to
door tojac May 25, 2014 om 23:36
Computers & telefonie

Verzekeringen

Waarom kan ik me niet rechtstreeks verzekeren
b.v. bij achmea of nat. ned. En moet dat altijd via een tussenpersoon?

5956 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 25, 2014 om 23:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat die clubs misschien alleen met tussenpersonen werken. Maar waarom zou u zich daar willen verzekeren? Kies een betere.

tenormin
door tenormin - May 25, 2014 om 23:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nat.Ned. is m.i. helemaal niet slecht, integendeel. Maar dat is de vraag niet. Heb inderdaad wel een tussenpersoon voor NN maar als er iets is word dit altijd perfect afgehandeld. Vroeger, zonder tussenpersoon ging het altijd problematisch. Mijn tussenpersoon is niet duur, vergeleken bij anderen maar voor mij nog steeds het allerbelangrijkste: ben bij 3 branden en 5 x ernstige waterschade betrokken geweest en als ik alle klachten op fora lees over verzekeringsmaatschappijen: ik kan daar niet over meespreken: ben excellent altijd gecompenseerd zonder enige actie mijnerzijds. Hij regelt altijd alles.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2014 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor schadeverzekeringen krijgen tussenpersonen nog steeds provisie van de verzekeringsmaatschappij. Dus als u ook maar wat aan hem daarnaast moet betalen, is hij "duur".

aurora1
door aurora1 - May 26, 2014 om 00:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt toch direct via internet en zonder tussenpersoon verzekeringen afsluiten? Voorbeelden: klik hier en klik hier.

sw
door swat1500 - May 26, 2014 om 00:43
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Een tussen persoon is zeker niet altijd nodig voor eenvoudige producten zoals een autoverzekering etc. Vroeger kreeg een tussenpersoon provisie van de verzekeraar. Daardoor was het nog wel eens de vraag hoe onafhankelijk de tussen persoon wel was. Uiteraard betaalde je we voor die tussenpersoon via de premie. Tegenwoordig moet jede tussenpersoon ze ook betalen en dat kan onverwachte kosten met zich brengen.
Voor ingewikkelde verzekeringsproducten kan het wel raadzaam zijn een tussenpersoon in te schakelen.

valerius-2
door valerius-2 - May 26, 2014 om 00:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=aurora1 schreef op maandag 26 mei 2014, 00:30]U kunt toch direct via internet en zonder tussenpersoon verzekeringen afsluiten? Voorbeelden: klik hier en klik hier.
Inderdaad is dit mogelijk ik heb bij al mijn verz. geen tussen persoon nodig.

pi
door pieterwolters - May 26, 2014 om 08:55
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 26 mei 2014, 00:18]Voor schadeverzekeringen krijgen tussenpersonen nog steeds provisie van de verzekeringsmaatschappij. Dus als u ook maar wat aan hem daarnaast moet betalen, is hij "duur".

Tsja, als je zo gaat kijken, kan je de iedereen wel bypassen. Waarom zou je je vlees bij de slager niet zelf snijden? Die slager kost alleen maar geld.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2014 om 09:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterwolters

Het gaat over het verdienmodel.

Bij schadeverzekeringen wordt -meestal- nog door de verzekeraar provisie vergoed aan de tussenpersoon, daar is op zich niets mis mee, wat tot uitwerking komt in de hoogte van de premie. Dan kan die tussenpersoon niet daarnaast aan de verzekerde nog een bedrag, bv als abonnement of zo, in rekening brengen.

Wordt er geen provisie vergoed, waardoor de premie lager moet zijn, dan betaal je uiteraard apart voor de service van de tussenpersoon. Dus niet en en.

hansje klein
door hansje klein - May 26, 2014 om 13:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@tojac. Om een zinnige discussie te starten mijn aanbeveling:

1-noem eerst de soort verzekering die je wilt afsluiten
2-noem de naam van de door jou gewenste verzekeraar
3-vertel hoe je aan de wijsheid komt, dat je een tussenpersoon nodig hebt....want dat hoeft alleen maar bij gecompliceerde financiële producten die wij verzekeringnemers niet meer snappen....!!....

Er zijn inmiddels verzekeraars genoeg die schadeverzekeringen direct verzekeren, dagelijks zie je het stupide spotje van Klaverblad bij voorbeeld. Een verzekeraar overigens, die ikzelf niet zou aanbevelen.
Via hoyhoy.nl of independer gaat het ook, maar dat zijn onlineverzekeringen en de vergelijkingssites uiteindelijk tussenpersonen!

ru
door rudolf_s - May 26, 2014 om 13:24
15 Antwoorden / 2 Vragen

Tot 19 mei was mijn autoverzekering en inboedel/aansprakelijkheidsverzekering via 2 tussenpersonen. De autoverzekering rechtstreeks bij een andere maatschappij plaatsen scheelde mij al gauw 150 euro. De tussenpersoon kon namelijk zijn prijs niet goedkoper maken ondanks ze de provisie met de helft verlaagd hadden. Verzekering elders gestald met de Zelfde dekkingen maar dan verkeerrechtsbijstand t.w.v. 60 euro erbij.

Voor de andere verzekeringen hetzelfde verzekering maar dan zonder tussenpersoon afgesloten. Ik krijg nu de aansprakelijkheidsverzekering maandelijks kado wat ook weer een hoop centen scheeld.

Alles heb ik online gedaan. De autoverzekering word volgend jaar wel ietsje duurder omdat ik eerste jaar een welkomstkorting ontvang maar het blijft dan alsnog in mijn voordeel.

labren
door labren - May 26, 2014 om 16:10
862 Antwoorden / 0 Vragen

de meeste verzekeringen werken niet meer met tussenpersonen !!!! als je nog een tussenpersoon hebt adviseer ik om je rekeningen goed in de gaten te houden omdat je die tussen persoon tegenwoordig zelf moet betalen

hansje klein
door hansje klein - May 26, 2014 om 16:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien heeft de oorspronkelijke vragensteller mijn voorstel hierboven (nog) niet gelezen om direct te kunnen adviseren.....
Uit meerdere reacties blijkt echter, dat het verschil tussen een verzekeringsadviseur en een tussenpersoon niet altijd duidelijk is.

De ADVISEUR (vroeger de verzekeringsagent om de hoek) maakt, tegen betaling op uurbasis, een voorstel dat precies op jouw situatie is afgestemd. Deze adviseur is verantwoordelijk voor het juiste advies, het product en de uitgekozen verzekeraar. Hij/zij is onafhankelijk en juridisch aansprakelijk bij verkeerd advies. Er is geen vergoeding of provisieverplichting voor de gekozen verzekeraar.....er is zelfs een provisieverbod!
Het is mogelijk, dat deze adviseur een gunstige onlineverzekering voorstelt of via zijn systeem en kennis een passende, maar niet altijd de goedkoopste verzekering aanbeveelt.

De TUSSENPERSOON is behulpzaam bij het zoeken en afsluiten van eenvoudige schadeverzekeringen en het afhandelen van claims op administratief niveau. Vergelijkingssites vallen ook hieronder en alle behulpzame dames en heren die jou uiteindelijk zèlf het contract laten afsluiten!! zijn niet aansprakelijk voor de optimaalste uitkomst. Je blijft dus helemaal zelf verantwoordelijk voor het afsluiten. Deze tussenpersonen krijgen voor het bemiddelen!! een éénmalige of jaarlijkse premie per klant/verzekering.

Aansprakelijke adviseurs zijn overigens gediplomeerd en wettelijk verplicht tot regelmatige nascholing. Personen die je helpen een verzekering te zoeken hebben maximaal enige weken call-center-opleiding en zijn slechts ervaringsdeskundig zonder wettelijke aansprakelijkheid en noemen (begrijpelijkerwijze) hun naam niet eens.

Mij blijft onduidelijk met welke categorie van adviseurs men te maken heeft wanneer een verzekeraar zèlf met een persoonlijk advies afsluit. Want onafhankelijk kunnen ze niet zijn en als tussenpersoon zouden ze zichzelf een premie moeten toesturen.....maar misschien is dàt nu juist zo interessant qua kosten? Er zijn verzekeraars die hun premies NIET aan vergelijkingssites doorgeven.......en dus daar ook niet gevonden kunnen worden.

getty
door getty - May 26, 2014 om 16:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt de meeste verzekeringen gewoon online afsluiten, zonder tussenpersoon.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2014 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hanschen klein

Ook de tussenpersonen moeten gediplomeerd zijn en dat omvat wel wat meer dan enige weken call center opleiding. En zij noemen wel degelijk hun naam, want ze hebben een bedrijf.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2014 om 17:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij Centraal Beheer, ook van Achmea, kunt u zich wel degelijk rechtstreeks verzekeren.

hansje klein
door hansje klein - May 26, 2014 om 17:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 26 mei 2014, 17:18]@hanschen klein

Ook de tussenpersonen moeten gediplomeerd zijn en dat omvat wel wat meer dan enige weken call center opleiding. En zij noemen wel degelijk hun naam, want ze hebben een bedrijf.

Dus.....zijn het geen zelfstandige en onafhankelijke ADVISEURS. Centraal Beheer kàn niet onafhankelijk adviseren, want het wordt uiteindelijk altijd hun eigen product. Ze loodsen je door de voorwaarden heen, maar kunnen verders geen wettelijk verbintelijke adviesen geven wanneer jouw situatie niet standaard is! Geen enkele Achmea-dochter is "onafhankelijk". De directeur van Independer laat niet meer los, "dan dat de medewerkers aan de richtlijnen van het AFM voldoen" wanneer je vraagt of ze (inmiddels) gediplomeerd zijn.......staat orgineel op het Independer-forum!

Let op!.....banken en verzekeraars zijn uiterst geraffineerd in het maken van teksten, die op zich niet fout zijn, maar niet de hele gevraagde waarheid vertellen!

Zal ik de bedoelde passage voor je opzoeken.....? Kan duren!

tijger1
door tijger1 - May 26, 2014 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zeg helemaal niet dat Centraal Beheer onafhankelijk is. Die verkopen uiteraard hun eigen verzekeringen. Over CB zeg ik dat je daar ZONDER tussenpersoon terecht kan.

Eerst even lezen.

Je hebt assurantiekantoren die eigendom zijn van een tussenpersoon oftewel een Erkend assurantie-agent.

En die bemiddelen voor hun klanten en sluiten verzekeringen af bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. En die moet daarvoor gediplomeerd zijn.

hansje klein
door hansje klein - May 26, 2014 om 17:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 26 mei 2014, 17:18]@hanschen klein

Ook de tussenpersonen moeten gediplomeerd zijn en dat omvat wel wat meer dan enige weken call center opleiding. En zij noemen wel degelijk hun naam, want ze hebben een bedrijf.

Centraal Beheer geeft géén onafhankelijk advies, want ze verkopen alleen hun eigen verzekeringsproducten. Independer (ook van Achmea) heeft hoofdzakelijk bekwame maar geen full-gediplomeerde verzekeringsdeskundigen, de medewerkers komen uit alle soorten van andere bedrijfstakken. De directeur himself geeft als antwoord op de vraag of alle medewerkers aan de telefoon gediplomeerde adviseurs zijn, "dat ze aan de gestelde AFM-richtlijnen voldoen" en dat is een typisch verzekeraarseigen antwoord om te zeggen dat ze niet gediplomeerd zijn. Ook een uitspraak van dezelfde directeur "dat wij primair naar de goedkoopste verzekeringen zoeken" geeft aan, dat hier geen individuele adviesen gegeven worden, want in de praktijk is goedkoop bij verzekeringen bijna altijd duurkoop en jouw claim niet van toepassing.

Na te lezen op het Independerforum.......

hansje klein
door hansje klein - May 26, 2014 om 18:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger 1. Ik stel voor om een gedetailleerdere vraag van tojac af te wachten om daarop nog eens precies te kunnen ingaan. O.K?

tijger1
door tijger1 - May 26, 2014 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoeft niet hoor, u trok alleen verkeerde conclusies uit het voorbeeld van mijn reactie.