ru
door ruitermrde Jun 17, 2007 om 20:45
Geldzaken & recht

Verstopping standleiding

Beste experts,

Ik woon op de eerste verdieping van een koopflat met boven mij nog 3 verdiepingen. Afgelopen weken is een tweetal keren de Riool Reinigings Service (RRS) langsgeweest om een ontstopping te verwijderen die zich in de standleiding bevond.
De eerste keer bevond de verstopping zich in de standleiding tussen de woning van mijn bovenburen en mijn eigen woning. Omdat mijn bovenburen op vakantie waren en er bij mij lekkage via het plafond optrad, heb ik de RRS gebeld en de kosten betaald van het ontstoppen.
De tweede keer bevond de verstopping zich dieper in het liggende gedeelte van de afvoer buiten mijn woning en heb ik wederom de RRS moeten bellen om de verstopping te verwijderen. Ook deze keer heb ik de kosten betaald.
Ik heb daarop de VVE verzocht de door mij gemaakte kosten aan mij terug te betalen. De VVE is echter van mening dat ze dat niet hoeven te doen omdat zij vinden dat 'de veroorzaker' moet betalen. Het probleem is nu juist dat 'de veroozaker' niet is aan te wijzen. Al mijn bovenburen ontkennen dat ze zaken door het toilet spoelen die er niet in thuis horen (terwijl er toch diverse tampons en maandverbanden uit de afvoer kwamen).

Mijn vraag is nu: bij wie moet ik zijn om de door mij gemaakte kosten te claimen? Het kan toch niet zo zijn dat wanneer mijn bovenburen zaken door het toilet spoelen die een verstopping veroorzaken, ik steeds voor de kosten kan opdraaien.

Met vriendelijke groet,

Miro de Ruiter

17701 12 Rapporteer

astoria
door astoria - Jun 17, 2007 om 21:08
362 Antwoorden / 55 Vragen

Geachte Heer de Ruiter, Uw bijdrage voor de VVE is voor reserve op termijn (algemene zaken) een reparatie/vervanging van de lift toekomstig schilderwerk om nog maar iets te noemen . Een verstopping is een zaak per appartrement . Gezien Tampons en maandverbanden zult u mits er geen oudjes boven u wonen in gesprek moeten gaan met uw (jongere bovenburen) .x

ru
door ruitermrde - Jun 17, 2007 om 21:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

In het verleden, toen de VVE activiteiten nog uitbesteed werden aan de firma Pro VVE Beheer, zijn deze kosten (mits de verstopping zich in de centrale standleiding bevond) altijd door de VVE betaald. Ik zie niet waarom het in dit geval anders zou zijn.

Nog even ter aanvulling op mijn eerder bericht: op dit moment wordt de staat van alle standleidingen in het gehele flatgebouw onderzocht omdat er zich de laatste tijd op diverse plekken verstoppingen hebben voorgedaan. Het lijkt me dus ook een kwestie van algemeen onderhoud.

astoria
door astoria - Jun 17, 2007 om 23:20
362 Antwoorden / 55 Vragen

Geachte Heer de Ruiter, Quote Nog even ter aanvulling op mijn eerder bericht: op dit moment wordt de staat van alle standleidingen in het gehele flatgebouw onderzocht omdat er zich de laatste tijd op diverse plekken verstoppingen hebben voorgedaan. Het lijkt me dus ook een kwestie van algemeen onderhoud einde Quote .Als nu de VVE  tot de conclusie komt dat de verstopping (en) zijn ontstaan door b.v. een fout in de standleidingen  zal de reparatie moeten worden gefinancierd uit de algemene middelen en kunt u als nog de door u gemaakte kosten bij de VVE neerleggen . Dus de rekeningen bewaren.succes.x

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2007 om 09:52
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Allereerst; waarom heeft u niet bij het constateren van de lekkage contact opgenomen met uw VVE bestuur en aangedrongen op snelle hulp? De rekening zou dan zijn gezonden aan de VVE.

Hoe dan ook ben ik van mening dat u gerust de kosten kunt claimen, ten eerste omdat de verstopping boven uw woning zat (hoeveel etegaes zijn er boven u? Als het er maar één is, dan kunt u ook uw bovenburen aanspreken om de rekening te laten voldoen. Geef daarbij te kennen dat u ook schade bij hen verder hebt voorkomen door uw optreden U kunt daarbij wettelijk aanvoeren dat u heeft gehandeld als zaakwaarnemer. BW boek 6 art 198 en met name ook 200.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/s36026455.html vervolgens even de genoemde artikelen aanklikken.

Hetzelfde geldt ook t.a.v. de andere verstopping die m.i. hoe dan ook voor rekening van uw VVE dient te zijn.

Succes

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 18, 2007 om 12:48
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Vanzelfsprekend zijn deze kosten voor rekening van de VVE. Het gaat om de standleiding en/of de riolering en die zijn gemeenschappelijk eigendom van alle appartementseigenaren. Alleen geringe kosten van onderhoud in uw eigen appartement komen voor eigen rekening.

astoria
door astoria - Jun 18, 2007 om 14:50
362 Antwoorden / 55 Vragen

@ altena/tonie boy u woont beide waarschijnlijk in een huurwoning,dus is uw beoordeling van deze kwestie niet juist en overbodig !!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2007 om 15:43
16838 Antwoorden / 202 Vragen

xxxzzz@ waar slaat dit op?? Ik heb ervaring met koopwoningen en zelfs met appartementsrecht. Was in die zin zelfs ooit bestuurslad van een VVE en of je nou in een huurwoning of een koopwoning woont, dat heeft niets met kennis en ervaring te maken op basis waarvan wij antwoorden.

Vraagsteller beoordeelt of het antwoord goed is, helaas komt het ook voor dat de verkeerde knop wordt gebruikt maar dat ter zijde. daar gaat het ons ook niet om.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 18, 2007 om 15:44
16838 Antwoorden / 202 Vragen

ps bestuurlid moet het zijn. en ook ps: als u enige wetskennis had zou u m.i. anders reageren/antwoorden..

ru
door ruitermrde - Jun 18, 2007 om 16:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb uiteraard eerst contact opgenomen met een lid van het bestuur van de VvE. Hij adviseerde mij de RRS te bellen, maar zei er wel bij dat de VvE de kosten niet wilde betalen. Omdat het rioolwater bij mij door het plafond kwam en er snel actie vereist was, was er op dat moment geen tijd om een discussie aan te gaan. Immers als een van mijn bovenburen het toilet zou doorspoelen, zou de schade alleen maar groter worden. Ik heb toen besloten de kosten 'voor te schieten' aan onze bovenburen.

Ik heb inmiddels een brief gehad van de VvE met de mededeling dat zij de kosten van de tweede verstopping voor hun rekening nemen. Echter de VvE is nog steeds van mening dat zij niet aansprakelijk zijn voor de kosten van de eerste ontstopping.

tonnieboy
door tonnieboy - Jun 19, 2007 om 13:24
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Woon bijna mijn hele leven al in een koopwoning en ik weet echt niet waar u uw onzinnige reactie op baseert. De VVE dient alle onderhoud en beheerskosten van het gebouw te dragen zo simpel is het. Deze kosten zijn noodzakelijk gemaakt en komen alle bewoners ten goede. De VVE moet ervoor zorgen dat er altijd iemand aanspreekbaar is om deze maatregelen te kunnen treffen en bij afwezigheid moeten bewoners zelf aktie nemen. De kosten zijn echter wel voor de VVE.

astoria
door astoria - Jun 19, 2007 om 19:20
362 Antwoorden / 55 Vragen

Tja heren ... ook complete kul krijgt een gele streep .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 20, 2007 om 09:49
16838 Antwoorden / 202 Vragen

spitsbergen@ bij het nog geldende systeem komt het helaas vaak voor dat de eerste die antwoordt het predicaat beste antwoord meekrijgt, door de plaats van de knop. N.a.v. overleg hierover wordt een aanpassing verwacht. (voor de goede orde - ook bij mijn puntenverzameling zijn er ook toe te schrijven aan dit systeem en zelfs in die zin dat een wel goed antwoord m.i. toch later niet het beste was.