fi
door fitzjing Aug 11, 2010 om 22:37
Auto & vervoer

Verzekerd ander mans auto besturen - oververzekerd?

Na het lezen van het antwoord op de vraag "Bestuur jij weleens andermans auto? Weet jij dan eigenlijk wel of je dan verzekerd bent?" vraag ik me nu af of ik al die jaren niet teveel betaald heb. Naast de verplichte WA verzekering heb ik ook een inzittende verzekering. Als de WA ook de inzittenden verzekerd, ben ik nu dan eigenlijk niet oververzekerd? Voorbaat dank voor uw hulp.

3795 9 Rapporteer

vladja
door vladja - Aug 11, 2010 om 23:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee, je bent niet oververzekerd. In aantal gevallen kan een inzittende van jouw auto jouw WA-verzekering aanspreken. Dit is vrij uitgebreid verhaal, daarom kom ik er morgen op terug.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 11, 2010 om 23:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik heb het hier over de inzittende verzekering. Dat is toch de vraag?

Vladja

pr
door prinspils - Aug 12, 2010 om 01:59
88 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=fitzjing schreef op woensdag 11 aug 2010, 22:37]Na het lezen van het antwoord op de vraag "Bestuur jij weleens andermans auto? Weet jij dan eigenlijk wel of je dan verzekerd bent?" vraag ik me nu af of ik al die jaren niet teveel betaald heb. Naast de verplichte WA verzekering heb ik ook een inzittende verzekering. Als de WA ook de inzittenden verzekerd, ben ik nu dan eigenlijk niet oververzekerd? Voorbaat dank voor uw hulp.

Verzekeraar vraagt bij de aanvraag van verzekernemer 'wie de regelmatige bestuurder(s) is (zijn)', dat kan uw partner zijn, uw kind e.d.

Incidenteel kan iemand anders een bestuurder van het verzekerd voertuig zijn, hetzij een familielid die het stuur hanteert terwijl u als passagier meerijdt, of wel een 'proefrit' maakt bij mogelijke verkoop van het voertuig in het bijzijn van u, anderzijds een medewerk(st)er van een garagist voor een (lokale) proefrit het voertuig bestuurt.

M.a.w. u kunt niet de auto uitlenen aan uw buur omdat diens auto het begaf vlak voor het vertrek van de vakantie.

invalide
door invalide - Aug 12, 2010 om 08:44
787 Antwoorden / 5 Vragen

Vraag Uw verzekering want per maatschappij zijn er soms andere voorwaarden.

Liefst per E mail want dan krijg je bewijs dat leesbaar is als er ooit problemen komen en ze iets anders vertellen.

vladja
door vladja - Aug 12, 2010 om 13:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Prins pils,

M.a.w. u kunt niet de auto uitlenen aan uw buur omdat diens auto het begaf vlak voor het vertrek van de vakantie.
quote deze reactie

Slaat echt helemaal nergens op. Gezien het tijdstip 01.59 neem er nog eentje!

Vladja

vladja
door vladja - Aug 12, 2010 om 14:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als de bestuurder van een WA verzekerde auto schuldig is aan een ongeluk, waarbij inzittenden schade hebben opgelopen, dan kunnen die inzittenden de WA-verzekering van diezelfde auto aanspreken voor de opgelopen/geleden schade. Uitzondering is als de verzekeringsnemer als passagier meerijdt (en uiteraard de bestuurder).

Bij de beoordeling van de schadeclaim wordt wel rekening gehouden met feiten als: gordel gedragen, bestuurder gedronken en toch ingestapt, met meer personen in de auto zitten dan er zitplaatsen zijn, etc. Dus eigen verantwoordelijkheid wordt meegewogen en kan resulteren in totale, gedeeltelijke of geen schadevergoeding.

Het is duidelijk, dat de bestuurder aansprakelijk/schuldig is moet zijn.

Een inzittendenverzekering is anders. Daar zijn twee types van:

Ongevallenverzekering voor inzittendenen en een Schadeverzekering inzittenden.

Een ongevallenverzekering voor inzittenden (de meest gangbare verzekering) zal bij overlijden of invaliditeit van de inzittenden een vast bedrag uitkeren. Dit bedrag wordt van te voren vastgesteld. Schuldvraag is niet van belang, er zal hoe dan ook een uitkering plaatsvinden. Deze uitkering wordt niet gekort op eventuele andere WA-uitkering van eigen of tegenpartij verzekering. Dan is het een "extraatje". Bij slippen, klapband en andere ongelukken zonder schuldige, is het de enige uitkering, die gegeven wordt (en geen dubbele verzekering).

De schadeverzekering inzittenden zal het daadwerkelijke schade na een ongeluk uitkeren. Ook de bestuurder zelf valt onder de dekking. Kleding, ziekenhuiskosten, inkomstenderving en evt. aanpassingen aan vervoersmiddel en woning. Als er echter een andere verzekering is waarop de schade wordt uitbetaald, dan gaat deze voor (de eigen WA of tegenpartij WA-verzekering).

Ziektekosten worden betaald door de zorgverzekeraar (moet er wel een verplichte polis zijn afgesloten en betaald zijn).

Bij deze verzekering zit een hoop "dubbel verzekerd" zijn. Deze polis is belangrijk wanneer de schade ontstaat door overmacht, of wanneer geen schuld van een betrokken partij valt te bewijzen.

Maar niet onder alle omstandigheden wordt uitgekeerd: als de bestuurder geen geldig rijbewijs heeft, of onder invloed van (te veel) alcohol of drugs rijdt, zal de verzekeraar niet uitkeren. Datzelfde geldt meestal als met de auto wordt deelgenomen aan wedstrijden of andere snelheidsritten. Of als een particuliere auto gebruikt wordt als taxi.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 12, 2010 om 14:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vergat nog:een inzittendenverzekering is autogebonden en niet persoonsgebonden. Daar heb je dus niets aan als je in de auto van een ander rijdt.

Vladja

fi
door fitzjing - Aug 13, 2010 om 12:38
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allen en Vladja in het bijzonder,
Ontzettend bedankt voor deze informatien voor moeite om alles na te gaan en mij het antwoord te verstrekken. Dit is precies de informatie die ik zocht. Ik zal zeker ook contact met mijn verzekeraar opnemen. Groeten

diadino
door diadino - Aug 18, 2010 om 14:26
49 Antwoorden / 2 Vragen

hoi,
enige wat ik wel mis is de situatie dat ik in ieman anders auto rijd en deze is alleen WA verzekering.
als ik dan een schade maak is deze schade nergens te verhalen, ook niet bij mijn AVP, dan ben ik dus aanspraskelijk voor de schade en zal ik zelf de schade aan de geleende auto moeten betalen