ma
door machaenen Apr 18, 2014 om 00:45
Geldzaken & recht

Vergoeding misbruik gestolen bankpas

misbruik gestolen bankpas
Bericht Mijn moeder (84 wel helder!) is slachtoffer geworden van een zeer duidelijk vooropgezette criminele praktijk, Zij heeft een zeer vast pin patroon, eenmaal per week geld ophalen; zelden pinnen in winkels, maar altijd cash betalen. Ditmaal stond ze per ongeluk in de verkeerde rij bij de kassa, en besloot toen dan maar te pinnen omdat de andere rij zo lang was. Ze gebruikt haar pincode heel zorgvuldig, wel hoort ze nadrukkelijk engelssprekend 'gedoe' met de cassiere. terwijl ze wat later voor haar huis parkeert, komen deze engelsprekende mensen (zeer netjes en verzorgd) haar inlichtingen over de weg naar Zwolle vragen. Zij brengt ze naar mijn broer in het buurhuis omdat die beter Engels spreekt. Ze gaat haar eigen huis in en volgens haar vaste patroon legt ze dan hoogstwaarschijnlijk haar polstasje met beurs en pincode in plastic hoesje, apart vakje, in de kast. (op het moment van aangifte is ze aangedaan en weet ze dit niet meer zeker, maar het is een mens van zeer vaste patronen). Wanneer ze met mijn vader de rest van de boodschappen uit de auto wil halen zijn er weer die engelssprekende mensen nu met een wegenkaart, en nogmaals de vraag of ze de route niet kunnen aanwijzen, want hun zoon had in bad gezeten. Zij nodigen de mensen daarop mee naar binnen in de keuken (=eerste ruimte) en leggen de kaart op de keukentafel. Mijn moeder registreert in retrospectief, dat terwijl ze dus over die kaart heen gebogen staan en in gesprek zijn, dat de man, er in een keer weer bij is en zegt ok, ( kennelijk was hij het tafereel ontglipt en heeft hij naar later blijkt, de bankpas gezocht en gevonden). Ze vertrekken dan vrij plotseling, netjes met bedankjes en wel. Mijn moeder wordt 4 dagen later door de bank gebeld, met de vraag of ze haar bankpas nog bezit, omdat er vreemde transacties zijn opgemerkt. Dan komt ze tot de ontdekking dat het plastic hoesje nog in het afgesloten vakje zit maar leeg is. De eerste handeling op die daeen chipknip transactie, (die later teruggestort wordt omdat die niet door mijn ouders gebruikt wordt, dit is het signaal dat opgepikt wordt als onrechtmatig door Centrale vd Bank). Daaropvolgend worden er gedurende deze dag van 16.43 tot 19.42 zeer grote bedragen (tov mijn moeders pingedrag) opgenomen en veel grote aankopen gedaan tot een totaalbedrag van bijna €6000. Wij hebben een klacht ingediend met verzoek tot volledige vergoeding, omdat mijn moeder niet grof nalatig heeft gehandeld. We hebben nu de reactie van de bank gekregen en die betogen op basis van de verklaring destijds waarin mijn moeder niet zeker meer paraat had waar ze haar polstasje had geplaatst; dat dit gegeven, gekoppeld aan het binnenlaten van nette maar toch wildvreemde mensen in goed trouw; aangemerkt wordt als grove nalatigheid. Dit ontslaat hen van hun verantwoordelijkheid te vergoeden. De bank heeft echter vanuit mededogen aangeboden haar de helft van de geleden schade te willen vergoeden. Dit is een aanbod wat slechts 2weken geldig is, dan vervalt het. Ik heb een aantal uitspraken van het KIFID gelezen en kan niet goed inschatten of het de moeite waard is om de klacht aan hun voor te leggen met het risico dat mijn moeder helemaal geen vergoeding krijgt. Ondanks dat dit geld zomaar op hun betaalrekening stond, is het eigenlijk een naarstig gespaarde pensioenaanvulling voor t geval mijn moeder weduwe zou worden. Kunnen jullie mij enige inschatting geven over de redelijkheid van het aanbod van de bank/dan wel over de

1432 5 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2014 om 00:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom weer een nieuw topic hierover openen? KLIK

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2014 om 11:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 00:56]Waarom weer een nieuw topic hierover openen? KLIK

Vraag ik me ook af en tevens, als de TS niet opschiet ontvangt moeder niets meer; de "tijd van aanbod" is 2 weken geldig, zou daar zelf meer haast mee maken dan het wederom op deze of andere sites zetten.

ltmvz
door ltmvz - Apr 18, 2014 om 12:44
949 Antwoorden / 18 Vragen

Inderdaad: het aanbod accepteren was vorige week ook al het beste advies, volgens mij althans.

kathy1978
door kathy1978 - Apr 18, 2014 om 13:00
69 Antwoorden / 4 Vragen

Wat lees ik, pincode in apart vakje? Had ze die code dan opgeschreven? Zo ja, dan ben je direct grof nalatig want daar wordt al jaren voor gewaarschuwd om dat niet te doen. Gezien de omstandigheden zou ik maar gauw die 3000 euro pakken. Die truc met de weg vragen etc is al jaren oud en nooit vreemde mensen binnen laten. Ook niet voor toilet bezoek of oh u heeft van het buurthuis een bloemetje. Is ook al gebeurd. Twee dames gaan bij oude mensen een boeket brengen en gaan even naar binnen, 1 moet naar het toilet en neemt alles mee van waarde.
S avonds doe ik de deur niet open en vraag ik eerst bij de deur wie is daar? En overdag doe ik dat vaak ook al. Ben niet oud maar 35 en vrouw alleen. Ik ben op mijn hoede. Bij mijn voordeur hangt een sticker tegen collectes etc en de postbode zie ik aankomen met de pakketten. Zo verklein ik de kans dat ik word overvallen.

tenormin
door tenormin - Apr 18, 2014 om 13:21
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=kathy1978 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 13:00]Wat lees ik, pincode in apart vakje? Had ze die code dan opgeschreven?

Denk dat dit per ongeluk verkeerd geformuleerd is, zou dan moeten zijn: pinpasje in apart vakje. Anders had de bank zeker niet de helft van de opgelopen schade aangeboden.