ze
door zedelijkheid Nov 20, 2014 om 14:25
Auto & vervoer

Verzekering tijdens de bedenktijd

Na het aanschaffen van mijn nieuwe auto heb ik de verzekering afgesloten bij Camperverzekerd.nl. Tijdens de bedenktijd heb ik echter besloten om naar een andere verzekering te gaan. Nu stelt Camperverzekerd dat zij mij nooit verzekerd heeft en wijst ze me erop dat ik een boete kan krijgen van de RDW als ik mij niet verzeker. Ze adviseert dat ik mijn nieuwe verzekering vraag om mij met terugwerkende kracht te verzekeren. Mijn nieuwe verzekering, NKC, wil dit echter niet doen, ook niet met een verklaring dat er niets gebeurd is. En Camperverzekerd wil mij ook niet verzekeren voor de periode gedurende de bedenktijd, zelfs als ik daarvoor premie betaal.

Nu vraag ik mij af of een verzekering de (voorlopige) dekking zomaar kan intrekken. Als dat kan, dan vraag ik mij af hoe ik ervoor kan zorgen dat ik geen problemen krijg met de RDW doordat mijn voertuig niet verzekerd was. Wat moet ik doen?

Bedankt.

3792 10 Rapporteer

ze
door zedelijkheid - Nov 20, 2014 om 14:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zedelijkheid schreef op donderdag 20 nov 2014, 14:25]...

In aanvulling hiervan vraag ik mij ook af of ik problemen kan krijgen met toekomstige verzekeringen nu mijn auto enige tijd niet verzekerd is geweest en of er iets is dat ik daaraan kan doen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 20, 2014 om 14:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zo gauw u besluit dat u niet bij hun de echte verzekring afsluit hebben zij het recht hier toe. U had eerst een andere verzekering bij een mij moeten doen voordat u hun de afzegging had zou zeggen.

ze
door zedelijkheid - Nov 20, 2014 om 14:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 20 nov 2014, 14:46]... Uw antwoord snap ik niet. Is dit een goedlopende zin?

Voor de duidelijkheid: ik heb mijn nieuwe verzekering tijdens de bedenktijd aangevraagd.

aurora1
door aurora1 - Nov 20, 2014 om 15:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op de site staat vermeld dat als u binnen de bedenktijd annuleert de polis met terugwerkende kracht per ingangsdatum wordt beëindigd klik hier, even scrollen naar iets onder het midden van de pagina.

brainless
door brainless - Nov 20, 2014 om 15:12
324 Antwoorden / 0 Vragen

Uw nieuwe verzekering moet u met terugwerkende kracht verzekeren, wil deze dat niet; dan zult u een ander moeten zoeken.

Indien u zich op de wettelijke bedenktijd beroept dan wordt de verzekering per ingangsdatum beëindigd. Dit betekent dat er nooit dekking is geweest. De verzekering is immers met terugwerkende kracht per ingangsdatum beëindigd. Indien u zich op de wettelijke bedenktijd beroept omdat u elders de betreffende verzekering voordeliger kunt afsluiten dan dient deze nieuwe voordeliger verzekering bij voorkeur in te gaan op de oorspronkelijke ingangsdatum van de beëindigde verzekering!

Wettelijke bedenktijd

ph
door philip36 - Nov 20, 2014 om 15:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U was toch verzekerd in de bedenktijd.
Dat de verzekering nu niet door gaat wil niet zeggen dat u onverzekerd hebt gereden.
Als u in de bedenktijd een aanrijding had gemaakt zou u toch de schade bij Camperverzekerd gemeld hebben.
Neem aan dat u een polis heeft gekregen waarmee u kunt bewijzen dat u verzekerd was.
Misschien heb ik het helemaal mis maar naar mijn idee kan de RDW niet zeggen dat u in die bedenkperiode onverzekerd was.

ph
door philip36 - Nov 20, 2014 om 16:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lees ook eens
http://forum.fok.nl/topic/2097615

In een van de reacties op die site staat dat je van de RDW 28 dagen de tijd krijgt om je auto te verzekeren.

brainless
door brainless - Nov 20, 2014 om 18:06
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=philip36 schreef op donderdag 20 nov 2014, 16:08]Lees ook eens
http://forum.fok.nl/topic/2097615

In een van de reacties op die site staat dat je van de RDW 28 dagen de tijd krijgt om je auto te verzekeren.
Nee dat staat er niet.

Er staat dat het RDW dan een waarschuwingsbrief stuurt.
Maar ik kan je vertellen dat ze dat niet doen, maar gelijk een boete sturen.
Daarnaast heb je wel even de tijd; dat klopt.
Maar dan moet je auto wel met terugwerkende kracht verzekerd worden, anders heb je alsnog kans op die boete.
Op de site van het RDW staat dat een voertuig per direct WA verzekerd moet zijn.

ro
door ron530 - Nov 20, 2014 om 19:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U heeft zich aangemeld bij camperverzekerd.nl, zij hebben een voorlopige dekking gedaan dus u was wel verzekert maar niet bij de WAM geregistreerd dat gebeurt pas als de verzekering definitief is afgesloten. U heeft echter besloten geen gebruik te maken van de polis en sluit bij een andere verzekeraar een polis af. De rdw hanteert een marge waarbinnen een voertuig verzekert moet zijn, een boete voor onverzekerd aan het verkeer deelnemen als u die al krijgt kunt u middels de nieuwe polis zo pareren.

ze
door zedelijkheid - Nov 21, 2014 om 13:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 20 nov 2014, 15:11]Op de site staat vermeld dat als u binnen de bedenktijd annuleert de polis met terugwerkende kracht per ingangsdatum wordt beëindigd klik hier, even scrollen naar iets onder het midden van de pagina.

Dat de verzekeraar de verzekering van de polis met terugwerkende kracht opzegt, kan zo zijn, maar mij gaat het erom of ze de voorlopige dekking die dus niet in een polis is vastgelegd, maar alleen per e-mail, ook kunnen intrekken. De vraag of een voorlopige dekking ingetrokken kan worden, is volgens mij nog niet beantwoord.

[quote=brainless schreef op donderdag 20 nov 2014, 15:12]Uw nieuwe verzekering moet u met terugwerkende kracht verzekeren, wil deze dat niet; dan zult u een ander moeten zoeken.

Indien u zich op de wettelijke bedenktijd beroept dan wordt de verzekering per ingangsdatum beëindigd. Dit betekent dat er nooit dekking is geweest. De verzekering is immers met terugwerkende kracht per ingangsdatum beëindigd. Indien u zich op de wettelijke bedenktijd beroept omdat u elders de betreffende verzekering voordeliger kunt afsluiten dan dient deze nieuwe voordeliger verzekering bij voorkeur in te gaan op de oorspronkelijke ingangsdatum van de beëindigde verzekering!

Uw citaat stelt dat mijn nieuwe verzekering bij voorkeur dient in te gaan op de oorspronkelijke datum, maar u stelt dat ik een andere verzekering moet zoeken. Kunt u uitleggen wat u bedoelt?

Wettelijke bedenktijd[quote=ron530 schreef op donderdag 20 nov 2014, 19:06]U heeft zich aangemeld bij camperverzekerd.nl, zij hebben een voorlopige dekking gedaan dus u was wel verzekert maar niet bij de WAM geregistreerd dat gebeurt pas als de verzekering definitief is afgesloten. U heeft echter besloten geen gebruik te maken van de polis en sluit bij een andere verzekeraar een polis af. De rdw hanteert een marge waarbinnen een voertuig verzekert moet zijn, een boete voor onverzekerd aan het verkeer deelnemen als u die al krijgt kunt u middels de nieuwe polis zo pareren.

Ik denk dat ik ten tijde van de voorlopige dekking en na het opmaken van polis wel bij de WAM geregistreerd was, aangezien ik op de website van de RDW (https://ovi.rdw.nl/) onder WAM zag dat ik verzekerd was, maar ik weet niet of dat ook betekent dat ik dan geregistreerd ben. Camperverzekerd heeft mij wel laten weten dat zij mij bij de RDW hadden aangemeld, ook voor de voorlopige dekking.

Update: Camperverzekerd heeft mij alleen maar laten weten dat ik bij hun niet verzekerd ben en dat ook niet ben geweest. Op de vragen van wanneer tot wanneer ik verzekerd ben geweest door een voorlopige dekking en of ik eventueel nog premie zou kunnen betalen voor de periode dat ik dekking had, krijg ik geen antwoord.

Overigens wil ik hier mededelen dat dit in de lijn der verwachtingen valt, omdat ik geen goede ervaring heb met Camperverzekerd.nl. Ik werd namelijk stevig aan de tand werd gevoeld toen ik op het moment dat ik nog in de bedenktijd zat enige vragen stelde over de voorwaarden van de verzekering. Toen ik merkte hoe zij omgaan met hoogstwaarschijnlijk potentiële klanten die zo goed als binnen zijn, vroeg ik me af hoe zij klanten dan zouden behandelen bij schades.