andregld
door andregld Nov 2, 2014 om 15:40
Garantie & verzekeringen

Verschil tussen annuleringsfonds en annuleringsverzekering

Hallo,

Tegenwoordig zie je veel bij campings en bungalowverhuur dat je een annulering kunt afsluiten z.g. het annuleringsfonds.

Over het algemeen zie ik gigantisch veel voorwaarden bij de standaard annuleringsverzekeringen en betrekkelijk eenvoudige voorwaarden als je een annuleringsfonds af wilt sluiten.

Mijn vraag:
Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen een annuleringsverzekering en een annuleringsfonds?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

9684 6 Rapporteer

di
door digioma - Nov 2, 2014 om 15:49
646 Antwoorden / 29 Vragen

Zou het niet zo kunnen zijn dat je een annuleringsverzekering afsluit via de camping en dat die verzekering is ondergebracht bij een groot (landelijk) annuleringsfonds die dat ook voor diverse andere campings verzorgt of ook verzekeringen op ander gebied aanbiedt? 't Is maar een idee.

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2014 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geef eens een link naar zo'n annuleringsfonds.

andregld
door andregld - Nov 2, 2014 om 16:11
20 Antwoorden / 6 Vragen

http://www.corfwater.nl/nl/pdf/annuleringsfonds.pdf
http://www.minicampingdevisser.nl/annuleringsfonds/

Ik heb het eens bekeken via internetsites (waarvan de twee bovenstaande) maar het percentage van wat er berekend wordt varieert van 4 tot 8%. Terwijl een annuleringsverzekering redelijk kort bij elkaar ligt. Bij een annuleringsverzekering bestaat deze uit (bijvoorbeeld De Europeesche) 6% premie over de totaalsom en 21% assurantiebelasting + 3,50 vaste kosten.

Voorbeeld bij een bedrag van 300 euro bij de Europeesche
300,00 + 26,02 (totaal annuleringskosten) = 326,02

Voorbeeld bij een bedrag van 300 euro bij een annuleringsfonds (voorbeeld mini camping visser)
300,00 + 15,00 (totale annuleringskosten op basis van 5%) = 315,00

Terwijl je meer betaald des te meer voorwaarden je hebt. Hoe minder je betaald des eenvoudiger zijn de voorwaarden.
Ik snap het niet hoe dit kan.

PS
Ik heb de voorwaarden van de Europeesche hier als een PDF bestand. Kan ik deze uploaden??

tijger1
door tijger1 - Nov 2, 2014 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb ook bij drie campings gekeken loopt van 5 tot 8% , maar ze hebben toch allemasl hun voorwaarden.

Dus leg die voorwaarden naast elkaar en kijk of er voor u belangrijke verschillen inzitten.

andregld
door andregld - Nov 3, 2014 om 13:16
20 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb ook eens navraag gedaan bij een willekeurige verzekeringsmaatschappij. Tuurlijk het antwoord wat ze geven is eenzijdig...en dus niet onafhankelijk.

Zij geven aan als je een annuleringsverzekering afsluit meer zekerheid hebt dan bij een annuleringsfonds.

Voorbeeld:
Er zou een storm over een camping razen en de nodige vernielingen hebben aangericht willen de mensen naar huis. Nu kun je soms bij een ann.fonds geen recht hebben voor teruggaaf. En de mogelijkheid hebben dat dit fonds door de campingbeheerder wordt beheerd. Het geen zou kunnen betekenen dat deze in bovenstaand voorbeeld het fonds "failliet" moet laten verklaren doordat hij zijn verplichtingen niet na kan komen.

Terwijl een gewone ann.verz. dat wel gewoon kan doen. Doordat dit soort maatschappijen veel grotere buffer hebben. En bij een ann.verz. heb je een vergunning/goedkeuring nodig van de ACM (of zoiets) want je verkoopt verzekering en dan sta je dus onder toezicht. En voor zover ik begrepen heb is dat bij een fonds niet zo.

Kan hier iemand meer toelichting opgeven??

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2014 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of die fondsen een vergunning hebben, weet ik niet en kan me ook niet zo schelen. Ik vind zelf de verschillende premiepercentages nogal wonderlijk.

En inderdaad, wie beheert dat fonds? Ik heb van mij leven nog geen annuleringsverkerering afgesloten, maar zou ik dat doen, dan toch bij een normale maatschappij, want wat u gedekt wil hebben, is daar in ieder geval gedekt.