ton schaaf
door ton schaaf Jan 11, 2014 om 10:38
Geldzaken & recht

Vergeten pensioen?

Ongeveer 40 jaar geleden heb ik gedurende ruim een halfjaar gewerkt bij de Compagnie Internationale des Wagon Lits, een bedrijf dat o.a. slaapwagens in internationale treinen exploiteerde. Indertijd heb ik daar zeer waarschijnlijk ook pensioenpremie betaald.
Mogelijkerwijs heb ik daar een weliswaar gering bedrag aan pensioen opgebouwd.
Ik meen me te herinneren dat er vroeger een website was waar je kon onderzoeken of er nog ergens een vergeten pensioen is.
De site "mijn pensioenoverzicht.nl" leverde geen gegevens op m.b.t. het bovenstaande.

Wie kan mij op weg helpen?

19437 16 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 11, 2014 om 10:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ton schaaf,

Lees eens hier.

Suc6

jantje7
door jantje7 - Jan 11, 2014 om 11:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk was u 40 jaar geleden nog geen 25 en heeft u toen geen pensioen opgebouwd. Bij vele bedrijven was 25 de leeftijd dat er verplicht pensioen moest worden opgebouwd.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2014 om 11:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Meestal is het ook zo, dat als u ergens minder dan een jaar hebt gewerkt, eventuele opgebouwde rechten vervallen.

di
door dierenmoeder - Jan 11, 2014 om 17:15
4 Antwoorden / 0 Vragen

u kan een brief schrijven naar: stichting pensioen register, postbus 75, 1180 at amsterdan
t.n.v dhr f de jong of telefonisch contact opnemen 020-7512870

fi
door fisbel - Jan 11, 2014 om 18:03
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dierenmoeder schreef op zaterdag 11 jan 2014, 17:15]u kan een brief schrijven naar: stichting pensioen register, postbus 75, 1180 at amsterdan
t.n.v dhr f de jong of telefonisch contact opnemen 020-7512870
Het postbusnummer is fout vermeld. Moet zijn: postbus 785.

Helpdesk voor Vergeten Pensioenen
Als u niet meer weet of en waar u in het verleden pensioen hebt opgebouwd, kunt u contact opnemen met de Servicedesk van stichting Pensioenregister via tel.: 020-7512870, via info@stichtingpensioenregister.nl of via 'Vergeten Pensioenen', Postbus 785, 1180 AT Amstelveen.
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/overzicht-houden/info-en-hulp-voor-ouderen.html

Lee ook: http://financieel.infonu.nl/geld/74369-vergeten-pensioen-opsporen-spoor-een-vergeten-pensioen-op.html

labren
door labren - Jan 13, 2014 om 12:53
862 Antwoorden / 0 Vragen

je gaat pas pensioen opbouwen vanaf je 21 jarige leeftijd

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2014 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vroeger zelfs pas vanaf 25.

pavoordf
door pavoordf - Jan 13, 2014 om 13:07
519 Antwoorden / 73 Vragen

Hoi Ton, mijn vader heeft 12 jaar gewerkt bij de Compagnie Internationale des Wagons-Lits et des Grands Express Européens, kortweg Wagons Lits. Dit was overigens in de jaren 50. Wanneer hij daar 25 cent aan over heeft gehouden, is het veel.

tr
door truvanu - Jan 13, 2014 om 13:26
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 13 jan 2014, 12:55]Vroeger zelfs pas vanaf 25.

Dat is/was niet altijd zo. Ik ben van "vroeger" (bijna 60), ging met 16 jaar werken en begon gelijk met premie betalen en dus ook met pensioen opbouwen (ABP).

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2014 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@truvanu

Inderdaad, maar het ABP was juist een grote uitzondering.

ka
door kaakje - Jan 13, 2014 om 14:09
109 Antwoorden / 0 Vragen

Een ondernemer moet sinds de Pensioenwet van 2007 zijn personeel vanaf 21 jaar deelname aan een erkend pen-sioenfonds aanbieden als hij daarbij al via een CAO is aangesloten. Dat laatste voorbehoud maakt dat er geen sprake is van een wettelijke pensioenplicht, maar het komt er wel dichtbij. Bij de wet uit 1952 was de leeftijd voor pensioenopbouw nog 25 jaar.

Bron: geschiedenis van de pensioenopbouw in Nederland

jo
door johnmarie - Jan 13, 2014 om 14:20
25 Antwoorden / 4 Vragen

Waar tegenwoordig niet aan gedacht wordt is dat er vroeger in de begin jaren 50,60,70 en nog daarna tal van beroepen waren die onder de zogenaamde vrije beroepen vielen en waar deze dan ook zo talrijk waren waar dan geen pensioen betaald of afgedragen werd. Maar ook deze mensen zitten nu thuis met een kapot lichaam. Ook deze mensen hebben mee gewerkt aan de opbouw van Nederland. En ook deze mensen worden gelijk geschoren met die mensen die nog nooit gewerkt hebben.

de
door dedolle - Jan 13, 2014 om 16:55
4 Antwoorden / 0 Vragen

@kaakje
Is niet helemaal waar dat je 25 moest zijn om pensioen op te bouwen. Ik werkte in de jaren 60 bij de PTT(staatsbedrijf). Begon daar op 16 jarige leeftijd. Heb er 5 jaar gewerkt, maar moest ontslag nemen omdat ik trouwde (was nog normaal voor vrouwen!) Bij de PTT gold de regel, als je korter dan 7 jaren gewerkt had, werd het opgebouwde pensioen uitgekeerd. Dit is dus ook gebeurd destijds. Bij iemand die langer werkte dan 7 jaar, bleef het pensioen staan tot je 65.

ca
door cafferata - Jan 13, 2014 om 17:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

35 jaar geleden werkte ik bij de RVS te Rotterdam, en daar had Wagons Lits zijn collectieve pensioenregeling lopen.
Probeer het daar eens na te vragen.
De RVS bestaat niet meer, je moet nu bij de Nationale Nederlanden te Rotterdam zijn.

succes ermee.

tr
door trofaiac - Jan 13, 2014 om 18:34
57 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eens op de site www.vergetenpensioenen.nl

tijger1
door tijger1 - Jan 13, 2014 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=trofaiac schreef op maandag 13 jan 2014, 18:34]Kijk eens op de site www.vergetenpensioenen.nl

Dat antwoord was zaterdag al gegeven.