ma
door marco87 Apr 15, 2014 om 15:25
Geldzaken & recht

Verkoper wilt rentevergoeding

Hallo,

ik ben samen met mijn vriendin een huis aan het kopen, voorlopig koopcontract is getekend en tijdens het tekenen hebben wij het met de makelaar gehad over de datum van overdracht deze stond in het contract op 9 mei, door het aanvragen van een starterslening en het regelen van de hypotheek wouden wij de datum van overdracht aanpassen naar eind mei, de makelaar vertelde ons echter dat deze datum een soort van formaliteit is en eigenlijk altijd zonder problemen iets kan worden uitgesteld.

Met dat antwoord zijn wij akkoord gegaan en hebben het voorlopig koopcontract getekend, nu hebben wij gister contact gehad met de makelaar om de overdracht uit te stellen door wat problemen met de bank waardoor we nu bij een andere hypotheek verstrekker bezig zijn.
Deze gaf al aan dat wij het beste de datum naar eind mei zetten zodat er genoeg tijd is om alles rond te krijgen.

Nu hebben wij antwoord van de makelaar dat de verkopende partij heeft aangegeven dat hij een rentevergoeding wilt van 4% op jaarbasis voor elke dag dat de woning later dan 9 mei wordt getransporteerd.

Kan iemand ons vertellen wat dit precies betekend?

4866 9 Rapporteer

me
door mein33 - Apr 15, 2014 om 17:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=marco87 schreef op dinsdag 15 apr 2014, 15:25]Hallo,

Nu hebben wij antwoord van de makelaar dat de verkopende partij heeft aangegeven dat hij een rentevergoeding wilt van 4% op jaarbasis voor elke dag dat de woning later dan 9 mei wordt getransporteerd.

Kan iemand ons vertellen wat dit precies betekend?

De verkopende partij wil wel meewerken aan het uitstel van de overdracht van de woning, alleen wil hij het renteverlies over de uitgestelde dagen niet voor zijn rekening nemen.
Bij een koopprijs van € 200.000,00 zou u een rente vergoeding van € 22.00 per dag moeten betalen. Als het gaat om uitstel van max. 3 wkn. dan kost het u € 460.00.
Ik zou hier alleen in meegaan als ik de woning heel erg graag wil hebben en zeker weet dat de hypotheek ook daadwerkelijk zal worden verstrekt, anders heeft u kosten gemaakt waar u uiteindelijk niets aan heeft.

Naar ik mag hopen heeft u een "voorlopig" koopcontract getekend met ontbindende voorwaarden, zodat u bij het niet krijgen van de hypotheeklening kosteloos van de aankoop af kan.

ma
door marco87 - Apr 15, 2014 om 17:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties, ik snap de verkopende partij ook wel. Was gewoon benieuwd wat het nu precies betekend, waarvoor dank!
(klein puntje ik huur nu samen met mijn vriendin en voor ons zullen de woonlasten naar beneden gaan, dus echt voordeel hebben wij er ook niet aan.)

Net ook bevestiging gekregen van de makelaar dat het dan om ongeveer 20 euro per dag zou gaan.

Nogmaals dank.

marcel75
door marcel75 - Apr 15, 2014 om 17:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

U hebt met de verkoper afgesproken om op 9 mei de woning af te nemen en de koopprijs te betalen. Nu krijgt de verkoper zijn geld later en moet dus ook langer zijn lasten doorbetalen. En dat terwijl u voordeel hebt; uw woonlasten gaan immers later in.

Verkoper is dus bereid om af te wijken van de afgesproken datum, maar wil het verlies/de schade die hij hierdoor leidt, op uw bordjes neerleggen. Dit is overigens zeer gebruikelijk.

Een beroep op een ontbindende voorwaarde is lang niet altijd kostenloos. Een notaris mag kosten in rekening brengen als de koop ontbonden wordt.

Daarnaast is de kans klein dat u nu nog met succes een beroep op die voorwaarde kunt doen. U hebt immers al de nodige offertes ontvangen.

Ja
door JanvanAlles - Apr 15, 2014 om 17:44
329 Antwoorden / 1 Vragen

Mee eens. Het is niet de verantwoording van de verkoper dat u vertraging oploopt met het rondkomen van de financiering. U heeft een deal waar de verkoper niet het slachtoffer van mag worden. Die kosten zijn dan ook terecht. De verkoper hoeft niet de dupe te worden van zaken die u nog niet rond heeft immers mag hij verwachten dat u uw zaakjes rond heeft.

Ja
door JanvanAlles - Apr 15, 2014 om 17:47
329 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marco87 schreef op dinsdag 15 apr 2014, 17:42]Bedankt voor de reacties, ik snap de verkopende partij ook wel. Was gewoon benieuwd wat het nu precies betekend, waarvoor dank!
(klein puntje ik huur nu samen met mijn vriendin en voor ons zullen de woonlasten naar beneden gaan, dus echt voordeel hebben wij er ook niet aan.)

Net ook bevestiging gekregen van de makelaar dat het dan om ongeveer 20 euro per dag zou gaan.

Nogmaals dank.

Nou, 20 euro per dag is bepaald niet onoverkomelijk. Nu zorgen dat de boel snel rond is want anders kost het u vele malen meer dan 20 euro per dag.
Succes.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 15, 2014 om 19:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=marco87 schreef op dinsdag 15 apr 2014, 17:42]Bedankt voor de reacties, ik snap de verkopende partij ook wel. Was gewoon benieuwd wat het nu precies betekend, waarvoor dank!
(klein puntje ik huur nu samen met mijn vriendin en voor ons zullen de woonlasten naar beneden gaan, dus echt voordeel hebben wij er ook niet aan.)

Net ook bevestiging gekregen van de makelaar dat het dan om ongeveer 20 euro per dag zou gaan.

Nogmaals dank.
Alleen is er nog 1 punt de rente aftrek van verkoper gaat dus gewoon door op de betaalde rente van .Hij heeft dus rekening te hoeden hiermee en zal dat in mindering moeten brengen van zijn eis.

marcel75
door marcel75 - Apr 15, 2014 om 19:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Verkoper moet helemaal niets. 4% Is nog heel schappelijk als schadevergoeding. Als verkoper zijn poot stijf zou houden en vanaf 9 mei de contractuele boete zou opeisen, is TS een veelvoud kwijt. Verkoper doet dus al het nodige water bij de wijn.

En daarbij komt ook nog eens dat je niet weet of verkoper renteaftrek geniet over de hele koopprijs of over een deel.

me
door mein33 - Apr 16, 2014 om 10:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 15 apr 2014, 19:39] Als en vanaf 9 mei de contractuele boete zou opeisen, is TS een veelvoud kwijt.

@marcel75,
Naar ik begrijp uit de topic van Ts is er verlenging aangevraagd omdat Ts de hypotheekverstrekking niet rond kreeg en deze nu alsnog via een andere financier tracht te krijgen.

Het niet krijgen van een hypotheek maakt, hopelijk, deel uit van de ontbindende voorwaarden en dan is de door u geopperde contractuele boete niet van toepassing.

marcel75
door marcel75 - Apr 16, 2014 om 10:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@mein,
Dan moet het beroep op de ontbindende voorwaarde wel gehonoreerd worden door de verkoper. Als je bijvoorbeeld een offerte krijgt van bank A, maar de rente bevalt je niet en die van bank B maar daarvoor moet je opnieuw een traject door, dan kun je geen beroep meer doen op de ontbindende voorwaarde voor de financiering. Je kon immers een financiering krijgen.

Ook als bank A in jouw ogen te langzaam werkt en je daarom overstapt naar bank B, wil dat nog niet zeggen dat je geen financiering kunt krijgen.

Voor het inroepen van de ontbindende voorwaarde van de financiering staat ook een uiterste datum genoemd. Die is, in de regel, nooit gelijk aan de afgesproken datum van overdracht. Verkoper had dus ook kunnen zeggen dat hij aan 9 mei vasthield. Zou TS op die dag de woning niet af nemen, dan zou verkoper zeker wel de contractuele boete, naast schadevergoeding, kunnen inroepen. En dan loopt het aardig op.