re
door remmetje Apr 20, 2015 om 20:48
Geldzaken & recht

Verjaring successierecht bij beroep

Hallo, mijn vader is in 2005 overleden. Uiteraard aangifte successie gedaan. Aanslag ontvangen en in beroep gegaan. Ook een gedeelte al betaald. In 2007 een laatste reactie gekregen. Nu komt vandaag een brief, dus 8 jaar later dat het beroep is afgewezen. Kan dat zomaar zoveel jaar later? Heeft het zin om hier ee fiscalist juridisch adviseur bij te haken? Mijn accountant geeft aan dat hij de beste fiscalist heeft en dat die aangeeft dat verjaring bij beroep niet geld. Kortom wat kan ik het beste doen?

910 6 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Apr 20, 2015 om 21:25
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste remmetje,

normaliter verjaren schulden bij de belastingdienst na 5 jaar (tenzij ze 'gestuit' zijn).
Er zijn wel uitzonderingen op maar hoe het bij een beroep zit weet ik niet.

U zou uw accountant kunnen vragen op basis van welke wetsartikel zijn/haar fiscalist aangeeft dat verjaring bij een beroep niet geldt (ga er vanuit dat er gedurende de afgelopen 8 jaar geen communicatie heeft plaatsgevonden tussen u en de belastingdienst over uw beroep).
Op basis van die informatie kunt u dan inschatten of het zin heeft om een beroep op verjaring van de vordering van de belastingdienst te doen (of eventueel een extra fiscalist/juridisch adviseur aan te haken).

zoekster
door zoekster - Apr 20, 2015 om 21:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Gaat dit om een rechterlijke uitspraak? U heeft het over beroep. Dat betekent dat u na de afwijzing van het bezwaarschrift in beroep bent gegaan bij de rechtbank?
En wat was die 'laatste reactie'?

re
door remmetje - Apr 20, 2015 om 22:01
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hi zoekster, sorry is bezwaarschrift. Reactie is dat ze het bezwaar afwijzen.

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2015 om 22:50
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=remmetje schreef op maandag 20 apr 2015, 22:01]Hi zoekster, sorry is bezwaarschrift. Reactie is dat ze het bezwaar afwijzen.

U schrijft dus echt dat u na acht jaar dat het bezwaarschrift is afgewezen? En in de tussentijd totale stilte? Lijkt me, zacht gezegd, vreemd. Zeker weten dat er tussentijds niets ontvangen is? Trouwens is ook dat moeilijk te bewijzen.

re
door remmetje - Apr 21, 2015 om 08:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Er is totale stilte geweest na sturen bezwaarschrift. Geen enkel bericht van de belastingdienst tussendoor. Dat is wel te bewijzen daar de accountant degene is die kopieen krijgt. Zowel ik als accountant hebben niets gehad.

zoekster
door zoekster - Apr 21, 2015 om 10:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Is het bezwaar nu pas afgewezen, dus met datum van 20 april en kunt u nu nog in beroep gaan tegen die beslissing? Of is het bezwaar 10 jaar geleden afgewezen en komt nu pas de rekening?

Zoals ik uw verhaal lees heeft u 10 jaar geleden bezwaar gemaakt en was er in 2007 een reactie, wat voor reactie was dit? En u heeft wel iets betaald, maar u geeft niet aan waarom u toen iets heeft betaald.
U geeft wel informatie, maar het is niet volledig.