de eelco
door de eelco Aug 20, 2015 om 11:52
Computers & telefonie

Versterker is gemaakt in garantie periode maar bcc wil niet vertellen waarom de versterker stuk ging

mijn hardman kardon versterker sloeg regelmatig om de 10 tot 30 minuten uit bij normaal gebruik(( dus niet de volume max )))...
bcc gebeld gezien ik hem maar een paar maanden had..
het was een showroom model maar volgens bcc gewoon zo goed als nieuw.
nu heb ik hem gisteren weer opgehaald en hij moet het weer doen(((word hopelijk snel aangesloten door een maatje want die doet het voor zijn werk en hobby want er moeten wel een paar apperaten op aangesloten worden)))..
nu heeft hardman kardon de hoofdprint en voedingsprint vervangen maar ze willen of kunnen niet zeggen waarom deze na een korte tijd al stuk waren.
ook volgens hardman kardon is de versterker gewoon zo goed als nieuw en dat het een showroom model was moet totaal geen probleem zijn..
nu is het me eerste keer dat ik een showroom model hebt gekocht maar ik krijg nu toch wel zo mijn twijfels of ik hier wel goed aan heb gedaan...
heb wel gewoon 2 jaar normalen garantie en heb er 5 jaar bij gekocht via bcc dus ik heb zeker 7 jaar een versterker ((mijn vorige versterker van bcc ging na bijna 5 jaar stuk en ik kreeg mijn geld gewoon terug ))..
wat zal de oorzaak kunnen zijn dat de hoofdprintplaat en de voedingsprintplaat stuk gingen en moet ik me zorgen maken dat het een showroom model is of maakt dat niet uit..

924 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat zal de oorzaak kunnen zijn dat de hoofdprintplaat en de voedingsprintplaat stuk gingen en moet ik me zorgen maken dat het een showroom model is of maakt dat niet uit..

U heeft 2 + 5 jaar garantie = 7 jaar totaal. Dus voorlopig geen zorgen, dacht ik zo.

U schrijft:
nu heb ik hem gisteren weer opgehaald en hij moet het weer doen(((word hopelijk snel aangesloten door een maatje want die doet het voor zijn werk en hobby want er moeten wel een paar apperaten op aangesloten worden)))..
nu heeft hardman kardon de hoofdprint en voedingsprint vervangen maar ze willen of kunnen niet zeggen waarom deze na een korte tijd al stuk waren.

U heeft kennelijk geen uitgebreide technisch knobbel, (een ander moet uw apparaat aansluiten), dus om aan een (kennelijke) leek een technisch verhaal geven lijkt mij niet logisch. Wat schiet u er mee op al u hoort dat condensator C 23 defect was? (voorbeeld)

Stuk na een korte tijd
Het ene apparaat gaat snel stuk (maandagmorgenproduct?) de andere gaat 300 jaar mee. Een kwestie van pech of geluk hebben. Ook niet alle mensen worden 100+ jaar.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, elektronica kan defect raken. Ook bij een nieuw apparaat kan je dat gebeuren. Een oorzaak is vaak niet te geven. Dus of ze het niet -willen- zeggen, is nog maar de vraag....

En wat dat showroom model betreft, dat is een keuze die je indertijd zelf gemaakt hebt. Je weet dan niet wat er met het apparaat gebeurd is. Misschien heeft die wel een aantal maanden, elke ga 'aan' gestaan en heeft de versterker er al de nodige bedrijfsuren op zitten. Je weet het niet en dat is dus een risico dat je neemt. Wellicht heb je nog korting gekregen omdat het een showroom model was?

Belangrijkste is natuurlijk dat je gewoon garantie hebt.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op donderdag 20 aug 2015, 12:19:
Stuk na een korte tijd
Het ene apparaat gaat snel stuk (maandagmorgenproduct?) de andere gaat 300 jaar mee. Een kwestie van pech of geluk hebben. Ook niet alle mensen worden 100+ jaar.

300 jaar? Wist niet dat ze 300 jaar geleden ook al elektronica hadden. Weer wat geleerd. :-)

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou men moeten onderzoeken waarom iets kapot is gegaan? Vervangen van het defecte onderdeel is toch voldoende?

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 13:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie zegt dat ik met die 300 jaar electronica bedoelde? Ook niet electronica kan kapot ........

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo de eelco,

.....heb wel gewoon 2 jaar normale garantie en heb er 5 jaar bij gekocht via bcc dus ik heb zeker 7 jaar een versterker .....
Zou me dus maar niet druk maken over de oorzaak van de (opgeloste) problemen.
Mocht er weer wat gebeuren dan kun je een beroep op die garantie doen.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zal ik u een beetje uit de droom helpen. Het feit dat men de voeding heeft vervangen duid er op dat deze niet stabiel was. Dat kan betekenen dat op de hoofdprintplaat onderdelen te warm worden en daardoor voor korte tijd kunnen uitvallen. Na afkoeling werk het dan weer een korte tijd. En aangezien vervangen tegenwoordig goedkoper is dan repareren heeft u nu dus weer een geheel nieuwe versterker. Voor het aansluiten zou ik adviseren lees gewoon eens de gebruiksaanwijzing daar hoef je echt geen techneut voor te zijn, wel ff de tijd voor nemen.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja ze willen het u wel vertellen maar dat kunnen ze niet want de mogelijkheden zijn eindeloos. Repareren oude stijl dus onderdelen vervangen doet enkel een vak idioot nog. In uw versterker is de voeding en de hoofdprint vervangen daarmee is zo'n beetje alle elektronica hagel nieuw.
Wel een tip voor het aansluiten, controleer alle luidsprekerkabels op juiste aansluiting zoals + en - want als dat niet klopt gaan de luidsprekers elkaar tegenwerken met als gevolg overbelasting waardoor de versterker bij een wat hoger volume in beveiliging gaat.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste de eelco,

denk niet dat u zich zorgen hoeft te maken dat u een showroom model gekocht heeft.
Het had ook kunnen gebeuren als u gewoon een nieuw exemplaar 'uit de doos' had gekregen.
We hebben een jaar of 7 geleden een nieuwe TV gekocht (nieuw 'uit de doos'). Na 11 maanden ging de TV al stuk. Onder garantie is het moederbord destijds vervangen en de TV doet het nu al weer ruim 6 jaar als een zonnetje.

Dat men u niet wil vertellen wat precies het euvel was komt misschien wel omdat men het ook niet precies weet (dat was bij ons destijds ook zo).
U heeft nog een forse garantie periode dus geniet lekker van uw nu weer werkende versterker.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op donderdag 20 aug 2015, 12:28: Tja, elektronica kan defect raken. Ook bij een nieuw apparaat kan je dat gebeuren.

Juist bij een nieuw apparaat kan het gebeuren. Als het na en paar maanden allemaal goed werkt is de kans op problemen een stuk kleiner geworden.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op donderdag 20 aug 2015, 17:42:
Wel een tip voor het aansluiten, controleer alle luidsprekerkabels op juiste aansluiting zoals + en - want als dat niet klopt gaan de luidsprekers elkaar tegenwerken met als gevolg overbelasting waardoor de versterker bij een wat hoger volume in beveiliging gaat.

Als je de + en - verwisseld heb je alleen dat de luidsprekers uit fase staan. Het klinkt dan wazig maar er gaat niet kapot.

ve
door verwijderd - Aug 20, 2015 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

pieterwolters schreef op donderdag 20 aug 2015, 19:54:
ron530 schreef op donderdag 20 aug 2015, 17:42:
Wel een tip voor het aansluiten, controleer alle luidsprekerkabels op juiste aansluiting zoals + en - want als dat niet klopt gaan de luidsprekers elkaar tegenwerken met als gevolg overbelasting waardoor de versterker bij een wat hoger volume in beveiliging gaat.

Als je de + en - verwisseld heb je alleen dat de luidsprekers uit fase staan. Het klinkt dan wazig maar er gaat niet kapot.

Inderdaad.

@TS.
Ze hebben toch gezegd wat er kapot is? De Hoofdprintplaat en de Voeding. (Dus vrijwel alles).

HK is beter dan die samsung/lg/whatever home cinema troep maar nog steeds niet echt top of the line. Ze gebruiken dan ook goedkopere chinese condensatoren/Transistoren en hun voedings filter is ook niet al te best.

Pure speculatie:
Aangezien het om een terugkomende storing na aanstaan ging, lijkt mij dat het een probleem is met je Voltage regulators of je hoofd versterkings trap (transistoren). Deze slaan dan elke keer automatisch af als ze te warm worden.
Het kan dus zijn dat bij puur toeval een spannings piek veroorzaakt door je wasmachine ofzo door de slechte filter in de voeding is gekomen en een condensator of een Voltage regulator heeft gesloopt. Waardoor die daarna bleef overhitten.

In zón geval vervangen ze liever je moederbord en je voeding dan dat ze er een nieuwe transistor op gaan zitten solderen. Dit is namelijk met de hand bijna niet te doen. (Moederbord wordt machinaal gesoldeerd)

Als je in de toekomst echt een goede wil, probeer dan eens: NAD, Onkyo, SONY ES series, Yamaha, Denon, Marantz. (HK is ook best wel heel goed hoor)

ve
door verwijderd - Aug 21, 2015 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb vorige maand nog gespeeld op een 300 jaar oud klavier. Hij deed het nog goed. Zonder printplaat.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2015 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

pieterwolters schreef op donderdag 20 aug 2015, 19:54:
ron530 schreef op donderdag 20 aug 2015, 17:42:
Wel een tip voor het aansluiten, controleer alle luidsprekerkabels op juiste aansluiting zoals + en - want als dat niet klopt gaan de luidsprekers elkaar tegenwerken met als gevolg overbelasting waardoor de versterker bij een wat hoger volume in beveiliging gaat.

Als je de + en - verwisseld heb je alleen dat de luidsprekers uit fase staan. Het klinkt dan wazig maar er gaat niet kapot.

Geheid dat de boel in beveiliging gaat want als de ene luidspreker naar buiten beweegt terwijl de ander op het zelfde moment terug trekt (uit fase dus) wordt de versterker al gauw overbelast en met de moderne techniek uitgeschakeld. De meeste problemen met de huidige 5.1 of hoger worden veroorzaakt door het niet zorgvuldig aansluiten van de luidsprekers.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2015 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

iedereen hartelijke dank voor het mee denken en de antwoorden..
hij is aangesloten en vooralsnog doet hij het weer toppie....
prettig weekend

ve
door verwijderd - Aug 23, 2015 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Showroommodel komt gewoon nieuw uit doos en volgens mij staan tegenwoordig versterkers in de showroom niet eens meer aangesloten dus is er ook geen sprake van slijtage.

Wat het repareren betreft kan het ook zijn dat ze niet hebben kunnen lokaliseren waardoor de versterker uitvalt.
Als een apparaat binnen 10 -30 seconden uit valt dan kan de reparateur er met z'n meetapparatuur bij gaan zitten en kunnen ze op bepaalde punten gaan meten en zo lokaliseren waar de fout zich bevind.
Treed de klacht op tussen de 10 - 30 minuten dan gaat bovenstaande niet op, een reparateur kan moeilijk 10 - 30 minuten starende op zijn meetapparatuur bij de versterker blijven zitten.

Of men heeft de klacht daar gewoon niet geconstateerd.
Misschien heeft er een slechte verbinding in de interne bekabeling of in een slechte soldeerverbinding gezeten.
Deze kan doordat de versterker vervoerd is geweest weer even goed contact gemaakt hebben waardoor de klacht er op de technische dienst niet uit komt.

In beide gevallen vervangen ze gewoon preventief de printen waarvan men vermoed dat het probleem daar op zit.