ri
door riethw May 27, 2011 om 13:37
Auto & vervoer

Verzekering schade auto total los

Ben aangereden door auto die van links kwam. Gevolg: auto total los verklaard, vooras kapot en blikschade (marktwaarde op dat moment € 6.000, 10 jr. oud en schadevrij gereden, km-stand 116.000 en motorisch in prima staat). Ik ontving van verzekering als restwaarde ca. € 4.500. Omdat geen auto vanwege leeftijd en woonplaats geen optie is, moest ik dus een goede andere auto kopen, bijbetaling ca. € 10.000. Deed veel pijn in de beurs! Moest mijn zuur verdiende spaargeld er voor aanspreken.
Vorige week werd ik benaderd door de koper van mijn total los verklaarde auto. Hij heeft de auto rijklaar en goedgekeurd door rijksdienst wegverkeer (RDW) gekocht voor € 3200. Kunt u zich voorstellen dat ik mij door de verzekering zwaar besoedemieterd voel. Voor dat geld had ik hem zelf ook kunnen laten opknappen, maar die optie werd mij niet voorgesteld. Kennelijk was het voordeliger om een onwetende oudere vrouw maar in onwetendheid laten. Kan ik hierover nog een klacht indienen bij de verzekering (Allianz) of andere stappen ondernemen. Wie weet raad????

11055 15 Rapporteer

vladja
door vladja - May 27, 2011 om 13:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Was € 4.500,-- het totale schadebedrag dat ontvangen is of kwam daar de restwaarde (hoeveel?) nog bij?

Heb je geprotesteerd tegen de dagwaarde vaststelling?

Vladja

jaapje_1
door jaapje_1 - May 27, 2011 om 13:47
315 Antwoorden / 0 Vragen

1. de auto had een marktwaarde van 6000 euro volgens u, waarop is dat gebaseerd? Blijkbaar was de dagwaarde van het voertuig namelijk ongeveer 4500 euro waarmee een gelijkwaardige auto voor dat bedrag aangeschaft had moeten kunnen worden.
2. U heeft een nieuwere auto gekocht met 10.000 euro bijbetaling, dat is natuurlijk gewoon uw eigen keus, u had ook een goedkopere auto kunnen kopen en niet perse een auto hoeven aanschaffen van ruim 14.000 euro.
3. Uw vorige auto is verkocht voor 3200 na reparatie. Dit komt vaak voor. Een total loss wordt bij opbod verkocht, hiervoor krijgt de verzekeraar meestal slechts een paar honderd tot een paar duizend euro. In uw geval zal dit meer in de honderden zijn geweest. Er worden dan sloop onderdelen ed opgezet zodat deze weer net door de APK heen komt. Let er wel op dat de auto die nu gerepareerd is niet zo goed was als de auto die u had voor het ongeluk. Om de auto echt goed op te knappen was u een veelvoud van het bedrag kwijt geweest.

De vraag is nu eigenlijk alleen nog, was de uitbetaling van 4500 euro voor de auto niet te laag, om dat te kunnen beoordelen moeten we eigenlijk weten wat voor auto dit was (merk, type, uitvoering, kleur).

Natuurlijk kunt u een klacht indienen bij Allianz of eventueel bij het nederlands verbond van verzekeraars, of dat wat uithaalt is echter de vraag.

Overigens wordt de klant nooit de mogelijkheid geboden om de auto op te kopen bij een total loss dit heeft niets met oud of vrouw te maken, als u een 20 jarige man was geweest was de situatie exact gelijk geweest.

vladja
door vladja - May 27, 2011 om 14:30
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jaapje,

Overigens wordt de klant nooit de mogelijkheid geboden om de auto op te kopen bij een total loss dit heeft niets met oud of vrouw te maken, als u een 20 jarige man was geweest was de situatie exact gelijk geweest.

Waar haal je dat vandaan?

Bij een technisch total loss (gevaar op de weg) is dat het geval. Dan wordt het kenteken ingenomen en het chassisnummer ongeldig verklaard.

Bij een economisch total loss zijn er wel degelijk mogelijkheden om de schade-auto te behouden. Er wordt dan dagwaarde uitgekeerd onder aftrek van restwaarde (hoogste bedrag door opkoper geboden), ook wel "total loss met behoud" genoemd.

Het is afhankelijk van welke onderdelen er vernieuwd moeten worden om dan de auto weer op te knappen. Niet merk-gebonden onderdelen, carrosseriedelen van de sloop (deur / spatbord etc.), niet uitspuiten (techniek om eventueel licht kleurverschil op te vangen) etc.

Om te voorkomen dat alleen het chassisnummer van een opgekochte (opkoper) of behouden (eigenaar) auto gebruikt wordt voor een gelijke gestolen auto (omkatten), moet de auto door de RDW gekeurd worden. Die constateert of de auto nog veilig genoeg is en of het daadwerkelijk de auto is die bij de papieren hoort.

Vladja

jaapje_1
door jaapje_1 - May 27, 2011 om 14:43
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 27 mei 2011, 14:30]Jaapje,

Overigens wordt de klant nooit de mogelijkheid geboden om de auto op te kopen bij een total loss dit heeft niets met oud of vrouw te maken, als u een 20 jarige man was geweest was de situatie exact gelijk geweest.

Waar haal je dat vandaan?

Bij een technisch total loss (gevaar op de weg) is dat het geval. Dan wordt het kenteken ingenomen en het chassisnummer ongeldig verklaard.

Bij een economisch total loss zijn er wel degelijk mogelijkheden om de schade-auto te behouden. Er wordt dan dagwaarde uitgekeerd onder aftrek van restwaarde (hoogste bedrag door opkoper geboden), ook wel "total loss met behoud" genoemd.

Het is afhankelijk van welke onderdelen er vernieuwd moeten worden om dan de auto weer op te knappen. Niet merk-gebonden onderdelen, carrosseriedelen van de sloop (deur / spatbord etc.), niet uitspuiten (techniek om eventueel licht kleurverschil op te vangen) etc.

Om te voorkomen dat alleen het chassisnummer van een opgekochte (opkoper) of behouden (eigenaar) auto gebruikt wordt voor een gelijke gestolen auto (omkatten), moet de auto door de RDW gekeurd worden. Die constateert of de auto nog veilig genoeg is en of het daadwerkelijk de auto is die bij de papieren hoort.

Vladja

Vladja,

Vrij simpel, dat is het proces van de meeste verzekeraars. Die zetten het wrak op een aanbiedingssite waar slopers en garages op kunnen bieden. Daar kom jij als particulier niet tussen.
Vandaar dat dat normaal nooit gebeurd. Natuurlijk staat het je vrij om gelijk bij de verzekeraar aan te geven dat je het wrak wilt behouden alleen zal je dan mee moeten gaan bieden dus hoe ze daarmee omgaang geen idee.

vladja
door vladja - May 27, 2011 om 15:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jaapje,

Vrij simpel, dat is het proces van de meeste verzekeraars. Die zetten het wrak op een aanbiedingssite waar slopers en garages op kunnen bieden. Daar kom jij als particulier niet tussen.
Vandaar dat dat normaal nooit gebeurd. Natuurlijk staat het je vrij om gelijk bij de verzekeraar aan te geven dat je het wrak wilt behouden alleen zal je dan mee moeten gaan bieden dus hoe ze daarmee omgaang geen idee.

Hoe ze daar mee omgaan geen idee, zeg je. Nou dat beschreef ik al: restwaarde (hoogste bedrag door opkoper geboden). . Je biedt dus zelf niet mee. Geen idee, niet antwoorden!

Bij Casco/All Risk-verzekeringen kan een verzekeringsmaatschappij bepalen in de polisvoorwaarden dat je verplicht bent om de auto af te staan aan de maatschappij bij een total loss.

Bij een WA-schade (en daar zijn er ook een heleboel van!) bestaat die verplichting totaal niet.

Dus dat "Vandaar dat dat normaal nooit gebeurd" niet waar is.

Vooral een oudere auto (dus niet casco verzekerd) gaat op dagwaarde al gauw economisch total loss op de WA-verzekering van tegenpartij, terwijl er technisch (gevaar op de weg) niet(s) (zoveel) mis mee hoeft te zijn. Oplappen zoals aangegeven, liefst nog in de "vrije tijd" van een schadehersteller en je tuft weer vrolijk verder.

Vladja

jaapje_1
door jaapje_1 - May 27, 2011 om 15:30
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 27 mei 2011, 15:16]Jaapje,

Vrij simpel, dat is het proces van de meeste verzekeraars. Die zetten het wrak op een aanbiedingssite waar slopers en garages op kunnen bieden. Daar kom jij als particulier niet tussen.
Vandaar dat dat normaal nooit gebeurd. Natuurlijk staat het je vrij om gelijk bij de verzekeraar aan te geven dat je het wrak wilt behouden alleen zal je dan mee moeten gaan bieden dus hoe ze daarmee omgaang geen idee.

Hoe ze daar mee omgaan geen idee, zeg je. Nou dat beschreef ik al: restwaarde (hoogste bedrag door opkoper geboden). . Je biedt dus zelf niet mee. Geen idee, niet antwoorden!

Bij Casco/All Risk-verzekeringen kan een verzekeringsmaatschappij bepalen in de polisvoorwaarden dat je verplicht bent om de auto af te staan aan de maatschappij bij een total loss.

Bij een WA-schade (en daar zijn er ook een heleboel van!) bestaat die verplichting totaal niet.

Dus dat "Vandaar dat dat normaal nooit gebeurd" niet waar is.

Vooral een oudere auto (dus niet casco verzekerd) gaat op dagwaarde al gauw economisch total loss op de WA-verzekering van tegenpartij, terwijl er technisch (gevaar op de weg) niet(s) (zoveel) mis mee hoeft te zijn. Oplappen zoals aangegeven, liefst nog in de "vrije tijd" van een schadehersteller en je tuft weer vrolijk verder.

Vladja

Vladja, Jouw vehaal gaat niet echt op. 1. oudere auto is per definitie dus alleen WA verzekerd? Even een aanname gebaseerd op statistieken: oudere mensen en vooral vrouwen laten een oudere auto gewoon all risk verzekerd dus ik vermoed dat dat hier ook het geval is.
2. Jij kan niet meebieden als particulier dus je zal die speciaal bij de verzekeraar moeten aanvragen, valt buiten het standaard proces. Overigens ook buiten het standaard proces in geval van de aanspraak op WA van de tegenpartij. Dus geen idee hoe ze er mee omgaan is het enige geen idee, waarop ik wel antwoord weet ik het dus wel. Dus hoezo niet antwoorden? :)
Overigens maakt het in dit geval dan weer niet uit of mevrouw WA of all risk verzekerd was, immers is de tegenpartij aansprakelijk.

Noem jij even 10 mensen die hun eigen total loss auto hebben opgekocht? Kan je waarschijnlijk niet omdat het normaal dus eigenlijk nooit gebeurd, dat staat in de cijfers van de verzekeraars zelf dus waarom je dat in twijfel trekt... geen idee.

Dan je stukje over verplichting: dat heb ik ook niet genoemd. De meeste verzekeraars kennen die verplichting sowieso niet alleen krijg je meestal al vrij snel een bericht dat er een opkoper gevonden is met het bedrag, op dat moment krijg je een papier onder je neus dat je afziet van het voertuig (zowel bij casco als WA) en daarmee is die zaak rond, de meeste mensen lezen dat document echter maar half en ondertekenen gewoon daarna kan je sowieso geen aanspraak meer maken op het voertuig.

Wel humoristisch dat je het over het repareren in de "vrije" tijd van de schadehersteller hebt. Dat heet beun de haas en daar is het normale proces inderdaad niet op ingericht.
Nu durf ik te betwijfelen dat de vraagstelster de auto had laten repareren bij een beun zonder enige vorm van garantie, lijkt het me niet de persoon na aangezien ze wel een auto van 14k ruim gekocht heeft ipv een wat oudere tweedehands.

ja
door janlamark - May 27, 2011 om 15:34
7 Antwoorden / 0 Vragen

4500 euro voor een 10 jaar oude auto lijkt mij een zeer royale vergoeding.
Voor iets meer dan de helft kun je een goede auto van hetzelfde bouwjaar kopen,
Voor 14.000 euro koop je een prachtige nieuwe auto. Tegenwoordig koop je al voor 8000 euro een nieuw autootje

vladja
door vladja - May 27, 2011 om 16:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jaapje,

Ik ga in jouw algemene beweringen hoe zaken gaan bij een total loss.

Ik zeg niet dat alle oude auto's alleen WA-verzekerd zijn. Staat nergens. Maar het overgrote deel is dat wel, omdat de casco-premie berekend wordt over de nieuwwaarde en de dagwaarde, die uitgekeerd wordt, beduidend lager is. Beetje water naar de zee dragen of geld in een diepe (niet bodemloos) put gooien.

Alleen bij een casco-verzekering, waarin staat dat de maatschappij bij total loss onder vergoeding eigenaar wordt van de auto, zal je speciaal aan de verzekeraar moeten gaan verzoeken om de auto toch te mogen behouden. Bij een WA-schade kan de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij de auto niet opeisen.

Bij de prijsbepaling van de restantwaarde wordt uitgegaan van het hoogste bod van een opkoper. Je biedt dus zelf niet mee (nogmaals). Wil je de auto houden, dan heeft het "wrak" de waarde van de hoogst biedende opkoper. Dat is de prijs, die je ervoor betaalt bij het behouden. De prijs (wrakwaarde) wordt afgetrokken van de dagwaarde. Het restant wordt uitgekeerd.

De uitkering in een WA-schade gaat anders. De verzekeringsmaatschappij van tegenpartij keert de dagwaarde minus de wrakwaarde uit en je mag zelf (of de garage waar de auto staat) met de opkoper afrekenen voor het restant op het moment dat deze de auto ophaalt, voorzien van ell kentekenpapieren. Daarvoor willen ze je laten tekenen, want dan zijn ze van een hoop administratieve rompslomp af.

Als ze dat niet zo regelen, dan moeten ze eerst alle kenteken papieren (van de tegenpartij, niet hun verzekerde) in hun bezit zien te krijgen, en daar gaat tijd inzitten van een medewerker. Daarna moeten ze het gaan regelen met de opkoper, papieren en geld uitwisselen. Ondertussen staat het "wrak" bij een garage en die wil er vanaf, want het ding (wat hun niets meer oplevert) staat in de weg. Dan moet de vrijwaring nog aangetekend naar de ex-eigenaar gezonden worden (weer een medewerker + portokosten).

Nee, dus. Hier zijn de centen (dag- min wrakwaarde) en regel jij het verder even met de opkoper? XXXXX hier tekenen.

Ik kan veel meer mensen noemen dan 10, waarbij het zo gegaan is (en al in eerdere omschreven gevallen), als ik de namen nog wist (en dan zal het uit privacy overwegingen waarschijnlijk niet mogen). Als hoofd expertisedienst motorvoertuigen/benzine er heel veel voorbij zien komen.

Wel humoristisch dat je het over het repareren in de "vrije" tijd van de schadehersteller hebt. Dat heet beun de haas en daar is het normale proces inderdaad niet op ingericht. Dat is geen Beun de Haas, want het is iemand met vakkennis en geen knoeier.

Vladja

ri
door riethw - May 27, 2011 om 17:23
14 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=riethw schreef op vrijdag 27 mei 2011, 13:37]Ben aangereden door auto die van links kwam. Gevolg: auto total los verklaard, vooras kapot en blikschade (marktwaarde op dat moment € 6.000, 10 jr. oud en schadevrij gereden, km-stand 116.000 en motorisch in prima staat). Ik ontving van verzekering als restwaarde ca. € 4.500. Omdat geen auto vanwege leeftijd en woonplaats geen optie is, moest ik dus een goede andere auto kopen, bijbetaling ca. € 10.000. Deed veel pijn in de beurs! Moest mijn zuur verdiende spaargeld er voor aanspreken.
Vorige week werd ik benaderd door de koper van mijn total los verklaarde auto. Hij heeft de auto rijklaar en goedgekeurd door rijksdienst wegverkeer (RDW) gekocht voor € 3200. Kunt u zich voorstellen dat ik mij door de verzekering zwaar besoedemieterd voel. Voor dat geld had ik hem zelf ook kunnen laten opknappen, maar die optie werd mij niet voorgesteld. Kennelijk was het voordeliger om een onwetende oudere vrouw maar in onwetendheid laten. Kan ik hierover nog een klacht indienen bij de verzekering (Allianz) of andere stappen ondernemen. Wie weet raad????[quote=riethw schreef op vrijdag 27 mei 2011, 13:37]Ben aangereden door auto die van links kwam. Gevolg: auto total los verklaard, vooras kapot en blikschade (marktwaarde op dat moment € 6.000, 10 jr. oud en schadevrij gereden, km-stand 116.000 en motorisch in prima staat). Ik ontving van verzekering als restwaarde ca. € 4.500. Omdat geen auto vanwege leeftijd en woonplaats geen optie is, moest ik dus een goede andere auto kopen, bijbetaling ca. € 10.000. Deed veel pijn in de beurs! Moest mijn zuur verdiende spaargeld er voor aanspreken.
Vorige week werd ik benaderd door de koper van mijn total los verklaarde auto. Hij heeft de auto rijklaar en goedgekeurd door rijksdienst wegverkeer (RDW) gekocht voor € 3200. Kunt u zich voorstellen dat ik mij door de verzekering zwaar besoedemieterd voel. Voor dat geld had ik hem zelf ook kunnen laten opknappen, maar die optie werd mij niet voorgesteld. Kennelijk was het voordeliger om een onwetende oudere vrouw maar in onwetendheid laten. Kan ik hierover nog een klacht indienen bij de verzekering (Allianz) of andere stappen ondernemen. Wie weet raad????
Het was een Honda HR-V met allerhande toeters en bellen. Volgens ANWB-lijst dagwaarde op het moment van ongeval ca. € 6000. Was All Risk verzekerd, klopt dus zoals Jaapje al schrijft: oudere mensen en vooral vrouwen laten een oudere auto gewoon all risk verzekerd dus ik vermoed dat dat hier ook het geval is.""

grindweg
door grindweg - May 27, 2011 om 17:50
2308 Antwoorden / 28 Vragen

de auto word aangeboden als hij totaal los is op de schade beurs.
daar bieden de opkopers op rechtsreeks naar de maatschapij.
dan kan een klient als hij dat vantevoren meedeelt de auto ook voor dat bedrag houden.
dan word het verschil uitgekeerd want bij de meeste polissen blijft u eigenaar tenzij anders vermeld.
als u het met de dagwaarde niet eens was had u kunnen protesteren tot zelfs een contra expertise toe.
leeftijd of geslacht is hier niet op van toepassing.
er zijn altijd mensen die handig zijn en de auto gewoon weer op een goedkopere manier opknappen bv met gebruikte onderdelen oid.
zo is het en niet anders.
wij repareren vele schades en handelen dat ook altijd prima voor de client af

grindweg
door grindweg - May 27, 2011 om 17:52
2308 Antwoorden / 28 Vragen

sorry vergeten .
zoals deze auto door rdw gekeurd is blijkt dat er een wok statis op van toepassing was en het kenteken ingenomen is geweest.
er zit nu een ophoog code op het kenteken bewijs
wok betekent wachten op keuring.

rm
door rma070 - Jun 10, 2011 om 04:49
52 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jaapje schreef op vrijdag 27 mei 2011, 13:47]1

Er worden dan sloop onderdelen ed opgezet zodat deze weer net door de APK heen komt. Let er wel op dat de auto die nu gerepareerd is niet zo goed was als de auto die u had voor het ongeluk. Om de auto echt goed op te knappen was u een veelvoud van het bedrag kwijt geweest.

Dat is complete bullshit en een aanname!

Als een auto total loss verklaard wordt kan dat 2 oorzaken hebben

1 ) technisch ( de auto heeft in het miden bijvoorbeeld een lantarenpaal geraakt en kan alleen nog maar linksom over een rotonde rijden ....... ;)

2) economisch het is TE duur voor de restwaarde van de auto om deze weer op te knappen.

In dit geval zal reden 2 aan de orde geweest zijn, en zeker met de kilometerstand van net een ton is er vaak best wel wat van te maken!

de auto wordt door de verzekeraar voor laten we zeggen een bod van 300 eur verkocht, dus de nieuwe eigenaar heeft een vrak wat 300 euro gekost heeft, de auto is voor wat betreft de techniet nog redelij/goed, en het plaatwerk wordt voor c.a. 2000 eur vervangen en gespoten...
Kortom de auto ziet er weer goed uit en voldoet aan alle eisen ( meestal ook door een erkende schde hersteller opgeknapt)
de totale kosten voor de handelaar bedragen dus laten we grof zeggen 2750, als hij die auto die nu weer aan de eisen voldoet verkoopt voor 3200 is hij een spekkoper ;)
en ja, zo gaat dat....

de huidige eigenaar heeft een ex schade auto die +/- 300 a 500 euro minder waard is dan de auto voordat deze schade gereden heeft...

de 3e optiie is dus de dagwaarde met behoud van wrak , meestal rekenen de verzekeringsmaatschappijen er een 500 eur voor en dan zelf laten herstellen, dan had je nu in je oude auto kunnen rijden die weer aan de huidige eisen zou voldoen!

Maar goed, dat is een gok die je zelf moet afwegen....

rm
door rma070 - Jun 10, 2011 om 04:56
52 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de WOK status buiten beschouwing gelaten

Maar als een kenteken op WOK staat vind de wegbeheerder ( lees politie) het niet verantwoord dat de auto op de openbare weg komt

Korton het kenteken is "ongeldig"

Als de auto hersteld is wordt deze aangeboden aan de RDW, deze zal de auto keuren als of het een laten we zeggen geinporteerde auto is, en kijken of deze aan de eisen voldoet die er vanuit de fabriek EN wet voor gezorgd hebben dat de auto een tye goedkeuring heeft.

Een Auto die dus herkeurd is na een WOK status is dus gewoon veilig en goed te noemen, anders komt die echt de weg niet meer op !

de motormuis
door de motormuis - Jun 10, 2011 om 07:24
598 Antwoorden / 13 Vragen

Ter verduidelijking WOK status = Wacht op keuren. Moet gebeuren na herstel
door Rijksdienst Wegverkeer.
Als het voertuig dan is goedgekeurd krijgt men weer compleet kentekenbewijs.

grindweg
door grindweg - Jun 10, 2011 om 18:20
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=de motormuis schreef op vrijdag 10 jun 2011, 07:24]Ter verduidelijking WOK status = Wacht op keuren. Moet gebeuren na herstel
door Rijksdienst Wegverkeer.
Als het voertuig dan is goedgekeurd krijgt men weer compleet kentekenbewijs.
[quote=rma070 schreef op vrijdag 10 jun 2011, 04:56]Ik heb de WOK status buiten beschouwing gelaten

Maar als een kenteken op WOK staat vind de wegbeheerder ( lees politie) het niet verantwoord dat de auto op de openbare weg komt

Korton het kenteken is "ongeldig"

Als de auto hersteld is wordt deze aangeboden aan de RDW, deze zal de auto keuren als of het een laten we zeggen geinporteerde auto is, en kijken of deze aan de eisen voldoet die er vanuit de fabriek EN wet voor gezorgd hebben dat de auto een tye goedkeuring heeft.

Een Auto die dus herkeurd is na een WOK status is dus gewoon veilig en goed te noemen, anders komt die echt de weg niet meer op !

leest niemand andermans berichten??