door 28gerrit11 Apr 4, 2011 om 21:40
Geldzaken & recht

Verklaring van erfrecht

Na overlijden van mijn vader eist de ABN-AMRO een verklaring van erfrecht (kosten volgens offerte notaris € 500 excl bijkomende kosten) om een bedrag van ruim € 5000 van zijn bankrekening te kunnen verdelen over vijf kinderen. Er is volgens het Centraal Testamentenregister geen testament, dus gelden de erfregels van het Burgrlijk Wetboek. De kinderen zijn erfgenaam. ABN-AMRO beroept zich op hun beleid, maar informatie over dat beleid krijg je niet. Ik heb al enkele brieven gestuurd, zelfs een klacht. Deze wordt in drie zinnen afgedaan waarbij wordt verwezen naar het beleid.
Hoe nu te handelen?

3030 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Apr 4, 2011 om 21:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In dit geval ontkom je er helaas niet aan. In de verklaring van erfrecht kan je gelijk laten opnemen dat 1 van de erfgenamen de erfenis zal afhandelen, want anders moet je overal met z'n allen komen opdraven. Dat scheelt weer in de kosten om alles in 1 te doen. Vraag bij meerdere notarissen offerte aan, de prijzen kunnen behoorlijk verschillen.

Als het alleen om de langstlevende volgens het erfrecht was gegaan, valt er nog wel eens te praten als het bedrag op de bankrekening niet te hoog is. Met kinderen is dat anders. Dan wil de bank zekerheid, dat er nog "niet ergens een kind rond loopt".

Vladja

de motormuis
door de motormuis - Apr 4, 2011 om 21:53
598 Antwoorden / 13 Vragen

Het is helaas nu eenmaal bij de meeste banken de regel dat zij bij overlijden van een rekeninghouder eisen dat er een testament wordt overlegd.Dit om te bewijzen dat U recht heeft op dit geld.En als er geen testament is dan willen ze een verklaring van erfrecht. Ik vrees dat U er niet onder uit zult komen om dat via de notaris te regelen.
In ieder geval nog gecondoleerd met Uw verlies van Uw vader.

de motormuis
door de motormuis - Apr 4, 2011 om 21:55
598 Antwoorden / 13 Vragen

Zie dat Vladja ook al gereageerd heeft in de tijd dat ik antwoord aan het tikken was.
Dan heeft U nu een dubbele bevestiging.

marcel75
door marcel75 - Apr 5, 2011 om 08:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Motor,
Ook als er wel een testament was geweest willen ze een verklaring van erfrecht hebben. Wie zegt de bank immers of de kinderen/erfgenamen de nalatenschap wel aanvaardt hebben? Misschien zijn er wel erfgenamen die verworpen hebben. Of is er later nog een ander testament opgesteld.

Die € 500,-- klinkt mij overigens voor 5 kinderen niet zo vreemd in oren. Daar komen dan inderdaad nog wel de kosten van de gemeente bij. De notaris moet bij de gemeente opvragen wie de afstammelingen van je vader zijn. En dat moet nog vaak in het oude archief opgezocht worden. De leges daarvan verschillen per gemeente. In Amsterdam werkt men met een behoorlijk kwartiertarief terwijl in kleinere gemeenten daar hooguit € 15,-- voor wordt gerekend.

Al met al dus € 100,-- per persoon voor een verklaring van erfrecht waarin, zoals Vladja ook al aangaf, ook de zogenaamde boedelvolmacht is geregeld (daarmee kan 1 van de erfgenamen alles regelen) vind ik dus nog wel meevallen. De verklaring van erfrecht kun je ook nodig hebben als er bijvoorbeeld nog een verzekering tot uitkering moet komen of bij het doen van een belastingaangifte.

ba
door baco_koop - Jan 14, 2015 om 19:54
22 Antwoorden / 1 Vragen

Naar mijn idee is de eis van de Bank onterecht.
Tijdens ziekte en overlijden wordt geacht dat 'iemand' de zaken afhandelt van de stervende en beslissingen neemt, zonder dat er een verklaring van een notaris aan te pas komt, die uitzoekt wie dat dan moet zijn.

marcel75
door marcel75 - Jan 14, 2015 om 20:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

baco,
Dit topic speelde bijna 4 jaar geleden.

Daarnaast zit er een groot verschil tussen ziekte en dood. Na overlijden zijn de erfgenamen gezamenlijk eigenaar van de nalatenschap en dus alleen gezamenlijk bevoegd (tenzij in testament anders is bepaald).

Voor ziekte is het tegenwoordig verstandig om een volmacht/levenstestament te hebben zodat in dat geval iemand namens jou kan handelen en er niet achteraf problemen/discussie ontstaan.