ik
door ikke65 Sep 17, 2014 om 22:17
Geldzaken & recht

Verzendkosten retourzending betalen?

Ik bestel van een website een tuinpaviljoen op basis van de foto die getoond wordt.
Bij levering blijkt het een ander model te zijn en geeft de firma ook toe dat ze een verkeerde foto hebben geplaatst.
Ik mag de tent retour sturen maar moet zelf de verzendkosten betalen (rond de 50 euro!) omdat helemaal onderaan de pagina staat dat het model kan afwijken van de foto. De firma heeft echter het onderschrift van de foto aangepast en vermeld dat dit het bestelde model is.
Moet ik een webpagina helemaal door scrollen terwijl bovenaan een foto getoond wordt als zijnde het model van het paviljoen?

644 11 Rapporteer

target
door target - Sep 17, 2014 om 22:41
297 Antwoorden / 3 Vragen

Een paar opmerkingen.

Ja. Een verkopende partij mag aangeven dat de foto afwijkend kan zijn van het te leveren artikel.
Dit kan te maken hebben met het feit dat planken nooit exact hetzelfde zijn. Dat een bus blauw niet meer geleverd kan worden en men een andere bijna gelijkende blauw levert. Dat een dakplaat niet 10 maar 11 golfjes kan hebben.
Een compleet ander niet gelijkend artikel komen ze natuurlijk niet mee weg. Hier geldt de redelijkheid van de wet.

Je stelt dat een foto aangepast is na levering? Dat zou ik niet te hard roepen tenzij je het kunt bewijzen.

En je vraag over doorscrollen.
Ja dat moet. Je moet zelfs op linkjes klikken als "Leveringsvoorwaarden" en dan die pagina óók nog helemaal doorlezen.
En als je geleverd krijgt moet je ook weer alle bijgeleverde afleverbonnen en rekeningen lezen en controleren of het allemaal klopt.

Ik weet het, niemand leest de kleine lettertjes. En dat weet ik omdat ik altijd verbaasde gezichten krijg als ik wél lees voor ik iets teken.
Maar ze horen vermeld te worden, en jij hoort dat wél te lezen om te weten waar je aan begint.

target
door target - Sep 17, 2014 om 22:43
297 Antwoorden / 3 Vragen

En nog wat.
Ze kunnen je ook aan de koop houden met dezelfde argumenten.
Ben dan blij dat je voor eur 50 er zo makkelijk vanaf kunt. Het had zo makkelijk veel moeilijker uit kunnen pakken, en dan ben je verder van huis.

door 1953 - Sep 17, 2014 om 22:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft het recht om uw bestelling te herroepen, dus annuleren, binnen de veertiendagen.

Het moet de voorwaarden omschreven zijn dat de retourkosten uwerzijds ten laste komen.

Was het u bij de bestelling bekend dat het model afwijkend kon zijn? Anders dwaling! En komen de retourkosten m.i. voor de verkopende partij voor rekening.

Afwijkend bedoel ik mee dat de kleur iets lichter of feller is dan op de gepresenteerde foto.

target
door target - Sep 17, 2014 om 23:35
297 Antwoorden / 3 Vragen

Scherp 1953!!!
Maar was die periode van twee weken bij online aankopen niet opgerekt?

pi
door pieterwolters - Sep 17, 2014 om 23:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=target schreef op woensdag 17 sep 2014, 23:35]
Maar was die periode van twee weken bij online aankopen niet opgerekt?

Ja, die is opgerekt naar 2 weken. Was 1 week.

zoekster
door zoekster - Sep 17, 2014 om 23:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=target schreef op woensdag 17 sep 2014, 22:41]

Je stelt dat een foto aangepast is na levering? Dat zou ik niet te hard roepen tenzij je het kunt bewijzen.

Doe even normaal, als de foto is aangepast en de firma geeft toe dat dat er een verkeerde foto is verspreid dan zou ik dat ook heel hard roepen.

En met welke dezelfde argumenten kunnen ze je aan de koop houden? Geen enkel. Recht op herroeping is recht op herroeping.

Wat een gezwam.

alfatrion
door alfatrion - Sep 18, 2014 om 01:54
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, u hoeft niet helemaal door te scrollen. Dergelijke informatie moet op zo'n manier worden aangeboden dat het duidelijk is voor de koper, zonder dat deze moet gaan zoeken. Onder de foto is een goede plek.

Hier is sprake van een misleidende handelspraktijk omdat de informatie op zo'n manier wordt gepresenteerd dat je misleid wordt waardoor een gemiddeld consument een besluit neemt dat hij anders niet had genomen. Dit is onrechtmatig en daarom moet de winkel jou je verzendkosten vergoeden.

door 1953 - Sep 20, 2014 om 03:44
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 18 sep 2014, 01:54]Nee, u hoeft niet helemaal door te scrollen. Dergelijke informatie moet op zo'n manier worden aangeboden dat het duidelijk is voor de koper, zonder dat deze moet gaan zoeken. Onder de foto is een goede plek.

Hier is sprake van een misleidende handelspraktijk omdat de informatie op zo'n manier wordt gepresenteerd dat je misleid wordt waardoor een gemiddeld consument een besluit neemt dat hij anders niet had genomen. Dit is onrechtmatig en daarom moet de winkel jou je verzendkosten vergoeden.

Dwaling wel of niet! Dit is een duidelijk antwoord waar ts wat aan heeft.

target
door target - Oct 1, 2014 om 15:12
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 17 sep 2014, 23:47]Doe even normaal, als de foto is aangepast en de firma geeft toe dat dat er een verkeerde foto is verspreid dan zou ik dat ook heel hard roepen.

En met welke dezelfde argumenten kunnen ze je aan de koop houden? Geen enkel. Recht op herroeping is recht op herroeping.

Wat een gezwam.

Ik doe normaal. Mij was niet bekend dat de firma dat erkent.

Als dat niet erkent werd lag het anders.
In ons land werkt het nog altijd zo dat bij een rechtbank waarheid is dat wat bewezen kan worden.

En dat geld ook voor de termijn van herroeping. Bewijs dat maar eens als je dat alleen geroepen hebt en verder geen reclamatie op papier hebt.
Dan ben je overgeleverd aan de goede wil van de firma.

Geen gezwam dus, maar realiteit.

zoekster
door zoekster - Oct 1, 2014 om 15:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=ikke65 schreef op woensdag 17 sep 2014, 22:17]Ik bestel van een website een tuinpaviljoen op basis van de foto die getoond wordt.
Bij levering blijkt het een ander model te zijn en geeft de firma ook toe dat ze een verkeerde foto hebben geplaatst.
Ik mag de tent retour sturen maar moet zelf de verzendkosten betalen (rond de 50 euro!) omdat helemaal onderaan de pagina staat dat het model kan afwijken van de foto. De firma heeft echter het onderschrift van de foto aangepast en vermeld dat dit het bestelde model is.
Moet ik een webpagina helemaal door scrollen terwijl bovenaan een foto getoond wordt als zijnde het model van het paviljoen?
Staat toch in de vraag?

target
door target - Oct 1, 2014 om 15:21
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 1 okt 2014, 15:16]Staat toch in de vraag?
Overheen gelezen. Kan toch weleens? :-\

Dan nog blijft bewijsplicht bestaan als het een geschil wordt.
Is dat wat er staat mondeling of schriftelijk kenbaar gemaakt. Met andere woorden, is dat feit bewijsbaar?