te
door teo Jul 27, 2015 om 21:57
Computers & telefonie

Verschil tussen windows 10 en 7

Een hoop vragen worden beantwoord mbt windows 10,
maar waar het toch uiteindelijk om gaat zijn de verschillen cq voordelen van windows 10 tov 7 of 8 en die worden niet duidelijk gemaakt.

8472 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Windows 10 kan je enigszins zien als het beste van Windows 7 en 8.1 gecombineerd. Of als Windows 8.1 met het startmenu weer terug. De tijd zal leren of dit wel of niet het nieuwe succesnummer is voor MS.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2015 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK denk dat de voordelen vooral voor Microsoft zijn, o.a. dat het veel veiliger zou moeten zijn maar dat zal dan ook wel weer tijdelijk zijn want de hackers worden ook steeds beter.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2015 om 09:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja Valerius, die veiligheid is bij alle instanties maar tijdelijk, want als je niet constant update en aanpast loop je er achteraan.
Daar is Windows niet alleen het slachtoffer van, maar ze komen zelf in de computers van het Pentagon en die zullen hun zaakjes wel voorelkaar hebben of soms die zelfs niet eens?

ve
door verwijderd - Jul 28, 2015 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo makreel17,

Wat info vind je hier.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2015 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@makreel,

Wat opmerkingen waarom je (nog) NIET zou moeten upgraden: klik en klik

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2015 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

En als je privacy heel belangrijk vind denk er dan ook goed over na. Hopla.

ve
door verwijderd - Jul 28, 2015 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan Windows 10 ook gebruiken zonder Microsoft-account. Dan werkt Cortana weliswaar niet, maar dan hoef je gelijk niet bang te zijn voor privacy schendingen daardoor.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een hele grote verandering is ook de ondersteuning voor direct-x 12 (dx12)ipv dx 11 in windows 8.
Maar hier merk je echter alleen iets van als je games speelt of grafisch zware programma's draait. De invloed op youtube/textverwerkers/mail/internet is nihil.

De snelle uitleg is dat voorheen maar 1 processor kern tegelijk met de videokaart kon praten, en met dx12 nu elke processor kern dat tegelijk kan.
Gezien dat de meeste pc nu tussen de 2 tot 8 processor kernen heeft, is dit aardig ingrijpend.

Potentieel 1.5 tot 4 keer betere performance in games/grafisch zware programma's, op dezelfde PC. Mits het programma voor Dx12 is aangepast.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is me ongeveer wel duidelijk.
Hij zou vandaag beschikbaar zijn, maar via mn
reservering nog niets vernomen.
ben benieuwd.
bedankt allemaal.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verstandigste lijkt mij om, als je nu Windows 7 gebruikt, nog een klein jaartje af te wachten, en, als je nu Windows 8.1 gebruikt, ook nog even af te wachten, maar dan iets minder langdurig.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op woensdag 29 jul 2015, 12:13: Het verstandigste lijkt mij om, als je nu Windows 7 gebruikt, nog een klein jaartje af te wachten, en, als je nu Windows 8.1 gebruikt, ook nog even af te wachten, maar dan iets minder langdurig.

Nee let op, dit upgrade aanbod zal maximaal een jaar duren. Daarna moet je ook met windows 8 en 7 betalen voor een upgrade naar 10.

Het is niet duidelijk of dit jaar in is gegaan bij de eerste vermelding van deze feature (januari 2015) of bij de release van windows 10 (vandaag).

Dus als je wil upraden, zou ik je aanraden om dit voor het einde van dit jaar te doen.

Persoonlijk ga ik hem volgende week al updaten. maar ik neem aan hierdoor wel last te hebben van wat kinderziektes die in de loop van de tijd weer verholpen worden d.m.v. updates.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

crewmember schreef op woensdag 29 jul 2015, 12:58:
Het is niet duidelijk of dit jaar in is gegaan bij de eerste vermelding van deze feature (januari 2015) of bij de release van Windows 10 (vandaag).

Daar zou ik nu weer helemaal niet aan gedacht hebben: ik dacht dat het jaar vandaag was ingegaan. Waar ontleent u deze gedachte aan? Het is in elk geval een goede waarschuwing, waarvoor dank.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

crewmember schreef op woensdag 29 jul 2015, 11:30: Een hele grote verandering is ook de ondersteuning voor direct-x 12 (dx12)ipv dx 11 in windows 8.
Maar hier merk je echter alleen iets van als je games speelt of grafisch zware programma's draait. De invloed op youtube/textverwerkers/mail/internet is nihil.

De snelle uitleg is dat voorheen maar 1 processor kern tegelijk met de videokaart kon praten, en met dx12 nu elke processor kern dat tegelijk kan.
Gezien dat de meeste pc nu tussen de 2 tot 8 processor kernen heeft, is dit aardig ingrijpend.

Potentieel 1.5 tot 4 keer betere performance in games/grafisch zware programma's, op dezelfde PC. Mits het programma voor Dx12 is aangepast.

Je gaat er wel aan voorbij dat veel games doorgaans zo gek veel niet vragen van de cpu. In veel gevallen heb je genoeg aan 1 cpu kern en dan ga je er ook niet op vooruit als je vervolgens bv 4 kernen daarvoor beschikbaar hebt. Die potentiële performance verhoging die je aangeeft betreft zelfs in het beste geval maar een klein deel van de totale performance want het is toch echt zo dat het overgrote deel aan performance door de Gpu geleverd wordt.

Overigens is het weer MS die gewoon lullig doet op DX gebied door een nieuwe versie niet gewoon voor de hele serie vd huidige win versie beschikbaar te stellen. Win Vista, 7, 8, 10 allemaal hetzelfde besturingssysteem steeds in een ander jasje als nieuwe versie gepresenteerd.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op woensdag 29 jul 2015, 13:06:
crewmember schreef op woensdag 29 jul 2015, 12:58:
Het is niet duidelijk of dit jaar in is gegaan bij de eerste vermelding van deze feature (januari 2015) of bij de release van Windows 10 (vandaag).

Daar zou ik nu weer helemaal niet aan gedacht hebben: ik dacht dat het jaar vandaag was ingegaan. Waar ontleent u deze gedachte aan? Het is in elk geval een goede waarschuwing, waarvoor dank.

Dit komt voort uit het feit dat op 21 januari het in het persbericht van microsoft stond. En er sindsdien niks meer over gerept is.

Ik neem aan dat het gewoon vanaf vandaag een jaar is hoor. Maar je weet maar nooit.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 13:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens dit artikel in Computer Totaal gaat het jaar vandaag in. (29 juli 2015).

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ltmvz schreef op woensdag 29 jul 2015, 13:25: Volgens dit artikel in Computer Totaal gaat het jaar vandaag in. (29 juli 2015).

Top! Goed gevonden.

endemion schreef op woensdag 29 jul 2015, 13:08:
Je gaat er wel aan voorbij dat veel games doorgaans zo gek veel niet vragen van de cpu. In veel gevallen heb je genoeg aan 1 cpu kern en dan ga je er ook niet op vooruit als je vervolgens bv 4 kernen daarvoor beschikbaar hebt. Die potentiële performance verhoging die je aangeeft betreft zelfs in het beste geval maar een klein deel van de totale performance want het is toch echt zo dat het overgrote deel aan performance door de Gpu geleverd wordt.

Overigens is het weer MS die gewoon lullig doet op DX gebied door een nieuwe versie niet gewoon voor de hele serie vd huidige win versie beschikbaar te stellen. Win Vista, 7, 8, 10 allemaal hetzelfde besturingssysteem steeds in een ander jasje als nieuwe versie gepresenteerd.

(let op technisch verhaal)

Dit zie je fout, het feit dat 1 CPU kern maar gebruikt wordt is dus omdat er ook maar 1 tegelijk met de GPU zijn 1000+ kernen kan praten.
De rest van de cores kan andere dingen van de game doen, maar niet met de GPU praten.

Games die ook nog eens vooral op 1 core draaien (de meeste want multithreading is erg moeilijk) zijn dus nog sneller over de zeik hierdoor. En het gevolg is dat games CPU bound worden.
Dit is vooral te zien bij MMO's en RTS's en waar veel dingen tegelijk gebeuren. En de CPU dus veel DRAW CALLS naar de GPU stuurt. Maar GTA IV en V zijn hier ook berucht om. Daar draait zelfs een dure i7 nog op 100%.

Om deze reden worden games dus speciaal ontworpen om de CPU grafisch gezien zoveel mogelijk te ontlasten. En zitten er limieten aan de hoeveelheid dingen die de CPU tegelijk aan de GPU kan vragen om te tekenen (Draw calls). Hierdoor zijn bijvoorbeeld meestal maar 3-4 lichten in een scene die daadwerkelijk dynamische schaduwen geven. Omdat er anders zoveel draw calls gegeven moeten worden door de CPU dat deze constant 100% belast blijft.

Let bijvoorbeeld maar eens op dat bij oude star wars films de lightsabers geen licht uitstralen als er meer dan 4 in een scene zitten, of dat bij Skyrim, random vuren buiten geen schaduwen laten zien op dingen die kunnen bewegen.

Door deze aanpassingen zouden er dus bij een octo core (i7) ipv 3-4, bijna 4^8=65536 dynamische lichtbronnen in een scene kunnen zitten.

Dus behalve dat de performance op CPU bound games omhoog gaat, laat het ook nog eens veeeeel meer wegen open voor game developers om hun spellen mooier en vooral complexer te maken.

Lees ook hier:
http://www.littletinyfrogs.com/article/460524/DirectX_11_vs_DirectX_12_oversimplified

Let wel op dat Dx12 weinig invloed heeft op bestaande games. Maar vooral interessant is voor games die nu op de DX12 API ontworpen worden. De eerste echte games die hiervoor ondersteuning hebben zijn eind dit jaar te verwachten.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

De enige voordeel die ik heb gevonden is dat IE heel wat sneller is geworden maar het blijft een Windows 8 kloon die gewoon niet lekker werkt maar als je alleen windows programma``s hebt en je niet met Linux kan omgaan dan zal je er toch aan moeten gaan wennen.
Een alternatief is wel een Apple maar daar betaal je teveel voor en is er niet zoveel programma`s voor te krijgen als voor M$.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:54: ...De enige voordeel die ik heb gevonden is dat IE heel wat sneller is geworden...

Is die niet juist verdwenen?

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Edge en werkelijk veel sneller dan zijn voorganger al blijf ik toch liever google Chrome gebruiken.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om een goede en betrouwbare indruk te krijgen van W10 en omdat foto`s meer zeggen

ve
door verwijderd - Jul 29, 2015 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

En weer doet de link het niet bij mij...

http://nl.hardware.info/reviews/6204/windows-10-review-een-nieuwe-windows-van-een-nieuw-microsoft

ve
door verwijderd - Jul 30, 2015 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik pieker er nog niet over om WD 10 te installeren, laat anderen het maar eens uit proberen, ik wil ook eens weten of de favorieten die ik heb geinstaleerd op internet ex 7 weer met wachtwoorden weer terug komen,

ve
door verwijderd - Jul 30, 2015 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op woensdag 29 jul 2015, 14:54:
Een alternatief is wel een Apple maar daar betaal je teveel voor en is er niet zoveel programma`s voor te krijgen als voor M$.
.

Wat zeg je me nou ?