ev
door evenaar Jan 14, 2011 om 17:59
Huishouden & energie

Verf uit vitrage verwijderen

Tijdens het schilderen van de buitenboel zijn er een paar verfspatten op mijn vitrage gekomen. Omdat ik dacht dat het vuil was heb ik de vitrage gewassen maar pas daarna zag ik dat het verfspetters waren. Hoe kan ik dit uit mijn vitrage verwijderen? Ik heb het al met terpentine geprobeerd maar dat hielp niet.

20546 17 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 15, 2011 om 02:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

dag evenaar,
Kijk eens op de site Oma weet raad onder verf e.d. Ik dacht daar gelezen te hebben dat verfvlekken in een vloerkleed met thinner eruit gehaald waren. Er staan daar meerdere tips. Als je op google verfvlekken verwijderen intikt dan zie je de bedoelde site vermeld.
vr.gr.

ev
door evenaar - Jan 15, 2011 om 10:59
20 Antwoorden / 11 Vragen

Hallo aurora1
Op deze site had ik al gekeken maar een goede oplossing vind ik niet. Om nu met thinner te beginnen op mijn hele dunne vitrage lijkt me niet zo'n goed idee. Ik denk dat de vitrage direct wegsmelt dus durf dat niet aan. Googelen heeft mij tot dusver nog geen oplossing gebracht. Maar bedankt voor het meedenken.

soepkiep
door soepkiep - Jan 15, 2011 om 12:13
529 Antwoorden / 75 Vragen

ik weet niet of het nu nog helpt maar als ik ergens verf op heb dan spuit ik dit goed in met haarlak en dan meteen wassen
het is er nog altijd uit gegaan
maar probeer het eens
weet niet of het nu nog er uit gaat , omdat je het al gewassen hebt succes

ev
door evenaar - Jan 17, 2011 om 16:47
20 Antwoorden / 11 Vragen

hallo soepkiep
Ik vraag me af of dit ook bij zulke vitrage wel kan. Maar ik zal het proberen. Hoop niet dat ik er een gat in krijg, het zijn behoorlijk dure vitrage dus dat zou de kwaal nog erger maken.

ev
door evenaar - Jan 17, 2011 om 16:48
20 Antwoorden / 11 Vragen

Is er nu niemand die mij een goede oplossing kan geven?!?

moeder56
door moeder56 - Jan 17, 2011 om 17:34
483 Antwoorden / 2 Vragen

Wattenstokje met aceton ????

druifje01
door druifje01 - Jan 17, 2011 om 18:16
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het antwoord dat je zoekt is er waarschijnlijk niet. Ook ik had verf op de vitrage. Thinner, aceton, terpentine, het hielp allemaal niets. Dus: nieuw gordijn.

fa
door fa - Jan 17, 2011 om 18:59
107 Antwoorden / 53 Vragen

Heeft u het zelf gedaan of een schildersbedrijf die zijn als het goed is er voor verzekerd .Maar het er nu nog uitkrijgen is uitgesloten.

ev
door evie01 - Jan 19, 2011 om 23:29
12 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou wasbenzine kunnen proberen, daarna meteen wassen.
Eventueel een kwastreiniger zou je ook kunnen proberen

Succes ermee!

Lsk520
door Lsk520 - Jan 20, 2011 om 00:41
827 Antwoorden / 2 Vragen

Verf is niet (meer) te verwijderen, koop nieuwe vitrage. Wil je dat horen?

ev
door evenaar - Jan 20, 2011 om 10:29
20 Antwoorden / 11 Vragen

Iedereen bedankt voor het meedenken. En tp: niet zo bijdehand doen. Als ik geld had om een nieuw gordijn te kopen dan had ik de vraag niet gesteld. Het zijn gloednieuwe gordijnen en ik doe niet mee met de weggooimaatschappij.

invalide
door invalide - Jan 20, 2011 om 11:00
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als je met open raam buiten schilderde had je beter vitrage en gordijnen kunnen weg schuiven naar het dichte deel of in helemaal weg.

Verder is mijn ervaring op oud proefstuk dat poetsen meer schade opleverde dan weg haalde dus ik heb beetje verf erop gedaan, en dan wegpoetsen terwijl de verf nog nat was... maar zie nu al slijtage.
Jou droge verf is dus nog moeilijker dus als je de verf al weg zou krijgen, wat blijft er van deze dunne stof nog over?

ridder_1
door ridder_1 - Jan 20, 2011 om 12:33
376 Antwoorden / 8 Vragen

Thinner, Wasbenzine en Aceton zijn veelst te agressief (gordijnstof kan wegschroeien/chemish verbranden) en trouwens zeer vluchtig van aard (spontane giftige dampen voor de longen en vooral zeer brandgevarlijk !!).

Beter is te kiezen voor traditionele of klassieke methodes zoals plaatselijke insmeren met groene zeep (in laten weken) of bv. verfreiniger St. Marc aan het water toevoegen. Dit heeft een ontvettend en oplossend vermogen.
(gordijnen in grote emmer of teil laten inweken en daarna naspoelen/opnieuw wassen) Mocht de verf toch goed zijn verwijderd, veelal blijft er toch een lichte waas zichtbaar. helaas !

Lsk520
door Lsk520 - Jan 20, 2011 om 12:46
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=evenaar schreef op donderdag 20 jan 2011, 10:29]Iedereen bedankt voor het meedenken. En tp: niet zo bijdehand doen. Als ik geld had om een nieuw gordijn te kopen dan had ik de vraag niet gesteld. Het zijn gloednieuwe gordijnen en ik doe niet mee met de weggooimaatschappij.

Goed voor jou, maar het antwoord blijft hetzelfde, ingedroogde verf in vitrage is niet te verwijderen.
En was zelf maar zo bijdehand geweest, had je nu geen "mega-probleem' gehad...
Eigen schuld, dikke....

erik008
door erik008 - Jan 20, 2011 om 13:10
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het enige wat je nu nog doen kunt, is camoufleren.
De spatten een kleurtje geven, zodat het minder op valt.

pino123
door pino123 - Jan 20, 2011 om 13:43
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Zoals ik lees wordt het moeilijk om de gordijnen schoon te krijgen. Miischien een tip, indien je de vitrage behoudt, wissel ze om, indien de verfspatten bij de kant zitten waar je ze opendoet, zitten na het wisselen aan de zijkant, zeer waarschijnlijk iets minde opvallend, dan in het midden. Anders inderdaad proberen een kleurtje te geven waarin de verfspatten wat minder opvallen.

ev
door evenaar - Jan 20, 2011 om 15:55
20 Antwoorden / 11 Vragen

Dat omdraaien had ik al gedaan. Ik ga eens proberen met st. marc's en anders eens in een verfwinkel vragen.