Om mijn gebruik eigen risico te controleren heb ik volgens de wet nu een digid nodig. Is dit bij alle verzekeringen zo ? Hoezo meer privacy hierdoor ? Met al die slimme hackers en providers die niet kunnen/willen beveiligen liggen met een druk op de knop juist eerder alle prive gegevens op straat. Een gbnaam en ww zijn toch voldoende ? Ik wil geen sms functie en digid hiervoor gebruiken ! Dus een andere verzekering ?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Gebruikersnaam en wachtwoord zijn absoluut niet veilig genoeg (die codes zijn gedurende lange tijd hetzelfde, dus makkelijk te kraken; plus dat veel mensen ook nog een keer hetzelfde password voor verschillende sites gebruiken). Prima voor een site als deze, maar niet voor bankieren of verzekeringen.
Een tweetrapsauthenticatie van username/password i.c.m. een tweede authenticatiemethode is veel veiliger. En SMS is dan een logische keuze omdat vrijwel iedereen dat heeft.
zoals u al heeft gelezen werkt het bij de verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig zo.
Ik zou als ik u was contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen wat het alternatief is. Er zijn nog genoeg mensen zonder een mobiele telefoon, dus een alternatief (wellicht alles per post) zal men vast voor u hebben.
[quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 19:22]Maar als er geen sms gebruikt wordt, moet er een Tan lijst gebruikt worden.
Lees hier, onderaan in deze brief in de tabel.
https://www.zn.nl/336986126/Document?documentregistrationid=339291041 Blijkbaar is dat afhankelijk van de zorgverzekeraar? En niet verplicht? En wellicht dan ook éénmalig? Heb bij Zilveren Kruis in het verleden een keer die sms-functie geactiveerd en kan sindsdien kiezen hoe ik wil inloggen, mét sms of zonder..... Via die laatste optie is de (DigiD) gebruikersnaam + wachtwoord dus voldoende om in te loggen.
[quote=carola.83 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 18:52] DigiD is verplicht, sms niet. Dat laatste kan dus per verzekeraar verschillen.
Ik zou niet graag bij een verzekeraar zitten die zo onzorgvuldig met beveiliging omgaat door geen SMS authenticatie aan te bieden. En andersom, als klanten zelf voor een niet veilige authenticatie kiezen, dan zou de verzekeraar voor alle mogelijke misbruik gevrijwaard moeten worden en zou de verantwoordelijkheid volledig bij de klant moeten liggen.
DigiD is een bedrijf die het inloggen voor overheid en zorgverzekeraars verzorgt. DigiD stelt daar eisen aan, hetzij gebruikersnaam en wachtwoord voor makkelijke toegang of een wachtwoord middels een sms. In mijn optiek kan een zorgverzekeraar het inloggen middels een sms niet verplicht stellen want Digid is een extern bedrijf. Bij mijn zorgverzekeraar (Orha) kan ik met gebruikersnaam en wachtwoord op DigiD inloggen en daarna terugkeer op de site van mijn zorgverzekeraar. De info die voor mij toegankelijk is summier want het betreft enkel zorggebruik en betalingen. Ik snap dus niet waarom een zorgverzekeraar een DigiD inlogcode per sms verplicht gaat stellen.
Het is alsof je alle huizen veplicht laat voorzien van een slot van hetzelfde merk. Dat lijkt mij uitermate onveilig. Begrijp net als TS niet waarom een partij het monopolie krijgt. De zorgverzekeraars zouden dit los van elkaar moeten regelen.
Ik begrijp het probleem niet zo van de Ts. Als je een gewone verzekering hebt, dus niet alles via internet geregeld, krijg je de afrekeningen ook gewoon op papier thuisgestuurd. Het ZK bijvoorbeeld. Hoeft hij nergens in te loggen.
[quote=freya schreef op vrijdag 14 aug 2015, 20:34][quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 19:22]Maar als er geen sms gebruikt wordt, moet er een Tan lijst gebruikt worden.
Lees hier, onderaan in deze brief in de tabel.
https://www.zn.nl/336986126/Document?documentregistrationid=339291041 Blijkbaar is dat afhankelijk van de zorgverzekeraar? En niet verplicht? En wellicht dan ook éénmalig? Heb bij Zilveren Kruis in het verleden een keer die sms-functie geactiveerd en kan sindsdien kiezen hoe ik wil inloggen, mét sms of zonder..... Via die laatste optie is de (DigiD) gebruikersnaam + wachtwoord dus voldoende om in te loggen.
Beste Freya, het is [u]wel verplicht[/u] geworden.
Mijn IZA en zovelen andere zorgverzekeraars zijn daartoe overgegaan: meer veiligheid!
Dan heb je mijn reactie toch niet goed gelezen..... Zoals ik al schreef heb ik bij het Zilveren Kruis die sms-functie in het verleden éénmalig geactiveerd en kan ik nu kiezen of ik mét of zondere sms-controle wil inloggen.
Ik kan dus gewoo, alléén met (DigiD) gebruikersnaam en wachtwoord, inloggen en mijn declaratieoverzicht raadplegen.
[quote=freya schreef op zaterdag 15 aug 2015, 10:48]@1953
Dan heb je mijn reactie toch niet goed gelezen..... Zoals ik al schreef heb ik bij het Zilveren Kruis die sms-functie in het verleden éénmalig geactiveerd en kan ik nu kiezen of ik mét of zondere sms-controle wil inloggen.
Ik kan dus gewoo, alléén met (DigiD) gebruikersnaam en wachtwoord, inloggen en mijn declaratieoverzicht raadplegen.
Dat valt wel mee met die uitzonderingen, want bijvoorbeeld het ZK heeft inloggen met sms voorlopig uitgesteld en bijvoorbeeld bij Anderzorg hoef je maar één keer met als extra een sms in te loggen en daarna niet meer.
Niet alle zorgverzekeraars verplichten je in te loggen met DIGID. De mijne biedt de keuze om of in te loggen met DIGID, of met relatienummer en wachtwoord. Ik ga hier de naam niet noemen maar het betreft een bekende zorgverzekeraar.
[quote=kriekra schreef op zondag 16 aug 2015, 12:47]Niet alle zorgverzekeraars verplichten je in te loggen met DIGID. De mijne biedt de keuze om of in te loggen met DIGID, of met relatienummer en wachtwoord. Ik ga hier de naam niet noemen maar het betreft een bekende zorgverzekeraar.
Is het geheim dan, of niet voor alle klanten beschikbaar?
Hoezo bij wet verplicht? Welke wet is dat dan wel?
Wel is het zo dat aan verzekeraars is opgedragen dat zij persoonlijke gegevens die zij digitaal willen verstrekken of laten inzien , n.a.v. klachten, beter zouden moete beveiligen en hetgeen men nu doet is een (poging) daartoe.
Vraagsteller is echter op geen enkele wijze wettelijk verplicht dit te gebruiken maar kan dan, als ook gemeld, dan niet digitaal zien of zijn eigen risico is opgebruikt. M.i. geen nood want de verzekeraar verstrekt toch overzichten per post? Mogelijk wel een addertje onder het gras: heeft u bij het afsluiten van de polis 'getekend' om de digitale mogelijkheid te benutten, dan is er sprake van een overeenkomst.
[quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 12:58][quote=kriekra schreef op zondag 16 aug 2015, 12:47]Niet alle zorgverzekeraars verplichten je in te loggen met DIGID. De mijne biedt de keuze om of in te loggen met DIGID, of met relatienummer en wachtwoord. Ik ga hier de naam niet noemen maar het betreft een bekende zorgverzekeraar.
Is het geheim dan, of niet voor alle klanten beschikbaar?
Nou nee, maar je mag hier toch geen reclame maken? ;-)
Ach, er zijn er al een paar genoemd, dus van reclame is al geen sprake meer.... En ik heb al gezien dat je in ieder geval bij Zilveren Kruis, Ohra, CZ en Menzis kunt kiezen of je met of zonder sms-controle wil inloggen, dus zo bijzonder is het niet....
Het zou fijn zijn als wierook mee zou blijven praten. Zou u alles op papier willen hebben of bijv. een sms van de zorgverzekeraar ontvangen (lijkt mij heel eenvoudige klus voor een ICT afdeling)? Of de keuze blijven houden tussen papier en online? Heb het zelf ook liever op papier staan als het om dit soort zaken gaat.
Bij het gebruik maken van DigiD geef jij de overheid de mogelijkheid om nog meer persoonsgegevens super eenvoudig aan elkaar te koppelen. Je geeft daarmee jouw ip-adres (inclusief -vrijwel unieke- vingerafdruk van jouw browser) en jouw 06 nummer cadeau wat ze linea recta aan de juiste persoon kunnen koppelen.
Daarmee wordt het voor de overheid kinderlijk eenvoudig om jouw online te volgen, opdat ze dan exact weten wie het betreft.
Mijn inziens zou je daar even over na moeten denken en afwegen of het gemak van DigiD bovenstaande gevolgen wel waard is. Logischerwijs is het natuurlijk vreemd te benoemen dat je hier bij DigiD niet op gewezen wordt.
[quote=akkerdistel schreef op zondag 16 aug 2015, 20:41] Mijn inziens zou je daar even over na moeten denken en afwegen of het gemak van DigiD bovenstaande gevolgen wel waard is. .
Gewoon terug naar vroeger, met alles op papier zeker. Destijds had de overheid geen idee wie die belastingaangifte deed natuurlijk.
Probeer nu even in de huis van TS te kruipen: zorgverzekeraars zijn private ondernemingen en horen dit dus zelf te regelen. Bovendien wordt zo via een omweg het EPD uitgerold.
Nee wierook is niet afgehaakt , was even uit beeld. Ik ben blij dat er veel is gereageerd. Sommige mensen denken so what,wat maakt het uit. Mij wel dus. Wat mij vooral stoort is dat ik al een gebr.naam en ww heb en dit vind ik voldoende om het contact met de verzekering te kunnen onderhouden. Digid voor contacten met de overheid en ww voor organisaties. Alles is eenrichtingverkeer, klantvriendelijkheid is helemaal weg. Je moet inloggen en vervolgens kun je niet verder. Met sms betekent dat je weer een code moet hebben. Het argument van veiligheid van de verzekering gaat volgens mij niet op. Berichten in de media van providers die onvoldoende beveiligd zijn , hackers die codes kunnen kraken bevestigen dit voor mij; wie zegt dat de systemen van de overheid niet gekraakt kunnen worden ? De opmerking van providers dat ze de klanten hebben geïnformeerd over mogelijke hackers/lekken en daarmee voldoen aan hun plicht bevestigt voor mij de klantonvriendelijkheid.
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas
...
Lees meer
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat.
Lees meer
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu
...
Lees meer
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel. Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel
...
Lees meer
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.