ca
door carnifex Apr 8, 2015 om 12:00
Huishouden & energie

Verflaagje lederen stoel laat los bij schoonmaken

Gister ben ik begonnen met het reinigen van mijn lederen eetkamerstoelen. Ik denk dat deze 5-7 jaar niet gereinigd zijn geweest(muv afnemen met een doekje).

Ik gebruik hiervoor Lexol leather cleaner. Deze cleaner gebruik ik eigenlijk voor het reinigen van leer. Nooit een probleem.

Echter in dit geval laat er een filmlaagje verf los bij het reinigen. In eerste instantie dacht ik dat het puur het vuile laagje was, maar er komt daadwerkelijk verf mee. De stoel echter blijft keurig in de kleur, er gaat alleen een laagje vanaf.

Het betreffen stoelen met een goede kwaliteit rundleer, door-en-door geverfd. Ter indicatie, het zijn eetkamer stoelen van ongeveer 500 euro per stuk. Het is dus geen goedkope kunst variant of een samengestelde leersoort.

Wat nu toe doen? Van alle stoelen dit filmlaagje maar verwijderen? (heel veel werk) Of de rest van de stoelen toch maar op een andere manier schoon maken.

Iemand een idee ook hoe dit kan nu?

7508 3 Rapporteer

user123
door user123 - Apr 8, 2015 om 13:35
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Het lijkt er op dat u het leer nooit heeft onderhouden met een onderhoudsmiddel voor leer.

U reinigt het leer wel, maar het heeft ook "voeding" nodig.

U kunt proberen het leer te behandelen met leer "cream" maar de kans is groot dat de schade onherstelbaar is. Het filmlaagje verwijderen lijkt mij geen goede oplossing, het leer zal nog sneller verarmen.

aurora1
door aurora1 - Apr 9, 2015 om 00:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens de tips klik hier.
Ik zou in ieder geval niet meer die Lexol gebruiken.
Bij goed onderhouden leer is het voldoende om met een sopje met een beetje groene zeep af en toe te reinigen en bijv. invetten met ledervet of reinigen met zadelzeep. Ik dacht na het gebruik van zadelzeep en weer droog zijn ledervet gebruiken maar ben daar niet zeker van.

ca
door carnifex - Apr 10, 2015 om 11:41
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reactie. Ik heb het met cream proberen te herstellen. Dit is deels gelukt. De overgangen zijn niet meer zichtbaar voor iemand die het niet weet. Wel merk ik dat het stevig gereinigde deel wat stroever aanvoelt. Ik zat het hier maar mee moeten doen.

Of het nooit verzorgd is, weet ik niet. Deze stoelen zijn van iemand overgenomen.