ro
door roy69 Oct 17, 2014 om 20:27
Computers & telefonie

Verplicht abonnement Caiway?

Geachte heer/mevrouw,
In het verzorgingsgebied in mijn woonplaats gaat de netbeheerder (cogas) met een andere provider in zee. Wij (inwoners) worden verplicht om met deze provider (caiway) een abbonnement te sluiten, dmv een brief van deze provider.
Het kan toch niet zo zijn dat je verplicht wordt om te wisselen van provider? Ik ben al jaren lid van ziggo, en dat bevalt me zeer goed. Ik wil niet wisselen.
Kan iemand me hierin raad geven?

8991 14 Rapporteer

helediepezucht
door helediepezucht - Oct 17, 2014 om 20:34
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben bang dat je niet veel keus hebt, ik heb het ooit eens meegemaakt met telefonie en ik kon echt op mijn kop gaan staan, van alles en nog wat geprobeerd, maar ik moest verplicht mee. Volgens de wet heb je volgens mij wel het recht om dan je abonnement op te zeggen.

groetjes

emcede
door emcede - Oct 17, 2014 om 20:45
960 Antwoorden / 4 Vragen

A. Wacht eerst maar eens rustig af. De hele regio is over Cogas heen gevallen en er zijn al kamervragen gesteld. Je bent niet de enige. Hou de berichtgeving in de gaten.
B. Verander je wachtwoord, want zo te zien heb je als onderwerp van je vraag je wachtwoord ingevuld. Vraag ook de redactie (link onderaan) om het onderwerp te veranderen.

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2014 om 21:08
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ben bang dat iedereen gewoon over moet stappen. Tubantia. Ook al worden er kamervragen gesteld, heb daar zelf niet veel vertrouwen in maar, zoals @emcede al schrijft: hou het nieuws in de gaten, dat is de enige manier om goed op de hoogte te blijven over dingen die veranderen.

edrick3
door edrick3 - Oct 17, 2014 om 21:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo roy69,

Caiway wordt de nieuwe aanbieder voor internet, televisie en telefonie

Vanaf januari 2015 levert Caiway de digitale televisie-, internet- en telefoniediensten via het kabelnetwerk van Cogas Kabel Infra B.V. Dit omdat de samenwerking tussen Cogas Kabel Infra B.V. en Ziggo is beëindigd. Sinds 1 juli 2014 biedt Caiway al het basisabonnement voor radio en televisie (TV Standaard) in het Cogas-gebied aan.

Cogas Kabel Infra B.V. is op zoek gegaan naar een partner die de dienstverlening zowel over het glasvezelnetwerk als over het kabelnetwerk kan aanbieden. Caiway is in Nederland de enige aanbieder die op grote schaal hiervoor de capaciteit en kennis in huis heeft. Daarom heeft Cogas Kabel Infra B.V. gekozen voor Caiway als partner.

‘We hebben er alle vertrouwen in dat Ziggo en Caiway ervoor zorgen dat bewoners in Twente weinig zullen merken van de overgang naar Caiway. Natuurlijk blijven zij gewoon gebruikmaken van het kabelnetwerk van Cogas’, aldus Piet Grootenboer, directeur van Cogas Kabel Infra B.V.

Klanten van Caiway en Ziggo worden per brief geïnformeerd over de overgang en wat dit voor hen specifiek betekent.

Hier leest u meer over de overgang naar Caiway.

En ja, dat kan dus zomaar.

Kijk ook even bij dezelfde vraag hier.

Met vr.gr.

ro
door roy69 - Oct 17, 2014 om 21:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste edrick3,
Zo te lezen heeft u een connectie met caiway of cogas, maar dat te zijde.
Het kan niet zo zijn dat cogas het alleen recht heeft in hun verzorgingsgebied ( machtmisbruik). In europa worden allerlei bedrijven op hun vingers getikt die het zelfde doen.
Cogas kan wel zo mooi commerciële verhaaltje doen maar het punt is dat cogas en caiway bij de zelfde moeder maatschappij horen ( riekt naar belang verstrelleling)

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2014 om 21:53
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@roy69, denk niet dat bovenstaand forumlid iets met caiway of cogas te maken heeft, maar ik vind het wel iets waar jullie in dat gedeelte van het land sterk moeten maken bij de (wat ik dan lees) mededeling dat men zelf de kastjes moet aansluiten. Zij dwingen jullie tot overstap: ga voor mijn part een petitie starten: maar dwing die toko dat ze ook iedereen zelf moeten (helpen) met aansluiten van dat kastje. Er zullen best ouderen tussen zitten die er geen kaas van gegeten hebben. (En ook niemand hebben om het te doen). Of het belangenverstrengeling is: ik weet het niet, denk het eigenlijk ook niet; is waarschijnlijk uit hun oogpunt economischer: lees geld = inkomsten.

Cookies
door Cookies - Oct 17, 2014 om 22:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Artikel over de gestelde kamervragen KLIK

kl
door klaag_meneer - Oct 19, 2014 om 09:13
26 Antwoorden / 0 Vragen

De kamer vragen laten duidelijk zien dat Eddy van Hijum en Agnes Mulder van het CDA geen enkel idee van zaken hebben.

1. Bent u er van op de hoogte dat tienduizenden bestaande ZIGGO-abonnee’s in Twente, die jarenlang hun vaste telefoon- en internetaansluitingen via de COGAS-kabel bij ZIGGO hadden ondergebracht, door COGAS min of meer verplicht worden om over te stappen naar CAIWAY als zij een vaste telefoon- en internetaansluiting via de kabel willen houden (TC Tubantia, 16 oktober 2014)?

Alle inwoners van Nederland hebben maar 1 keuze voor de aanbieder via de kabel en er veranderd niets in de situatie. Voorheen had je maar 1 keuze "Ziggo" en straks heb je enkel "Caiway" als keuze. Ondanks de samenvoeging van Ziggo/UPC is het openstellen van hun netwerk niet als eis gesteld. Recent heeft KPN deze discussie ook gestart: http://tweakers.net/nieuws/98986/kpn-wil-verplichting-om-concurrenten-toegang-te-geven-van-tafel.html

2. Bent u er van op de hoogte dat de keuze op het nieuw aangelegde glasvezelnet voor alle klanten vooralsnog eveneens beperkt is tot CAIWAY, en dat pas in de loop van 2015 alternatieven op glasvezel ontstaan?

COGAS is een commercieel bedrijf de wetgever kan deze niet verplichten haar diensten met derden te delen.

3. Vindt u het gewenst dat een netwerkbeheerder de keuze voor een provider op deze wijze aan de klant oplegt? Bent u bereid om de Autoriteit Consument en Markt (ACM) te vragen in hoeverre het belang van de klant hiermee wordt geschaad?

Je hebt volgens de overheid genoeg keuze. ADSL/VDSL is overal beschikbaar met ruime keuze in aanbieders.

4. Welke mogelijkheden heeft u om een grotere keuzevrijheid voor de klant af te dwingen, bijvoorbeeld door te eisen dat een verplichte overstap naar Caiway op de reguliere kabel pas aan de orde kan zijn als er alternatieven voor deze provider via de glasvezel beschikbaar zijn?

Waarom via glasvezel? Kabel zou gewoon open moeten zijn.

5. Op welke wijze is de onafhankelijkheid van de netwerkbeheerder bij de selectie van providers in het huidige stelsel gewaarborgd? Acht u die waarborgen afdoende met het oog op het klantbelang?

COGAS is een van de weinige partijen die niet provider is naast netwerkbeheerder, zoals bijvoorbeeld Ziggo/UPC of KPN.

De vragen laten duidelijk zien dat de 2de kamer leden op zoek zijn naar zieltjes voor de CDA maar totaal geen idee hebben van de realiteit. Persoonlijk vind ik dat het kabel netwerk net zo open moet zijn als het telefoonnetwerk maar in de afgelopen jaren heeft de 2de kamer hier geen enkele actie op ondernemen en zelf nu gaan ze lopen verwijzen naar het glasvezel netwerk welke open moet zijn. Terwijl glasvezel commercieel is aangelegd en het kabel netwerk met publiek geld.

Caiway verplicht niemand je hebt nog steeds de keuze om via ADSL/VDSL internet te nemen.

lo
door loesje53 - Oct 25, 2014 om 23:24
9 Antwoorden / 4 Vragen

In de gemeente Heumen is Caiway de enige aanbieder op de coax kabel. Caiway heeft glasvezel (laten) aanleggen en is nu de enige aanbieder op het glasvezelnet. Bij de standaard glasvezelpakketten die Caiway aanbiedt blijft de coax in gebruik voor TV en gaan alleen internet en telefoon via de glasvezel. Wij zijn niet op de coaxkabel aangesloten maar hebben nu wel glasvezel. Wij hebben dus alles via de glasvezel. Of en wanneer het glasvezelnet voor andere aanbieders beschikbaar komt is niet bekend. Caiway heeft de investering aangedurfd een 4-tal dorpen van glasvezel te voorzien. Niet zo vreemd dat Caiway dan (voorlopig?) de enige aanbieder blijft.

tenormin
door tenormin - Oct 25, 2014 om 23:38
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@loesje. Is toch voor de betreffende bewoners een behoorlijk nadeel: e-mail adressen veranderen, ADSL is veel trager (heb ik zelf) en zoals, als U de uitzending heeft bekeken van Kassa, is het voor de inwoners gewoon geen prettige zaak. Dus zoals u het ietwat bagatelliseert, ja kan, maar de meesten zijn het toch niet met u eens, hoor. Ze willen gewoon bij Ziggo blijven.

door 1953 - Oct 26, 2014 om 02:25
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dit is de ware reden van de relatiebeëindiging per 1 januari 2015:

"Cogas vroeg te hoge huurprijs voor kabel aan Ziggo

22 Okt. '14 Ziggo wilde graag op de kabel blijven in het Cogas-gebied, maar Cogas vroeg daar te veel geld voor. Dat blijkt uit een intern document van Ziggo.
In het document geeft Ziggo aan dat er lang onderhandeld is over de prijs. Ziggo trok zich terug uit de onderhandelingen toen Cogas vast bleef houden aan een forse prijsverhoging voor de huur van de kabel. Ziggo mocht van Cogas wel blijven maar moest dan wel gebruik maken van het glasvezelnetwerk. Ziggo wil dat niet omdat ze de diensten niet via glasvezel kan leveren. Als ze dat wel willen wordt het leveren te duur.
Bron: RTV oost nieuws
Lees ook : Aandeelhouders Cogas met spoed bijeen over ophef nieuwe provider CaiWay"
Bron: Coax.nl Coax.nl

kl
door klaag_meneer - Oct 26, 2014 om 08:30
26 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 25 okt 2014, 23:38]@loesje. Is toch voor de betreffende bewoners een behoorlijk nadeel: e-mail adressen veranderen, ADSL is veel trager (heb ik zelf) en zoals, als U de uitzending heeft bekeken van Kassa, is het voor de inwoners gewoon geen prettige zaak. Dus zoals u het ietwat bagatelliseert, ja kan, maar de meesten zijn het toch niet met u eens, hoor. Ze willen gewoon bij Ziggo blijven.

Als Ziggo een beetje coulant zou zijn kunnen ze hun oud klanten toch een gratis e-mail adres bieden.

Cookies
door Cookies - Oct 26, 2014 om 09:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=klaag_meneer schreef op zondag 26 okt 2014, 08:30]
Als Ziggo een beetje coulant zou zijn kunnen ze hun oud klanten toch een gratis e-mail adres bieden.

En waarom zou Ziggo zo coulant moeten zijn? Zie daar geen enkele reden toe. Betrokkenen hebben 2 maanden de tijd om hun zaken v.w.b. de e-mailadressen te regelen, lijkt mij ruim voldoende.

wi
door wierden76 - Oct 31, 2014 om 20:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi geregeld weer in Nederland die zogenaamde vrije integrale marktwerking. Het werkt voor geen meter. In Wierden hebben we al glas (Reggefiber) en wil je een alles in 1 pakket van Caiway (de glas versie dus met het TV signaal dus gewoon over kabel en het Internet over glas) dan kun je dat dus vergeten, want Caiway mag of kan geen gebruik maken van dat netwerk. Hoezo vrije keuze.....

Dat is nu juist wat ik wil! TV over de kabel vanwege de infrastructuur in huis en de bestaande hardware die geschikt is voor kabel. Daarnaast heb ik de kwaliteit gezien van TV via glas t.o.v. kabel. Kabel springt er duidelijk beter uit. Voordeel is ook het gebruik van de compacte insteekkaarten (CI+) voor je TV i.p.v. een extra kastje.

Voor het internet ligt dat in mijn geval anders. Het internet (en telefonie in mindere mate) wil ik over glas vanwege de geboden betere up- en down snelheden. Vooral de upload snelheid is voor mij belangrijk.

Wil je toch (eigenlijk... je moet) overstappen naar Caiway, dan geldt voor de alles in 1 gebruiker een jaar gereduceerd tarief. Voor alleen de TV gebruiker geldt er geen aantrekkelijke overstap periode! Klopt van geen kanten!

Wanneer je wel wilt overstappen op een alles in 1 pakket glas van Caiway, kan dat dus niet in Wierden omdat niet Cogas maar Reggefiber het netwerk beheerd en dus Caiway niet toelaat. Had KPN Caiway maar wel mogen overnemen van de NMA in 2012, dan had deze achterlijke situatie waarschijnlijk niet bestaan?

Zijn er nog meer Twentenaren die nu zowel internet van glas (Reggefiber) als TV via de kabel (Ziggo/Cogas) om verschillende redenen gebruiken?