ha
door hawkm Oct 30, 2014 om 14:35
Geldzaken & recht

Vermogen

Geachte,

Stel dat ik €4500 in materiële vermogen heb (bijvoorbeeld een auto, wat geld, en wat goud). Ik heb daarnaast van de uitkeringsinstantie €1000 geleend, dit heb ik dus als schuld. Ik krijg een WWB uitkering. Vermogensgrens is €5850

Op de website van de gemeente Amsterdam staat: "Schulden worden van uw vermogen afgetrokken."

Bedoelen ze hiermee:

1. €4500 - €1000 = €3500 vermogen?

En ik mag de €1000 geleende geld gewoon per maand terug betalen zoals ik nu doe. En bij elke betaling van bijvoorbeeld €100 word mijn vermogen hoger? Bijvoorbeeld; na 3 maanden €100 te hebben terug betaald, is mijn vermogen nu €4500 - €700 schuld = €3800 vermogen.

of

2. Van de €4500 moet de €1000 eerst terug betaald worden aan de uitkeringsinstantie, waarna de vermogen €3500 is?

Bedankt.

1775 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 14:43
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Wat zegt de WWB of uw ambtenaar hiervan?

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat goud? Heeft u het over ern kettinkje of zo? Dat is geen vermogen. Of heeft u een baar(tje) goud?

En als de vermogensgrens € 5.850 is dan doen uw sommetjes er toch niet toe?

ha
door hawkm - Oct 30, 2014 om 15:10
17 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 okt 2014, 15:01]Wat goud? Heeft u het over ern kettinkje of zo? Dat is geen vermogen. Of heeft u een baar(tje) goud?

En als de vermogensgrens € 5.850 is dan doen uw sommetjes er toch niet toe?

Over ketting, oorbellen, armbandjes. Dat was ook een voorbeeld bedrag alleen omdat ik wil weten wat ze nou eenmaal bedoelen met dat een schuld wordt afgetrokken. Wat ik dus denk is nummer 1, mijn moeder denkt nummer 2.

Bedankt

ha
door hawkm - Oct 30, 2014 om 15:34
17 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 okt 2014, 15:21]Zoals gezegd die sieraden tellen niet mee.

Dus als u aan geld plus een auto € 4.500 hebt en daarnaast ern schuld van € 1.000, hebt u ern vermogen van € 3.500.

En elke keer als u iets aflost van die schuld, en uw geld en auto blijven gelijk hebt u een beetje meer vermogen.

Ok duidelijk, bedankt voor de informatie. Ik ben een tijdje al bezig met het opzoeken of bijvoorbeeld een gouden ketting als vermogen wordt gezien of niet. Staat dat ergens nog vastgelegd? Ik kan namelijk niets vinden hierover.

Bedankt

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 15:37
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn gouden kettingen en gouden kettingen. Het kan een familie erfstuk zijn wat € 100.000 (of meer) waard is of een paar honderd euro. Waar heb je het over?

ha
door hawkm - Oct 30, 2014 om 15:49
17 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 30 okt 2014, 15:37]Er zijn gouden kettingen en gouden kettingen. Het kan een familie erfstuk zijn wat € 100.000 (of meer) waard is of een paar honderd euro. Waar heb je het over?

Paar honder euro.

mahadma
door mahadma - Oct 30, 2014 om 15:51
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Dus geen vermogen.

ha
door hawkm - Oct 30, 2014 om 16:05
17 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 30 okt 2014, 15:51]Dus geen vermogen.

Goed om te horen. Bedankt. Kan ik daar ergens wat over vinden, waar het is vastgesteld?

Bedankt

gompy2
door gompy2 - Oct 30, 2014 om 17:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 okt 2014, 16:12]
Dat betekent niet dat het verstandig is u helemaal vol te hangen als u met uw bijstands ambtenaar spreekt. Maar dat is logisch.;-)
Tegenwoordig haal je het eind van de straat niet eens als je je met goud gaat behangen en naar buiten durft te gaan
Als je de knop van de buitendeur nog in je handen hebt ben je al 6 keer besprongen...

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tik op Google "recht op bijstand" in en u kunt er over lezen.

Als u een uitgebreiede juwelencollectie hebt, gelden natuurlijk andere regels, maar persoonlijke sieraden zijn dus geen vermogen.

Dat betekent niet dat het verstandig is u helemaal vol te hangen als u met uw bijstands ambtenaar spreekt. Maar dat is logisch.;-)

ro
door ron530 - Oct 30, 2014 om 17:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Uw "vermogen" a 4500 euro ligt veel lager dan de gestelde grens van 5850 euro. U heeft ook nog eens een schuld van 1000 euro die uw "vermogen" negatief beïnvloed, totaalplaatje is nu 3500 euro. Pas als u de lening heeft afgelost komt het totaalplaatje weer op 4500 euro. Bij de aanvraag van een WWB uitkering moet u formulieren invullen waaronder bezit van spaargeld, auto, boot e.d. gemeld moeten worden sieraden en inboedel tellen niet mee tenzij u de originele nachtwacht van Rembrandt aan de muur heeft hangen natuurlijk.

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals gezegd die sieraden tellen niet mee.

Dus als u aan geld plus een auto € 4.500 hebt en daarnaast ern schuld van € 1.000, hebt u ern vermogen van € 3.500.

En elke keer als u iets aflost van die schuld, en uw geld en auto blijven gelijk hebt u een beetje meer vermogen.

jo
door joentje1978 - Oct 30, 2014 om 21:53
367 Antwoorden / 6 Vragen

Al zou u thuis voor 25000,00 EURO aan gouden sierraden hebben liggen, wie weet dat?

Met een auto is dat anders, die staat geregistreerd en men kan dat dus natrekken.