J. Schipper
door J. Schipper Sep 5, 2014 om 13:00
Huishouden & energie

Vergoeding voor doe-het-zelf aannemer/werkzaamheden

Een kennis (66+ er) wil ons helpen ons (huur)huis van binnen wat op te knappen: muren en plafond sauzen en laminaat leggen. Wij zijn 70+ ers. Hij rekent daarvoor voor ons 25,00 p/u. arbeidsloon. Is dat een gangbare vergoeding?

933 10 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Sep 5, 2014 om 13:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De gangbare prijzen van een aannemer liggen tussen de 30 en 60 euro per uur.
Het is niet helemaal duidelijk of deze kennis vroeger een aannemer was/nog is, of dat hij zomaar wat bijklust. Het wordt wel lastiger wat op hem te verhalen als hij fouten maakt, als hij geen professional is of het zwart erbij doet.

Ik mag aannemen dat u eerdere opknapbeurten van hem heeft gezien en dat u op zijn kundigheid vertrouwt?

gompy2
door gompy2 - Sep 5, 2014 om 13:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jaripam schreef op vrijdag 5 sep 2014, 13:00]Een kennis (66+ er) wil ons helpen ons (huur)huis van binnen wat op te knappen: muren en plafond sauzen en laminaat leggen. Wij zijn 70+ ers. Hij rekent daarvoor voor ons 25,00 p/u. arbeidsloon. Is dat een gangbare vergoeding? Ik denk niet dat de leeftijd van de personen er iets mee te maken heeft want een prijs is een prijs, en die prijs staat je aan of staat je niet aan, slikken of stikken heet dat.
Men zou ook een klus kunnen laten "aannemen". Die kennis laten zeggen wat hij vraagt voor het geheel laten uitvoeren voor een bepaalde klus, en dan in gedeeltes afrekenen.
Een uur "arbeid" is namelijk erg rekbaar, wat doet die persoon in een uur, moeilijk te zeggen.

Wat zoekster al juist schreef heeft het laten doen van werkzaamheden door een "beun" ook nadelen, maar dat kun je een beetje opvangen door een klus te laten aannemen en in gedeelten af te rekenen, staat iets je niet aan dan kun je op de rem trappen.

emcede
door emcede - Sep 5, 2014 om 13:41
960 Antwoorden / 4 Vragen

Voor een kennis die zwart bijklust is dit naar mijn idee veel te hoog. Met een beetje zoeken heeft u voor 5 euro meer een erkend bedrijf in huis met garantie én met verzekering. Komt bij dat die waarschijnlijk sneller klaar zijn (niets ten nadele van, maar 66+ kan ook 75 jaar betekenen - zet die naast een 25-jarige schilder en kijk maar wie eerder klaar is....).

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2014 om 14:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt eerst 1 klus laten doen en daarvoor vooraf een vaste prijs afspreken dan heeft u een idee van hoe het werk afgeleverd wordt en hoe snel of langzaam hij is. Bevalt het dan kunt u klus 2 voor een vooraf afgesproken bedrag laten doen en zo verder.
Daarbij blijft dat u afspraken over verf e.d. moet maken, wie koopt wat en waar.
Ik zou echter liever voor een iets hoger uurtarief een bedrijf inhuren en eerst degelijk onderzoek naar dat bedrijf doen. Zoeken naar ervaringen e.d., en hoe het met garantie en voorwaarden zit.
Ook daarmee kunt u beginnen met eerst 1 klus laten doen, dan weet u of ze goed werk leveren.
Bedrijven hebben in de regel ook de materialen om meubilair e.d. af te dekken en weten hoe men efficiënt te werk gaat en zijn verzekerd als het goed is.
Laminaat kunt u door of via het bedrijf laten leggen waar u het koopt, u kunt dan met klachten ook daar terecht.
Lees ook de reactie van @zoekster o.a. over kunnen verhalen e.d.

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2014 om 15:50
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo jaripam, ik zou ook liever een vaste prijs voor de klus afspreken dan een uurprijs. Vooral omdat het een kennis is. Dan, wat eigenlijk per ongeluk automatisch gaat, word er een praatje gemaakt, vaker dan bij een prof schilder bakjes koffie geserveerd (koekje erbij?) e.d. Als hij vroeger als zodanig ervaring heeft met het werk kan hij het best wel inschatten. Krijg je in ieder geval geen "ruzie" later als het veel langer duurt en veel meer geld kwijt bent. Succes bij wat je beslist.

edrick3
door edrick3 - Sep 5, 2014 om 18:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jaripam,

Lastige zaak ..... klusje laten opknappen door kennis.
Is dit een beroeps die een centje wil bijverdienen na z'n pensionering, dan is het aardig aan de prijs er van uitgaande dat er 'zwart' geklust wordt.
En zoals al aangegeven, dan kun je beter van een totaalprijs uitgaan.
Het feit dat u deze vraag hier stelt geeft m.i. al aan dat u het toch wel een beetje aan de hoge kant vindt.
De verhouding tot die kennis wordt er dan niet beter op.
Een z.z.p.-er (beroepsschilder) rekent hier € 35 per uur, maar neemt een klus liever aan op een totaalprijs inclusief verf etc..
BTW 6%!!

Suc6 met de keuze.

ro
door ron530 - Sep 5, 2014 om 18:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als die kennis bekend staat als zijnde vakkundig dan is 25 euro per uur niet te veel betaald. Er zijn wel een paar zaken die u helder moet afspreken, u koopt de materialen in en spreekt globaal het aantal werkuren af zet die afspraak ook op papier. Wil die kennis dan ineens niet meer voor u klussen dan weet u genoeg.

Off topic, veel bedrijven gaan voor de omzet, een gepensioneerde ervaren klusser heeft nog hart voor het vak.

Cookies
door Cookies - Sep 5, 2014 om 18:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Bij een bedrag van 25,- euro per uur, kan ik het geen 'helpen' meer noemen. En het tempo van een 66-jarige ligt - gemiddeld genomen - een stuk lager dan van bijv. een 40-jarige. Dus die klus kan behoorlijk in de papieren gaan lopen.

Vaste prijsafspraak zou mijn voorkeur hebben (als ik het door een kennis zou laten doen).

Vind de tip van aurora1 wel goed: eerst 1 klus laten uitvoeren, voordat je hem een volgende klus geeft.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 5, 2014 om 19:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als het een vakman is dan is dit echt goedkoop.

czar
door czar - Sep 5, 2014 om 20:05
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Voor 'helpen' is 15 euro per uur een leuk prijsje (120 euro per helpdag).