j.
door j.boomaars Jan 24, 2015 om 10:08
Geldzaken & recht

Vervroegd pensioen

ik wil 1 mei 2015 met vervroegd pensioen, maar dan zit ik nog in de ziektewet. nu zegt mijn baas dat ik de laatste maand verplicht verlof moet nemen,omdat je niet rechtstreeks vanuit de ziektewet naar het vervroegd pensioen kan gaan.
heeft iemand hier al mee te maken gehad
gr j.boomaars

13704 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u met vervroegd pensioen gaan als u in de ziektewet zit? Uw ziektewetuitkering zal hoger zijn dan het vervroegd pensioen.

Bij welk pensioenfonds bent u aangesloten?

j.
door j.boomaars - Jan 24, 2015 om 11:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

om economische reden maar dit is geen antwoord op mijn vraag

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=j.boomaars schreef op zaterdag 24 jan 2015, 11:52]om economische reden maar dit is geen antwoord op mijn vraag

Neem eens contact op met het pensioenfonds.

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2015 om 12:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Antwoord op uw vraag: nee ik heb daar niet mee te maken gehad.
Behalve voorleggen aan uw pensioenfonds kunt u het mogelijk ook vragen aan uw uitkerende instantie of misschien aan de SVB.

ro
door ron530 - Jan 24, 2015 om 12:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De ziektewet wordt uitgevoerd door het uwv. Als de datum van uw pre pensioen vast staat treedt u uit dienst maar blijft wel in de ziektewet, het pre pensioen wordt wel in mindering gebracht op de ziektewet uitkering. Waarschijnlijk heeft het "verplichte" verlof met uw resterende verlofdagen te maken, de werkgever moet die uren uit gaan betalen als u ze niet opneemt. Voor u is dat niet gunstig want de uitbetaling wordt hoog belast en bij uw inkomen opgeteld.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 12:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Wat is er voor ongunstig aan het uitkeren van verlofuren? Die worden net zo hoog of laag belast als gewoon inkomen.
Het kan ook best zijn dat die werkgever eigen risicodrager is en heeft het UWV er (nog) niets mee van doen.

Wat schiet hij ermee op geen ziekengeld te krijgen, maar zijn eigen dagen?

ro
door ron530 - Jan 24, 2015 om 13:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Op het gewone inkomen wordt heffingskorting verleend op de uitbetaling van verlofuren niet, van de bruto uitbetaling gaat op zijn minst 36% naar de belasting.

fi
door fisbel - Jan 24, 2015 om 13:54
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 24 jan 2015, 13:21]Op het gewone inkomen wordt heffingskorting verleend op de uitbetaling van verlofuren niet, van de bruto uitbetaling gaat op zijn minst 36% naar de belasting.
Zo werkt het niet ron530. Tenminste niet wat het eindresultaat betreft. Wel of geen loonheffingskorting, hoeveel het percentage aan ingehouden belasting is - het maakt geen verschil wat betreft de aangifte inkomstenbelasting. Uiteindelijk moet belasting worden betaald over het totale inkomen. Als er teveel is ingehouden, krijg je terug en als er te weinig is ingehouden, moet je betalen. Zo simpel is dat.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 14:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ton530

Maar u zegt toch ook niet tegen uw werkgever, ik wil mijn vakantiegeld niet hebben, mijn dertiende maand of bonus, want ik heb mijn loonheffingskorting al opgemaakt bij mijn maandelijkse salaris? En dan moet ik over het hele bedrag belasting betalen?

zw
door zwaardvis - Jan 24, 2015 om 14:38
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik kan het mis hebben hoor, maar ook een ziektewet uitkering is toch inkomen uit werk? En wil je ziektewet en pensioen NAAST elkaar genieten? Dat zou wel eens een fikse belastingboete kunnen opleveren. Ik denk dat jouw baas voor jouw zekerheid je beter wil hebben voor dat het pensioen ingaat:
Het antwoord op de vraag is te vinden in artikel 18, eerste lid, onderdeel a, Wet LB: bij ouderdomspensioen moet sprake zijn van een inkomensvoorziening, dat wil zeggen dat de fiscale faciliteit waarbij de aanspraken op ouderdomspensioen worden vrijgesteld erop is gericht om verlies van inkomen uit werk op te vangen. Voor prepensioen geldt hetzelfde. Indien een werknemer zijn ouderdomspensioen of prepensioen vervroegd laat ingaan zonder dat hij dienovereenkomstig in inkomen uit werk achteruitgaat, voldoet de fiscale faciliteit niet meer aan die doelstelling. Op grond van artikel 19b, eerste lid, Wet LB wordt dan de gehele aanspraak op de vervroegde ingangsdatum belast.

Het is niet van belang of het inkomen afkomstig is uit dezelfde dienstbetrekking, uit een andere dienstbetrekking of uit enige andere inkomensgenererende activiteit. Vervroegde pensionering veronderstelt een einde van het arbeidzame leven.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zwaardvis

Mijns inziens wil de Ts die beide inkomsten niet naast elkaar genieten, maar in plaats van ziekengeld te krijgen zijn pre pensioen gaan ontvangen. En wel om economische redenen.

Zijn werkgever stelt dat hij eerst zich beter moet melden en dan zijn tegoed aan verlof moet opnemen voordat hij in de vut kan.

Ik denk ook dat het artikel wat u aanhaalt wellicht op iets anders slaat. Ik ken verscheidene mensen die vanuit de metaal met pre pensioen gingen en daarna, nog voor hun AOW, weer een volledige baan namen, zonder die consequenties.

ro
door ron530 - Jan 24, 2015 om 14:57
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Loonheffing/arbeid korting wordt enkel toegepast op het bruto maand inkomen. Op vakantiegeld, eindejaars uitkering en bonussen wordt die korting niet toegepast want dat zijn uitkeringen die los staan van het inkomen. @tijger1 kijkt u wel eens op uw loonstrook? blijkbaar niet want op die loonstrook staat precies wat u per maand aan extra's opbouwt.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2015 om 15:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

Uiteraard wordt met de maandtabel de kortingen toegepast, maar daar bent u nog helemaal niet mee klaar. Met de aangifte inkomstenbelasting wordt herrekend of u teveel of te weinig hebt betaald.

Als men een flink salaris heeft en onverwacht aan het eind van het jaar een flinke bonus krijgt, kan het dus nu ook bijvoorbeeld gebeuren dat u teveel arbeidskorting hebt gekregen en moet terugbetalen.

Dus de bijzondere beloningen staan helemaal niet los van het inkomen.

En wat de Ts betreft. Stel hij heeft een ziektewetuitkering van € 2000 bruto, als hij dat stopt om zijn verlof uit te laten keren van zeg € 2.200, heeft hij € 200 bruto meer, zeg voor het gemak € 160 netto meer. Maar als hij gewoon zijn ziekengeld heeft en tegelijkertijd zijn verlof laat uitkeren heeft hij € 1.320 meer. Dus dat is mi niet ongunstig.

Maar een en ander afgezien van het nut van met VUT gaan.

fi
door fisbel - Jan 24, 2015 om 15:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ron530 schreef op zaterdag 24 jan 2015, 14:57]Loonheffing/arbeid korting wordt enkel toegepast op het bruto maand inkomen. Op vakantiegeld, eindejaars uitkering en bonussen wordt die korting niet toegepast want dat zijn uitkeringen die los staan van het inkomen. @tijger1 kijkt u wel eens op uw loonstrook? blijkbaar niet want op die loonstrook staat precies wat u per maand aan ex Op vakantiegeld, eindejaars uitkering en bonussen wordt die korting niet toegepast want dat zijn uitkeringen die los staan van het inkomentra's opbouwt.
U schreef: Op vakantiegeld, eindejaarsuitkering en bonussen wordt die korting niet toegepast want dat zijn uitkeringen die los staan van het inkomen. Begrijp ik het goed als u zegt dat vakantiegeld, eindejaarsuitkering en bonussen los staan van het inkomen??? Loonbelasting is een voorheffing, bij de aangifte inkomstenbelasting wordt het totale inkomen belast. En daar horen vakantiegeld, eindejaarsuitkering en bonussen wel degelijk bij. Wat er bij de loonbelasting wel of niet wordt ingehouden, is voor de totaal te betalen belasting bij de aangifte inkomstenbelasting (de uiteindelijke afrekening) niet van belang. Een x bedrag aan belasting is verschuldigd. Het bedrag dat al ingehouden is wordt verrekend. Uw opmerkingen over wel of geen heffingskorting, het noemen van een percentage is voor de aangifte inkomstenbelasting niet interessant. Wat telt is het bruto c.q. het belastbaar inkomen.