door willem318 Jul 6, 2009 om 16:39
Auto & vervoer

Verzekering caravan

hoi mijn vraag is of het nog de moeite is om een caravan van 19jaar te verzekeren volgens de maatschappij is het niet nodig ivm de leeftijd
ze zeggen dat als het aan de auto vast zit ,is meeverzekerd met de auto
en op de camping, als er een ander tegen rijd is het hun schuld dus de tegenpartij is schuldig en moet dat de schade betalen.
ik ben benieuwd

2331 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 6, 2009 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de caravan aan de auto gekoppeld is valt de caravan onder de WA-dekking van de auto. Is de auto WA + Casco verzekerd, dan geldt de casco dekking NIET voor de caravan. Dus uitsluitend schade aan derde aangericht door een aangekoppelde caravan is dan gedekt.

Een cascoverzekering voor een 19 jaar oude caravan lijkt mij een duur grapje. Als er schade is (die niet verhaalbaar is op een ander) dan krijg je niet meer dan de dagwarde uitgekeerd en die zal van een 19-jarige caravan niet veel zijn.

De enige momenten dat de caravan niet verzekerd is, is als de caravan afgekoppeld is en niet geparkeerd staat. Dus bij het op z'n plaats duwen of als de caravan zelf gaat rijden (door wind, oplopende weg etc.).

Er is een mogelijkheid dat de caravan tijdens het op z'n plaats duwen kan vallen onder de Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren (AVP). Dat moet u zelf navragen bij uw AVP verzekering of die dan dekking verleent.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 6, 2009 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het moment van niet verzekerd zijn, bedoel ik dan een WA-dekking, dus aansprakelijk voor schade aangericht aan een derde.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 6, 2009 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Willem, dit geldt voor je caravan:

Een aanhanger of caravan kent geen verzekeringsplicht; een auto wel. De aanhanger of caravan is verzekerd voor de schade die deze veroorzaakt achter het trekkende voertuig (de auto) via de autoverzekering. Omdat veel aanhangers en caravans tegenwoordig een kenteken hebben dient er een 'groene kaart' voor te worden afgegeven. Een 'groene kaart' is het internationaal bewijs van verzekering voor in het buitenland. Zeker in Spanje en Duitsland is men daar erg spits op.

De groene kaart krijg je niet zomaar; je dient daar zelf actie voor te ondernemen. Je kunt de kaart aanvragen bij de verzekeraar van het voertuig die de aanhanger of caravan trekt. Je geeft het kenteken, het merk en type van de aanhanger (of caravan) door aan de autoverzekeraar en je krijgt een groene kaart binnen enkele dagen thuis gestuurd.

Verzekering
Je kunt een caravan apart verzekeren. Deze verzekering is voornamelijk voor schade aan de caravan zelf of aan anderen uit stilstand. Gekoppeld aan het voertuig, valt de schade aan derden in eerste instantie onder de autoverzekering. Een groene kaart voor de aanhanger is derhalve altijd verplicht. Heb jij meerdere voertuigen waarmee de aanhanger naar het buitenland gaat? Dan moet je meerdere groene kaarten hebben van de aanhanger.

Vergeet de kaart overigens niet te tekenen, anders heeft de groene kaart nog geen waarde. Daarnaast staan erop de kaart allerlei handige telefoonnummers in geval van schade in het buitenland.

Gr. Henri

ve
door verwijderd - Jul 6, 2009 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

De complete tekst van Kenwel is terug te lezen op:

http://mistermoney.rtl.nl/caravan-en-de-groene-kaart.asp

Nog een aanvulling hierop:

Een aparte groene kaart voor de caravan is niet alleen nodig in Spanje en Duitsland maar ook in Polen, en is verplicht. De aansprakelijkheid in deze landen is geregeld via de aanhanger zelf en niet via de auto, zoals in de andere Europese landen gebruikelijk is.

Het groene kaart verhaal geldt echter voor een caravan zwaarder dan 750 kilogram en voorzien van een eigen kenteken.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 6, 2009 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag willem318,

Het heeft geen zin om een caravan van 19 jaar te verzekeren. De dag- en marktwaarde is nihil.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2009 om 22:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja, klopt! Had de info daar ook vandaan gehaald....

en dat kenwel1 (s)...zoals zovelen dat ook doen....., nietwaar? Ook ik heb Google hoor... ;-)

Gr. Henri.       En ehhh......Ook een Google fan :-)

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kenwel,

Als je ergens te weinig van weet, is het risico van iets overnemen via
Google dat het òf niet compleet is, òf zelfs zeer essentiële info mist,
òf zelfs aperte onzin/onwaarheden bevat.

Als je overigens nog wat verder gekeken had dan alleen deze site (of
nog een enkele andere), had je ook de aanvullende info gevonden.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 7, 2009 om 21:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

het heeft gezien de dag waarde geen zin. een andere reden kan zijn iets van persoonlijke aard.dan is verzekeren handig maar dan moet u hem laten taxeren om dat de dag waarde erg laag is.

ve
door verwijderd - Jul 27, 2009 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou zou dat niet meer doen, let wel op het wegdek van het land waar je naartoe wilt, wij zijn naar kroatie geweest naar camping bijela uvala http://bijela-uvala.nl wat leuk was, maar de wegen zijn toch gewoon iets minder dan bij ons. ik zou meenemen in je besluit het land waar je naartoe gaat, omdat mindere wegen een risico vormen.