dj
door djodjo_1 Oct 13, 2008 om 21:35
Vrije tijd & tuin

Verkleuring tegels terras

Geachte mevrouw, mijnheer,

Eind april dit jaar hebben wij een terras aangelegd in onze achtertuin. Bij het leggen van het terras zagen wij al dat een aantal passtukjes verkleurd waren, echter in juni van dit jaar begon de rest van het terras ook te verkleuren. De zwarte betontegels zijn inmiddels niet meer zwart maar hebben ze dezelfde grijze kleur als de standaard stoeptegel, wat absoluut niet meer mooi staat in onze tuin.

Wij hebben onlangs de leverancier hier op aangesproken, echter deze wijst alles van de hand. Het stond immers in alle folders dat de zwarte tegels konden verkleuren. Deze folders hebben wij nooit gezien en ook heeft niemand ons hier op gewezen bij de verkoop.

Heeft iemand tips om de verkleuring tegen te gaan en/of de orginele kleur terug te krijgen? Of heeft iemand een tip om de tegels door de verkoper te laten vervangen of de verkoper voor deze kosten op te laten draaien?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Danny en Jolinde

33371 3 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Oct 13, 2008 om 21:50
376 Antwoorden / 8 Vragen

Nee, uw verkoper heeft gelijk. Kleurverschil door weersinvloeden, zonlicht, afbreken van de kleurpgimenten zwart door UV aantasting en uitwassen/logen van de steen vallen buiten de garantie van de verkoper en staan ook altijd in de folders (geringe kleurafwijkingen mogelijk) of had u zelf ook kunnen weten. Legt u maar eens iets (metaal, stukje rubber autoband of plastic )op uw balkon of in de tuin en kijk wat de weersinvloeden na 1 jaar hebben veroorzaakt !! In principe is hiertegen niets tegen bestand. De door u gekochte kleur zwart is inmiddels antracietgrijs geworden. U kunt bij de Gamma potjes buitenlatex kopen (soms 1 liter) of 2,5 liter in de kleur zwart (RaL 9004 of RaL 9005). Verdun de verf zodanig met water dat u - indien u de steentjes met een kwastje of bokkepoot  beschildert - de zwarte latex in de steen dringt (wegzakt) en niet op de steen zelf blijft liggen, Als u dit ieder seizoen of 1 x per 2 jaar herhaalt dan blijven uw stenen mooi zwart.

kiran
door kiran - Oct 13, 2008 om 21:59
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@djodjo

Betontegels zijn aan weersinvloeden onderhevig. En zwart gaat grijs worden. De originele kleur terug krijgen lukt alleen in het begin. De hogedrukreiniger erop. Maar als de 'zon' er eenmaal in zit .... vergeet het maar.

Mogelijke tips: hele klus, maar ... omdraaien. Alhoewel de verkleuring gewoon weer opnieuw begint.

Enige oplossing lijkt mij: met betonverf erover.

wolfenjong
door wolfenjong - Oct 16, 2008 om 12:55
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Ik denk dat de tegels origineel niet zwart zijn geweest, heb zelf ook zwarte tegels liggen, en die blijven ook zwart, die gaan naar de jaren wel wat verkleuren maar niet binnen enkele maanden, deze tegels kunnen met een poeder behandelt zijn, heeft u nog een afvalstuk van de tegel,of haal er een tegel uit of deze rondom zwart is, als u over de tegels doet met een vochtige doek, geven ze dan af,of als u de stoep een stukje met een hogedrukreiniger afspuit, en u spuit het zwart eraf, bent u bedrogen, en dan heeft u wel degelijk recht op nieuwe tegels,dan zijn het grijze tegels  die zwart gemaakt zijn, (grijze zijn namelijk niet meer zo in)maak er dan werk van, of als u een rechts bijstandsverzekering heeft schakel deze dan in.

Succes er mee.