Verhoging premie na claim
Enige tijd geleden heb ik bij mijn verzekeringsmaatschappij waar ik mijn auto allrisk verzekerd heb een schade van ongeveer 400 € geclaimd. De schade was door mijn eigen schuld ontstaan.
Bij het begin van het volgende verzekeringsjaar bleek dat de maatschappij de bonus-malus onveranderd had gelaten, omdat ik nooit eerder iets had opgegeven. Het eigen risico was van nul naar 399 € verhoogd en bovendien was de premie verhoogd met ruim 100 € per jaar.
De verandering van het eigen risico begrijp ik, de verhoging van de premie niet.
Navraag bij mijn tussenpersoon leerde dat dit een normale gang van zaken was: als je iets claimt, dan wordt de premie verhoogd, onafhankelijk van de bonus-malus regeling. Men kon mij niet uitleggen hoe het bedrag van die 100 € berekend werd (tabel?, formule?).
Ik ben erg benieuwd naar uw ervaringen. Is dit inderdaad een normale gang van zaken?
Bij veel maatschappijen is het verschillend. Ook kunt u een extra verzekering hebben om uw no-claim te behouden. Iets meer details kan een mogelijk een helder antwoord geven, zoals welke maatschappij en welke voorwaarden gelden voor deze verzekering.
Nee, dit is niet gebruikelijk.
Dat het eigen risico opeens van toepassing is komt vreemd over. Het lijkt erop dat de hele verzekering veranderd is, wat waarschijnlijk niets met deze schade van toen heeft:
- er is een eigen risico van toepassing
- de premie van de verzekering is verhoogd
Als de bonusmalus gelijk blijft, betaalt u het volgende jaar dezelfde premie. Als de basis van de premie verandert (de verzekeraar voert bijvoorbeeld een algehele premieverhoging door), tja, dan moet ook u meer betalen, net als alle andere verzekerden bij die verzekeraar. Maar dat heeft dan niets met uw schade te maken. En u kunt begrijpen dat de te betalen premie ook verandert als u een andere auto koopt (zwaarder, duurder) of verhuist naar een duurdere regio.
Als dit allemaal niet van toepassing is, dan dus toch nog maar eens terug naar uw tussenpersoon!
Nee deze gang van zaken is heel ongebruikelijk. een eigen risico wijziging na een schade klopt niet. En als u op dezelfde trede blijft staan van de bonus malus ladder kan de premie ook niet wijzigen. Afgezien van een eventuele algemene premieverhoging.
Zit u nog wel bij dezelfde maatschappij? En waar bent/was u verzekerd?
Heel hartelijk dank voor uw snelle antwoorden tot nu toe. Het doet altijd weer goed om te zien dat er mensen zijn die belangeloos hun tijd en energie steken in hulp bieden aan anderen.
@jantje7: Mijn verzekeringsmaatschappij is Allianz; uit de algemene voorwaarden van deze maatschappij is op te maken dat er geen eigen risico is, als gedurende drie jaar geen schade geclaimd wordt die ik zelf veroorzaakt heb. Zodra er een claim wordt ingediend, wordt het eigen risico voor de volgende claim 399 €. Ik neem aan dat na drie claimloze jaren het eigen risico weer naar nul euro gaat. Dat is ook niet het probleem waarvoor ik aandacht vroeg. Het gaat om de verhoging van de premie, terwijl de trede op de bonus-malus dezelfde blijft.
@emcede: Het is geen algemene prijsverhoging. Normaal is de jaarlijkse premieverhoging 3 a 4%, daaraan ben ik gewend. Deze keer was de verhoging bijna 20% en de tussenpersoon gaf ook toe dat deze buitengewone verhoging het gevolg was van de claim. Mijn woning heb ik bij dezelfde maatschappij verzekerd en volgens de tussenpersoon was het niet meer dan logisch, dat als gevolg van bijvoorbeeld stormschade aan het dak (waar ik ook weinig aan kan doen) de premie eveneens wordt verhoogd. Dit komt mij abnormaal voor, vergelijk dat eens met een ziektekostenverzekering: je betaalt toch niet meer premie omdat je de pech hebt geopereerd te moeten worden?
Alle veranderingen die u opsomt zijn niet van toepassing: zelfde auto, geen verhuizing enz.
@tijger1: Net als u was ik in de veronderstelling dat wanneer ik op dezelfde trede van de bonus-malus blijf staan, dat dan de premie ook niet verandert. Afgezien van de normale algemene premieverhoging.
Ik zit nu nog wel bij dezelfde maatschappij (Allianz), waar ik de auto van mijn vrouw, mijn huis en mijn eigen auto verzekerd heb, maar ik wordt door uw antwoorden gesterkt in de overweging dat ik beter een alternatief kan zoeken.
Ik zal van het weekend eens die polisvoorwaarden bestuderen. Mijns inziens een compleet achterlijke regeling. Ik zou maar vertrekken en ook uw tussenpersoon opdoeken, want dit kan niet kloppen.
Vlug even de polisvoorwaarden doorgenomen. Met no-claim garantie bij 1 schade melding blijft de trede gelijk, dus niet omhoog of naar beneden. Over het eigen risico staat in de tabellen niets vermeld, wel dat men daarvoor kan kiezen zodat de premie iets lager wordt.
Ik ken de 'normale' voorwaardem van Allianz redelijk goed en daar komt deze regeling absoluut niet in voor! Welke voorwaarden staan op uw polisblad genoemd?
Daarnaast denk ik dat u op zoek moet naar een andere tussenpersoon. Als hij dit normaal vindt (en zo ook het storm voorbeeld) dan wordt het tijd dat hij een ander vak kiest. Het is wél normaal dat je als verzekerde een waarschuwing krijgt als je meer dan gemiddeld claimt. Dien je daarna nóg een schade in, ja, DAN kan de premie aangepast worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer