ja
door jacques_1 Aug 4, 2006 om 21:09
Geldzaken & recht

Vernieling door wassjop

Gisteren donderdag 3 augustus 2006 heb ik de overtrek van de bank een
wasbeurt gegeven in een grote wasmachine van de Wassjop, Gasthuisring
in Tilburg. Halverwege kwam ik er achter dat ondanks dat ik
wasprogrmamma 2, bontwas 60 graden, had ingesteld de temperatuur op het
display niet boven de 25 graden uitkwam en verder dat er geen volledig
wasprogramma van voorwas en hoofdwas werd gedraaid. Mijn was, was dan
ook niet schoon. Ik heb hiervan melding gemaakt. Bleek dat de boiler
die het warme water aan de wasmachines geeft, niet goed stond
ingesteld. Ook de wasmachine was niet goed ingesteld. Dus de fout van
de Wassjop of hun installateur of wasmachineleverancier. De
eigenaar/zaakvoerder Partick van de(r) Pol boodt aan de overtrek dan
voor mij nog een keerlater als was te draaien, nadat gebleken was dat
niet binnen het uur het euvel aan de boiler verholpen kon worden.

Vandaag, 4 augustus 2006, heeft hij die overtrek alsnog een wasbeurt
gegeven en heeft hij die na wat over en weer gebel, bij mij afgeleverd.

Na controle of de vlekken uit het zitvlak van de overtrek waren
verdwenen is hij weggegaan. De grote vlekken van het zitten met soms
schoenen op de bank waren verdwenen, twee hardnekkige vlekjes niet,
maar die hebben er voor de vorige wasbeurt ook al opgezeten.

Bij het plaatsen van de bankovertrek over de bank bleek die bij het
zitvlak en aan de onderkant van de rugleuning niet perfect meer te
passen. Het geheel was en bleef verkreukeld. Bij het plaatsen had ik al
opgemerkt dat de voering op een plaats was gesmolten. Bij nadere
inspectie nadat gebleken was dat de stof niet glad trok, wat die anders
wel doet, bleek dat de voering op meerdere plaasten was gesmolten. Deze
gesmolten voering heeft dus de dekstof aan de zichtzijde doen krimpen
en verkreukelen. Het geheel is niet glad te trekken en past ook niet
meer op de bank zoals oorspronkelijk; je kon dan delen van het zitvlak
in de zijkant van de bank steken en de zaak glad strijken.

Ik heb direct telefonisch gereclameerd. Hij beriep zich op een
mededeling in de zaak dat de directie niet aansprakelijk is voor
schade. Verder was hij na enige discussie niet bereidt schade, geheel
of gedeeltijk te vergoeden.

Een bezoek brengen aan de zaak en mijn klacht nog een keer voorleggen
lijkt mij geen haalbare kaart, daar ik ook alleen moet gaan. Ik ben
eerlijk gezegd ook bang voor de man en denk ook niet verbaal verhaal te
kunnen halen bij hem.

Ik acht hem schuldig aan de beschadiging.

Hij heeft in de telefoongesprekken tot twee keer toe gezegd dat hij de
overtrek heet heeft gedroogd in de droogmachines. Ik heb hem voor deze
twe telefoongesprekken zelf nog een keer gebeld met het verzoek de
overtrek niet heet te drogen.

Blijkt hij dat toch gedaan te hebben.

De afdruk van de droogtrommel is in de voering gesmolten!!!!!

Mijn bankovertrek is zichtbaar beschadigd. Geld vor een nieuwe heb ik
niet. Ik had er zeker op gerekend dat na reiniging ik deze overtrek
weer een aantal jaren zou kunnen gebruiken; niet dus, want deze is
flink beschadigd.

Kan ik de Wassjop aansprakelijk stellen en de schade aan de bankovertrek en vergoeding claimen voor een nieuwe?

Met vriendelijke groet,

Jacques Willemen

2345 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 5, 2006 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard kunt u deze wasserij of stomerij voor de schade aanspreken, maar doe dat bij voorkeur schriftelijk en onder overleggen van een kopie van de aankoopbon van de overtrek. Van de A.V.B.-verzekering van de wasserij ontvangt u dan een vergoeding op basis van dagwaarde en dat wil zeggen dat afschrijving nieuw voor oud in mindering wordt gebracht voor ouderdom en slijtage.
Het drogen van de overtrek en daardoor aantasten van de overtrek is een onrechtmatige daad en leveringsvoorwaarden die door de wasserij worden gehanteerd, waarbij die aansprakelijkheid wordt uitgesloten zijn jegens consumenten onredelijk bezwarend en kunnen door de rechter dus nietig worden verklaard of terzijde worden geschoven.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2006 om 09:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kreukelen door wassen zal wel vertrekken, maar de hete lucht van de wasdroger maken de vullling kapot, wat stond in het  wasvoorschrift, hij heeft wegens defekt het van U overgenomen en dus is verantwoordelijk voor drogen op te hoge temperatuur, ik vind 60 wassen ook vrij hoog... ik doe liever 40 wegens krimpen, en die vulling nog?

Bij Ikea is er altijd een duidelijk instuktie bij, en die zijn betaalbaar, en mogen tot 40 gewassen en niet gedroogt worden, U wilde op 60 en dan vervalt ook het kouder drogen, dus of U sterk staat, op 40 wassen betekend voorzichtig, en 60 mag meestal ook gewoon gedroogt worden!

ve
door verwijderd - Aug 5, 2006 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Het bankje heb ik ooit gekregen van een vriendin, dus geen aankoopbon.

De overtrek was op zich nog goed; elk jaar een wasbeurt en die had,
mijn voorzichtige en zuinige levenswijze in ogenschouw genomen, nog
eens tien jaar meegekunnen. Ik heb een uitkering, dus ik trek niet
zomaar 100 euro's of meer uit de portomnonne voor een nieuwe.

Ik zal de man aansprakelijkstellen.

Je laatste alinea begrijp ik niet goed.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2006 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Het wasvoorschrift staat 60 graden toe.

Over machinedrogen staat er niet zoveel behalve een teken met de woorden "no thumble".

Hij is de wasserettehouder dus ik mag van hem verwachten dat ie ook iets van dat vak verstaat.

Ik stel de man aansprakelijk. Hij heeft het inderdaad overgenomen uit
service en voor zijn goeie naam, maar die laatste gooit ie zo te
grabbel.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2006 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je op 40 graden wast krimpt het minder dus beter passen, en meestal mag je 60 graden artikelen warm drogen..

vraag je vriendin eens waar gekocht, Ikea heeft jarenlang nog nalevering, en geen merkje gevonden, ook geen wasvoorschrift?

ve
door verwijderd - Aug 5, 2006 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Thumble, weer een engels woord, shit,  maar die 60 stond er en dat zag ik niet zo snel, maar niet iedereen weet goed nederlands en op mijn werk heb ik geen woordenboek, er is ook een symbool voor wasdrogers, en thumble geen idee wat dat was, en nu dus wel.

Het wasvoorschrift met symbolen is door iedereen die geen talen beheerst te lezen, dus ook Russen en Chinezen weten dat!

ve
door verwijderd - Aug 5, 2006 om 12:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

No tumble betekent geen droogtrommel. In een droogtrommel drogen is in het engels: to tumble dry.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 5, 2006 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

De laatste alinea gaat over de leveringsvoorwaarden die de meeste wasserijen en stomerijen hanteren. Daarin kan een exoneraiebeding zijn opgenomen, waarin de wasserij de aansprakelijkheid op voorhand al uitsluit. Dat is in strijd met het wetboek omdat het onredelijk bezwarend is voor consumenten en kan dus om die reden door de rechter terzijde worden geschoven.

ve
door verwijderd - Jan 30, 2007 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem zit in het drogen. Of je nou op 40 of 60 graden wast maakt niet zo gek veel uit. De wasserette is aansprakelijk, maar geeft geen krimp;-) Dat wordt naar de rechter. Lijkt me voor u geen goed idee. Leg de schade aan uw inboedverzekering voor en zeg dat u de overtrek zelf ( doordat u de droger zelf ( menselijke fout) verkeerd in de wasserette hebt ingesteld. Niet eerlijk tegenover uw verzekeraar, maar dat zijn zelf ook oplichters. Succes!