door wierook Aug 14, 2015 om 15:56
Garantie & verzekeringen

Verplicht gebruik digid met sms

Om mijn gebruik eigen risico te controleren heb ik volgens de wet nu een digid nodig. Is dit bij alle verzekeringen zo ?
Hoezo meer privacy hierdoor ? Met al die slimme hackers en providers die niet kunnen/willen beveiligen liggen met een druk op de knop juist eerder alle prive gegevens op straat. Een gbnaam en ww zijn toch voldoende ?
Ik wil geen sms functie en digid hiervoor gebruiken ! Dus een andere verzekering ?

3068 38 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2015 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan kunt u dus nergens anders terecht als u uw zorgkostenoverzicht via internet wilt inzien.

Dus u zult schriftelijk een opgave moeten vragen van de kosten.

jo
door jorisw - Aug 14, 2015 om 16:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gebruikersnaam en wachtwoord zijn absoluut niet veilig genoeg (die codes zijn gedurende lange tijd hetzelfde, dus makkelijk te kraken; plus dat veel mensen ook nog een keer hetzelfde password voor verschillende sites gebruiken). Prima voor een site als deze, maar niet voor bankieren of verzekeringen.

Een tweetrapsauthenticatie van username/password i.c.m. een tweede authenticatiemethode is veel veiliger. En SMS is dan een logische keuze omdat vrijwel iedereen dat heeft.

edrick3
door edrick3 - Aug 14, 2015 om 16:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wierook,

.....Ik wil geen sms functie en digid hiervoor gebruiken ! .....

Tja, maar dat hebben de verzekeringsmaatschappijen wél ingevoerd.
Is vanaf 1 april 2015.
Lees de info hier.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2015 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 16:28]Hallo wierook,

.....Ik wil geen sms functie en digid hiervoor gebruiken ! .....

Tja, maar dat hebben de verzekeringsmaatschappijen wél ingevoerd.
Is vanaf 1 april 2015.
Lees de info hier.

De digid functie was al eerder, maar sms erbij is vanaf april dit jaar.

De Ts wil ook digid niet gebruiken, nou dan houdt het op.;-)) Alles per post.

ho
door hopetobehelping - Aug 14, 2015 om 18:45
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wierook,

zoals u al heeft gelezen werkt het bij de verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig zo.

Ik zou als ik u was contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen wat het alternatief is.
Er zijn nog genoeg mensen zonder een mobiele telefoon, dus een alternatief (wellicht alles per post) zal men vast voor u hebben.

Cookies
door Cookies - Aug 14, 2015 om 18:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 17:13][quote=edrick3 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 16:28]Hallo wierook,

.....Ik wil geen sms functie en digid hiervoor gebruiken ! .....

Tja, maar dat hebben de verzekeringsmaatschappijen wél ingevoerd.
Is vanaf 1 april 2015.
Lees de info hier.

De digid functie was al eerder, maar sms erbij is vanaf april dit jaar.

De Ts wil ook digid niet gebruiken, nou dan houdt het op.;-)) Alles per post.

DigiD is verplicht, sms niet. Dat laatste kan dus per verzekeraar verschillen.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2015 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als er geen sms gebruikt wordt, moet er een Tan lijst gebruikt worden.

Lees hier, onderaan in deze brief in de tabel.

https://www.zn.nl/336986126/Document?documentregistrationid=339291041

freya
door freya - Aug 14, 2015 om 20:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 19:22]Maar als er geen sms gebruikt wordt, moet er een Tan lijst gebruikt worden.

Lees hier, onderaan in deze brief in de tabel.

https://www.zn.nl/336986126/Document?documentregistrationid=339291041
Blijkbaar is dat afhankelijk van de zorgverzekeraar? En niet verplicht? En wellicht dan ook éénmalig?
Heb bij Zilveren Kruis in het verleden een keer die sms-functie geactiveerd en kan sindsdien kiezen hoe ik wil inloggen, mét sms of zonder.....
Via die laatste optie is de (DigiD) gebruikersnaam + wachtwoord dus voldoende om in te loggen.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2015 om 20:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat inloggen met sms is ook maar éénmalig.

jo
door jorisw - Aug 14, 2015 om 20:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 18:52]
DigiD is verplicht, sms niet. Dat laatste kan dus per verzekeraar verschillen.

Ik zou niet graag bij een verzekeraar zitten die zo onzorgvuldig met beveiliging omgaat door geen SMS authenticatie aan te bieden. En andersom, als klanten zelf voor een niet veilige authenticatie kiezen, dan zou de verzekeraar voor alle mogelijke misbruik gevrijwaard moeten worden en zou de verantwoordelijkheid volledig bij de klant moeten liggen.

costnix
door costnix - Aug 14, 2015 om 21:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ook een SMS verificatie is te kraken met een gekloonde telefoon.

ro
door ron530 - Aug 14, 2015 om 21:49
4084 Antwoorden / 17 Vragen

DigiD is een bedrijf die het inloggen voor overheid en zorgverzekeraars verzorgt. DigiD stelt daar eisen aan, hetzij gebruikersnaam en wachtwoord voor makkelijke toegang of een wachtwoord middels een sms. In mijn optiek kan een zorgverzekeraar het inloggen middels een sms niet verplicht stellen want Digid is een extern bedrijf. Bij mijn zorgverzekeraar (Orha) kan ik met gebruikersnaam en wachtwoord op DigiD inloggen en daarna terugkeer op de site van mijn zorgverzekeraar. De info die voor mij toegankelijk is summier want het betreft enkel zorggebruik en betalingen. Ik snap dus niet waarom een zorgverzekeraar een DigiD inlogcode per sms verplicht gaat stellen.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2015 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Die info is voor iedereen gelijk. Dus zorgverbruik en betalingen. Wat zou er anders moeten staan bij een zorgverzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2015 om 22:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Dat gaat, of is al gebeurd, ook bij Ohra veranderen. Dit staat er op hun site.

http://www.ohra.nl/zorgverzekering/mijn-ohra-zorgverzekering/code.jsp

Cookies
door Cookies - Aug 14, 2015 om 23:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 19:22]Maar als er geen sms gebruikt wordt, moet er een Tan lijst gebruikt worden.

Lees hier, onderaan in deze brief in de tabel.

https://www.zn.nl/336986126/Document?documentregistrationid=339291041

Ik kende dat document al, maar reageerde op jouw zinnetje: 'maar sms erbij is vanaf april dit jaar'. Er zijn dus ook andere opties.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2015 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola83

Maakt verder niet uit. Alleen digid met wachtwoord, de eerste keer dus, is nergens meer voldoende. Code zus of code zo.

fl
door flessebon - Aug 15, 2015 om 09:15
418 Antwoorden / 7 Vragen

Het is alsof je alle huizen veplicht laat voorzien van een slot van hetzelfde merk. Dat lijkt mij uitermate onveilig. Begrijp net als TS niet waarom een partij het monopolie krijgt. De zorgverzekeraars zouden dit los van elkaar moeten regelen.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2015 om 09:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp het probleem niet zo van de Ts. Als je een gewone verzekering hebt, dus niet alles via internet geregeld, krijg je de afrekeningen ook gewoon op papier thuisgestuurd. Het ZK bijvoorbeeld. Hoeft hij nergens in te loggen.

door 1953 - Aug 15, 2015 om 10:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Deze vraag was al eens eerder gesteld.

Ik kende tot de wijziging al niets anders dan een gecombineerde DiGid en een sms ter controle.

Wat is er mis mee met deze veiligheid?!

door 1953 - Aug 15, 2015 om 10:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 14 aug 2015, 20:34][quote=tijger1 schreef op vrijdag 14 aug 2015, 19:22]Maar als er geen sms gebruikt wordt, moet er een Tan lijst gebruikt worden.

Lees hier, onderaan in deze brief in de tabel.

https://www.zn.nl/336986126/Document?documentregistrationid=339291041
Blijkbaar is dat afhankelijk van de zorgverzekeraar? En niet verplicht? En wellicht dan ook éénmalig?
Heb bij Zilveren Kruis in het verleden een keer die sms-functie geactiveerd en kan sindsdien kiezen hoe ik wil inloggen, mét sms of zonder.....
Via die laatste optie is de (DigiD) gebruikersnaam + wachtwoord dus voldoende om in te loggen.

Beste Freya, het is [u]wel verplicht[/u] geworden.

Mijn IZA en zovelen andere zorgverzekeraars zijn daartoe overgegaan: meer veiligheid!

freya
door freya - Aug 15, 2015 om 10:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@1953

Dan heb je mijn reactie toch niet goed gelezen.....
Zoals ik al schreef heb ik bij het Zilveren Kruis die sms-functie in het verleden éénmalig geactiveerd en kan ik nu kiezen of ik mét of zondere sms-controle wil inloggen.

Ik kan dus gewoo, alléén met (DigiD) gebruikersnaam en wachtwoord, inloggen en mijn declaratieoverzicht raadplegen.

door 1953 - Aug 15, 2015 om 22:32
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 15 aug 2015, 10:48]@1953

Dan heb je mijn reactie toch niet goed gelezen.....
Zoals ik al schreef heb ik bij het Zilveren Kruis die sms-functie in het verleden éénmalig geactiveerd en kan ik nu kiezen of ik mét of zondere sms-controle wil inloggen.

Ik kan dus gewoo, alléén met (DigiD) gebruikersnaam en wachtwoord, inloggen en mijn declaratieoverzicht raadplegen.

Uitzonderingen bevestigen de regel.

tijger1
door tijger1 - Aug 15, 2015 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Dat valt wel mee met die uitzonderingen, want bijvoorbeeld het ZK heeft inloggen met sms voorlopig uitgesteld en bijvoorbeeld bij Anderzorg hoef je maar één keer met als extra een sms in te loggen en daarna niet meer.

En zo zullen er wel meer zijn.

kriekra
door kriekra - Aug 16, 2015 om 12:47
204 Antwoorden / 64 Vragen

Niet alle zorgverzekeraars verplichten je in te loggen met DIGID. De mijne biedt de keuze om of in te loggen met DIGID, of met relatienummer en wachtwoord. Ik ga hier de naam niet noemen maar het betreft een bekende zorgverzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=kriekra schreef op zondag 16 aug 2015, 12:47]Niet alle zorgverzekeraars verplichten je in te loggen met DIGID. De mijne biedt de keuze om of in te loggen met DIGID, of met relatienummer en wachtwoord. Ik ga hier de naam niet noemen maar het betreft een bekende zorgverzekeraar.

Is het geheim dan, of niet voor alle klanten beschikbaar?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 16, 2015 om 13:08
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als reactie op een aantal antwoorden:

Hoezo bij wet verplicht? Welke wet is dat dan wel?

Wel is het zo dat aan verzekeraars is opgedragen dat zij persoonlijke gegevens die zij digitaal willen verstrekken of laten inzien , n.a.v. klachten, beter zouden moete beveiligen en hetgeen men nu doet is een (poging) daartoe.

Vraagsteller is echter op geen enkele wijze wettelijk verplicht dit te gebruiken maar kan dan, als ook gemeld, dan niet digitaal zien of zijn eigen risico is opgebruikt. M.i. geen nood want de verzekeraar verstrekt toch overzichten per post?
Mogelijk wel een addertje onder het gras: heeft u bij het afsluiten van de polis 'getekend' om de digitale mogelijkheid te benutten, dan is er sprake van een overeenkomst.

kriekra
door kriekra - Aug 16, 2015 om 13:19
204 Antwoorden / 64 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 12:58][quote=kriekra schreef op zondag 16 aug 2015, 12:47]Niet alle zorgverzekeraars verplichten je in te loggen met DIGID. De mijne biedt de keuze om of in te loggen met DIGID, of met relatienummer en wachtwoord. Ik ga hier de naam niet noemen maar het betreft een bekende zorgverzekeraar.

Is het geheim dan, of niet voor alle klanten beschikbaar?

Nou nee, maar je mag hier toch geen reclame maken? ;-)

freya
door freya - Aug 16, 2015 om 13:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@kriekra

Ach, er zijn er al een paar genoemd, dus van reclame is al geen sprake meer....
En ik heb al gezien dat je in ieder geval bij Zilveren Kruis, Ohra, CZ en Menzis kunt kiezen of je met of zonder sms-controle wil inloggen, dus zo bijzonder is het niet....

fl
door flessebon - Aug 16, 2015 om 19:42
418 Antwoorden / 7 Vragen

Het zou fijn zijn als wierook mee zou blijven praten. Zou u alles op papier willen hebben of bijv. een sms van de zorgverzekeraar ontvangen (lijkt mij heel eenvoudige klus voor een ICT afdeling)? Of de keuze blijven houden tussen papier en online? Heb het zelf ook liever op papier staan als het om dit soort zaken gaat.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals zo vaak stelt een Ts een vraag en houdt het daarna voor gezien.

door 1953 - Aug 16, 2015 om 20:21
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 16 aug 2015, 19:52]Zoals zo vaak stelt een Ts een vraag en houdt het daarna voor gezien.

Wierook is in rook opgegaan?! Wierook gaf ook niet aan bij welke zorgverzekeraar is verzekerd.

Aan gissen en/of aannames heb je weinig aan. Welke zorgverzekeraar?

Enfin over twee maanden komen de conceptzorgverzekeringen 2016 in de bus en misschien dat het dan in de voorwaarden is opgenomen.

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 16, 2015 om 20:41
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Bij het gebruik maken van DigiD geef jij de overheid de mogelijkheid om nog meer persoonsgegevens super eenvoudig aan elkaar te koppelen. Je geeft daarmee jouw ip-adres (inclusief -vrijwel unieke- vingerafdruk van jouw browser) en jouw 06 nummer cadeau wat ze linea recta aan de juiste persoon kunnen koppelen.

Daarmee wordt het voor de overheid kinderlijk eenvoudig om jouw online te volgen, opdat ze dan exact weten wie het betreft.

Mijn inziens zou je daar even over na moeten denken en afwegen of het gemak van DigiD bovenstaande gevolgen wel waard is.
Logischerwijs is het natuurlijk vreemd te benoemen dat je hier bij DigiD niet op gewezen wordt.

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@akkerdistel

Men doet zijn aangifte al met digid. De zorgverzekeraar heeft je burgerservicenummer al. En nu dan je mobiele nummer. Zo what.

jo
door jorisw - Aug 16, 2015 om 21:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op zondag 16 aug 2015, 20:41]
Mijn inziens zou je daar even over na moeten denken en afwegen of het gemak van DigiD bovenstaande gevolgen wel waard is.
.

Gewoon terug naar vroeger, met alles op papier zeker. Destijds had de overheid geen idee wie die belastingaangifte deed natuurlijk.

fl
door flessebon - Aug 17, 2015 om 07:24
418 Antwoorden / 7 Vragen

Probeer nu even in de huis van TS te kruipen: zorgverzekeraars zijn private ondernemingen en horen dit dus zelf te regelen.
Bovendien wordt zo via een omweg het EPD uitgerold.

fl
door flessebon - Aug 17, 2015 om 07:25
418 Antwoorden / 7 Vragen

typo: huis=huid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2015 om 11:31
16845 Antwoorden / 202 Vragen

wierook is in rook opgegaan, waarom dan nog verdere discussie? En ingeval wieriook zou herrijzen, ik schakel af.

wi
door wierook - Aug 17, 2015 om 20:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee wierook is niet afgehaakt , was even uit beeld. Ik ben blij dat er veel is gereageerd. Sommige mensen denken so what,wat maakt het uit. Mij wel dus. Wat mij vooral stoort is dat ik al een gebr.naam en ww heb en dit vind ik voldoende om het contact met de verzekering te kunnen onderhouden. Digid voor contacten met de overheid en ww voor organisaties.
Alles is eenrichtingverkeer, klantvriendelijkheid is helemaal weg. Je moet inloggen en vervolgens kun je niet verder. Met sms betekent dat je weer een code moet hebben.
Het argument van veiligheid van de verzekering gaat volgens mij niet op.
Berichten in de media van providers die onvoldoende beveiligd zijn , hackers die codes kunnen kraken bevestigen dit voor mij; wie zegt dat de systemen van de overheid niet gekraakt kunnen worden ?
De opmerking van providers dat ze de klanten hebben geïnformeerd over mogelijke hackers/lekken en daarmee voldoen aan hun plicht bevestigt voor mij de klantonvriendelijkheid.