ma
door marianne_57 Feb 24, 2015 om 19:57
Voeding & gezondheid

Vergoeding hulpmiddelen zorgverzekeraar

Hallo,
Ik schrijf even dit voor mijn zus, omdat ze geen internet hebben helaas. Zij heeft een zeldzame imuumziekte waarbij ze steeds overal ontstekingen krijgt of heeft. Momenteel krijgt ze 4x per dag blaasspoeling waarbij men steriele handschoenen moet gebruiken. Logisch toch als je zoveel mogelijk de ontstekingshaard wilt vermijden. Dit houdt in dat de wijkverpleging hiervoor 4x 2 paar handschoenen nodig heeft. Nu werd ze recent gebeld door een medewerkster van de MENZIS met de mededeling dat ze een hele vette rekening krijgt binnenkort omdat dit niet vergoed wordt, Zelfs niet met een machtiging van de chirurg.
Dit houdt in dat ze ineens voor kosten komen te staan van ongeveer €100,00 per maand minimaal buiten alle kosten om die ze maken voor het ziek zijn.
Heb zelfs een uitspraak gelezen van een andere zorgverzekeraar die dit ook niet wilde vergoeden maar het van de rechter dit wel moest doen omdat de rechter de handschoenen zag als een toebehoren van de catheters. Heb dit aan de MENZIS ook medegedeeld maar blijven bij hun standpunt dat dit hulpmiddel niet vergoed wordt.. Waarvoor hebben we in vredesnaam nog de zorgverzekeraar. Was het maar zoals vroeger gewoon weer de ouderwetse ziekenfonds..

4262 12 Rapporteer

sw
door swat1500 - Feb 25, 2015 om 00:18
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is precies uw vraag? Als u meent dat de handschoenen wel binnen de dekking van de verzekering vallen moet u bezwaar maken tegen de afwijzing van de verzekeraar.

aurora1
door aurora1 - Feb 25, 2015 om 00:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien zijn er goedkopere steriele handschoenen dan nu gebruikt worden zoals klik hier of klik hier.

ma
door marianne_57 - Feb 25, 2015 om 07:40
15 Antwoorden / 2 Vragen

Het merk wat ze nu gebruiken zijn al de goedkoopste! Er is al bezwaar aangetekend maar ze blijven bij hun standpunt dat ze het niet vergoeden. Ze moeten steriel zijn vanwege de imuumziekte. Er is verder dus geen enkele andere oplossing!

bergseroel
door bergseroel - Feb 25, 2015 om 09:40
39 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zou de arts vragen om complete setjes met catheter, handschoenen en desinfectiemateriaal voor te schrijven in plaats van losse catheters (zelfde setjes als op de operatiekamer gebruikt worden). Alternatief is het bespreken met een uroloog en eventueel een permanente transurethrale catheter of in dit geval gezien het infectiegevaar misschien beter een suprapubische catheter vragen, dan heb je geen steriele handschoenen meer nodig om te spoelen aangezien je niets opnieuw in hoeft te brengen.
Succes!

ma
door marianne_57 - Feb 25, 2015 om 09:51
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zal het doorgeven en continue een catheter is aleens geprobeerd,maar krijgt dan al snel weer daarvan ontstekingen. Ze heeft ook geen natuurlijke blaas meer maar een varkensblaas. En die setjes waar u overschrijft dat is dan ook voor 'e'enmalig gebruik??

bergseroel
door bergseroel - Feb 25, 2015 om 09:55
39 Antwoorden / 4 Vragen

Ja ik begrijp dat het al eens gedaan is, maar mogelijk dat een suprapubische catheter nog niet overwogen is. Deze is echo-geleid ook in een kunstblaas te plaatsen en veroorzaakt over het algemeen vrijwel geen ontstekingen of irritatie. Kan ook maanden blijven zitten.
De setjes zijn inderdaad voor eenmalig gebruik. Zullen zondermeer duurder zijn dan los maar zijn iig voor te schrijven onder ''hulpmiddelen'' door elke arts. Kijk bijvoorbeeld eens naar: https://www.mediqcombicare.nl/producten/8972/curion-blaaskatheterisatieset.aspx#

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2015 om 10:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of andere katheters beter zijn of niet, moet uw zus maar met haar behandelend arts bespreken.

Het is te gek voor woorden dat die handschoenen die de wijkverpleging moet gebruiken niet vergoed worden.

Als er een nota komt, dien dan een schriftelijke klacht in bij Menzis. Gasn zij niet overstag, dan kunt u daarna een klacht indienen bij het SKGZ.

ma
door marianne_57 - Feb 25, 2015 om 10:44
15 Antwoorden / 2 Vragen

De nota zit eraan te komen daar ze al die handschoenen sinds September vorig jaar gebruikt en dan wordt er ook nog eens doodleuk gezegd van mevr let erop u krijgt een hele vetter rekening van ruim €800,00. Ondanks dat ze verspreid mag betalen lopen de kosten wel steeds op en die kan ze absoluut niet betalen. Snap uberhaubt niet dat ze dat als toebehoren zien bij de catheters. Verblijfcatheters is sowieso bij haar geen optie moeten dus éénmalig zijn.:-(

bergseroel
door bergseroel - Feb 25, 2015 om 10:50
39 Antwoorden / 4 Vragen

Vreemd dat ze nu ineens een rekening sturen van al die maanden, ipv elke maand een rekening van de afgelopen maand. Lijkt me niet heel netjes.
Tav een permanente catheter: ik heb natuurlijk geen inzage in de medische gegevens, maar een permanente suprapubische catheter is bewezen veiliger tav urineweginfecties dan dagelijks ''eenmalig'' catheteriseren. Als er een andere reden is waarom het niet mag prima, maar infectiegevaar mag hier in principe geen reden voor zijn.
Veel sterkte!

ma
door marianne_57 - Feb 25, 2015 om 10:57
15 Antwoorden / 2 Vragen

Dank jullie wel en mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan laat ik het hier ook even weten. Heb zelf ook al contact gehad met de zorgeverzekeraar Menzis maar deze blijven weigeren tot een vergoeding.
Menselijk en netjes zijn ze in ieder geval niet helaas!

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2015 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niets meer telefonisch doen. Dus alles schriftelijk of per mail.

ma
door marianne_57 - Feb 25, 2015 om 11:38
15 Antwoorden / 2 Vragen

Doen we bedankt!