lu
door lucverheij Oct 8, 2015 om 19:34
Auto & vervoer

Verhalen schadepost

Hallo,
Twee jaar geleden hebben we bij een toenmalige kennis, een Mercedes Camperbus gekocht. Volgens bronnen betrouwbaar.
Er bleken echter roestplekken te zitten. Volgens de verkoper waren die met enkele 100 euro's te repareren. Wij hebben hem vertrouwd en de bus gekocht.
Vorig jaar kwam de bus niet door de apk door doorgeroeste draagbalken aan de onderkant vd bus. Reparatiekosten (voor een ´´schappelijke´´ prijs) 1250 euro.
Omdat de bus door diverse oorzaken niet beviel de verkoper gevraagd de bus terug te nemen. Deze gaf echter geen enkele reactie, ook niet op het tonen van de foto's vd reparatie.
Dit jaar de bus verder opgeknapt, roestplekken aan de deuren. Kosten 1000 euro.
Bij de apk keuring raadde de RDW aan de bus naar de sloop te brengen, omdat de balken bij de motor doorgeroest waren. De roestplekken waren niet van de afgelopen 2 jaar, maar ouder.
We hebben de bus door kunnen verkopen voor 2000 euro, reparatiekosten.
We voelen ons behoorlijk bekocht en hebben de verkoper alle mogelijke foto's laten zien en een schikkingsvoorstellen, 2x, gedaan. Hier reageert de verkoper tot op heden zeer afwerend op. Volgens de verkoper hadden we ons bij hem moeten vervoegen. Toch vreemd als je een jaar daarvoor zelf geen enkele reactie geeft.
Wat kunt u ons adviseren of evt voor ons doen?

1270 17 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 8, 2015 om 19:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zo te lezen gekocht bij een particulier dus geen enkel recht op vergoeding o.i.d.
U had met de camper naar bv een ANWB of Dekra keuring moeten gaan om er dus voor de koop al achter te komen dat het niet goed zat. Misschien, en met nadruk op dit woord misschien wist de verkoper helemaal niet van rotte balken en motorsteunen af.
Hoe dan ook de verkoper heeft wel aangegeven dat er roestwerk was, u zou dan zelf ook kunnen bedenken dat er ook roest op niet zichtbare plaatsen aanwezig is.

U heeft zelf de plicht om alle nodige informatie te verkrijgen, dus nogmaals helaas.

Diewilik

lu
door lucverheij - Oct 8, 2015 om 19:44
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Diewilik,

Zeer wel bedankt voor je antwoord. De camperbus is niet particulier gekocht, maar bij een camperbedrijf. Ik ga er dan vanuit dat het bij roestplekken blijft en degelijk is nagekeken.

Gaarne je reactie

vriendelijke groet
Luc verheij

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2015 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Masr vorig jasr kwam hij al niet door de APK door de doorgeroeste draagbalken, maar blijkbaar is er toen ook niet verder gekeken naar die andere balken die ook al doorgeroest waren. U had toen stappen moeten ondernemen, met een twijfelachtige uitkomst overigens. Maar u wilde hem alleen maar terug doen omdat hij niet beviel, maar dat is geen reden.

Nu hebt u mijns inziens geen poot meer om op te staan en u hebt het wrak al doorverkocht. Ik hoop dat u de problemen aangegeven hebt aan de koper.

lu
door lucverheij - Oct 8, 2015 om 20:15
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tijger1,

Het klopt dat de dragende balken bij de motor niet zijn geconstateerd door een aantal mensen.

Desondanks ga ik ervan uit dat de verkoper de staat van de camper controleert en maatregelen treft.

Je kunt een camperbus toch gewoon weer proberen te verkopen als die niet bevalt.

We hebben de camperbus verder laten repareren om hem te kunnen verkopen.

We hebben diverse mails gestuurd naar de verkoper maar die reageert zoals gezegd zeer afwerend. We hadden bij hem moeten komen met de bus, maar hij vergeet daarbij dat hij het jaar ervoor totaal niet heeft gereageerd op de vraag om de bus terug te nemen.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2015 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar bij die APK in 2014 zijn dus die roestvlekken aan de balken onder de motor door de keurder niet geconstateerd.

Nu wordt er wel gezegd dat ze ouder zijn dan twee jaar, masr was die keurder toen blind? Had u het keuringsrapport van 2013? Stond daar een aantekening op over die balken?

En u had zelf onderzoek moeten dien en die camper moeten laten keuren vóór aankoop, want hoe oud is dat ding?

Natuurlijk mag u die bus verkopen, maar de originele verkoper hoeft hem natuurlijk niet terug te nemen.

En u had inderdaad verleden jaar met die bus naar hem toe moeten gaan en het niet bij een paar mails laten.

Nu staat u met lege handen.

ho
door hopetobehelping - Oct 8, 2015 om 20:29
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lucverheij,

bij de aankoop destijds had u een onderzoeksplicht. Net zoals dat de verkoper bij de verkoop een meldingsplicht had. Aangezien de verkoper een professionele partij was (een camperbedrijf) weegt de meldingsplicht van de verkoper vele malen zwaarder dan de onderzoeksplicht van u als consument.
Meer informatie hierover vind u in de volgende link, klik hier.

Aangezien u de camper al 2 jaar geleden gekocht hebt geef ik u weinig kans om ook nog maar enige compensatie van de verkoper te krijgen. De aankoop is 2 jaar geleden, u heeft de camper inmiddels weer verkocht. Als u kunt aantonen dat de verkoper destijds willens en wetens informatie over de staat van de camper heeft achtergehouden (niet voldaan heeft aan zijn meldingsplicht) dan staat u sterk. Maar dat lijkt me gezien uw vraag en gegeven antwoorden niet tot de mogelijkheden te behoren.

lu
door lucverheij - Oct 8, 2015 om 21:37
7 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal,

Heel erg bedankt voor alle reacties.

Ik weet dat het een moeilijk verhaal is en blijft. En dat de mogelijkheden om verhaal te halen klein zijn. En ik weet ook dat we eigenlijk de camperbus zelf hadden moeten laten keuren. Desalniettemin blijf ik van mening dat de verkoper verantwoordelijk is voor de staat van de bus. Zeker als de roestplekken langer dan 2 jaar aanwezig zijn. In die zin ben ik blij met de opm van hopetobehelping.

Ik ga kijken wat ik met die site kan.

Nogmaals bedankt!

vriendelijke groet
Luc Verheij

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2015 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat die roestvlekken al ouder zijn dan twee jaar, kunt u helemaal niet asntonen. Die roestvlekken zijn verleden jaar bij de APK niet geconstateerd en u hebt de bus al weer verkocht.

lu
door lucverheij - Oct 8, 2015 om 21:59
7 Antwoorden / 1 Vragen

Een medewerker van de rdw heeft dat gezegd bij de laatste apk keuring. Vandaar dat ik het zo kan noemen.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2015 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad u kunt dat dan zo noemen, maar die medewerker zal beslist niet zwart op wit verklaren dat zijn collega keurder zijn werk een jaar eerder niet goed gedaan zou hebben.

sw
door swat1500 - Oct 8, 2015 om 22:22
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft die medewerker dat ook zwart op wit vastgelegd? Heeft u de bewuste roestplekken fotografisch vastgelegd met datum en tijdstip? U kunt wel menen dat u in uw recht staat maar u zult dat ook moeten aantonen met keiharde bewijzen. Gezien de niet erkennende handelaar zult u uw recht bij de rechter moeten halen. Doordat u echter niet meer over de auto beschikt en deze nooit voor herstel heeft aangeboden bij de leverancier heeft u hem niet in de gelegenheid gesteld eventuele gebreken die mogelijk onder de (wettelijke) garantie zouden kunnen vallen te herstellen.
Een ander maakt uw zaak bij een rechter niet sterk.

lu
door lucverheij - Oct 8, 2015 om 23:13
7 Antwoorden / 1 Vragen

De medewerker heeft dat niet op papier vast gelegd.

Ik heb foto's met data van de bus, die ik ook naar de erkende handelaar heb gestuurd.

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2015 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is nou een erkende handelaar? Door wie erkend en voor wat?

lu
door lucverheij - Oct 8, 2015 om 23:39
7 Antwoorden / 1 Vragen

Een van de afspraken voor deze site is geen namen. Daar hou ik me aan.

lu
door lucverheij - Oct 8, 2015 om 23:42
7 Antwoorden / 1 Vragen

Op de site van de verkoper staat een rdw vignet.

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2015 om 00:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dan staat hij bij de RdDW geregistreerd als autohandelaar. So what?

door 1953 - Oct 9, 2015 om 02:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een aankoopkeuring had uitkomst geboden. Nu is het de put dempen als het kalf is verdronken!

Tja...u zit nu met de gebakken peren van een kostenverslindend object die op generlei wijze meer aan wettelijke vereisten voldoet.