lo
door loes2010 Dec 10, 2013 om 10:52
Geldzaken & recht

Verschil huurverhoging

In het voorjaar is (op mijn eigen verzoek) door de verhuurder dubbel glas geplaatst. Dit ging gepaard met een huurverhoging van ca. €35 per maand. Nu wordt in de wijk groot onderhoud uitgevoerd en krijgen mijn medebewoners dubbel glas aangeboden voor een huurverhoging van €7,86 per maand... Ik snap dat het nu wrs goedkopen kan vanwege de grote schaal waarop e.e.a. nu kan worden ingekocht en dat de lasten breder gedragen worden, maar ik vind het wel een erg groot verschil... Is het zinvol hierover in gesprek/discussie te gaan met de woningbouwcorporatie?

1011 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2013 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft men u in het voorjaar dan niet verteld dat die renovatie er aan kwam? Ik zou daar zeker een gesprek over aangaan.

mahadma
door mahadma - Dec 10, 2013 om 11:38
11520 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt dit proberen. Maar U heeft een vraag gesteld of dit (dubbele beglazing) kon, dat kon kennelijk met een huurprijswijziging waar u mee accoord bent gegaan. Dus geplaatst. Als de situatie nu andersom was, zou u dan ook vrijwillig meer zijn gaan betalen? Ik denk van niet. U kunt het proberen, maar ik geef u weinig kans. Contract = contract.

tenormin
door tenormin - Dec 10, 2013 om 13:01
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het heeft wel degelijk zin om protest aan te tekenen. In 2000 werd ons door de Woningbouw dubbelglas aangeboden (de voorkant van de flat had al dubbel glas) en er werd voor de twee ramen (keuken en slaapkamer) een huurverhoging van, toen nog, 15 gulden gevraagd. Niet alle bewoners kozen daarvoor. In 2009 kwam er een totale renovatie; daarna bleek dat ook de bewoners die al dubbel glas hadden evengoed voor de verhoging mee te moeten betalen. Door de bewonerscommissie is, na veel vijven en zessen natuurlijk, wel deze verhoging voor de bestaande situatie herzien en ging er geld af. Dus zeker beargumenteren.

zoekster
door zoekster - Dec 10, 2013 om 13:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Natuurlijk is het zinvol om dat te doen. Niet geschoten is altijd mis.
U heeft zelf al de tegenargumenten bedacht, die u zeer waarschijnlijk te horen zult krijgen van de wbv.

Verzin zelf nu ook weer wat argumenten die voor u pleiten. Bijv. had de wbv u niet kunnen vertellen dat er grootschalig onderhoud in de planning stond? Ik kan me niet voorstellen dat ze dit in het voorjaar nog niet wisten.
Verder het grote verschil in huurverhoging, doe het dan per jaar, dan klinkt het wat meer. Dat u €325,- per jaar meer kwijt bent aan dezelfde woningsverbetering als de de andere huurders in de straat.

Doe het allemaal aangetekend schriftelijk. En verzoek om een schriftelijk antwoord binnen een bepaalde termijn (bijv 14 dagen)

lo
door loes2010 - Dec 10, 2013 om 13:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie snelle en zinvolle reacties! Ik ga eens een mooie brief schrijven en kijken of ik wat medebewoners meekrijg.

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2013 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was u niet de enige dan? Dat is mooi, krijgt u beslist steun. Vergeet niet, dat de nieuwe huur voor volgend jaar ook weer de basis is voor de verhoging.

lo
door loes2010 - Dec 10, 2013 om 13:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet er in elk geval één (de buurvrouw), maar er zijn het afgelopen jaar zoveel ramen vervangen in de buurt, dat er zeker meer moeten zijn!