el
door elisa60 Sep 24, 2015 om 17:44
Auto & vervoer

Verhuurder in gebreke?

Geacht team,

Wij maken al jaren gebruik van een parkeergarage. In december 2014 gingen wij, mijn echtgenoot een paar maanden overwinteren. Onze auto stond al die maanden in de betreffende parkeergarage. Staat ie veilig dachten wij! Bij thuiskomst troffen we onze auto gestript aan. Bumpers weg, kentekens weg, achterklep weg, ruit ingeslagen, binneninterieur kapot gemaakt, affin, teveel om op te noemen. De garage is niet aansprakelijk!!!! Staat uitdrukkelijk op de borden bij de ingang van de parkeergarage vermeld. De garageplekken worden door de woningbouwvereniging Servatius in Maastricht verhuurd. Aan hen onze schade gemeld: zij konden niet veel doen..daarmee was voor hen de kous af.. Mijn vraag luidt nu: kunnen zij met dit antwoord zomaar wegkomen? Hebben zij geen verzekering daarvoor,ondanks eigen risico parkeren? Onze auto is WA verzekerd, dus we moesten uiteraard alle -dure- kosten betalen..
Alvast dank voor uw antwoord! Vriendelijke groet,
mw. E.Vriezelaar

1136 7 Rapporteer

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Sep 24, 2015 om 17:57
174 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat u de woningbouw hiervoor aansprakelijk kunt stellen. Is de garage voor iedereen toegankelijk? Is er beveiliging?

ro
door ron530 - Sep 24, 2015 om 18:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De verhuurder is in deze niet aansprakelijk want het betreft schade die aangebracht is door derden en ook nog door u verzekerbaar was (wa+ of all risk). Daar komt nog bij dat bij de ingang van de parkeergarage duidelijk staat vermeld dat de verhuurder niet aansprakelijk is voor geleden schade. Het wordt anders als het dak instort want dan is de schade door de verhuurder veroorzaakt.

mahadma
door mahadma - Sep 24, 2015 om 18:17
11537 Antwoorden / 51 Vragen

U betaalt niet voor beveiliging, dan wel een schade verzekering aan uw auto in de parkeer garage. Er hangt een duidelijk bord bij de ingang, dus, voor u: jammer helaas enz. Triest maar het is niet anders. U kunt aangifte doen bij de politie, maar of dàt nog wat uithaalt .........

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2015 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of het nu wel of niet op borden bij de garage is aangegeven, is niet van belang. Uiteraard is de garage niet aansprakelijk. U betaalt voor een overdekte parkeerplaats en dat is alles. U had simpelweg kunnen voorkomen dat de schade voor uw rekening kwam door de auto in ieder geval WA Extra te verzekeren.

Nu waren het vandalen/dieven, maar er had ook brand uit kunnen breken of een overstroming zoals bij de VU, had u ook met de gebakken peren gezeten.

el
door elisa60 - Sep 24, 2015 om 20:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie antwoorden! Ik weet en wist dat ik zwak sta maar ik wilde toch even van gedachten wisselen. Mijn auto is alleen WA verzekerd en niet WA extra. Het is een oud bakje maar rijdt nog als de beste!!! .Dom natuurlijk dat ik niet WA extra verzekerd was, of ben... ! Maar goed! Ik heb intussen een garagebox gehuurd waar de auto een Golf, - betrekkelijk- veilig staat! De parkeergarage heeft, voor zover ik weet, geen alarm, geen camera´s etc.. Ik denk dat een stel vandalen zich hebben laten insluiten; zodoende konden ze de hele nacht hun slag slaan! Op hun gemak! Vandalen weten niet wat ze andere mensen aandoen door hun auto´s te vernielen..Uiteraard aangifte gedaan bij de Politie..
vr. groet.

edrick3
door edrick3 - Sep 24, 2015 om 20:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo elisa60,

Wat een nare ervaring bij het terugkomen.
Dat zal even schrikken geweest zijn.

De eigenaar van een parkeergarage is normaal gezien niet zomaar aansprakelijk voor dit soort schade. Tenzij er andere omstandigheden zijn waardoor u echt mocht verwachten dat er extra op de auto gelet zou worden of een eventuele zorgplicht die niet is nagekomen door de eigenaar van de parkeergarage en bewijsbaar is. Dit heeft te maken met de informatie die wordt verstrekt, hoe de parkeergarage is ingericht (met bijvoorbeeld bewaakt parkeren, aanwezigheid van personeel, cameratoezicht of slagboombewaking).
(Bron)

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2015 om 21:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als die garagebox opengebroken wordt en de auto wordt gepikt of gestript, hebt u ook niets. Breekt er brand uit idem dito.