tari
door tari Feb 2, 2012 om 17:44
Elektronica & tv

Vervangend toestel is goedkoper, mag dat?

Hallo,

Mijn prachtige HiFi audioset (met buizenversterker) ging stuk na 1,5 jaar en was niet reparabel meer. Ik heb aangegeven bij de leverancier dat ik graag mijn geld terug wil omdat zij niet meer hetzelfde toestel kunnen leveren en hij ergens anders nog wel te koop is.

De leverancier wil geen geld terug geven maar wel een vervangend toestel. Dit is totaal iets anders, oa veel minder watt, geen buizen versterker.

Daarnaast is dit apparaat € 300 goedkoper dan ik 1,5 jaar geleden betaald heb (adviesprijs van het orgineel € 699,- , vervangend toestel € 399,-).

Reden: Ik heb al 1,5 jaar het toetstel in huis gehad en de dagwaarde is lager dus lager.
Mijn vraag: Mag dat, dagwaarde bij een HiFi-set?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Groeten Tari

4219 27 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 2, 2012 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je geeft de adviesprijs, maar daar wordt het meestal niet voor verkocht. Wat heb je betaald voor de audioset, die stuk ging?

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 2, 2012 om 21:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Waarom vraagt u niet aan de oorspronkelijke leverancier of zij niet bij die andere leverancier, voor u, een toestel kunnen kopen.
Dan zal de prijs ook wel meevallen want als die handelen onder elkaar gaat er meestal 10 á 20% af.
En u moet rekening houden met de normale levensduur van het apparaat.
De waarde daalt dus elk jaar.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vraag: Mag dat, dagwaarde bij een HiFi-set?

Als het bij een verzekeringsuitkering mag, zal het ook best in dit geval mogen.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

ooit voor 700 gekocht. stel dat het 3 jaar mee gaat, dan is het na 1,5 jaar nog 350 waard. dan lijk 400 mij geen slechte deal.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op donderdag 2 feb 2012, 18:43: Je geeft de adviesprijs, maar daar wordt het meestal niet voor verkocht. Wat heb je betaald voor de audioset, die stuk ging?

Vladja

BIj dit soort specifieke producten (buizenversterkers) wordt over het algemeen gewoon de adviesprijs van de fabrikant gebruikt. Er wordt ook praktisch niet gestunt met de prijzen van deze producten.

@TS: Ja, afschrijving/dagwaarde is ook voor hifi-producten gebruikelijk. Gezien de relatief lage prijs ga ik er van uit dat het geen premium merk is als QUAD of EAR (die hebben een relatief lage afschrijving), dus de afschrijving die de winkelier hanteert is redelijk. Ik zou overigens eerder verwachten dat de winkelier een optie biedt van een nieuwe, gelijkwaardige* versterker met een kleine bijbetaling.

*) Dit kan uiteraard alleen maar als de leverancier van de versterker nog "in business" is of als er vergelijkbare producten beschikbaar zijn.

Ik zou trouwens toch nog eens nadenken over dat het niet te repareren zou zijn. Ik weet niet wat er kapot is, maar buizeninstallatie zijn over het algemeen heel makkelijk te repareren.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 09:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw,

BIj dit soort specifieke producten (buizenversterkers) wordt over het algemeen gewoon de adviesprijs van de fabrikant gebruikt. Er wordt ook praktisch niet gestunt met de prijzen van deze producten.

Dat kan hij gewoon stellen dat er €.... voor is betaald en niet de adviesprijs geven. Adviesprijzen staan meestal op het prijskaartje met een streep erdoor heen en daaronder de werkelijk te betalen prijs.

Maar zolang tari niet meldt wat er werkelijk betaald is, valt er ook niets te zeggen over de afschrijving die toegepast is.

Als je een ander toestel ervoor in de plaats krijgt, moet je (bijna) altijd het kapotte toestel inleveren. Zo gaat dat, dus laten repareren door tari is dan niet mogelijk.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
De koper van een product die niet de eigenschappen bezit die hij ervan mag verwachten ( let op bewijslast is de eerste zes maanden bij de verkoper), mag kosteloos herstel, indien dat laatste niet gevergd kan worden, vervanging eisen van een gelijkwaardig product rekening houdend met, en onder aftrek van, een zeker bedrag omdat het product al een tijd is gebruikt.
Dit bedrag moet in evenredigheid zijn; mij is niet bekend waarom beantwoorders zo standvastig aanhaken bij het verzekeringsrecht en de dagwaarde. Wat een rechtvaardig aftrekbaar bedrag zou zijn hangt namelijk ook af van de aard van het gebrek en/of u de openbaring hiervan ook had mogen, kunnen verwachten na een zekere gebruiksduur.

Ik zie nog een optie: een gelijkwaardig product eisen met een kleine bijbetaling;
is dat niet mogelijk?

mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Ik lees nu pas dat een gelijkwaardig product niet meer bij dezelfde leverancier te verkrijgen is. In dat geval mag u ook de koop gedeeltelijk ontbinden onder aftrek van een redelijke gebruikswaarde zodat u het product elders aan kan schaffen.
Succes!
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske / meester in de rechten,

Dit bedrag moet in evenredigheid zijn; mij is niet bekend waarom beantwoorders zo standvastig aanhaken bij het verzekeringsrecht en de dagwaarde.

EEN JURIST, DIE NIET LEEST WAT DE GEGEVENS ZIJN / GESCHREVEN IS. En die geeft dan "advies".

Vraagsteller stelt een vraag over dagwaarde.

Mijn vraag: Mag dat, dagwaarde bij een HiFi-set?

En dagwaarde is hier kennelijk een heel fout begrip, want je begrijpt niet waarom daar zo standvastig aan aangehaakt wordt. Volgens jou is er recht op:

In dat geval mag u ook de koop gedeeltelijk ontbinden onder aftrek van een redelijke gebruikswaarde zodat u het product elders aan kan schaffen.In dat geval mag u ook de koop gedeeltelijk ontbinden onder aftrek van een redelijke gebruikswaarde zodat u het product elders aan kan schaffen.

En dat is in het kort gezegd:NIEUWPRIJS minus AFSCHRIJVING (aftrek van een zeker bedrag omdat het product al een tijd is gebruikt. ) = DAGWAARDE (financiële vergoeding bij gedeeltelijke ontbinding van de koop).

DE perfecte omschrijving van het begrip dagwaarde. Die precies ook zo gebruikt wordt in het verzekeringsrecht bij iets wat verloren (=gestolen/zoek geraakt, etc.) gegaan is of onherstelbaar beschadigd is.

Of je een openbaring van een aard van een gebrek kan en mag verwachten? Het civiel (burgerlijk) recht kent die uitdrukking niet en ik heb een gebrek in een voorwerp nog nooit horen spreken. Dat zou pas een openbaring zijn!

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik vraag me af waarom de versterker niet gerepareerd kan worden.Meestal is er een buis kapot.Overigens is het een goedkoop apparaat met waarschijnlijk een weinig vermogen.Een goede versterker kost rond de 1500 euro Probeer het eens bij een goede reparateur of hobbyist,want ik heb het idee dat de leverancier geen zin heeft om te repareren.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja je moet het maar geloven van vroeger was alles beter, maar doe mij maar een
highend moderne mosfett vesterker die ook superaudio dvd audio en blu ray audio aankan .Met de meerdere kanalen

ve
door verwijderd - Feb 3, 2012 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij aan bij Jorisw en vr1944, een buizenversterker is vrijwel altijd reparabel. Het ergste wat kan gebeuren is een scheur of barst in de printplaat en dan nog kan je bruggetjes solderen. Over het algemeen is het een buis. In mijn ogen loont het altijd om een buizenversterker te repareren, helaas is de know-how aan het verdwijnen. Ik heb er al de nodige weer op gang geholpen. Breng hem maar langs.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2012 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik zal een paar vragen beantwoorden:

Vladja: koopprijs: 500,- koopprijs vervangend toestel: 295,-
Poltot: Helaas willen ze dat ook niet.
Mahadma: de audioset viel nog wel in de garantie en zou dus gratis gemaakt worden
Eva369: Zo'n HiFi-set moet 20 jaar meekunnen (buizen zullen wel een keer vervangen moet worden)
Jorisw: Philips de MCD909/12; de philipsreparateur meldde dat de printplaat stuk was en deze is niet meer verkrijgbaar.
VrouweElske: Ik wilde graag een ander toestel, ook Philips en wilde zeker daarvoor bijbetalen. Helaas heb ik het duurste artikel uit hun audio collectie.
VR1944 & Marschool: Helaas, de printpaat is stuk en niet meer verkrijgbaar dus..

Maar goed, een zgn "dagwaarde" is dus wel van toepassing op een HiFi set, dat wist ik niet. Ik heb weederom aangegeven bij de dealer dat ik graag geld terug wil of een ander philipstoestel met bijbetaling. Ik ben benieuwd wat ze antwoorden. Overigens begreep ik van de reparateur dat ik met m'n philips spullen voortaan beter direct bij hun kan brengen, daar krijg ik nl wel het aankoopbedrag terug binnen 5 jaar.

Tari

ve
door verwijderd - Feb 4, 2012 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat er na 1.5 jaar na aankoop geen onderdelen meer verkrijgbaar zouden zijn, is de reinste flauwekul van die reparateur.

Als er binnen de garantieperiode geen reparatie meer mogelijk is, dan hoor je een vervangende (buizen) versterker te krijgen, eventueel met bijbetaling als die duurder zou zijn, of al je geld weer terug.

Als die printplaat binnen 1.5 jaar al stuk is, dan is dit gewoon een fabrieksfout (of wanproduct) en zat die fout er vanaf het begin al in en dan maakt het niets uit of hij na 2 dagen stuk gaat, of pas na 1.5 jaar.
Die versterker had gewoon niet stukken mogen gaan na pas 1.5 jaar. (punt uit!!!)

Philips flikt deze geintjes al langer, toendertijd met de Senseo (deze werden wel gerepareerd of mensen kregen een nieuwe)
DVD spelers die net na de garantie "No Disc" aangaven (onder meer mijn hartstikke dure Philips Matchline DVD speler) heb toen maar een goedkope Lenco speler gekocht, die het nu nog steeds doet!
Dure Philips koffiezetters (HD5405 en HD5410) die kapot gingen. (verwarmingselement)
Philips DECT ZENIA 200 waarvan het basisstation net na 2 jaar er mee ophoudt, mensen kregen toen ook een vervangend product, zelfs na 2 jaar gebruik.

Maar goed, mijns inziens heb je gewoon recht op een goed product, die in ieder geval langer moet meegaan dan 1.5 jaar! Laat je daarom AUB niet afschepen met een goedkoper model en eis gewoon je geld terug!

Vriendelijke groeten, Dirck

ve
door verwijderd - Feb 4, 2012 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dirck heeft groot gelijk, binnen 1 1/2 jaar is de printplaat absoluut nog vindbaar, zoniet dan zijn iig. de negatieven nog aanw. Punt 2: de kwaliteit van de printplaat; zo`n buizenversterker wordt gloeiend heet, als je daar een printplaat naar huidige maatstaven voor gebruikt tja, dan kan je erop wachten dat deze scheurt, immers de silicaten (transistoren, ic`s,chips etc.) worden nauwelijks warm en daar zijn de huidige printplaatjes op berekend.

Vwb. de rechtsgeldiheid heb je gewoon recht op een gelijkwaardig vervangend product. Ik krijg echter de indruk dat hier sprake is van niet willen en ook nooit van plan geweest zijn.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2012 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het beste kun je contact opnemen met de "Philips Consumer Care"
support.philips.com/support/Contact opnemen

Ze zijn ook actief op verschillende fora, zoals op het Tros Radar forum, weet niet of ze ook op de Kassa site actief zijn.

In de garantievoorwaarden zegt Philips onder andere dit:
Standaard garantie periode
2 jaar
Bij een defect tijdens de garantieperiode ten gevolge van foutief materiaal of vakmanschap, garandeert Philips u een kosteloze herstelling of vervanging.

Nou lijkt mij dat jouw geval onder "foutief materiaal" valt en misschien zelfs wel onder "vakmanschap" ???

Ik zou in ieder geval proberen contact op te nemen met de Philips Consumer Care afdeling.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Feb 4, 2012 om 15:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben nog even aan het zoeken geweest en zie dat er hier op de Kassa site ook een Philips webcare team zit.
kassa.vara.nl/zoeken/philips cc

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Feb 4, 2012 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Philips de MCD909/12

Deze set is nog steeds te koop o.a. bij Expert en BCC.Lijkt erop dat Philips geen zin heeft om het aparaat te vervangen.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2012 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tari:

Ben zo vrij geweest het Philips Webcareteam een tweet te sturen, met de vraag eens naar jouw probleem te kijken. Ben benieuw of ze hier even langskomen.....

Freya

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste TS,

Wat ontzettend vervelend om te lezen dat uw MCD909 een defect vertoont. Graag zouden wij met u in contact willen komen! Daarom willen wij u verzoeken om telefonisch contact met Philips Webcare op te nemen. Wij zijn te bereiken op: 0900-2021177 (€ 0.10 c p/m).

Wanneer u contact met ons opneemt, vergeet dan niet om uw dossiernummer bij de hand te houden. Uw dossiernummer is: 50-945012648.

Wij hopen u snel te woord te mogen staan!

Met vriendelijke groet,

Philips Webcare

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

dirck schreef op zaterdag 4 feb 2012, 15:38: Het beste kun je contact opnemen met de "Philips Consumer Care"
support.philips.com/support/Contact opnemen

Ze zijn ook actief op verschillende fora, zoals op het Tros Radar forum, weet niet of ze ook op de Kassa site actief zijn.

In de garantievoorwaarden zegt Philips onder andere dit:
Standaard garantie periode
2 jaar
Bij een defect tijdens de garantieperiode ten gevolge van foutief materiaal of vakmanschap, garandeert Philips u een kosteloze herstelling of vervanging.

Nou lijkt mij dat jouw geval onder "foutief materiaal" valt en misschien zelfs wel onder "vakmanschap" ???

Ik zou in ieder geval proberen contact op te nemen met de Philips Consumer Care afdeling.

Groet, Dirck

Hallo Dirck,

Helaas, ik had al conact opgenomen met de Philips Consumer Care afdeling, zij konden mij niet helpen omdat ik het artikel bij een leverancier had gekocht. had ik hem direct bij Philips gekocht hadden ze meer voor me kunnen doen.

Groeten Tari

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

vr1944 schreef op zaterdag 4 feb 2012, 16:20: Philips de MCD909/12

Deze set is nog steeds te koop o.a. bij Expert en BCC.Lijkt erop dat Philips geen zin heeft om het aparaat te vervangen.

Ja, ik weet dat BCC 'm nog heeft, maar eerst wil ik geld zien terug te krijgen. Anders heb ik dadelijk twee systemen. :-S

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 14:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

freya schreef op zaterdag 4 feb 2012, 16:46:
@tari:

Ben zo vrij geweest het Philips Webcareteam een tweet te sturen, met de vraag eens naar jouw probleem te kijken. Ben benieuw of ze hier even langskomen.....

Freya

@freya
Ik heb gebeld en wordt woensdag terug gebeld. Maar zoals ik al zei, ik heb al Philips gebeld en de klantenservice zei dat ze niets voor mij kunnen betekenen omdat het via een levarancier gegaan is. Maar goed, ik ben benieuwd! Ik zal het hier laten weten.

Groeten Tari

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

tari schreef op maandag 6 feb 2012, 14:55:
freya schreef op zaterdag 4 feb 2012, 16:46:
@tari:

Ben zo vrij geweest het Philips Webcareteam een tweet te sturen, met de vraag eens naar jouw probleem te kijken. Ben benieuw of ze hier even langskomen.....

Freya

@freya
Ik heb gebeld en wordt woensdag terug gebeld. Maar zoals ik al zei, ik heb al Philips gebeld en de klantenservice zei dat ze niets voor mij kunnen betekenen omdat het via een levarancier gegaan is. Maar goed, ik ben benieuwd! Ik zal het hier laten weten.

Groeten Tari

Ach ja, nu komt het op een consumentenforum en dan kan er plotseling toch wel even naar gekeken worden. Triest, wat een mentaliteit heerst er tegenwoordig toch. Die leverancier waar je de versterker hebt gekocht zou ik zeker dood laten vallen. Ennûh, laat je niet afschepen, een buizenversterker moet bij normaal gebruik (op de buizen na, die raken 'op') een leven lang mee kunnen gaan.

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat snap ik,maar ik wou hiermee aangeven dat jouw leverancier je zeker eenzelfde toestel kan leveren .Hoe hij het oplost met Philips is zijn pakkie aan.

tari schreef op maandag 6 feb 2012, 13:29:
vr1944 schreef op zaterdag 4 feb 2012, 16:20: Philips de MCD909/12

Deze set is nog steeds te koop o.a. bij Expert en BCC.Lijkt erop dat Philips geen zin heeft om het aparaat te vervangen.

Ja, ik weet dat BCC 'm nog heeft, maar eerst wil ik geld zien terug te krijgen. Anders heb ik dadelijk twee systemen. :-S

ve
door verwijderd - Feb 6, 2012 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop dat u ondanks het commentaar van de bovenmeester uw goede adviezen blijft geven

vrouwe elske schreef op vrijdag 3 feb 2012, 11:10: Beste vraagsteller,
Ik lees nu pas dat een gelijkwaardig product niet meer bij dezelfde leverancier te verkrijgen is. In dat geval mag u ook de koop gedeeltelijk ontbinden onder aftrek van een redelijke gebruikswaarde zodat u het product elders aan kan schaffen.
Succes!
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste TS,

Helaas blijkt het telefoonnummer wat genoteerd is door onze collega, niet correct. Hierdoor is het niet mogelijk om telefonisch contact met u op te nemen.

Ook is er geen email genoteerd waardoor het helemaal lastig wordt om contact met u op te nemen! Bent u eventueel aanstaande maandag in de gelegenheid om nogmaals contact met ons op te nemen? Wij zijn te bereiken van 08.00 tot 16.30 uur.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Philips Webcare