ha
door hans_aal Apr 24, 2014 om 21:53
Garantie & verzekeringen

Verzekeraar en kliniek geven elkaar de schuld

Mijn dochter heeft een behandeling gehad bij een particuliere pijnkliniek. Eerst vroeg ze aan Menzis of zij de behandeling zouden vergoeden. Daar werd bevestigend op geantwoord.
De behandeling is uitgevoerd en de factuur is rechtstreeks door de kliniek naar Menzis gestuurd. Zonder bericht te geven vergoedde Menzis niet.
Toen kwam de factuur op ons huisadres. Die heeft ze toen maar gedeclareerd bij Menzis.
Niets meer over gehoord, totdat er een brief van het incassobureau kwam. Menzis gebeld. De factuur was niet goed leesbaar dus werd afgewezen. Nog een keer gescand, ingestuurd en Menzis gebeld of het zo goed was en of het wel vergoed werd. Het antwoord was weer bevestigend.
Met de pijnkliniek afgesproken als het geld voor 15 januari niet betaald was, dat zij dan zouden bellen, zodat wij weer naar Menzis konden bellen.
Er is niet gebeld. Afgelopen week weer een brief van het incassobureau met de mededeling dat de pijnkliniek meerdere aanmaningen had verstuurd. Die zijn nooit aangekomen. Incassokosten 200 euro, rekening pijnkliniek 1300 euro.
Menzis gebeld. Nu wordt gezegd dat bepaalde behandelingen wel, en andere niet worden vergoed. En dezes behandeling dus niet.

Wat voor rechten heb ik als telefonisch twee keer wordt gezegd: wel vergoed, en daarna:niet vergoed?

3458 18 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Apr 24, 2014 om 22:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U (uw dochter?) bent niet slim bezig geweest. Je moet altijd alles wat wordt toegezegd bewijsbaar op papier of mail krijgen. Nu moet u maar zien of dit allemaal ontkend of toegegeven wordt door Menzis.
Het beste kunt u vanaf nu alles schriftelijk doen. Waarschijnlijk kunt u dat via een contactformulier van Menzis doen.

Het incassobureau kunt u een aangetekende brief en mail sturen dat u nooit een aanmaning heeft ontvangen en dat ze daar bewijzen van moeten sturen dat de aanmaning inderdaad is verstuurd. Verzoek om een schriftelijke reactie.

Ik neem aan dat uw dochter minderjarig is, dat u vraagt wat uw rechten zijn? Ook is niet duidelijk wie nu het contact met Menzis aan de telefoon heeft, u of uw dochter.

Mocht u er niet uitkomen met Menzis is er misschien nog een mogelijkheid om dit aan de SKGZ voor te leggen. klik HIER

Misschien heeft u wel op uw telefoonrekening het nummer van Menzis staan waaruit toch min of meer kan worden afgeleid dat u voor de behandeling contact heeft gehad met Menzis. Echt sterk is dit niet als bewijs van de toestemming, maar beter iets dan niets.

jantje7
door jantje7 - Apr 24, 2014 om 22:29
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@zoekster
De dochter is zeer waarschijnlijk meerderjarig, anders zou pa wel bij Menzis hebben geïnformeerd.
Blijft natuurlijk onverteerbaar dat 2x telefonisch wordt verteld dat het vergoed wordt, en dat dit erna wordt terug gedraaid. Lang leve de zorgverzekeraars.

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 23:20
400 Antwoorden / 11 Vragen

In principe zijn ook telefonische uitspraken gewoon bindend. Echter als de andere partij de uitspraken gaat ontkennen dan staat u zonder bewijs voor uw gelijk met lege handen. Neem dus in het vervolg dit soort gesprekken op of regel het schriftelijk. Mogelijk kunt u het op een akkoord gooien waarbij Menzis een deel van het bedrag zal vergoeden - en zorg dat u die afspraak kunt bewijzen!

pi
door pieterwolters - Apr 25, 2014 om 07:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Telefonische uitspraken zijn inderdaad bindend. Er bestaat echter een grote kans dat beide partijen in een telefoongesprek elkaar niet (goed) begrijpen. Het beste is om een pro-forma factuur of offerte te laten maken (met de details van de behandeling en die schriftelijk te laten goedkeuren door de verzekeraar. Ga niet zelf beschrijven wat er gedaan gaat worden.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Apr 25, 2014 om 08:44
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als u geen bewijs heeft d.m.v. een voicelog of iets in die richting dan zou ik z.s.m een betalingsregeling treffen met het incasso bureau, want de behandeling is gedaan en die moet betaald worden door u of door de verzekering.

Als u niets doet wordt het bedrag alleen maar hoger, en als blijkt dat u dan toch echt moet betalen dan zit u met een berg extra kosten!

En voor in vervolg: Deze maatschappij is compleet los geslagen. Je kunt niemand, zeker bedrijven, op hun woord vertrouwen. Maak er een gewoonte van alles schriftelijk te doen, zeker bij grote bedrijven. Niet per mail maar per brief, ondertekend. Anders spelen ze een smerig spelletje.

Ik zeg niet dat niemand meer te vertrouwen is, maar er zijn teveel mensen en bedrijven die misbruik maken van je vertrouwen in iemand anders.

Snel een regeling treffen, indien je gelijk hebt kun je het terug eisen met rente vergoeding.

menziswebcare
door menziswebcare - Apr 25, 2014 om 11:09
31 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo hans_aal,

Wat vervelend dat er zoveel tegenstrijdige berichten zijn geweest omtrent de vergoeding van de behandeling in de pijnkliniek voor je dochter.
Graag wil ik deze situatie grondig voor je uit laten zoeken.
Ik heb daarvoor wel even wat gegevens van je nodig.
Wil je het verzekerdenummer van je dochter en
haar naam en adres gegevens samen met een telefoonnummer
waarop we je kunnen bereiken sturen aan social@menzis.nl
Zodra we deze gegevens hebben, nemen we z.s.m. contact met je op.

Met vriendelijke groeten,
Leontine Seuren
Menzis

ou
door oudgediende - Apr 25, 2014 om 11:27
10 Antwoorden / 1 Vragen

Netjes Menzis, ik hoop dat jullie er uit komen.

donkschr
door donkschr - Apr 25, 2014 om 12:06
78 Antwoorden / 14 Vragen

De meeste, of alle, gesprekken die je als verzekerde met Menzis voert worden in het verzekerdendossier vermeld. Het zou bij Menzis dus makkelijk na te kijken moeten zijn. Dit is althans mijn ervaring met Menzis.

ha
door harryromijn - Apr 25, 2014 om 12:46
272 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf met een verwijsbrief van mijn Bredase huisarts in de hand mijn zorgverzekeraar VGZ gevraagd, of ik ipv 50 dg wachten op een Breda's zhs na 50 min wachten in een Bankok's zhs behandeld mocht worden.
E-mail antwoord: "Als er geen sprake is van spoedeisende zorg moet u de kosten voorschieten. U kunt uw volledig gespecificeerde nota bij terugkomst in Nederland bij ons declareren"

Tot de rekening gedeclareerd werd: men kon de factuur niet lezen ( stond in the Thais/Engels), was niet gespecificeerd genoeg ( tot bedragen van 42 THB = ca € 1,05 ) en uiteindelijk: ondoelmatige zorg, want.. NZA vond, dat de pijn remmende injecties - als overigens op heel veel websites in NL, B en over de wereld, tot in Amphia Breda toe worden vermeld, gedaan en.. betaald - niet in overeenstemming met de huidige stand van kennis en techniek ( zelfs recentelijk een proefschrift hierover op de Erasmus aangenomen). CZ volgt exact dezelfde redenering. Overigens: Mijn Thaise arts geeft over de hele wereld demo’s over nieuwe technieken op zijn vakgebied.

Enkele maanden later werd met de Thaise onderzoeken in een Belgisch VGZ kontrakt zhs een dubbele rugoperatie uitgevoerd, als daar al voorspeld.

Overigens: toen de Belgische chirurg mij tussen twee operaties in thuis parkeerde met de opmerking: u mag NIET ZITTEN, dus liggend vervoer naar huis, daar plat in bed en we halen u over 6 wk zo weer op, ging ik ervan uit, dat dit exact vlg de voorwaarden van de VGZ ging. Echter, declaratie van 2 x E 186,30 afgewezen want.. die duffe witjas had maar rolSTOELvervoer aan moeten vragen. Dat ik NIET ZITTEN mocht, dus STOEL uit den boze was, ging duidelijk te ver boven het begripsvermogen van VGZ.

Conclusie: de verzekeraars proberen zoveel mogelijk declaraties het putje in the laten zakken. En als de tegenstander niet een NL zhs doch een gewone verzekerde is, met een buitenlandse factuur, is succes haast verzekerd.

mo
door moniek36 - Apr 25, 2014 om 13:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Precies waar ik tegen aan liep waardoor we een probleem van 500 euro hebben. Telefonisch medewerker van de Menzis zegt dit toe en later blijkt het totale onzin te zijn. Na meerdere telefoontjes wordt er klakkeloos gezegd dat wat de telefonische medewerkers vertellen niet waar is. Dat was/ is een veelvoorkomend probleem, volgens Menzis zelf.
Schaam je, Menzis!!
En buiten dat, Jan Doedel draait maar weer es voor de kosten op.
Ik wens jullie succes!

ma
door marleenvanh - Apr 25, 2014 om 13:32
451 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft er nu niets meer aan maar voor de toekomst: Bellen met een verzekeringsmij? Welke dan ook.... Niet doen! Wanneer het mis gaat heb je geen poot om op te staan. En ben je als consument meestal nergens. Alles per mail doen en die correspondentie goed bewaren. ALLES!!!

lu
door lucyl - Apr 25, 2014 om 18:28
18 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is wel een andere situatie maar wil ermee aangeven dat je al heb je een bevestiging op een mail toch niets te zeggen hebt.tenminste bij ZIGGO niet,daarom hier de uitleg.
Ik heb namelijk 3 in 1 bij Ziggo en vorig jaar is er van een medewerker een laptop gestolen waar ook mijn gegevens opstonden en krijg sindsdien heel veel spam, dit uitgelegd en per mail een bevestiging gehad dat ik eenmalig mijn email adres kon wijzigen en dat ik kon bellen om het te wijzigen,toen ik daarover belde kon dat niet en hadden ze mij dat nooit mogen beloven .
Dus :huh?-echt?Serieus?meen je dat nou?hou eens op ,want wij houden toch ons woord niet,

forever-nl
door forever-nl - Apr 25, 2014 om 18:36
400 Antwoorden / 11 Vragen

Het is ook redelijk triest dat dergelijke gegevens op de laptop stonden en dan zelfs zonder encryptie. Spam kun je vaak nog wel tegenhouden met filters maar hier zijn ook echt gevoelige gegevens zoals rekeningnummers buitgemaakt die tot identiteitsfraude kunnen leiden.

Het gaat hier om een vervelend maar relatief klein geschil, maar met bewijs kun je een bedrijf aan haar afspraak / afspraken houden en mocht het echt uit de hand lopen in de rechtszaal. Soms kan dreigen naar een andere provider over te stappen helpen om de boel wat vlotter te helpen.

lu
door lucyl - Apr 25, 2014 om 19:04
18 Antwoorden / 1 Vragen

Het is inderdaad triest ,maar ik had al een nieuw mail adres aangemaakt en naar iedereen gestuurd( wat heel veel werk was) omdat het oude adres weg zou gaan,,nu heb ik 2 mailadressen waarvan 1 het oude mail adres nog steeds veel spam komt,wat ik soms openmaak en alles meteen verwijder maar het blijft lastig en geeft geen veilig gevoel.en zit me nog steeds dwars.
Maar forever bedankt voor je reactie

jpm
door jpm - Apr 27, 2014 om 13:18
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op vrijdag 25 apr 2014, 08:44]...

En voor in vervolg: Deze maatschappij is compleet los geslagen. Je kunt niemand, zeker bedrijven, op hun woord vertrouwen. Maak er een gewoonte van alles schriftelijk te doen, zeker bij grote bedrijven. Niet per mail maar per brief, ondertekend. Anders spelen ze een smerig spelletje.

Ik zeg niet dat niemand meer te vertrouwen is, maar er zijn teveel mensen en bedrijven die misbruik maken van je vertrouwen in iemand anders.

Snel een regeling treffen, indien je gelijk hebt kun je het terug eisen met rente vergoeding.

jpm
door jpm - Apr 27, 2014 om 13:22
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op vrijdag 25 apr 2014, 08:44]Als u geen bewijs heeft d.m.v. een voicelog of iets in die richting dan zou ik z.s.m een betalingsregeling treffen met het incasso bureau, want de behandeling is gedaan en die moet betaald worden door u of door de verzekering.

Als u niets doet wordt het bedrag alleen maar hoger, en als blijkt dat u dan toch echt moet betalen dan zit u met een berg extra kosten!

En voor in vervolg: Deze maatschappij is compleet los geslagen. Je kunt niemand, zeker bedrijven, op hun woord vertrouwen. Maak er een gewoonte van alles schriftelijk te doen, zeker bij grote bedrijven. Niet per mail maar per brief, ondertekend. Anders spelen ze een smerig spelletje.

Ik zeg niet dat niemand meer te vertrouwen is, maar er zijn teveel mensen en bedrijven die misbruik maken van je vertrouwen in iemand anders.

Snel een regeling treffen, indien je gelijk hebt kun je het terug eisen met rente vergoeding.

Wat vreemd dat u zegt dat dit bedrijf compleet is losgeslagen. Ik ken Menzis als een normaal bedrijf en ook ik heb wel eens een geschil met ze gehad, maar om dat nou zo te benoemen gaat me veel te ver. Weliswaar kunt u het beste altijd alles op schrift zetten voordat u een behandeling laat toepassen, een misverstand of inmiddels veranderde regels liggen altijd op de loer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 27, 2014 om 14:40
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Hebben degenen die reageerden na vrijdag 11:09 de reactie van Menzis zelf niet gezien? Lijkt mij op zich een adequate reactie en lijkt het mij goed te wachten op de verdere ontwikkelingen resp. hans_aal@ geeft tzt aan of het is opgelost?

jpm
door jpm - Apr 27, 2014 om 18:59
820 Antwoorden / 28 Vragen

Helemaal mee eens @gerritaltena