ac
door acm.smids Mar 19, 2015 om 14:59
Geldzaken & recht

Verplicht pinnen.

Hoe kan het zijn dat een winkelier een wettig betaalmiddel kan of mag weigeren? Iets wat in de wet is vastgelegd kun je als burger toch niet veranderen. Of wel.? Je gaat geld uit de muur halen en vervolgens zegt een winklier

5221 23 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 19, 2015 om 15:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maak je verhaal eens af.....

edrick3
door edrick3 - Mar 19, 2015 om 15:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En ja, een winkelier kan een wettig betaalmiddel weigeren.

Lees de info hier.

Cookies
door Cookies - Mar 19, 2015 om 15:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=acm.smids schreef op donderdag 19 mrt 2015, 14:59]Hoe kan het zijn dat een winkelier een wettig betaalmiddel kan of mag weigeren? Iets wat in de wet is vastgelegd kun je als burger toch niet veranderen. Of wel.? Je gaat geld uit de muur halen en vervolgens zegt een winklier

Waarom geld uit de muur halen terwijl je kunt pinnen? En ja, een winkelier mag zelf bepalen of hij contant geld accepteert en welk contant geld hij accepteert.

pi
door pieterwolters - Mar 19, 2015 om 15:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

In welke wet staat dat altijd en overal cash moet worden geaccepteerd?

mahadma
door mahadma - Mar 19, 2015 om 15:27
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn (als voorbeeld) bakkers die alleen en uitsluitend pinnen accepteren omdat ze uit hygiënisch oogpunt niet met geld (munten/papier) willen werken. Ook wordt er om fraude (lees om een greep in de kassa te voorkomen) ook vaak uitsluitend pinnen toegestaan. Onze verhuurder accepteerde tot vorig jaar contante betaling, per 1-1 niet meer, uitsluitend per bank.

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2015 om 16:05
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Zou toch wel willen weten wat @acm.smids nu echt wilde vragen. Of is het: die zien we niet meer terug? Jammer, dan maar blijven raden.

ac
door acm.smids - Mar 19, 2015 om 16:42
6 Antwoorden / 4 Vragen

Hartelijk dank voor de vele reacties . Er is iets weg gevallen bij mijn vraag .Sorry.
Wat ik begrijp uit de vele antwoorden is dat je als consument niets meer over je geld te zeggen hebt.
Mijn mening is dat wanneer je contant geld hebt veel beter controle hebt over je uitgave.
En dat is de gedachte achter mijn vraag. Ik weet niet of er een wet bestaat. Misschien weet dat iemand.
En wat weggevallen is: wanneer ik geld uit de muur haal en dat een winkelier vervolgens zegt
ik neem geen contant geld.
Dit vind ik dan vreemd.

mahadma
door mahadma - Mar 19, 2015 om 16:53
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Wat ik begrijp uit de vele antwoorden is dat je als consument niets meer over je geld te zeggen hebt.

U heeft alles over uw geld te vertellen, maar niet of iemand anders uw manier van betalen accepteert. U kunt naar een andere verkoper gaan ......

O ja, bij onze milieu straat (afval dus) kàn ik alleen maar pinnen. Er is dus ook geen cash geld wat gestolen kan worden, door wie dan ook, en de kascontrole is simpel, de bankafschriften. En hier zal ik wel moeten pinnen, want anders kan ik het (extra) vuil niet kwijt. Illegaal dumpen is nog duurder en dat zou ik alleen maar per bank kunnen betalen...........

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2015 om 16:53
16840 Antwoorden / 108 Vragen

lees: betreft. Sorry.

zw
door zwaardvis - Mar 19, 2015 om 17:01
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Handel is een transactie met wederzijds goedvinden. Iemand kan dus weigeren te kopen of te verkopen met cash of pin. Dan is er namelijk geen wederzijds goedvinden. Dat is zijn nadeel, want minder handel.

Cookies
door Cookies - Mar 19, 2015 om 17:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ik weet niet of er een wet bestaat. Misschien weet dat iemand. ......

Nee, een wet die een winkelier verplicht cash te accepteren, bestaat - gelukkig - niet.

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2015 om 17:13
16840 Antwoorden / 108 Vragen

In principe lijkt het erop of wij het enige land zijn die contant geld mogen/kunnen weigeren. Maar ik ben ze nog niet tegengekomen. Wel natuurlijk de stickers dan met van 100 en 200 niet terug heeft, m.a.w. die mogen ze weigeren. Maar zelf vind ik het inderdaad vreemd: vooral mensen met een budget wordt cash aangeraden om zo overzicht te houden op de uitgaven. Dus wat mij betredt mogen ze niet weigeren. (Maar wie ben ik?).

pi
door pieterwolters - Mar 19, 2015 om 17:40
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=acm.smids schreef op donderdag 19 mrt 2015, 16:42]
Wat ik begrijp uit de vele antwoorden is dat je als consument niets meer over je geld te zeggen hebt.

Nou, dan begrijp het niet goed. Niemand bepaalt wat jij met je geld doet, alleen jijzelf. Als een bedrijf geen cash accepteert, dan kan jij naar een concurrent van dat bedrijf die dat wel doet.

me
door mein33 - Mar 19, 2015 om 17:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een wettig betaalmiddel kan bestaan uit contant geld (biljetten en munten) bankpas en creditcard.
De verkoper is niet verplicht alle wettige betaalmiddel te accepteren maar bepaald zelf de betaalmiddelen die hij/zij wil accepteren.
De verkoper moet wel duidelijk aangegeven welk(e) betaalmiddel(en) niet kan worden betaald.

ro
door ron530 - Mar 19, 2015 om 18:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De winkelier staat vrij om contant geld aan te nemen of enkel pinbetalingen te accepteren. Bij de ingang moet dat wel heel duidelijk gemeld worden "Hier kunt u enkel pin betalingen verrichten" of iets wat de winkelier in die strekking verzint. Als u de controle over uw geld wil houden gaat u toch naar een andere winkel! ik zie het probleem niet.

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2015 om 19:29
16840 Antwoorden / 108 Vragen

En toch blijf ik het vreemd vinden dat jullie het bijna als normaal beschouwen dat pinnen bijna moet. Niemand van u zal het ontgaan zijn dat er momenteel enorm veel mensen in de schuld-hulpverzekering zitten (weet ik veel hoe het officieel heet). Deze mensen krijgen cash geld in de hand. Ik suggereer helemaal niet dat dit met de TS zo is, maar ik kan me zeker wel voorstellen dat, als men gewoon cash wil betalen, dat ook gewoon moet kunnen. Ik had, als voorbeeld, vorige week een Z.Z.P. meneer die mijn PC kwam schoonmaken en die van tevoren al had geschreven dat hij alleen cash wilde. Nee, niet zwart, keurige rekening; geen voorrijkosten, zeer redelijke prijs á €34.00 per uur. Heb hem wel gevraagd waarom hij niet "gewoon" per internetbetaling werkte. Antwoord is dan (voor mij) verbijsterend: daar was hij mee begonnen maar mensen betaalden zelfs dat bedrag niet. Dus hij wil cash. En zo zijn er nog veel meer beroepen die de cash methode, volkomen legaal, willen. Zelfs mijn groentejuwelier wil niet met de tijd meegaan: cash of je gaat maar naar de super ernaast. En als "toetje": bij mijn glazenwasser, ook al een gewone ondernemer, kan ik gewoon per internet het geld overmaken (maar die vrijer komt zo vroeg, dan lig ik nog lekker in bed).

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2015 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaal niets mis met contant geld, en dat iemand die aan huis kont om iets te reperaren na zijn werk contant betaald wil worden, heel logisch.

Als men naar een winkel gaat waar men alleen kan pinnen, kan men kiezen, pinnen of naar een ander.

mahadma
door mahadma - Mar 19, 2015 om 20:22
11555 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn bij de verschillende supermarkten ook kassa's, duidelijk aangegeven: alleen pinnen. Maar uiteraard ook combi kassa's. Ook de zelfscan kassa's komen vaker in beeld.

mahadma
door mahadma - Mar 19, 2015 om 20:23
11555 Antwoorden / 51 Vragen

P.S. En er zijn ook genoeg mobiele pin apparaten, tot de politie toe heeft die bij zich ..........

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2015 om 21:22
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 19 mrt 2015, 20:22]Er zijn bij de verschillende supermarkten ook kassa's, duidelijk aangegeven: alleen pinnen. Maar uiteraard ook combi kassa's. Ook de zelfscan kassa's komen vaker in beeld.

Ja, was razend enthousiast met de zelfscan bij de omgebouwde AH XL. Kan je gewoon met je trolley de zaak in, scannen maar. Maar ook die dingen maken fouten, i.p.v. 2 artikelen had ie er 1 gescanned. Zag ik pas thuis op de bon, gelijk gebeld dat ik "gestolen" had, was geen enkel probleem, fouten komen voor. Nou, ik ga weer gewoon langs de kassa. Zal toch niet in een politiebureau willen belanden voor een (extra) pakje boter?

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2015 om 21:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Dat ding maakte dus geen fout, maar.;-))

tenormin
door tenormin - Mar 19, 2015 om 21:54
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 19 mrt 2015, 21:43]@tenormin

Dat ding maakte dus geen fout, maar.;-))

Je kunt knipogen wat je wilt; alle dubbele artikelen werden herkend en ik kreeg mijn tweede pakje boter er niet op. Dan zou de "uitgang" met de kassabon (anders kom je er niet uit) ook alarm moeten hebben geslagen. En die bleef doodstil. Natuurlijk heb ik gebeld en gezegd dat de boter niet correct was afgerekend. Zoals u weet ben ik vrij openhartig en nog de nare gewoonte van eerlijk zijn, dus ook in deze.

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2015 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Eerlijk zijn vind ik helemaal geen nare gewoonte hior.