dr
door drcomputer Jan 9, 2014 om 19:15
Computers & telefonie

Vervelende Microsoft telefoontjes

Hallo Iedereen,

Met enige regelmaat krijg ik telefoon van Microsoft met de mededeling dat ik een probleem heb met mijn computer waarop natuurlijk (geen) windows draait. Om een lang verhaal kort te maken proberen ze je geld afhandig te maken. Gelukkig trap ik hier nooit in maar het is wel vervelend dat er iedere keer gebeld word. Natuurlijk heb ik al contact gezocht met mijn provider Ziggo maar die zegt gewoon dat ze niets kunnen doen. Wat is hier in een volgende stap? Wellicht dat Kassa eens aandacht kan besteden aan dit onderwerp? Ik word minimaal een keer per maand gebeld, ik heb het nu voor vier maanden bijgehouden wanneer ik gebeld word en hoe laat. Ook noteer ik het telefoonnummer.

11098 26 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2014 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die telefoontjes komen niet van Microsoft. En wat moet Ziggo hier aan doen. Zeg gewoon hier gaat mijn man/ vrouw over, ogenblikje, en leg het toestel neer, na een kwartier, als ze er dan nog zijn, zegt ogenblikje nog.

Verder niet druk om maken.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 9, 2014 om 19:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gewoon niet op reageren. Microsoft neemt geen telf, contact op met zijn gebruikers ongevraagd. Maar dit is allang bekend. ik denk al minsten een jaar geleden werd er al voor gewaarschuwd.

dr
door drcomputer - Jan 9, 2014 om 19:36
35 Antwoorden / 4 Vragen

Dank je wel voor de reacties. Ik ben zelf Microsoft gecertificeerd dus ik trap er niet in en weet ik dat ze geen telefonisch contact opnemen (hoewel dat ook weer niet helemaal waar is want je kan via een eenmalige code in je e-mail (hotmail / live / outlook) komen. Het is wel geen persoonlijk contact maar Microsoft neemt wel degelijk contact met je op). Het zijn net TAN-codes die je ook van de bank krijgt). Maar dat neemt niet weg dat die telefoontjes vervelend zijn. Bovendien heb ik een dochtertje die er wellicht op een onbewaakt moment wel in trapt. Natuurlijk hou ik het in de gaten en probeer ik zoveel mogelijk uitleg te geven aan mijn dochtertje. Maar ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat ik hier dadelijk een vraag moet stellen hoe ik van het probleem af kom omdat er geld weg is of omdat ik mijn rekeningen niet kan betalen en daar door weer incasso's me om de oren vliegen. Bij wijze van spreken...

Voorkomen is beter dan genezen.

Overigens, bij mijn mobiele provider (hi) zijn alle internationale oproepen geblokkeerd. Sindsdien heb ik er geen last meer van. Waarom zou dit niet bij Ziggo kunnen?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 9, 2014 om 19:43
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Klik

In sommige gevallen kunnen wij helaas geen onderzoek starten. Namelijk als het gaat om:
Oproepen vanuit het buitenland
Ziggo beschikt niet over klant-/contractantgegevens van buitenlandse telefoonaansluitingen.

Die maken zich er wel heel makkelijk vanaf.

Wat je kunt doen is extern een nieuw telefoonnummer nemen, deze nummerreeksen zijn niet aantrekkelijk omdat veel nog niet uitgegeven zijn.
Nadeel nieuw nummer (niet het 'gemak' van alles-in-1), voordeel geen telefoontjes en 45 euro jaarlijks minder uitgeven.

ik
door ikhaatskype - Jan 9, 2014 om 19:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

niet reageren meteen ophangen als ze weer bellen

dr
door drcomputer - Jan 9, 2014 om 19:49
35 Antwoorden / 4 Vragen

Dank je lekkerisdat, toch zitten hier opties tussen die voor mij niet gelden.

Zo is dit bijvoorbeeld:

Scan uw computer regelmatig op virussen en spyware met Internetbeveiliging van Ziggo.

bij mij niet mogelijk. Ze ondersteunen namelijk alleen Windows. Ik gebruik Linux

dr
door drcomputer - Jan 9, 2014 om 19:50
35 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=ikhaatskype schreef op donderdag 9 jan 2014, 19:46]niet reageren meteen ophangen als ze weer bellen

Dit helpt niet. Ik was vandaag niet eens thuis om op te nemen. Volgende maand proberen ze het weer... :S

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 9, 2014 om 20:17
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=drcomputer schreef op donderdag 9 jan 2014, 19:49]Scan uw computer regelmatig op virussen... Ik gebruik Linux
Het gaat enkel om de schuingedrukte tekst, die ook bij de betreffende link te lezen is.
Oftewel Ziggo doet niks.

Toch raad ik je nogmaals aan de rest van mijn reactie, onder de schuine tekst, nog eens te lezen. Er is dus wel degelijk een oplossing voor.

dr
door drcomputer - Jan 9, 2014 om 20:19
35 Antwoorden / 4 Vragen

Oke, maar wat begrijp ik daar uit? Ik heb een alles-in-een-pakket. Je bedoeld dat ik een telefoonnummer van een andere provider moet nemen?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 9, 2014 om 20:20
4299 Antwoorden / 5 Vragen

En met 'n beetje voip-router/telefoon/app kun je ook nog gewoon eens inkomende oproepen blokkeren.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 9, 2014 om 20:22
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=drcomputer schreef op donderdag 9 jan 2014, 20:19]Oke, maar wat begrijp ik daar uit? Ik heb een alles-in-een-pakket. Je bedoeld dat ik een telefoonnummer van een andere provider moet nemen?
Juist. Naar tv + internet en telefonie extern scheelt 3 euro 75 per maand :-).

pi
door pieterwolters - Jan 9, 2014 om 20:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=drcomputer schreef op donderdag 9 jan 2014, 19:36]
Overigens, bij mijn mobiele provider (hi) zijn alle internationale oproepen geblokkeerd. Sindsdien heb ik er geen last meer van. Waarom zou dit niet bij Ziggo kunnen?

Kan je dat niet zelf instellen in je Ziggo modem? Overigens wel een botte bijl methode om gesprekken vanuit het buitenland te blokkeren. Alsof iedereen die vanuit het buitenland belt een gevaarlijke crimineel is.

dr
door drcomputer - Jan 9, 2014 om 20:46
35 Antwoorden / 4 Vragen

@pieterwolters:

Ik heb geen contacten in het buitenland en ik heb alleen een ziggo modem en een eigen router. Dus geen ziggo router.

Dit heb ik gedaan omdat ik graag zelf controle heb en niet door een bedrijf (A)

diumenge
door diumenge - Jan 9, 2014 om 20:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is vervelend ja, maar er is weinig aan te doen. Je weet al dat je er niet moet reageren, dus er zit volgens mij weinig meer op dan simpel weg een keer per maand op te nemen en de hoorn er weer op te leggen. En dan verder gaan met je leven.

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2014 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zou natuurlijk uw computer kunnen beveiligen met een wachtwoord of zo, zodat uw dochtertje, als ze al die telefoon oppakt en begrijpt wat er van haar verlangd wordt, geen dwaze dingen kan doen.

Maar dat zal u zelf met uw nickname ook wel bedacht hebben.

dr
door drcomputer - Jan 9, 2014 om 21:13
35 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1:

Inderdaad, echter zoals ik al eerder zei beter voorkomen dan genezen. En wellicht kunnen anderen die dit lezen er ook wat van op steken dan wel aan het denken gezet worden. Al denk ik dat de meeste van jullie wel weten hoe dit werkt...

tijger1
door tijger1 - Jan 9, 2014 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Degenen die dit lezen weten van de hoed en de rand. Degenen die er instinken, komen hier pas later om raad vragen. Dus boter aan de galg gesmeerd.

lu
door lunatica - Jan 10, 2014 om 13:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Zelf werk ik bij een andere provider, en worden dit soort telefoongesprekken ook (helaas) veelvuldig gemeld.

Vanuit de provider kunnen ze je enkel een ander telefoonnummer bieden, zodat deze telefoontjes op zullen houden. Een bepaald nummer blokkeren gaat niet.

Wat je zelf zou kunnen doen is een klacht indienen bij zowel de politie als de ombudsdienst van telecommunicatie.

Klacht bij de politie

De politie verzamelt via een gerechtelijk bevel van de Procureur des Konings of de onderzoeksrechter alle gegevens en onderneemt de nodige acties.

Klacht bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie

Je kunt terecht bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie via hun website.

De Ombudsdienst vraagt je om een document in te vullen met de dagen en uren waarop je de ongewenste oproepen kreeg.

De Ombudsdienst vraagt dan bij Ziggo een lijst op van alle oproepen naar je nummer en gaat na of die ongewenste oproepen van één beller kwamen.

De Ombudsdienst geeft je de gegevens van die beller en jij moet zelf klacht indienen bij de politie als je dat wilt.

Ook de Ombudsdienst kan geen individuele telefoonnummers blokkeren.

Succes!

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2014 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lunatica

Die adviezen zijn dus zinloos. Die telefoontjes komen uit het buitenland. En de politie doet daar echt niets mee.

lu
door lunatica - Jan 10, 2014 om 14:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is al langer aan de gang en ook kenbaar bij de politie, dit pakken dit soort zaken zeker op. Ik zeg niet dat het ermee opgelost word...... maar wilde wel de mogelijkheden meegeven.

Zie bijv onderstaand artikel tijger:

http://www.politie.nl/nieuws/2013/juni/5/01-opnieuw-oplichting-door-%E2%80%9Cmicrosoft%E2%80%9Dmedewerker.html

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jan 10, 2014 om 19:55
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=lunatica schreef op vrijdag 10 jan 2014, 13:17]Vanuit de provider kunnen ze je enkel een ander telefoonnummer bieden, zodat deze telefoontjes op zullen houden. Een bepaald nummer blokkeren gaat niet.

Een ander telefoonnummer van grote aanbieders werkt niet. Ze bellen gewoon de meest bekende nummerblokken (nummers worden per blokken uitgegeven, dit kunnen er duizenden in één keer zijn). Bij kleine aanbieders gaat dit om kleinere blokken plus veel nummers nog niet uitgegeven, is veel kleinere kans dat het nummer uit hun tombola komt rollen.

Providers kunnen deze nummers gewoon blokkeren (al kan ik mij in denken waarom ze het niet doen), de klant kan dit zelf ook. Enkel de grote providers, geven de klant deze mogelijkheid niet.

Ik voorspel dat jij bij de klantenservice werkt?

dr
door drcomputer - Jan 10, 2014 om 22:05
35 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=lunatica schreef op vrijdag 10 jan 2014, 13:17]

Vanuit de provider kunnen ze je enkel een ander telefoonnummer bieden, zodat deze telefoontjes op zullen houden. Een bepaald nummer blokkeren gaat niet.

Het gaat hier niet om een bepaald telefoonnummer. Providers kunnen de internationale oproepen blokkeren. Dit werkt namelijk bij mijn mobiele provider wel en heb ik sindsdien geen last meer van aangezien ik ook mobiel gebeld werd door die . Bovendien werk ik zelf met computers en zou het mij verbazen dat ze deze mogelijkheid niet hebben.

costnix
door costnix - Jan 12, 2014 om 00:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook zo iemand aan de lijn gehad. Ik heb hem gewoon een lange tijd aan het lijntje gehouden door alle opdrachten, die ik moest intypen, op een Linux computer deed. Na ruim een kwartier viel het kwintje en verbrak de beller zelf de verbinding. Ik heb daarna nooit meer iets vernomen :-D

varabas
door varabas - Jan 12, 2014 om 10:37
450 Antwoorden / 35 Vragen

drcomputer,

Ook ik werd wekelijks gebeld door dit nummer.
Aan de lijn houden, opleggen, dom meedoen, niks hielp.
Tot dat ik de gebruiksaanleiding van mijn telefoontoestel (Panasonic) las.
Wat blijkt: Je kunt inkomende telefoontjes met mijn toestel blokkeren en aangezien deze idioten bellen met nummerherkenning is dit een mogelijkheid.
Ik heb het desbetreffende nummer in mijn telefoon geblokkeerd en nooit meer last gehad!

Bassie
(zet dit soort idioten op hun nummer)

dr
door drcomputer - Jan 12, 2014 om 23:07
35 Antwoorden / 4 Vragen

Varabas,

Helaas heb ik niet zo'n telefoon. Ook krijgen ze het bij mij voor elkaar om met verschillende telefoonnummers te bellen. Zo heb ik al vier verschillende nummers genoteerd. Dus dat zou bij mij niet echt werken vrees ik. Ook heb ik ze al een anoniem aan de telefoon gehad maar dat was mobiel. Deze heb ik via de provider laten blokkeren (internationale telefoonnummers).

zoekster
door zoekster - Jan 13, 2014 om 00:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Koop een scheidsrechtersfluit, als ze dan bellen dan ga je even flink te keer ;-)