beheren en dat er zo snel mogelijk zo veel mogelijk inkomen binnenkomt en als dat betekent dat er 60 uur per week gewerkt moet worden dan moet dat. Dit heb ik hem ook al verteld. En gelukkig nam hij dit aan

zoekster
door zoekster - Sep 28, 2014 om 18:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Weet u wat het is?

Iemand die steelt, jaren achterheen grote bedragen, daar kun je geen sympathie voor opbrengen.

Als iemand van mij 150.000 euro zou stelen, dan draaide die mooi de bak in. Die gaat echt niet met een onschuldig gezicht over straat lopen alsof er niets aan de hand is. En dan mondjesmaat afbetalen alsof het een gewone lening betrof zeker. No way! Van dat geld zie je voorlopig toch niets meer terug, dus waarom geen aangifte doen, dan heb je tenminste nog iets van een rechtsgevoel. Bovendien is het dan meteen duidelijk waarom je je werknemer hebt ontslagen.

Dat de manier waarop er wordt gereageerd u tegen de borst stuit, dat stuit mij juist weer tegen de borst. Wij moeten zeker begrip hebben voor dieven, eens bekijken waar zij baat bij hebben na de ontmaskering.

Of u verzint hier een spannend verhaal, of u bent van ieder realiteitsbesef gespeend.

si
door sidonia47 - Sep 28, 2014 om 18:26
26 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zal niet meer reageren. Ik probeer in mijn goedheid een gezin te helpen om hen met raad en daad terzijde te staan maar het lijkt wel of ik de kwaaie pier ben. Ik zal dit gezin blijven steunen, niet met geld maar met praktische zaken. Ik Dank iedereen voor de bruikbare adviezen en ga hiermee aan de slag.

zoekster
door zoekster - Sep 28, 2014 om 18:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 18:26]Ik zal niet meer reageren. Ik probeer in mijn goedheid een gezin te helpen om hen met raad en daad terzijde te staan maar het lijkt wel of ik de kwaaie pier ben.
U bent niet de kwaaie pier, maar wij zijn het ook niet.

De persoon die geld verduisterde is de kwaaie pier. Al jaren lang. En nu mogen anderen de rotzooi die hij ervan heeft gemaakt opruimen.

target
door target - Oct 1, 2014 om 16:08
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=sidonia47 schreef op zondag 28 sep 2014, 00:20]Lekker oordelen als je de achtergrond niet weet. Vergokt is het zeker niet. Daar heb ik het bewijs voor gezien. En ik snap dat sommigen het zich niet voor kunnen stellen en ik hoop dat diegenen die van alles verwijten het nooit mee hoeven maken. Het is al erg genoeg dat er anderen die er niet van wisten er nu mee geconfronteerd worden

Tjah. Eigenlijk is het op een groot deel van de topics hier van toepassing, en zeker op deze...
Kan er kort over zijn.

Bezint eer ge begint.

target
door target - Oct 1, 2014 om 16:16
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 28 sep 2014, 17:30]Wat voor geintjes?

Die kennis gaat morgen de gemeente bellen en zegt dan ik heb € 150.000 van mijn werkgever gestolen, daardoor ben ik ontslagen en krijg ik natuurlijk ook geen WW. Uiteraard krijg ik ook geen bijstand, want mijn vrouw die van niets weet, heeft een inkomen.

Wilt u zo vriendelijn zijn een sociale huurwoning beschikbaar te stellen, zodat mijn vrouw en kinderen daar kunnen gaan wonen met huurtoeslag. Voor mij hoeft er geen ruimte te zijn, want ik ga de bak in.

Graag wil ik ook schuldsanering voor de restschuld van mijn huis en als het even kan ook voor het gestolen geld. Kunt u dat per omgaande regelen?

Een echte soap.

Hahaha. En dan ben ik overal vanaf tegen de tijd dat ik vrij kom. Lekker makkelijk ja.