do
door don45 Apr 18, 2014 om 15:32
Geldzaken & recht

Verhuurder vraag inkomen op bij de belastingdienst

onlangs kregen we een brief van de belastingdienst dat onze verhuurder in Roermond de inkomsten gegevens heeft opgevraagd bij de belasting en dat ze deze verkregen hebben.
kan dit zomaar.
wat geeft mijn verhuurder het recht hiertoe om dit op te vragen en de belasting om dit zomaar te verstrekken.
andere jaren hebben ze de huur ook zo verhoogd.
of krijgen we eens een huurverlaging omdat de huren stilaan te hoog zijn geworden na al die jaren van huurverhoging.
de huur is al niet meer te betalen.
laat ze deze maar eens voor 10 jaar bevriezen.
het inkomen blijft nagenoeg gelijk en de kosten van huur, energie en zorg stijgen en stijgen maar.
laat Blok maar eens nadenenken hierover (als hij dat kan)

8769 57 Rapporteer

mo
door monica010 - Apr 18, 2014 om 15:41
71 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder mag uw inkomensgegevens inderdaad sinds vorig jaar opvragen bij de Belastingdienst. Meer daarover leest u op de website van de Rijksoverheid.

mahadma
door mahadma - Apr 18, 2014 om 15:48
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Dit wordt wettelijk toegestaan om het "scheefwonen" aan banden te leggen. Als voorbeeld, een persoon met een inkomen van 100.000 € betaalt meer huur als iemand met een inkomen van 25.000 €. voor hetzelfde huurhuis.

mo
door monica010 - Apr 18, 2014 om 15:51
71 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien heeft u nog meer aan de informatie op deze pagina :
[quote]Mag mijn verhuurder een inkomensindicatie opvragen voor de huurverhoging?

Verhuurders mogen voor verreweg de meeste huurwoningen een inkomensindicatie opvragen. Voor maar een klein deel van de huurwoningen mag dat niet. Of uw verhuurder een inkomensindicatie voor uw woning mag opvragen bij de Belastingdienst, hangt af van de aanvangshuurprijs. De aanvangshuurprijs is de huurprijs die gold op de ingangsdatum van uw huurcontract.

Inkomensindicatie toegestaan of niet

Vergelijk de aanvangshuurprijs van uw woning met de hoogte van de huurliberalisatiegrens op de ingangsdatum van uw huurcontract. U vindt de huurliberalisatiegrens in de Tabel huurliberalisatiegrenzen tot 1 januari 2015.

- De aanvangshuurprijs is gelijk aan of lager dan de toenmalige huurliberalisatiegrens
U heeft een niet-geliberaliseerd (of gereguleerd) huurcontract. De verhuurder mag wel een inkomensindicatie opvragen voor uw woning.
- De aanvangshuurprijs is hoger dan de toenmalige huurliberalisatiegrens
U heeft een geliberaliseerd huurcontract. De verhuurder mag geen inkomensindicatie opvragen voor uw woning.

Het schema 'Huurovereenkomst geliberaliseerd of niet?' laat ook zien welke situatie voor u geldt.

Oudere huurcontracten
Is uw huurcontract van voor 1 juli 1989 (nieuwbouwwoning) of voor 1 juli 1994 (andere woningen)? Dan gold er op de ingangsdatum van uw huurcontract geen huurliberalisatiegrens. Uw huurcontract is daardoor niet-geliberaliseerd. Uw verhuurder mag een inkomensindicatie opvragen.

Verlaagde aanvangshuurprijs
Is uw aanvangshuurprijs verlaagd (met terugwerkende kracht) door een uitspraak van de Huurcommissie? Dan geldt die verlaagde aanvangshuurprijs.

Zelfstandige woning
De inkomensindicatie geldt alleen voor zelfstandige woningen. Een zelfstandige woning is een woning met een eigen toegang, eigen keuken, eigen toilet en eigen badruimte. Bijvoorbeeld een eengezinswoning, appartement of portiekwoning.
Een verhuurder mag dus geen inkomensindicatie opvragen voor huurders van kamers, woonwagens en standplaatsen.

Verhuurder niet van belang
Het maakt niet uit wie uw verhuurder is. De regels voor het aanvragen van een inkomensindicatie gelden zowel voor woningcorporaties als beleggers en particuliere verhuurders.

Wat te doen als uw verhuurder onterecht een inkomensindicatie opvraagt?
Heeft u een geliberaliseerd huurcontract en heeft uw verhuurder toch een inkomensindicatie voor uw woning opgevraagd bij de Belastingdienst? Dan kunt u dit schriftelijk melden aan de Belastingdienst. De Belastingdienst neemt maatregelen als een verhuurder misbruik maakt van de mogelijkheid om inkomensindicaties op te vragen.

Stuur uw melding naar:

Belastingdienst/Centrale Administratie
T.a.v. UMT Unit Inwinnen & Verstrekken van Gegevens
Postbus 1254
7301 BM Apeldoorn

Laat uw verhuurder weten dat u deze melding doet.

De Belastingdienst kan niet zelf controleren of een verhuurder terecht een inkomensindicatie heeft opgevraagd. De Belastingdienst beschikt namelijk niet over de daarvoor benodigde gegevens. De Belastingdienst kent bijvoorbeeld niet de ingangsdatum van het huurcontract en de aanvangshuurprijs. Die gegevens zijn nodig om te bepalen of sprake is van geliberaliseerde verhuur. De Belastingdienst kent ook niet het puntentotaal van de woning en de huidige huurprijs. En die gegevens zijn nodig om de maximale huurprijs te bepalen.

komsja
door komsja - Apr 18, 2014 om 15:51
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Vind het volkomen terecht dat een woningbouwvereniging inkomsten gegevens vraagt en krijgt van de belastingdienst.Leest u geen kranten? kijkt u geen nieuws? We zijn en we worden door een aantal slimmerikken enorm getild in dit land.

edrick3
door edrick3 - Apr 18, 2014 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo don45,

Dat is nu eenmaal zo bepaald door onze Overheid - sinds vorig jaar.
Is dus weinig aan te doen.

Inkomensafhankelijke huurverhoging zelfstandige woningen:

Sinds 1 juli 2013 mogen verhuurders een extra huurverhoging berekenen aan huurders van zelfstandige woonruimte met een middeninkomen of hoger inkomen. Zelfstandige woningen zijn bijvoorbeeld eengzinswoningen, appartementen en portiekwoningen.

Als je geen middeninkomen of hoger inkomen hebt, dan verandert er verder niets voor je; dan betaal je alleen de 'normale' verhoging.

Met vr.gr.

ro
door ron530 - Apr 18, 2014 om 17:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik kreeg net een brief van de belastingdienst in de bus met de zelfde strekking. En citaat uit deze brief,
"Wij hebben geen exacte inkomenscijfers verstrekt, alleen een indicatie van de inkomenscategorie van het huishoudinkomen"
Ook staat er in dat als u een geliberaliseerd (vrije sector) contract heeft de verhuurder geen inkomsten indicatie mag opvragen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 17:03
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Vind dit persoonlijk nogal zeer onbeschoft dat de belastingdienst dit gewoon doet zonder even toestemming te vragen. Nog erger, in die brief probeert de belastdienst de schuld in de schoenen te schuiven van de verhuurder. "het is niet van ons uit, maar van de verhuurder, ons treft geen enkele blaam!"
Waar gaat het heen met jouw privacy als iedereen dit soort gegevens maar klakkeloos kan opvragen?

En dan ook nog de volgende arrogantie "Deze brief is bedoeld om u te informeren. U hoeft niets te doen."
Je zou maar eens gaan bellen/klacht indienen, dat is natuurlijk zeer onwenselijk..

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 17:05
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=komsja schreef op vrijdag 18 apr 2014, 15:51]Vind het volkomen terecht dat een woningbouwvereniging inkomsten gegevens vraagt en krijgt van de belastingdienst.
Vertel dat straks maar aan de mensen, die nu jaarlijks een huurverhoging gaan krijgen van 10+ procent. Die op den duur de straat opgeschopt gaan worden.

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2014 om 17:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:05]
Vertel dat straks maar aan de mensen, die nu jaarlijks een huurverhoging gaan krijgen van 10+ procent. Die op den duur de straat opgeschopt gaan worden.

De maximale huurverhoging is 6,5%; overdrijven is ook een vak.

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2014 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is door de overheid besloten en die wet is aangenomen in de Kamer. De belastingdienst geeft niet het exacte bedrag, maar of het boven een grens uitkomt.

De huurverhoging is geen 10+%.

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2014 om 17:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik snap sowieso het probleem niet: ook als woningzoekende moet je je inkomsten opgeven, zowel bij sociale woningbouw als vrije sector. Dus de verhuurder weet grofweg je inkomen toch wel.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 17:17
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:08][quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:05]
Vertel dat straks maar aan de mensen, die nu jaarlijks een huurverhoging gaan krijgen van 10+ procent. Die op den duur de straat opgeschopt gaan worden.

De maximale huurverhoging is 6,5%; overdrijven is ook een vak.
Goed punt, nu ik iets beter kijk, klopt dit helemaal, dacht dat die 4 procent er nog bij kwam, helemaal mijn fout.

Maar 6,5 procent is nog schrikbarend veel en met rente over rente wordt het helemaal erg, dat is/was al ernstig..
Bepaalde bedrijfstak gaat komende jaren gouden tijden tegen moed. En de verhuurders zijn de lachende derde, nieuwe huurder = nog hogere huur.

ro
door ron530 - Apr 18, 2014 om 17:38
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Wacht even, huurders die ruim onder de grens zaten betaalden in 2013 4% huurverhoging, middeninkomens 4.5% en de hogere inkomens 6,5%. Sec gezien is het percentage want je meer moet betalen peanuts want die 4% standaard huurverhoging moet je toch al betalen. Zeg nu zelf iemand die een ton per jaar aan inkomen geniet, een sociale huurwoning van hooguit 650 euro huurt ligt echt niet wakker van die 2,5% opslag.

pi
door pieterwolters - Apr 18, 2014 om 17:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:03]Vind dit persoonlijk nogal zeer onbeschoft dat de belastingdienst dit gewoon doet zonder even toestemming te vragen.

De belastingdienst voert gewoon de wet uit. Heeft niets met onbeschoft te maken. De enige die in deze situatie onbeschoft zijn, zijn scheefwoners die huizen bezet houden die voor mensen met lagere inkomens bedoeld zijn.

pi
door pieterwolters - Apr 18, 2014 om 17:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:17]Ik snap sowieso het probleem niet: ook als woningzoekende moet je je inkomsten opgeven, zowel bij sociale woningbouw als vrije sector. Dus de verhuurder weet grofweg je inkomen toch wel.

Alleen bij huurders die net een nieuwe woning hebben gehuurd. Als je er al een paar jaar zit, hebben ze geen idee van wat je inkomen is.

Cookies
door Cookies - Apr 18, 2014 om 17:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:42][quote=carola.83 schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:17]Ik snap sowieso het probleem niet: ook als woningzoekende moet je je inkomsten opgeven, zowel bij sociale woningbouw als vrije sector. Dus de verhuurder weet grofweg je inkomen toch wel.

Alleen bij huurders die net een nieuwe woning hebben gehuurd. Als je er al een paar jaar zit, hebben ze geen idee van wat je inkomen is.

Daarom schrijf ik ook: grofweg. Er zou een mogelijkheid kunnen worden toegevoegd om de BD te verbieden de inkomensgegevens door te geven aan verhuurder, maar dan wel automatisch het hoogste % huurverhoging.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 18, 2014 om 21:51
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:41]
De belastingdienst voert gewoon de wet uit. Heeft niets met onbeschoft te maken.
Als het in de wet staat mag je gewoon onfatsoenlijk zijn, geweldig dat je dit als mening hebt. Overigens wat is uw jaarinkomen?

[quote=pieterwolters schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:41]
De enige die in deze situatie onbeschoft zijn, zijn scheefwoners die huizen bezet houden die voor mensen met lagere inkomens bedoeld zijn.
Nee scheefwoners bestaan niet. Deze mensen geld over om de economie een extra impuls te geven. Schandalig hè?

Jammer alleen dat je ook hier weer geen inhoudelijke reactie op gaat geven.

ro
door ron530 - Apr 18, 2014 om 22:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ja huurders met een ton aan inkomen per jaar in de sociale huursector en 2,5% meer gaan betalen dan Jan met de pet gaan de economie echt geen boost geven. Ze lachen zich helemaal suf want wonen kost geen drol. Eerlijk gezegd, als ik rijk zou zijn zou ik ook blijven wonen in mijn sociale huurwoning want verhuizen kost kapitalen.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 19, 2014 om 00:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik heb ook hier over bericht gekregen van de RBD en daar wordt gemeld dat het gaat in welke groep u thuis hoort, niet u werkelijke inkomen. Die bepaalt hoeveel extra huur verhoging u mag krijgen.

ew
door ew - Apr 19, 2014 om 09:44
116 Antwoorden / 12 Vragen

Ook wij hebben de brief ontvangen van de Woningbouw en de Belastingdienst.

Wel opvallend dat er in de discussie inkomensvoorbeeld wordt gegeven van €100.000pj. Ik denk dat mensen met dit inkomen niet zomaar scheefwonen en al in de vrije sector huren of in koop.
Naar mij idee gaat het meer om de mensen met een inkomen welke net boven de grens verdienen.
Zo,n geval zijn wij. Mijn inkomen komt iets boven de €50.000pj. Mijn vrouw is chronisch ziek waardoor wij hoge kosten hebben want nee niet alles wordt vergoed in Nederland. OOk wordt niet alles vergoed door het inkomen boven een bepaalde grens. Om kort te gaan: Door alle eigen bijdrage,s etc. zitten we niet boven de grens. Helaas wordt hier geen rekening me gehouden.

di
door digioma - Apr 19, 2014 om 09:50
646 Antwoorden / 29 Vragen

Even over de verhuurder (de woningstichting, woningbouwvereniging etc.) Deze bedrijven hebben jarenlang (ieder op eigen wijze en die kan discutabel zijn) toch een soort potje gemaakt voor renovaties, woningverbetering of nieuwbouw sociale woningen. Met dit kabinet is de onzalige regeling ingesteld dat deze verenigingen ieder jaar samen enkele tientallen miljoenen euro's of zo (weet 't bedrag niet eens) aan de staatskas moeten bijdragen. Derhalve worden ook de bewoners weer gedupeererd; niet alleen huursverhoging, maar ook geen renovatie's meer.
Onze dochter met 2 jonge kinderen woont in een flat vlak bij Schiphol. Ze woont op de 7e etage met vrij uitzicht over de velden (erg mooi), maar nog steeds enkel glas in de ramen. Niet warm te stoken, zeker niet met de altijd aanwezige wind en daarbij de herrie van de vliegtuigen. De al tijden beloofde renovatie wordt weer uitgesteld omdat het gereserveerde bedrag nu naar de overheid gaat. Verhuizen is geen optie; zoveel verdient ze niet als buschauffeur. Dus niet alleen de belastingdienst is op jacht.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Apr 19, 2014 om 10:38
174 Antwoorden / 1 Vragen

Het kabinet wil graag het scheefwonen aanpakken en vraagt daarom de inkomensgegevens op . Of dat lukt is nog maar de vraag. Met een jaarlijkse huurverhoging van 6% krijg je de meeste scheefwoners niet aan het verhuizen. Een verhuizing kost al gauw een paar duizend euro en bovendien moeten de scheefwoners de verhuiskosten ook kunnen ophoesten. Het enige wat het kabinet met deze belachelijke verhogingen bereikt, is dat huurwoningen over een aantal jaren voor modaal of minder niet meer te betalen zijn. Huren is straks duurder dan kopen.

ru
door ruitenheer - Apr 19, 2014 om 14:10
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:17]
Bepaalde bedrijfstak gaat komende jaren gouden tijden tegen moed. En de verhuurders zijn de lachende derde, nieuwe huurder = nog hogere huur.
Voor de verhuurders is de verhuurdersheffing ingevoerd. Zij dragen daarmee per saldo de extra huursverhoging weer af aan de belastingdienst.

komsja
door komsja - Apr 21, 2014 om 15:35
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Als mensen huurtoeslag ontvangen word dat elk jaar door de belastingdienst aangepast,van de woningbouwvereniging ontvang je de dan een acceptgiro wat je aan de woningbouw moet overmaken
de woningbouw weet dan toch(bij benadering) hoeveel huurtoeslag men krijgt,en van daaruit kunnen ze toch bij benadering uitrekenen wat ongeveer het inkomen is,die vlieger gaat nu niet meer op,omdat de huurtoeslag nu direct naar de huurder gaat en de huurder een acceptgiro krijgt van het volledige huurbedrag.
Maar vind het terecht dat de huur berekend word naar inkomen,maar een woning heeft een maximum aan huur(want elke woning heeft een aantal punten waarop maximale huur word vastgesteld)
Maar het gaat erom dat mensen die al jaren en jaren in een goedkope woning wonen en al heel lang een zodanig inkomen hebben dat ze makkelijk naar een duurdere huurwoning zouden kunnen,maar dat niet doen omdat het lekker goedkoop wonen is,maar op deze manier wel woningen vasthouden voor de mensen met een laag inkomen

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2014 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat valt allemaal wel mee dat vasthouden van goedkope woningen, want zodra iemand verhuist, wordt de huur meteen naar boven bijgesteld en dan is het zo "goedkoop" niet meer.

En als iemand in een duur huis woont, boven de grens, en zijn baan kwijtraakt en dus minstens 30% minder inkomen heeft, ligt hij aan de geeuwhonger door die hoge huur en krijgt geen huursubsidie.

komsja
door komsja - Apr 21, 2014 om 16:46
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Tja daar heb je ook wel weer gelijk in

sh
door shera - Apr 29, 2014 om 20:05
51 Antwoorden / 7 Vragen

Sorrie hoor maar ik denk dat mensen eerst eens moeten nadenken voor dat ze de regering napraten.
Ik ben ook een opeens een scheefwoner.... niet dat ons huis goedkoop is maar het valt net onder de grens van 665 euro dus is het een sociale huurwoning.
En wij zitten net boven de 43000 per jaar. Omdat wij in de wao zitten en rond de 50 hebben we geen kans om te kopen, geen bank die ons ooit een hypotheek heeft willen geven en daarin zullen ze niet veranderen.
We hebben geen kans om een huis boven de 665 te kunnen huren want .. tja die zijn er gewoon niet genoeg en dan zit je in het verloting systeem als er al 1 vrij komt...... en dat is zelden.

Wij staan dus met onze rug tegen de muur. We kunnen niets anders krijgen ook al zouden we willen.(wat ik persoonlijk trouwens niet eens kan)
Dus voeren ze onze huur maar op om ons uit ons huis te jagen en bestempelen ze ons opeens tot profiteurs ... want we zitten immers in een veel te goedkoop huis en schijnen opeens slapend rijk te worden.(?????)

De regering bepaalt opeens dat wij scheefwoners het probleem zijn van de problemen in de woonmarkt. Dus jaag ze het huis uit, maak de kosten zo hoog dat ze wel moeten .....
Tja, al heb ik over een paar jaar als het zo door gaat een huur van 2000 euro per maand (want elk jaar komt die 4 % extra erbovenop, dus dat tikt snel aan en het stopt niet bij de 665 grens) ..... ik kan gewoon niet weg want ik kan niet kopen en heb geen tot weinig kans op een ander huis.

Daarbij vind ik het ook erg dat ik een huis/buurt moet verlaten omdat de regering opeens bedenkt dat ik een scheefwoner ben. Maar ja .... geld is het belangrijkste en dat gaat boven woonplezier en vrije keus.
En veel mensen praten de regering maar na en zien de scheefhuurders nu als de zwarte piet die de schuld zijn van de problemen in de woningmarkt.

Ik maak me er zo wie zo erg boos om omdat ik in mijn geval niet eens verhuizen kan. Ik heb een post traumatische stressstoornis waardoor ik oa dus een agorafobie heb. Mijn huis is mijn veiligheid. Ik kan niet ver van huis, alleen in mijn dorp. Dus verhuizen is voor mij gewoon niet mogelijk.
Maar goed dat is een persoonlijk iets en doet er voor de maatschappij waarin geld regeert totaal niet toe. En zo heeft iedere scheefwoner zijn eigen verhaal en ik durf er wat om te verwedden dat er maar weinig mensen tussen die een ton per jaar verdienen. Wat de regering (met succes als ik sommige reacties hier lees) het volk probeert wijs te maken.

sh
door shera - Apr 29, 2014 om 20:17
51 Antwoorden / 7 Vragen

http://bcommissie.wordpress.com/2014/03/24/stop-de-huurexplosie-nu-op-petities-nl-teken-ook/

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 30, 2014 om 15:24
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@shera
Hoop dan wel van harte dat je nooit gestemd hebt op één van de -ooit- regerende partijen..

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2014 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een WAO inkomen van boven de € 43.000 is een vorstelijk bedrag en het betekent ook dat het inkomen voorheen uit werk nog veel meer was. Dus zoveel te klagen is er niet.

sh
door shera - Apr 30, 2014 om 23:06
51 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger .... dus als je een goed inkomen had en door een ongevraagd trauma in je leven zo voorgoed moedwillig beschadigd word door een ander mens dat je ,je gezondheid ,je werk en zoveel dingen waar je zo van hield , kwijt raakt ... dan mag je God op je blote knieën danken dat je nog een cent krijgt van een wao ,waar je jaren ook voor betaalt hebt ...... dat is wat je bedoeld te zeggen ????

Daarbij lees goed .... mijn man en ik samen dat maakt het bedrag op 43000 per jaar in het nu.
Ik had geen riant inkomen, ik had een midden inkomen. En ten tijde dat ik werkte kende ik mijn man nog niet, dus had ik toen ook geen 43000 in een jaar maar de helft .....

Wat een kwaadaardigheid spreekt er uit je bericht, wat een afgunst.
En wees maar niet te afgunstig, want de 43000 euro is een goed inkomen maar oa door mijn ziekte gaat daar ook weer veel geld naar toe.
Soms zijn dingen niet zoals ze lijken en moet je net iets verder denken dan je neus lang is.Jij kunt niet in onze portemonnee kijken, dus misschien moet je iets minder snel zijn met oordelen.

Lekkerisdat ....... van zijn leven niet dat ik ooit op 1 van die partijen heb gestemd. Ik stem al zolang ik stemmen mag en nog nooit op 1 van hun.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2014 om 23:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@shera

Dat heeft niets met kwaadaardigheid of afgunst te maken. Er zijn heel veel mensen met een inkomen uit werk die het veel minder hebben dan u, om over mensen met een uitkering maar te zwijgen. Er zijn ook mensen met € 30.000 die dezelfde huur hebben als u, dus die hebben het nog veel moeilijker.

Ik kan € 43.000 dus geen cent noemen.

sh
door shera - May 2, 2014 om 00:05
51 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb jaren lang een penvriend gehad uit Uganda. Hij vertelde me eens dat in zijn land rebellen in het noorden dorpen binnen vielen en ouders onder bedreiging hun kinderen lieten vermoorden en opeten en anders om. Als ze dit niet deden dan martelde ze ze net zolang tot ze dit deden , of bedreigde erge dingen met andere dierbaren te doen.
Horror, Kapot was ik er van. Wat voelde ik me dankbaar dat ik in Nederland geboren was en wat een gevoel van onmacht dat ik niets kon doen aan dit vreselijke.

Maar om meteen hier in nederland dan maar alle onrecht te moeten pikken van de regering (want het is onrecht wat de regering nu doet, puur huurders als melkkoe gebruiken terwijl ze dondersgoed weten dat huurders niet de oorzaak zijn van het woningprobleem) ....tja dat gaat me te ver. Ieder mens hoe weinig geld hij ook heeft in nederland is wat dat betreft een gezegend mens. En mag volgens jou logica niet klagen.
Maar om nou met zijn allen als makke lammen alles maar goed moeten vinden ...........
Dus alhoewel ik het financieel beter heb dan sommige andere mensen(zoals zoveel stellen met 2 inkomens), vind ik het raar dat als een regering ten onrechte geld van mij afneemt terwijl zij zelf weten dat dit puur om geld binnen te halen is. ik hier dus volgens jou.Tijger. mijn mond over moet houden en alleen mijn zegeningen mag tellen.

Ik wil best inleveren ,zeker als daardoor lagere inkomens meer geld gaan krijgen.Daar gaat het mij niet om.
En ook wat ik eerder zei..... als zij de huren in dit tempo blijven verhogen dan zit ik over paar jaar in de problemen omdat mijn situatie (ziekte) geld kost. Het gaat niet altijd om wat er binnen komt er komt ook bij kijken wat je voor gedwongen vaste lasten hebt.

Maar goed, wij zijn het niet eens en dat zullen we ws ook niet worden.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het spijt me, maar als u martelingen in Uganda zelfs maar in relatie wilt brengen met 2,5% huurverhoging meer dan minima, dan houdt het voor mij op.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - May 2, 2014 om 10:13
152 Antwoorden / 5 Vragen

Ook ik heb een huurverhoging van 6,5% gekregen omdat mijn verzamelinkomen van 2012 (2012 notabene) boven de 43.000 euro ligt.
Ik ben dus officieel scheefwoner.

Alleen:

Ik ben een alleenstaande moeder met twee pubers in huis. Denkt iemand nu werkelijk at ik een woning in de vrije sector kan krijgen??? Geloof me, ik heb het meermaals geprobeerd, maar als alleenverdiener krijg je NUL op het rekest.

Enne een koopwoning????? Nou forget it but.... Geen hypotheeknemer (bank, verzekeraar) wil een 48 jarige alleenstaande moeder met twee kinderen van een hypothecaire lening voorzien....

Helaas valt er niets te doen aan deze regeling, en moet ik me erbij neerleggen dat ik straks niet meer in staat zal zijn de huur op te brengen voor mijn flat maar dat ik ook niet in de positie ben om te verhuizen.

Vroeger was de regeling dat men geacht werd niet meer dan 1/3 van het bruto inkomen per maand aan verwoning uit te geven, Dat is allang losgelaten maar zou in mijn ogen weer terug moeten komen. Dan kan de huur bepaald worden, daadwerkelijk aan de hand van het inkomen, ongeacht de soort/staat van de woning.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u straks die huur niet meer op kunt brengen, zou u ook de huur in de vrije sector of een koopwoning niet kunnen betalen.

En als uw inkomen in 2013 lager was dan in 2012 en lager dan die grens, kunt u verzoeken dat jaar als maatstaf te nemen.

sh
door shera - May 2, 2014 om 11:28
51 Antwoorden / 7 Vragen

Lezen is niet je sterkste kant geloof ik Tijger. Of je wilt gewoon altijd je gelijk hebben en verdraait daarom maar de woorden van een ander. Als je daar lol in hebt en het zo belangrijk is dat jij gelijk hebt moet je dat vooral doen.
Maar ben in iedergeval blij dat het hier voor jou ophoudt.

Precies eigenwijsje , dat bedoel ik.
Je staat met de rug tegen de muur. Verhuizen kan niet en kopen ook niet. Als ze mensen uit hun huis willen pesten op deze manier, dan moeten ze die mensen ook een kans geven te kunnen verhuizen.
Je kan dus alleen maar hopen dat de volgende regering dit stopt.

Zoveel mensen die nu 6,5 % moeten betalen zitten nu in de problemen hierdoor en nog meer gaan er over een tijdje door in de problemen komen.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@shera

We zijn hier in Nederland zeker gezegend en als iemand met een boven modaal inkomen over een huurverhoging klaagt, heb ik daar inderdaad geen begrip voor. Hoe blij die persoon ook is in Nederland te wonen in plaats van Uganda.

sh
door shera - May 2, 2014 om 12:45
51 Antwoorden / 7 Vragen

Weet je tijger.
Misschien wil je het gewoon niet snappen. Maar als je een boven modaal inkomen hebt maar je hebt door ziekte (in mijn geval), dan heb je soms dus bijna net zoveel geld uit te besteden voor het gewone levensonderhoud (eten) dan iemand met een minimum inkomen.
Ik ben blij voor jou dat jij dus duidelijk niet in die situatie zit.
Soms is het gras bij de buren niet groener .... ook al lijkt het van buitenaf zo te zijn.

Maar daarbij, buiten mijn situatie om.
Ik klaag niet en al die mensen die zeggen dat wat de regering nu doet oneerlijk is en hen als melkkoe gebruiken klagen niet.
Het is een feit.
Zelfs de regering weet dat wat zij doen puur voor het geld is en niet voor een oplossing zorgt. Genoeg geleerde koppen die hun voor dit waarschuwen enz enz
Maar vind jij nu werkelijk dat het alleen maar slecht is om te stelen van iemand met een minimum inkomen. Dat stelen van een middeninkomer gewoon mag en zij daarover hun mond moeten houden en zich gewoon stil moeten laten bestelen ?
Want als ze protesteren dan klagen ze. Als ze hun situatie uitleggen dan klagen ze.

Het is een feit dat er mensen zijn die het erger hebben dan ik en daar ben ik ook op tegen. Iedereen zou een goed basisinkomen moeten hebben.
Maar zoals ik in mijn voorbeeld al aanhaalde er zijn ook weer mensen die het erger hebben dan zij.
Zijn zij daarom klagers als zij aangeven het niet meer te redden met hun inkomen ???
In mijn ogen niet, hoe gezegend zij ook zijn dat ze in nederland wonen en betrekkelijk veilig zijn.
Ik heb het nu nog beter dan de minimum inkomens , ben ik een klager als ik aangeef dat die 6 en half % belachelijk is en mij zeker over een poosje financieel in de problemen gaat helpen??
Jij vind van wel, ik vind van niet.

Geloof me ,als ik kon verhuizen ,zou ik dat doen. Als ik ook maar iets kan doen om het voor minima ook beter te krijgen zou ik dat ook doen.(en op mijn manier ben ik daar ook mee bezig)
Het is niet ikke ikke en de rest kan stikken. Alleen maar een opsomming van feiten. Als dit zo doorgaat kom ik in de financiële problemen (feit) en dat de regering huurders uitmelkt en dit fout is(feit) en ik heb geen enkele mogelijkheid de situatie te veranderen omdat ik geen ander huis krijg om te huren en niet om te kopen (feit)

ma
door marijke1953 - May 2, 2014 om 12:48
136 Antwoorden / 3 Vragen

Om welk bedrag gaat het hier? 4% van 700 toch? Dus 28 euro

sh
door shera - May 2, 2014 om 12:52
51 Antwoorden / 7 Vragen

Ligt eraan Marijke boven welke grens je zit en hoeveel je nu voor je huis moet betalen. Dus bijv voor een huis van 690 en boven de grens van 43000 betaal je elke jaar 6 en half % meer.Dit stopt niet als je de grens van 690 hebt bereikt,daarna blijft het gewoon doorgaan.

ma
door marijke1953 - May 2, 2014 om 12:52
136 Antwoorden / 3 Vragen

Wat is het netto maandinkomen van iemand die 43.000 aan uitkering/loon betaalt? Iets van 2500 euro?

ma
door marijke1953 - May 2, 2014 om 12:54
136 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begreep 4% bovenop de inflatie. Die inflatie moet je toch betalen.

ma
door marijke1953 - May 2, 2014 om 12:56
136 Antwoorden / 3 Vragen

Of t daarna maar blijft doorgaan, hangt af van het regeringsbeleid. Tot 2017 is de kans wel aanwezig.

Ik vind 28 euro bij een inkomen van 2500 niet schokkend persoonlijk.

ma
door marijke1953 - May 2, 2014 om 13:00
136 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn maatregelen getroffen die u veel meer geld kosten, zoals de BTW-verhoging. Deze springt wat meer in het oog, maar iedereen moet inleveren om 50 miljard aan bezuinigingen op te hoesten. Ook de huurders. Hoe vervelend ook.

valerius-2
door valerius-2 - May 2, 2014 om 13:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Klagen en maar klagen, dat is echt Nederlands. Dat men op letten wat men uit geeft is de eerste zaak die belangrijk is. En dat men dus meer huur moet betalen is geen persoonlijke zaak maar ia algemeen. Ook voor mensen die net geen huur toeslag kunnen krijgen om dat hun inkomen net boven de grens zit. bijvoorbeeld iemand die alleen woont en een inkomen heeft bruto wat per jaar 500 euro hoger is om ook in die nog toeslag te kunnen krijgen. En een huur hebben die nietd met scheef wonen hebben te maken, Zonder die 500 euro minstens 1200 euro per jaar aan toeslag kunnen ontvangen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 2, 2014 om 13:16
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 18 apr 2014, 17:03]Vind dit persoonlijk nogal zeer onbeschoft dat de belastingdienst dit gewoon doet zonder even toestemming te vragen. Nog erger, in die brief probeert de belastdienst de schuld in de schoenen te schuiven van de verhuurder. "het is niet van ons uit, maar van de verhuurder, ons treft geen enkele blaam!"
Waar gaat het heen met jouw privacy als iedereen dit soort gegevens maar klakkeloos kan opvragen?

En dan ook nog de volgende arrogantie "Deze brief is bedoeld om u te informeren. U hoeft niets te doen."
Je zou maar eens gaan bellen/klacht indienen, dat is natuurlijk zeer onwenselijk..

Onbeschoft? Kan zijn maar het is wel degelijk bij wet zo geregeld. Mag ik aannemen dat lekkerisdat@ ook een stem heeft uitgebracht bij de vorige 2e kamer verkiezingen?
Daar, in de 2e kamer is het als wet aangenomen en vervolgens in de 1e kamer goedgekeurd.

Wel een goede raad: ga altijd na of de opgegeven inkomstencategorie juist is.

sh
door shera - May 2, 2014 om 15:10
51 Antwoorden / 7 Vragen

Marijke, mijn buurvrouw krijgt schoon elke maand 1100 aan inkomen. Haar huur is nu met 20 euro verhoogd en dat terwijl zij dus alleen maar de 2,5% hoeft te betalen !!!

De inflasie is 0,8%,dus eigenlijk mogen ze ook maar 0.8% huurverhoging vragen maar dat doen ze dus niet.

Zo zit het in elkaar:
4% huurverhoging (inclusief inflatie van 2.5%)
Verhuurders mogen dit aan alle huurders (van niet-geliberaliseerde woningen) vragen, ongeacht het inkomen van de huurder.
4,5% huurverhoging (inclusief inflatie van 2.5%)
Dit mogen verhuurders alleen vragen aan huurders die in 2012 een (huishoud)inkomen hadden dat boven de € 34.085 lag.
6,5% huurverhoging (inclusief inflatie van 2.5%)
Dit mogen verhuurders alleen vragen aan huurders die in 2012 een (huishoud)inkomen hadden dat boven de € 43.602 lag.

Ik kan alleen voor mij zelf spreken maar ik krijg zeker geen 2800 Euro per maand hoor. Was het maar waar : -)

sh
door shera - May 2, 2014 om 15:18
51 Antwoorden / 7 Vragen

Lees dit maar eens misschien dat het probleem zich dan beter laat uitleggen.

http://www.woongroepcoach.nl/2012/11/huurverhoging-voor-scheefwoners/

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Marijke had het over € 2.500 en dat moet u zeker netto overhouden van twee inkomens die samen € 43.000 bedragen.

Het inflatiecijfer over 2013 was 2,5%.

Uw buurvrouw betaalt met haar inkomen dus 4% verhoging. Hoewel ik las dat in één stad de laagste inkomens minder dan 4% verhoging opgelegd kregen.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@shera

In uw link staat dus onzin, want de huur gaat NIET met 6,5% plus de inflatie omhoog.

sh
door shera - May 2, 2014 om 15:50
51 Antwoorden / 7 Vragen

Dat klopt Tijger, 6 en half inclusief inflatie moet dat zijn.

Dat ligt er maar aan hoe hoog haar huur is. Haar inkomen is in iedergeval 1100 en zij moest 20 euro bijbetalen zei ze.
Sociale huurwoningen gaan tot 690 euro,

sh
door shera - May 2, 2014 om 15:51
51 Antwoorden / 7 Vragen

Je valt wel over de enige fout die erin staat hahahaha het verhaal wat er bij staat spreekt toch boekdelen. En in het rijtje wat ik hier heb neergezet staat het wel goed.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2014 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u adviseerde die link te lezen om het nog eens goed uit te leggen. Maar die uitleg heb ik echt niet nodig.

ro
door ron530 - May 2, 2014 om 16:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De meeste mensen lezen de tabel niet goed, de jaarlijkse huurverhoging die we al sinds jaar en dag kennen is 2,5% dat is ooit wel eens hoger geweest maar terzijde. De woningcorporaties zijn door de wet verplicht een afdracht aan de staat te doen en leggen die op ons bordje. Sec gezien krijgt de woningcorporatie 2,5% inflatiecorrectie en het percentage opslag gaat naar de staatskas. Al heb je 500.000 euro aan inkomen de kale huurverhoging blijft 2,5% maar je moet wel 4% meer betalen, totaal 6,5%. M.i. is dat voor een gezin met een jaarinkomen van 43.602 euro best wel te behappen. Zomaar een rekensommetje, een sociale huurwoning waar iemand al 20 jaar woont, betaald een belachelijk lage huur omdat die niet geharmoniseerd mag worden. Stel hij/zij betaald nu 500 euro aan kale huur het inkomen is boven de norm dan is de huurverhoging 20 euro per maand meer dan iemand met het laagste inkomen want die betaald 7,5 euro meer aan de staat.

dm
door dmace - Aug 6, 2014 om 15:03
1 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk is het een raar systeem. Onder de leugen "Sociale huurwoning" wordt zonder echte reden uw huur opgeschroefd. Bovenop de inflatie (die ook eigenlijk niet van toepassing is op de huurwoningen) krijgt je dan een extra verhoging.
Een woning is een woning, en niets meer of minder. Hij wordt gekocht door een wooncooperatie voor een vast bedrag, idem aan een particuliere koopwoning.
De maandelijkse aflossing van die woning staat gewoon ook 30 jaar vast, en omdat er in bulk ingekocht wordt, zijn de kosten van een huurwoning meestal nog minder dan 20% van de huidige koopwaarde.
Er wordt dus flink winst gemaakt op woningen door wooncooperaties, en geheel onterecht ontvangen zij extra inkomsten onder het mom van de leugen van scheefwonen.
Scheefwonen kan helemaal niet. Niet in theorie, en dus ook niet in de praktijk.
Je hoeft immers ook meer te betalen voor je brood bij de bakker, of voor je auto bij de autohandelaar.
Je aflossing van je koopwoning gaat toch ook niet omhoog omdat je meer geeft aan de maatschappij doordat je harder werkt?
Tijd dat we eens ophouden met het volk voor te liegen, en hard werken te bestraffen.

ro
door ron530 - Aug 6, 2014 om 15:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@dmace, de woningbouwvereniging verdient aan "scheefwonen" niets bijna alles gaat naar de staatskas. Het enige van de verhoging die naar de woningbouw gaat is de inflatiecorrectie a 2,5% die elke huurder standaard is opgelegd.