ma
door malie Sep 23, 2015 om 16:44
Computers & telefonie

Verkoopmethode Vodafone .

Zojuist een colporteur van Vodafone in huis gehad. Mijnheer kwam met een zeer ontwijkend verhaal binnen. Het ging zogenaamd om een sterk verouderde kabelaansluiting, waardoor ik last zou hebben van storingen op de tv. Nu heb ik inderdaad af en toe storingen in het beeld sinds de overgang van UPC naar Ziggo. Het duurde nogal een poos voordat ik duidelijk kreeg waar het precies om ging. Op zich was ik wel geïnteresseerd in het aanbod van een goedkoper abonnement voor tv, internet en telefoon. Totdat ik zei dat ik er even over na wilde denken. Echter......moest ik dan toch meteen mijn handtekening zetten. Dat heb ik geweigerd, ook al verzekerde mijnheer mij dat ik nog 14 dagen bedenktijd had. Op mijn vraag waarvoor ik dan zou moeten tekenen, werd mij verteld dat zonder mijn toestemming er geen post of mail met informatie mocht worden verzonden en zij niet konden nagaan of ik wel een betrouwbare klant zou zijn (wanbetaler etc.).
Mijn vraag is, of iemand ervaring heeft met dit soort verkooppraktijken, want mijn onderbuikgevoel zegt me dat er toch wel een (gemeen) addertje onder het gras zat!

2228 21 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 23, 2015 om 16:52
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Geen adderTJE maar een klik Hier.

Blij dat u niet getekend heeft, colporteurs zijn namelijk maar op één ding uit en daarvoor verkopen ze alle mogelijke leugens, te weten: "Provisie". Ik mag hopen dat hij/zij niet een valse handtekening heeft gezet.

pi
door pieterwolters - Sep 23, 2015 om 16:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het ging al fout in de eerste 2 zinnen. Nooit zo iemand binnen laten. Als je een Vodafone aansluiting wilt hebben ga je naar hun website of een Vodafone winkel.

ma
door malie - Sep 23, 2015 om 17:16
29 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 23 sep 2015, 16:55]Het ging al fout in de eerste 2 zinnen. Nooit zo iemand binnen laten. Als je een Vodafone aansluiting wilt hebben ga je naar hun website of een Vodafone winkel.

ma
door malie - Sep 23, 2015 om 17:20
29 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op woensdag 23 sep 2015, 16:55]Het ging al fout in de eerste 2 zinnen. Nooit zo iemand binnen laten. Als je een Vodafone aansluiting wilt hebben ga je naar hun website of een Vodafone winkel.

Hij maakte zich aan de deur niet bekend als iemand van Vodafone Pieter, maar kwam binnen met een verhaal over een verouderde kabel en of hij even de aansluitapparatuur mocht zien. Ik dacht dat het iemand van de kabelexploitant was die een controlebezoek kwam brengen

edrick3
door edrick3 - Sep 23, 2015 om 17:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo malie,

Goed dat je je niet hebt laten overdonderen en dat je niet getekend hebt.
NOOIT aan de deur iets tekenen.
Neem rustig je tijd als je iets wilt, maar laat geen colporteurs hun praatje houden.
Deze sticker helpt meestal wel.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2015 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En in het vervolg, als u veronderstelt met een echte controleur van het een of andere bedrijf van doen te hebben, naar zijn legitimatie van het bedrijf vragen. En goed controleren. Geen een bedrijf stuurt trouwens zonder vooraankondiging controleurs op pad.

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 23, 2015 om 19:53
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou hierover een klacht indienen bij Vodafone.

Haha, grapje natuurlijk. Vodafone + klachten = nog minder dan niets.

ho
door hopetobehelping - Sep 23, 2015 om 20:49
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste malie,

u heeft goed gehandeld door niet te tekenen.
Als iemand zich niet netjes bekend maakt aan de deur al dan is dat allesbehalve netjes. Dat voorspelt weinig goeds voor alles wat daarna nog gaat komen. Vodafone zou ik niet aan beginnen als ik u was, als er iets mis gaat dan bent u aangewezen op de klantenservice van Vodafone en die is hopeloos.
Het was nu een colporteur blijkbaar maar wie weet is het volgende keer iemand met nog slechtere bedoelingen.

diumenge
door diumenge - Sep 23, 2015 om 22:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=malie schreef op woensdag 23 sep 2015, 17:20]
Hij maakte zich aan de deur niet bekend als iemand van Vodafone Pieter, maar kwam binnen met een verhaal over een verouderde kabel en of hij even de aansluitapparatuur mocht zien. Ik dacht dat het iemand van de kabelexploitant was die een controlebezoek kwam brengen
In het vervolg moet je iemand met zo'n verhaal sowieso niet binnen laten. Ik denk dat je 'm nog wel een keer terug ziet, beste kan je hem dan lekker buiten laten staan.

hutch
door hutch - Sep 23, 2015 om 23:01
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Malie,

u heeft fout..... en goed gereageerd.
Fout: door zo'n joker binnen te laten....
Goed: door niet te tekenen.

Dergelijke jokers zullen u van alles proberen wijs te maken en niet schuwen om te 'liegen en bedriegen'.

Maar mocht u toch mogelijk interesse hebben, vraag (eis!!) altijd eerst inzage in zijn/haar legitimatiebewijs. En dan niet zo'n flutpapiertje waar het logo (e.d.) van dat bedrijf op staat, maar het paspoort / rijbewijs / identiteitskaart enz.
Dus een ECHT legitimatiebewijs. En laat u niet in de luren leggen, met de mededeling dat een bedrijfspasje een echt legitimatiebewijs is.
Iedereen kan zo'n flutpasje namaken of zelf bedenken.
Als die colporteur niet zijn/haar ECHTE legitimatiebewijs wil laten zien: lachen en de deur dicht gooien. Bedenk wel dat die persoon wel alle gegevens van u wil hebben en hij/zij niet bereid is om zijn/haar gegevens aan u af te geven.

Hoe vaak komt het niet voor bij colportage, dat (uiteraard) alle gegevens worden verstrekt, maar dat de klant (u dus) achteraf geen idee heeft aan wie (!) u uw gegevens gegeven heeft...... Sta daar maar eens bij stil !!

Daarnaast v.w.b. Vodafone: 'bezint eer ge begint'.....
Nooit aan beginnen. U bent gewaarschuwd!
U ziet nu al hoe Vodafone haar colporteurs opleidt: veel onzin vertellen en nooit de gehele waarheid. Gaat u ook maar eens googelen op klachten bij Vodafone. Schrik niet.

Print zelf de onderstaande tekst en plak dat bij de voordeurbel:

NEE !
Commercie
Godsdiensten
Goede doelen

Géén geleur
aan mijn deur

(Uiteraard kunt u dit zelf naar eigen wens aanpassen)

aurora1
door aurora1 - Sep 23, 2015 om 23:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, heb ik geen ervaring mee want ik laat colporteurs niet binnen (ik doe de deur daarvoor niet open) en luister ook niet naar verhaaltjes aan de deur, op straat en aan de telefoon.
Overigens, wat weet zo'n colporteur nu van uw kabelaansluiting en of u die al dan niet heeft?
Gelukkig was het een colporteur en niet iemand anders die kwaad in de zin had.
Nooit zomaar opendoen voor onbekenden zou ik zeggen en binnen laten al helemaal niet.
Als u af en toe storingen heeft kunt u op de site van Ziggo kijken of er een storing is,algemeen of in uw postcodegebied, en anders zelf met Ziggo daarover contact opnemen.
Gelukkig heeft u niets getekend en inderdaad is het hopen dat er geen valse handtekening gezet is.
Kijk anders ook nog even op de site van Opgelicht klik hier en dan even in het zoekvakje invullen: babbeltrucs.

hutch
door hutch - Sep 23, 2015 om 23:05
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Mocht u die tekst op uw deur plakken en er wordt toch aangebeld voor een van die onderwerpen, dan is dat aanbellen het bewijs dat degene die aanbelt totaal geen respect heeft voor uw mening/wil.

Waarom zou u dan wel respect tonen voor die joker die aanbelt......

costnix
door costnix - Sep 24, 2015 om 04:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@hutch
Ik heb ooit een emmertje water over een colporteur gegooid, die voor de vierde keer bij mij aanbelde, ondanks de sticker die al jaren en jaren op mijn voordeur prijkt.

ma
door malie - Sep 24, 2015 om 10:55
29 Antwoorden / 3 Vragen

Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties en adviezen. Ik zal ze zéker ter harte nemen. Rest mij nog de vraag wat er gebeurd zou zijn als ik wél getekend had. Had ik dan aan een abonnement vastgezeten? Hoe werkt dat dan precies?

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2015 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had dan 14 dagen de tijd gehad om het op te zeggen. Maar veel verstandiger is nooit tekenen, ook niet om zogenaamd te bevestigen dat u iets toegestuurd wilt hebben.

wilcovv
door wilcovv - Sep 24, 2015 om 13:06
40 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb laatst ook nog 2 van die gladde jongens aan de deur gehad.
(ondanks mijn zeer echte kassa-nee sticker)
Beide een map onder de arm en begon gelijk met een hand te willen geven en of hij even wat mocht vragen over de TV. (wat voor rare jehova's nu weer??)
Ik wilde er niks van weten, maar dat moet je uiteraard wel 6 keer duidelijk maken en dan maar de deur dicht doen.
Ik snap werkelijk waar niet dan een groot bedrijf als Vodafone zich nog hier mee bezig houdt.
Denken ze nu echt dat ze de TV-consument hier een plezier mee doen?

Beter is zoals Reggefiber/KPN/Ziggo tegenwoordig doen...
ze mailen/sturen een kaartje dat ze met een informatie-bus/tentje in jouw buurt zijn voor als je info wilt over glasvezel enzo.
Dan kan jezelf de keuze maken om daar even 'vrijblijvend' langs te gaan.
Ze weten inmiddels wel hoe het zo beter kan hoor.

ma
door malie - Sep 24, 2015 om 13:29
29 Antwoorden / 3 Vragen

@Tijger. Ik begrijp werkelijk niet waar die handtekening dan voor nodig is. Het is natuurlijk onzin dat ik moet tekenen voor het toesturen van informatie. Dus ik neem aan dat ik dan tóch teken voor een contract, wat ik vervolgens binnen 14 dagen weer kan opzeggen? Ik heb er in elk geval van geleerd dat ik NIEMAND meer binnen moet laten voordat ik aan de deur eerst duidelijk heb waar ze precies voor komen.

zoekster
door zoekster - Sep 24, 2015 om 13:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=malie schreef op donderdag 24 sep 2015, 13:29]@Tijger. Ik begrijp werkelijk niet waar die handtekening dan voor nodig is. Het is natuurlijk onzin dat ik moet tekenen voor het toesturen van informatie. Dus ik neem aan dat ik dan tóch teken voor een contract, wat ik vervolgens binnen 14 dagen weer kan opzeggen? Ik heb er in elk geval van geleerd dat ik NIEMAND meer binnen moet laten voordat ik aan de deur eerst duidelijk heb waar ze precies voor komen.
Ja, u tekent dan toch voor een contract, waarbij u gebruik mag maken van uw herroepingsrecht om het contract te ontbinden.

Voor het toesturen van informatie hoeft u nooit te tekenen. Dat is een truc. Die colporteurs worden afgerekend op het aantal aanmeldingen, dus ze doen echt alles om u een overeenkomst aan te smeren. Dat er later weer zoveel mensen gebruik maken van hun herroepingsrecht zal ze verder een zorg zijn.

ma
door malie - Sep 24, 2015 om 13:43
29 Antwoorden / 3 Vragen

@Wilcovv. Een gladde jongen inderdaad. Eerst één en al vriendelijkheid en paaien (oh mevrouw wat hebt u een mooie tuin en houdt u die zelf nog bij? Respect hoor. En....Wat hebt u een prachtige kat etc.) . Nadat het hem duidelijk werd dat ik écht niet wilde tekenen, zakte de vriendelijkheid meteen aanzienlijk. Bij het vertrek nog een opmerking van "Nou, dan gaat u maar fijn naar die beeldstoringen op de tv zitten kijken, want dat blijft zo hoor".

Ach...valt allemaal reuze mee en ik kan er wel mee leven......

ma
door malie - Sep 24, 2015 om 13:50
29 Antwoorden / 3 Vragen

@Zoekster.Dát vermoeden had ik ook al ja. Enfin.....blij dat ik niet getekend heb en op mijn hoede was.

zoekster
door zoekster - Sep 24, 2015 om 13:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Over die beeldstoringen, daar kunt over klagen bij de provider. Heeft u wel goede kabels? Daar valt vaak nog veel mee te bereiken.